Project Amethyst | PlayStation 6

Astrobot,Spiderman 2, rachet and Clank, Forbidden West, returnal, Ghost of yotei, God of war Ragnarok, demon Souls, last of us en Stellar Blade.

Ik vergeet er WSS nog een aantal.

Ok er zitten 2 remakes tussen, maar zoals je ziet heeft de ps5 ook wel goede exclusieve games en word er toch ferm overdreven dat er bijna niets deftigs uitgekomen is
Buiten Astrobot en Demon's Souls zijn ze allemaal ook op PC uit, als je er niet mee in zit om wat langer te wachten.

Astrobot,Spiderman 2, rachet and Clank, Forbidden West, returnal, Ghost of yotei, God of war Ragnarok, demon Souls, last of us en Stellar Blade.

Ik vergeet er WSS nog een aantal.

Ok er zitten 2 remakes tussen, maar zoals je ziet heeft de ps5 ook wel goede exclusieve games en word er toch ferm overdreven dat er bijna niets deftigs uitgekomen is
6 of 7 Van die games heb je ook op pc.
Sure met veel vertraging, maar veel mensen kopen een console niet bij launch. Tegen dat men klaar is voor de generatie zijn veel van die games gewoon beschikbaar.

Ik heb 4 ervan gewoon op pc gespeeld alleszins.

Ja maar Sony brengt iedere game op pc uit achter een x aantal jaar hebben ze zelf ook gezegd.

En de controller doet ook wel wat meer met een exclusieve games vind ik.

Feit is dat je ook elke generatie met diminishing returns zit. We zijn nu op het punt gekomen dat elke nieuwe iteratie hoe langer hoe minder toevoegt. De PS5 Pro is daar het beste voorbeeld van. Van de PS4 naar de PS5 was qua graphics overigens ook niet meer zo een spectaculaire vooruitgang (zeker voor wie ook nog PS1->PS2->PS3 meegemaakt heeft). Ik heb overigens nog beide staan in living en game-kamer respectievelijk, en er wordt ook nog vaak op de PS4 (Pro) gespeeld.

Meer zelfs, zelfs vandaag nog komen nieuwe games zowel op PS4 als PS5 uit, met 1 single aankoop. Offtopic: ik vind het overigens wel zalig. Kinderen kopen bvb de nieuwe Sonic Racing, en kunnen gewoon met 1 aankoop op 2 consoles online tegen mekaar racen (al verkiezen ze nog wel split-screen want dan zit je natuurlijk lekker naast mekaar).

Ik vind het dan ook vreemd en ietwat ontgoochelend hoe die eerste officiële videos (bvb Cerny vorige week) alweer puur over graphics performance gaat met een hoop AI/ML, FSR, PSSR jumbo-mumbo. Je zou nu toch gaan denken dat in de tijd waarin we nu leven, de no1 feature die een differentiator kan maken tov vorige generaties AI zou zijn ?! Stel je voor dat de NPCs ook eens echt realistisch overkomen in gedragingen, conversaties, enz... en tegelijk nooit helemaal voorspelbaar zijn. Dat zou nu eens een grote revolutie zijn in games.

6 of 7 Van die games heb je ook op pc.
Sure met veel vertraging, maar veel mensen kopen een console niet bij launch. Tegen dat men klaar is voor de generatie zijn veel van die games gewoon beschikbaar.

Ik heb 4 ervan gewoon op pc gespeeld alleszins.
Daarenboven is de helft gewoon speelbaar op PS4...

Welke must play exclusives games zijn er dan in deze generatie uitgekomen?

Ik heb toch het gevoel dat ik amper iets gemist zou hebben moest ik de ps5 geskipped hebben. Dat kunt ge uiteraard ook zeggen van Xbox.
Mij maakt het niet uit of ze nu exclusives zijn of niet, ik zei gewoon dat ik de laatste jaren de beste spellen gespeeld heb.
Returnal alleen was het al meer dan waard om de console direct te kopen, alsook ik heb geen pc, en niet van plan om er één te kopen.

