Project Amethyst | PlayStation 6

Ik vind die praat over gefaalde generatie toch echt wel een beetje overdreven. Akkoord over de live service push, maar stel dat Sony daar niet was voor gegaan dan hadden we misschien 2-3 first party single player titels extra gehad op dit moment? Had dat dan de hele generatie gered?

Er is nog 2-3 jaar te gaan deze generatie, met o.a. Saros, Intergalactic, Wolverine… Durf mijn geld ook nog wel zetten op iets van Santa Monica. Vergelijk de eerste jaren PS4 first party eens met PS5, en zoveel verschil is er echt niet. Deze gen: Demon Souls, Rift Apart, FF16, FF7 Rebirth, Spider-Man 2, Forbidden West, Ragnarok, Yotei, Astro Bot, Death Stranding, Helldivers… en dan vergeet ik er ongetwijfeld nog. Sommige cross gen of timed, akkoord, maar speelt wel beter op PS5. Daarboven nog een hoop goeie third party, en ik zit toch met een serieuze backlog die ik waarschijnlijk nooit ga wegwerken.

Developers van AAA-games mogen van mij dringend hun games wat kleinschaliger maken, ik denk eerlijk gezegd dat mensen daar ook terug naar snakken.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Nu games €70 kosten — en richting €80 gaan — verwacht de consument meer en meer waar voor dat geld.

In aanloop naar de launch van The Callisto Protocol bijvoorbeeld heb ik genoeg comments gelezen van spelers die niet bereid waren om de volle pot te geven aan een game dat kan uitgespeeld worden in minder dan 10 uur. Gevolg: https://www.gamesradar.com/the-callisto-protocol-hasnt-even-hit-half-of-its-5m-sales-target-yet/

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Nu games €70 kosten — en richting €80 gaan — verwacht de consument meer en meer waar voor dat geld.

In aanloop naar de launch van The Callisto Protocol bijvoorbeeld heb ik genoeg comments gelezen van spelers die niet bereid waren om de volle pot te geven aan een game dat kan uitgespeeld worden in minder dan 10 uur. Gevolg: https://www.gamesradar.com/the-callisto-protocol-hasnt-even-hit-half-of-its-5m-sales-target-yet/
Ik denk nu wel dat men verwacht dat de prijs ook omlaag zou gaan als de speluren en de daarbij horende ontwikkeltijd omlaag gaat.

Ik denk nu wel dat men verwacht dat de prijs ook omlaag zou gaan als de speluren en de daarbij horende ontwikkeltijd omlaag gaat.
Dit, ik speel ook veel liever kort en intens, dan lang en veel te veel uitgerokken experience, dat craften en objectives/farmen met een lijst van hier tot in Tokio begint langzamerhand ook te vervelen, reden waarom ik nog weinig titels aanschaf. Geef mij maar een goeie actie of een pakkend verhaal. Idealiter een combo van de 2, er is een reden waarom games als TLOU zo goed scoren...

Als een game kleinschaliger kan gemaakt worden en maar 2 jaar ontwikkelingstijd kent in plaats van 4 of 5, dan hoeft deze game toch geen €80 te kosten? Games gaan nu richting de €70/80 omdat er nét zo intensief, kostelijk én lang aan gewerkt wordt. Clair Obscur: Expedition 33 kost bijvoorbeeld maar €50. Had een budget van €30 miljoen. Heeft ondertussen 5 miljoen exemplaren verkocht.

Als een game kleinschaliger kan gemaakt worden en maar 2 jaar ontwikkelingstijd kent in plaats van 4 of 5, dan hoeft deze game toch geen €80 te kosten?
Inderdaad niet, maar je zei wel degelijk dit:
Developers van AAA-games mogen van mij dringend hun games wat kleinschaliger maken
Als ze kleinschaliger zijn en minder budget hebben zijn ze geen AAA meer.

AAA én kleinschalig én korte ontwikkelingstijd zijn niet compatibel. Een Naughty Dog gaat niet meer terugkeren naar Jak & Daxter, net zoals Sucker Punch niet meer terugkeert naar Sly Cooper. Eenmaal AAA blijven ze daar.

Hier PS4 dan overstap gemaakt naar de PS4 Pro(heb hem nog altijd). PS5 gekocht, verkocht en PS5 slim gaan halen. In Juni nog een PS5 Pro gaan halen in carrefour met 150 euro aan bons erbij.. Genoeg games zowel PS4 als PS5 maar niet genoeg tijd. Vandaag mijn Switch 2 ontvangen..

