Feit is dat je ook elke generatie met diminishing returns zit. We zijn nu op het punt gekomen dat elke nieuwe iteratie hoe langer hoe minder toevoegt. De PS5 Pro is daar het beste voorbeeld van. Van de PS4 naar de PS5 was qua graphics overigens ook niet meer zo een spectaculaire vooruitgang (zeker voor wie ook nog PS1->PS2->PS3 meegemaakt heeft). Ik heb overigens nog beide staan in living en game-kamer respectievelijk, en er wordt ook nog vaak op de PS4 (Pro) gespeeld.
Dat is zeker een feit helaas. Waar je vroeger onmiddellijk PS2 of PS3 of PS4 Exclusives had, heb je deze generatie eigenlijk minder
echt exclusives. Dat ligt ook wel deels aan het feit dat hardware improvements in de marge gaan alsook dat er geen
architecture change meer zit tussen de generaties. PS2 vs PS1 had een andere architectuur, PS3 vs PS2 ook. PS4 vs PS3 ook. PS5 vs PS4 (Pro) is dezelfde architectuur in de basis, alleen "beter". Dit maakt dan ook dat developers vanaf het begin ook hun game kunnen
schaalbaar maken om ook nog op PS4 te runnen.
Het was vroeger moeilijker om een game voor zowel de PS4 als PS3 (of PS3 als PS2) uit te brengen. Dit vergde dan een hele hoop
extra werk om in de engines dit te gaan maken (of het werd op PS4 gebouwd, en daarna door een ander team geport naar PS3). Tegenwoordig is dat allemaal veel makkelijker. Engines worden hier ook vaker op voorzien. Vandaar ook dat ze nu meer PC ports kunnen uitbrengen, dat is vaker een kleinere aanpassing omdat het allemaal dezelfde architectuur is.
Ik denk dat we gaan evolueren zoals de geruchten van de nieuwe XBOX. Meer PC-style met dan een OS schil erop voor
couch gaming.
De steam decks van deze wereld zijn daar al een probeersel van.
Ik vind het dan ook vreemd en ietwat ontgoochelend hoe die eerste officiële videos (bvb Cerny vorige week) alweer puur over graphics performance gaat met een hoop AI/ML, FSR, PSSR jumbo-mumbo. Je zou nu toch gaan denken dat in de tijd waarin we nu leven, de no1 feature die een differentiator kan maken tov vorige generaties AI zou zijn ?! Stel je voor dat de NPCs ook eens echt realistisch overkomen in gedragingen, conversaties, enz... en tegelijk nooit helemaal voorspelbaar zijn. Dat zou nu eens een grote revolutie zijn in games.
Het probleem voor nieuwe games is return of investment die kleiner wordt met exclusives. Waar je vroeger mensen had die
bijna gedwongen werden om een nieuwe console te kopen omdat de nieuwe games enkel voor de nieuwe generatie uitkomen, is dat tegenwoordig veel minder. Met een PS4 of PS5 kan je veel langer mee en is er minder incentive om een PS6 te kopen.
Als developer is het dan daarom minder interessant om voor
core-features van je game gebruik te maken van snufjes uit de nieuwe hardware. Als je AI wilt gebruiken voor je NPCs te verbeteren, beperk je je doelpubliek maar tot PS6 of mensen met de allernieuwste PC/GFX Kaarten. Als je dit niet doet, maar wel schaalbaar maakt qua grafisch, kan je een veel groter publiek aanspreken. Dat mensen een nieuwe console aanschaffen om een game te kunnen spelen, is tegenwoordig een grote gok. Vandaar dat ook Sony / Microsoft meer focussen op performance improvements dan echt puur features die uniek zijn voor een console generatie.
Ik vind het zelf ook heel jammer dat we geen grotere evoluties zien of de oude consoles loslaten om echt unieke PS5/XSS dingen te gaan doen, maar ik vrees dat we dat niet echt kunnen verwachten tot ze PS4/XBO loslaten.