Returnal
Death stranding 2
Expedition 33
Black Myth Wukong
Khazan
Kingdom Come II
Elden Ring
Lies of P
Lords of the Fallen
Baldur's gate
Silksong

The list goes on, goeie tijden voor gamers me dunkt

Gewoon op dit forum zie je al hoe moeilijk het is om de gamer-community op 1 lijn te krijgen.
Voor de switch duurde de generatie voor velen te lang, wat uiteindelijk 8 jaar was. PS/Xbox plannen voor een generatie van 7 jaar en het zou te vroeg zijn (akkoord, de switch was de hardware ten einde, wat niet is bij de anderen).
Dan exclusives... de ene bejubbeld dat games naar alle consoles ene pc komen, want veel keuze... om dan klachten te krijgen dat er geen exclusives zijn.
Hetzelfde met de generatie. Eerst iedereen heel gelukkig dat de PS4 verder ondersteund wordt, en nu klagen dat er te weinig enkel voor PS5 uit is gekomen.
Hou je vast, want voor de next gen gaat het nog erger zijn denk ik, zou me niet verbazen als er games gaan uitkomen die de hoge kracht niet nodig hebben die compatibel gaan zijn met PS4, PS5 én PS6. Of games die op alle 3 zijn waarbij de PS6 extra zaken kan (bv. AI gegenereerde gesprekken) terwijl de PS4/5 meer basic zal zijn (voorgeschreven teksten).
Het zal zoals bij andere hardware worden: meer overlap tussen generaties waarbij de nieuwste gewoon meer toeters en bellen heeft. Zolang dit een sprong is om de ca. 4 jaar (Mid-gen + Full gen) en niet jaarlijks, zie ik het nog wel zitten.

Waar de leegte is ook niet veroorzaakt door de hardware. Het zit vooral in hoe lang een game duurt om te ontwikkelen. Als ze dat kunnen oplossen voor "next gen" (pak 2027 - 2034), dan wordt dat weer een goede periode, maar hij zal vooral herinnert worden voor de games, en niet voor de revolutionaire hardware.

Feit is dat je ook elke generatie met diminishing returns zit. We zijn nu op het punt gekomen dat elke nieuwe iteratie hoe langer hoe minder toevoegt. De PS5 Pro is daar het beste voorbeeld van. Van de PS4 naar de PS5 was qua graphics overigens ook niet meer zo een spectaculaire vooruitgang (zeker voor wie ook nog PS1->PS2->PS3 meegemaakt heeft). Ik heb overigens nog beide staan in living en game-kamer respectievelijk, en er wordt ook nog vaak op de PS4 (Pro) gespeeld.
Dat is zeker een feit helaas. Waar je vroeger onmiddellijk PS2 of PS3 of PS4 Exclusives had, heb je deze generatie eigenlijk minder echt exclusives. Dat ligt ook wel deels aan het feit dat hardware improvements in de marge gaan alsook dat er geen architecture change meer zit tussen de generaties. PS2 vs PS1 had een andere architectuur, PS3 vs PS2 ook. PS4 vs PS3 ook. PS5 vs PS4 (Pro) is dezelfde architectuur in de basis, alleen "beter". Dit maakt dan ook dat developers vanaf het begin ook hun game kunnen schaalbaar maken om ook nog op PS4 te runnen.

Het was vroeger moeilijker om een game voor zowel de PS4 als PS3 (of PS3 als PS2) uit te brengen. Dit vergde dan een hele hoop extra werk om in de engines dit te gaan maken (of het werd op PS4 gebouwd, en daarna door een ander team geport naar PS3). Tegenwoordig is dat allemaal veel makkelijker. Engines worden hier ook vaker op voorzien. Vandaar ook dat ze nu meer PC ports kunnen uitbrengen, dat is vaker een kleinere aanpassing omdat het allemaal dezelfde architectuur is.