Voor mij is de PS5 Pro het wel waard.. En er is altijd wel ergens een goeie deal te slaan. Daarbij je moet zelf beslissen of het al dan niet waard is.. Iets kopen om er dan toch niets mee te doen is dan ook wel zonde, nee?

PS5 kan je nu 2de hands toch wel vinden rond de 350€, en daar kan je toch nog jaren plezier mee hebben.

Nu, totaal gezien zijn er wel parels verschenen op de PS5. Als dit een “mislukte generatie” genre PS3 zou zijn kunnen we maar dromen dat de PS6 terug een soort PS4 zal worden!

PS5 kan je nu 2de hands toch wel vinden rond de 350€, en daar kan je toch nog jaren plezier mee hebben.

Nu, totaal gezien zijn er wel parels verschenen op de PS5. Als dit een “mislukte generatie” genre PS3 zou zijn kunnen we maar dromen dat de PS6 terug een soort PS4 zal worden!
PS3 had toch een pak dikke games. UC1/2/3 en TLOU1 om nog maar enkel ND games op te sommen.

Ik heb een ps5 pro sinds launch en heb nooit een 5 gehad. Mijn pro staat al maanden stof te vangen nadat ik nog geen handvol games gespeeld heb, waarvan een groot deel dan nog eens remasters waren. PS5 is qua games (tot nu toe) toch echt een grote flopgeneratie.

Als een game kleinschaliger kan gemaakt worden en maar 2 jaar ontwikkelingstijd kent in plaats van 4 of 5, dan hoeft deze game toch geen €80 te kosten? Games gaan nu richting de €70/80 omdat er nét zo intensief, kostelijk én lang aan gewerkt wordt. Clair Obscur: Expedition 33 kost bijvoorbeeld maar €50. Had een budget van €30 miljoen. Heeft ondertussen 5 miljoen exemplaren verkocht.
dat is het geniale, Clair Obscur: Expedition 33 is by far het beste wat deze generatie heeft voortgebracht. Gewoon een duidelijk project en ambitie zonder al de fucking clutter die niks bij brengt buiten ego's tevreden houden en artificieel speeltijd verhogen

Inderdaad niet, maar je zei wel degelijk dit:

Als ze kleinschaliger zijn en minder budget hebben zijn ze geen AAA meer.

AAA én kleinschalig én korte ontwikkelingstijd zijn niet compatibel. Een Naughty Dog gaat niet meer terugkeren naar Jak & Daxter, net zoals Sucker Punch niet meer terugkeert naar Sly Cooper. Eenmaal AAA blijven ze daar.
Grenzen van AAA-games worden verlegd, da's waar. Ik heb ook nooit gezegd dat ik wil dat ze alleen maar AAA-games blijven maken. Ik heb enkel developers van AAA-games aangehaald omdat ze zich enkel op AAA focussen. Ik pleit nét voor meer AA-games. Clair Obscur is het perfecte voorbeeld. Dat is een AA-game met de ambitie en kwaliteit van een AAA-game. Grote kanshebber voor GOTY en maar €50. Moet niet onderdoen voor grote kleppers, en toch, klein budget, lage kostprijs, belachelijk goed verkocht.

Zo'n AA games zagen we vroeger véél meer. PS2 inderdaad met Jak & Daxter, Sly Raccoon, Prince of Persia, ... Ps3 met Infamous, Resistance, ...
Ik hou van AAA games, maar er wordt te veel focus op gelegd. Ik vraag me telkens af wat de developers gaan doen als hun game faalt. Mij lijkt het een bijzonder riskante strategie tegenwoordig.

Kijk naar Naughty Dog. Op PS3 hebben we Uncharted 1, 2, 3 én Last of Us gehad. Allemaal AAA. Op PS4 hebben we Uncharted 4, Uncharted Lost Legacy en Last of Us Part 2 gehad. Ook allemaal AAA. Dat luktte nog allemaal. Het PS5-tijdperk? Geen enkele Naughty Dog game gehad. Last of Us Online in de prullenmand. Intergalactic ziet er supervet uit, kijk er heel erg naar uit. Maar slechts 1 Naughty Dog game voor een hele generatie? Dat is toch bijzonder triest als je dat vergelijkt met de output kijkt van vroeger? Hoe lang valt dit vol te houden? Wat gebeurt er als Intergalactic flopt? Bijzonder groot risico.

Ik vind de tendens van enkel te focussen op AAA-games bijzonder slecht in combinatie met de huidige ontwikkelingstijd en budgetkosten. Final Fantasy is ook in dat bedje ziek. Tussen XV en XVI zaten 7 jaar. Verkoopscijfers van XVI vallen tegen. Final Fantasy 7 Rebirth, gigantisch hoog budget, verkoopscijfers vallen tegen. De budgetten en de doelverkoopscijfers zijn onrealistisch geworden denk ik.

Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, ik veronderstel alleen maar en probeer maar wat te analiseren. Maar ik mis vooral de steady output die we vroeger vaker zagen. Ik pleit gewoon voor wat meer AA-games in plaats van AAA.

dat is het geniale, Clair Obscur: Expedition 33 is by far het beste wat deze generatie heeft voortgebracht. Gewoon een duidelijk project en ambitie zonder al de fucking clutter die niks bij brengt buiten ego's tevreden houden en artificieel speeltijd verhogen
En de gameplay hoeft daar ook niet onder te lijden hé, in AAA games maken ze dan dikwijls ofwel de spelwereld veel te groot (met eindeloze hoeveelheden side quests), of er worden grote budgetten gestopt in cutscenes en marketing. En het belangrijkste, de gameplay, wordt dan uit het oog verloren doordat de scope van het project te groot wordt.

PS3 had toch een pak dikke games. UC1/2/3 en TLOU1 om nog maar enkel ND games op te sommen.

Ik heb een ps5 pro sinds launch en heb nooit een 5 gehad. Mijn pro staat al maanden stof te vangen nadat ik nog geen handvol games gespeeld heb, waarvan een groot deel dan nog eens remasters waren. PS5 is qua games (tot nu toe) toch echt een grote flopgeneratie.
Veel meerwaarde had die pro dan niet tov de gewone PS5.

Gefaalde generatie lees ik hier, dan toch niet voor mij persoonlijk, nog nooit zo goeie, memorabele spellen gespeeld dan de laatste 3 a 4 jaar.

En ja, ik game al meer dan 20 jaar.

De generatie is nog niet over he guys. Het kan goed zijn dat we deze laatste 2 a 3 jaar de dikste bangers gaan krijgen. PS4 was ik mijn ogen ook pas echt sterk in de 2de helft van de generatie. Ok, we zitten uiteraard al voorbij de helft met PS5, maar er is nog ruimte voor verschillende dikke games...

Gefaalde generatie lees ik hier, dan toch niet voor mij persoonlijk, nog nooit zo goeie, memorabele spellen gespeeld dan de laatste 3 a 4 jaar.

En ja, ik game al meer dan 20 jaar.
Welke must play exclusives games zijn er dan in deze generatie uitgekomen?

Ik heb toch het gevoel dat ik amper iets gemist zou hebben moest ik de ps5 geskipped hebben. Dat kunt ge uiteraard ook zeggen van Xbox.

Ik heb toch het gevoel dat ik amper iets gemist zou hebben moest ik de ps5 geskipped hebben. Dat kunt ge uiteraard ook zeggen van Xbox.
Veel echte exclusives zijn er niet meer zeker? Uiteindelijk komen ze toch ook naar de PC. Soms met enkele jaren vertraging.

Astrobot,Spiderman 2, rachet and Clank, Forbidden West, returnal, Ghost of yotei, God of war Ragnarok, demon Souls, last of us en Stellar Blade.

Ik vergeet er WSS nog een aantal.

Ok er zitten 2 remakes tussen, maar zoals je ziet heeft de ps5 ook wel goede exclusieve games en word er toch ferm overdreven dat er bijna niets deftigs uitgekomen is

Astrobot,Spiderman 2, rachet and Clank, Forbidden West, returnal, Ghost of yotei, God of war Ragnarok, demon Souls, last of us en Stellar Blade.

Ik vergeet er WSS nog een aantal.

Ok er zitten 2 remakes tussen, maar zoals je ziet heeft de ps5 ook wel goede exclusieve games en word er toch ferm overdreven dat er bijna niets deftigs uitgekomen is
Dat zijn inderdaad goeie games maar er is imo wel een verschil tussen een must play game/system seller en een goeie game.
Zelda BOTW moeten missen is toch wel niet hetzelfde als Stellar Blade moet missen.

Maar OT: de enige echte vraag mbt de PS6 zal toch de prijs zijn. Ik denk dat er veeeeel mensen gaan verschieten als ze de prijs gaan zien.

Terug
Bovenaan