Ik denk dat we gaan evolueren zoals de geruchten van de nieuwe XBOX. Meer PC-style met dan een OS schil erop voor couch gaming.
De steam decks van deze wereld zijn daar al een probeersel van.
Ik vind het dan ook vreemd en ietwat ontgoochelend hoe die eerste officiële videos (bvb Cerny vorige week) alweer puur over graphics performance gaat met een hoop AI/ML, FSR, PSSR jumbo-mumbo. Je zou nu toch gaan denken dat in de tijd waarin we nu leven, de no1 feature die een differentiator kan maken tov vorige generaties AI zou zijn ?! Stel je voor dat de NPCs ook eens echt realistisch overkomen in gedragingen, conversaties, enz... en tegelijk nooit helemaal voorspelbaar zijn. Dat zou nu eens een grote revolutie zijn in games.
Het probleem voor nieuwe games is return of investment die kleiner wordt met exclusives. Waar je vroeger mensen had die bijna gedwongen werden om een nieuwe console te kopen omdat de nieuwe games enkel voor de nieuwe generatie uitkomen, is dat tegenwoordig veel minder. Met een PS4 of PS5 kan je veel langer mee en is er minder incentive om een PS6 te kopen.

Als developer is het dan daarom minder interessant om voor core-features van je game gebruik te maken van snufjes uit de nieuwe hardware. Als je AI wilt gebruiken voor je NPCs te verbeteren, beperk je je doelpubliek maar tot PS6 of mensen met de allernieuwste PC/GFX Kaarten. Als je dit niet doet, maar wel schaalbaar maakt qua grafisch, kan je een veel groter publiek aanspreken. Dat mensen een nieuwe console aanschaffen om een game te kunnen spelen, is tegenwoordig een grote gok. Vandaar dat ook Sony / Microsoft meer focussen op performance improvements dan echt puur features die uniek zijn voor een console generatie.

Ik vind het zelf ook heel jammer dat we geen grotere evoluties zien of de oude consoles loslaten om echt unieke PS5/XSS dingen te gaan doen, maar ik vrees dat we dat niet echt kunnen verwachten tot ze PS4/XBO loslaten.

Mij maakt het niet uit of ze nu exclusives zijn of niet, ik zei gewoon dat ik de laatste jaren de beste spellen gespeeld heb.
Returnal alleen was het al meer dan waard om de console direct te kopen, alsook ik heb geen pc, en niet van plan om er één te kopen.

Returnal
Death stranding 2
Expedition 33
Black Myth Wukong
Khazan
Kingdom Come II
Elden Ring
Lies of P
Lords of the Fallen
Baldur's gate
Silksong

Het punt was dat Playstation deze generatie grotendeels de bal misgeslagen heeft met hun eigen games.
Denk maar aan TLOU online en Concord.
Vergelijk hun exclusive topgames eens met bijvoorbeeld de switch 2...

Niemand heeft gezegd dat games in deze generatie slecht zijn of dat er geen goeie games zijn. Er zijn zeker meerdere pareltjes geweest zoals een BG3, Expedition 33, Silksong Hades 2, Elden Ring etc. Maar daarvoor hebt ge niet persé een Playstation nodig...

Laatst bewerkt:
Het is gewoon een feit dat die AAA games schandalig veel geld kosten om te produceren. Die enkel exclusief uitbrengen op één console is gewoon financiële zelfmoord.

Returnal
Death stranding 2
Expedition 33
Black Myth Wukong
Khazan
Kingdom Come II
Elden Ring
Lies of P
Lords of the Fallen
Baldur's gate
Silksong

Het gaat hier dan ook over de exclusives uit Sony hun eigen stal. Er zijn nooit zoveel goeie games geweest, zeker als je ziet wat er uit de indie scène komt.

Maar ik persoonlijk heb een PS5 voor de Sony exclusives. Dat was in de tijd van de PS3 zo en ook de PS4. Altijd heel tevreden geweest met de regelmaat waarop die uitkwamen. Voor al de rest heb ik een PC.

Deze generatie is dat dus niet het geval. Er is voor mij eigenlijk nog geen enkele must-have exclusive (dus niet op PS4) geweest deze gen op de PS5 (inclusief de games die later op PC uitkwamen).

Het is gewoon een feit dat die AAA games schandalig veel geld kosten om te produceren. Die enkel exclusief uitbrengen op één console is gewoon financiële zelfmoord.
Dan zou ge als bedrijf eens moeten nadenken waarom alle recente topgames door kleine(re) studio's gemaakt werden.

Waarschijnlijk omdat die indystudio’s geen vetbetaalde CEO’s en hun nek hebben hijgen en hun opgelegde ideeën en deadlines opleggen die voor geen zekerheid zorgen om topgames af te leveren.

Laatst bewerkt:
Het gaat hier dan ook over de exclusives uit Sony hun eigen stal. Er zijn nooit zoveel goeie games geweest, zeker als je ziet wat er uit de indie scène komt.

Maar ik persoonlijk heb een PS5 voor de Sony exclusives. Dat was in de tijd van de PS3 zo en ook de PS4. Altijd heel tevreden geweest met de regelmaat waarop die uitkwamen. Voor al de rest heb ik een PC.

Deze generatie is dat dus niet het geval. Er is voor mij eigenlijk nog geen enkele must-have exclusive (dus niet op PS4) geweest deze gen op de PS5 (inclusief de games die later op PC uitkwamen).
Puur exclusives kan dat zeker kloppen, maar zoals ik al zei, voor mij klinkt een gefaalde generatie beetje belachelijk, omdat ik de beste games in mijn game-"carriere" gespeeld heb de laatste jaren. Mijn ps5, en erna mijn ps5 pro hebben al veel meer uren geklopt dan mijn vorige consoles.

Soit, ik ga hier niet de discussie aangaan, want dit is puur gevoelsmatig voor mij

Ik heb deze generatie toch al veel toppers gespeeld. Ok tegenover vorige generaties misschien minder sony exclusives, maar toch must plays. Death Stranding 2, Horizon forbidden west, Astrobot, GOW Ragnarok, Returnal, Spiderman 2, Ratchet and Clank. Ok misschien vorige generaties het dubbel aantal exclusives maar de productie van zo een game word ook steeds langer. Deze generatie heb ik ook met meerdere games iets van, wow deze game speel ik ooit nog eens opnieuw (als ik de tijd vind). En ik game nu toch ook al meer dan 20 jaar.

Kijk naar de gta reeks, op de ps2 hebben we gta 3, gta vice city en gta san andreas gehad, 3 delen op 1 generatie. Nu is de vorige gta al uit sinds de ps3.

Het probleem met de huidige generatie is voor mij al die remakes. Sommige remakes van oudere games kan je nog aanmoedigen, gewoon om de games te herbeleven of voor mensen die die misschien nooit hebben kunnen spelen hiervoor. Maar met remakes als horizon 1 en days gone vraag ik me steeds af of ze die tijd en middelen niet beter in een nieuwe game hadden gestoken.

De komende generaties zullen toch steeds minder vernieuwing bieden, als je nu kijkt naar games zoals death stranding 2 die er fenomenaal uitziet! Mijn enige schrik richting next gen is dat ze richting digital only gaan. Zo hebben ze de hele markt onder controle. Ik koop zelden digitaal omdat de prijzen steeds zo hoog liggen, fysieke games zijn zelfs nieuw vaak 10 of 20 euro goedkoper. Moesten ze die richting uitgaan zou ik de ps6 de eerste jaren toch skippen, ik houd het dan nog wel ff bij de ps5 pro dan.

GOW en fobidden west kon je nogbop ps4 ook spelen. Er zijn goede exclusives maar voor beperkt publiek Returnal, demon souls....
Gt7 was ook nog op de ps4

Persoonlijk game ik ook liever op mijn TV/Console dan voorheen op mijn PC, laatste PC die ik zelf nog had gebouwd was in 2019 en erg veel games heb ik er eigenlijk niet op gespeeld om dan uiteindelijk jaren later gewoon weg te doen en door de jaren corona vond ik niet de moeite om zoveel geld in gfx kaart te steken.... Prijzen zijn nu ms relatief terug normaal maar eigenlijk geen zin meer, werk al 8 u per dag in IT op nen PC..

En muis en keyboard kunde tegenwoordig al in uw console steken en koop ook liever fysieke games eerlijk gezegd.. Vind de PS5 zeker een goede generatie, ook dankzij de BC met PS4 games. En ja daarnaast nog een PS+ Premium abbo van € 100 voor een jaar, zeker geen slechte deal..

Mannekes, besef goed: cross-gen games gaan nog lang blijven, ook bij PS5/PS6. Games maken duurt tegenwoordig gewoon eeuwig. Zes jaar voor één spel is nu normaal. Sommige studios werken langer aan één game dan Sony aan hun hele consolecyclus. Da’s waar we nu zitten...
De output van je favoriete studio’s? Vergeet het, die tijd is voorbij. Alles duurt langer, alles kost meer. Dus ja, tijdens de eerste jaren van PS6 zullen games ook nog op PS5 uitkomen. Logisch: ze moeten geld verdienen, en het grootste deel van de spelers zit dan nog op PS5.

En dan dat eeuwige gezaag over Sony en hun “live service”-droom. “Easy money”? Maat, da’s allesbehalve easy. Een nieuwe live service game lanceren in een wereld van Fortnite, Warzone en GTA Online is alsof je een foodtruck naast McDonald’s zet en hoopt dat iemand frietjes bij jou komt halen. Toch, als je bij Sony naar de cijfers zou kijken, daar zit wel het geld. Meer dan 50% van hun software-inkomsten komt van die games. En da’s nog maar de 30% die ze krijgen van microtransacties. Stel dat ze dat zelf konden houden voor de 100% … natuurlijk willen ze hun eigen Fortnite...
Kijk naar Dead Space: die game kost nu minder dan één Dead Space-skin in Skate. Dat is gewoon waanzin, maar dat is de realiteit van vandaag. Dus ja, ik begrijp Sony wel. Ze hebben tot nu toe gefaald, oké, maar ik snap waarom ze het proberen...

En ondertussen… Spider-Man 2 kostte meer dan 300 miljoen om te maken, omzet van 700 miljoen, en maakt uiteindelijk “maar” 200-300 miljoen winst(reclame en stuff aftrekken,...). Dat is goed, maar geen fortnite/gta niveau. Veel ruimte om te falen heb je tegenwoordig niet met SP games...

Dus ja, Horizon en Ragnarok kwamen ook nog op PS4 uit, maar de PS5-versie speelt zoveel beter. Dat zijn gewoon volwaardige PS5-games in mijn ogen. Horizon Forbidden West is nog altijd één van de mooiste games ooit gemaakt.

En ja, het is jammer dat we nog geen nieuwe Naughty Dog-game hebben. Ze hebben veel tijd en geld verloren met dat The Last of Us Online-gedoe. Ik ben blij dat Jim Ryan weg is, maar ik snap zijn redenering wel: Sony moet één succesvolle live service game hebben. Want het is toch wraakroepend dat een meesterwerk als The Last of Us Part II of Death Stranding minder opbrengt dan een paar domme Beavis & Butt-Head skins…

Mannekes, besef goed: cross-gen games gaan nog lang blijven, ook bij PS5/PS6. Games maken duurt tegenwoordig gewoon eeuwig. Zes jaar voor één spel is nu normaal. Sommige studios werken langer aan één game dan Sony aan hun hele consolecyclus. Da’s waar we nu zitten...
De output van je favoriete studio’s? Vergeet het, die tijd is voorbij. Alles duurt langer, alles kost meer. Dus ja, tijdens de eerste jaren van PS6 zullen games ook nog op PS5 uitkomen. Logisch: ze moeten geld verdienen, en het grootste deel van de spelers zit dan nog op PS5.

*Snip*

En ondertussen… Spider-Man 2 kostte meer dan 300 miljoen om te maken, omzet van 700 miljoen, en maakt uiteindelijk “maar” 200-300 miljoen winst(reclame en stuff aftrekken,...). Dat is goed, maar geen fortnite/gta niveau. Veel ruimte om te falen heb je tegenwoordig niet met SP games...
Over cross-gen games spreek ik me niet uit en das ergens wel logisch wat je zegt. Maar 6 jaar voor 1 spel, dat zou echt niet de standaard mogen zijn hé... En eerlijk 6 jaar is imo echt veel te lang.. 4 jaar is acceptabel en normaal.. Games worden groter en groter maar is dat nodig voor elke game? Nope.

Ruimte is er wel zolang je met gezond verstand werkt.

Fortnite, warzone, gta online, skins etc mij persoonlijk boeit het echt niet om daar geld in te pompen in al die nutteloze microtransacties.. Praktisch al die games worden bijna gespeeld door kinderen en dat geld komt van ja u kunt het raden... Maar bon.. En vroeg of laat gaat iedereen ook wel weten hoe nutteloos het was om daar zoveel geld in die cosmetics te steken.. Oké dat je ms eens 1 of 2 skins koop op paar maand tijd voor een F2P game, maar ze smijten alle skins naar je hoofd en die prijzen zijn echt lachwekkend duur.. imo zou een skin niet meer dan een euro of 2 mogen kosten en zelf dat nog is veel geld voor een skin..

En over skins/shooters gesproken ben ik blij dat BF6 wel momenteel de juiste richting in gaat en al die shit niet doet laat staan nodig heeft punt.

Over cross-gen games spreek ik me niet uit en das ergens wel logisch wat je zegt. Maar 6 jaar voor 1 spel, dat zou echt niet de standaard mogen zijn hé... En eerlijk 6 jaar is imo echt veel te lang.. 4 jaar is acceptabel en normaal.. Games worden groter en groter maar is dat nodig voor elke game? Nope.

Ruimte is er wel zolang je met gezond verstand werkt.

Fortnite, warzone, gta online, skins etc mij persoonlijk boeit het echt niet om daar geld in te pompen in al die nutteloze microtransacties.. Praktisch al die games worden bijna gespeeld door kinderen en dat geld komt van ja u kunt het raden... Maar bon.. En vroeg of laat gaat iedereen ook wel weten hoe nutteloos het was om daar zoveel geld in die cosmetics te steken.. Oké dat je ms eens 1 of 2 skins koop op paar maand tijd voor een F2P game, maar ze smijten alle skins naar je hoofd en die prijzen zijn echt lachwekkend duur.. imo zou een skin niet meer dan een euro of 2 mogen kosten en zelf dat nog is veel geld voor een skin..

En over skins/shooters gesproken ben ik blij dat BF6 wel momenteel de juiste richting in gaat en al die shit niet doet laat staan nodig heeft punt.
Ik ben het met u eens. In mijn ogen zijn die skins pure waanzin. Weggegooid geld. Maar de cijfers liegen niet, dat is alles wat ik zeg en dat weet Sony ook. Maar wat wij willen, is helaas niet hetgeen wat de grote meerderheid wil of hoe de grote meerderheid gamed. Wij kopen tenminste nog games (SP games), maar de meeste kopen FIFA of COD of... Rest free to play...
En games mogen van mij ook terug kleinschaliger worden. Allé, hangt ervan af welke game. Een game als GTA mag van mij wel gigantisch zijn.
Anyways, we zullen wel zien zekers. Benieuwd hoe alles gaat lopen...

Terug
Bovenaan