Ramen aan perceelgrenzen

Eindelijk bijgelezen.
Het lijkt me op het eerste zicht dat mac-bc niet meteen iets verkeerd heeft gedaan.
Ben benieuwd naar het oordeel van de stad over de plannen van de buur van mac-bc.
Indien die van oordeel zijn dat deze reglementair zijn, wil ik wel eens hun argumentatie lezen vwb. het licht en zicht wegnemen van mac-bc.

Bij een negatieve uitkomst voor mac-bc.. het op de spits drijven en voor een vrederechter brengen.. Tja, de kans bestaat dat jullie nog jaren naast elkaar gaan wonen. Een zo goed mogelijke verstandhouding hebben met je buren lijkt me toch ook wel iets waard.

Dit is toch gezegd al? Ik dacht dat ergens het woord "significant" werd vermeld ihkv wegnemen van lichtinval.
mac-bc heeft niets verkeerd gedaan. Die buur lijkt echter ook niets verkeerd te doen (los van de bouwovertreding die nog niet vermeld is bij mijn weten, maar ik weet niet in hoeverre die significant is voor het probleem in kwestie) en indien er dan wordt geargumenteerd dat er geen "significante" vermindering is van lichtinval, dan heb je je argumentatie he.

Een terechte opmerking die al gemaakt is, is dat het niet is omdat buur A voor een bepaalde oplossing (die wat risico inhoudt) kiest, dat buur B dan zijn recht verliest om te bouwen binnen het toegestane bouwvolume?

Ik acht de kans groot dat die niet eens de moeite zullen doen om dit te beargumenteren. Wat kan het die ambtenaren schelen? Mijn ervaring met ambtenarij is dat die zoveel mogelijk proberen te verschuilen achter de standaard-regeltjes om zichzelf niet in de miserie te steken. Waarom zouden ze zich dan willen verbranden aan vage regelgeving à la "maar de buren mogen geen noemenswaardige lichtinval minder krijgen"? Interpretaties, context, ... daarvoor moet je niet bij overheidsdiensten zijn.

En als het in beroep gaat, dan is het hun probleem niet meer. Next dossierke.

Ik denk toch dat dit kan helpen. Nu zijn er een hoop - niet luidop uitgesproken - bezorgdheden en dat levert frustraties op langs beide kanten.
Breng gewoon alle partijen samen, eventueel met architecten erbij en hou een open volwassen gesprek zonder stemverheffingen of verwensingen.
Dit is wel geen standaard aanpak, dus het zal wel jammer genoeg bij een voorstel blijven :)

En kom je er dan nog niet uit, dan kan je beginnen met verdere stappen te ondernemen.

Dat zou ik dus ook willen doen. Maar welk nut heeft dit nog als de plannen al ingediend zijn? Aangezien ik niets meer gehoord heb, en dit hun plas was, lijkt me dat het geval.

Een enorme gemiste kans, en getuigt opnieuw van hun brutale aanpak. Door de strot rammen die handel.

Ik acht de kans groot dat die niet eens de moeite zullen doen om dit te beargumenteren. Wat kan het die ambtenaren schelen? Mijn ervaring met ambtenarij is dat die zoveel mogelijk proberen te verschuilen achter de standaard-regeltjes om zichzelf niet in de miserie te steken. Waarom zouden ze zich dan willen verbranden aan vage regelgeving à la "maar de buren mogen geen noemenswaardige lichtinval minder krijgen"? Interpretaties, context, ... daarvoor moet je niet bij overheidsdiensten zijn.

And again: over hoeveel % van het glas in je uitbouw gaat het hier? Want dat zal het enige zijn waar ze rekening mee moeten houden om het NOEMENSWAARDIGE lichtinval minder te noemen.

Gewoon ter info omdat het toch niet zo zwart wit is: ambtenaren hebben een motivatieplicht, net omdat burgers zouden weten waarom een bepaalde beslissing werd genomen. Het doel hiervan is om niet alleen een betere dienstverlening aan te bieden maar ook om te voorkomen dat er klachten komen bij de dienst zelf, een ombudsman of dat er geprocedeerd wordt. Als je het gevoel hebt dat de ambtenaar onbehoorlijk heeft gehandeld en je bent niet akkoord heb je nog steeds de mogelijkheid om te klagen bij de dienst zelf. Indien deze jouw klacht niet behoorlijk behandelen kan je terecht bij een ombudsdienst. Achteraf kan je alsnog procederen. Ook kan je gebruik maken van de Openbaarheid van Bestuur om bepaalde documenten in te kijken als dat zou helpen

Ook is het net de bedoeling dat ambtenaren zich wapenen met deze regels, ik denk niet dat we in een situatie willen komen waarbij ambtenaren dit niet doen.

Verder vind ik het een vervelende situatie voor jou.

Ook is het net de bedoeling dat ambtenaren zich wapenen met deze regels, ik denk niet dat we in een situatie willen komen waarbij ambtenaren dit niet doen.

In theorie klopt dat allemaal, in praktijk zien we dat ambtenaren met de meest ridicule motivaties wegraken (cfr. appartement op de dijk in De Haan niet aanvaarden als investering wegens stijgende zeespiegel).

Zeer ambetant voor mac-bc maar in stedelijke omgeving word er over lichtinval weinig nagedacht door de ambtenarij.

Ik heb zelf meegewerkt aan een project in L vorm waar er dus zelfs langs de achterzijde dicht gebouwd werd. (dus enkel nog lichtinval vanop de straat.)

Buurman (4 appartementen) waren er ook niet blij mee. hun raam achteraan kwam gewoon een muur voor.
Lichtinval enkel langs vooraan, prima vond stad antwerpen.

De lijst met nadelen aan stedelijk wonen is mij ook langer als de voordelen.

Ik vind het vooral een vreemde verbouwing. Snap ook niet waarom men dit vergund.

Het is toch evident dat de buurman zélf ook het recht heeft om een zeker volume bij te bouwen. Zelfs al zal dit minder hoog zijn dan in de plannen nu opgenomen zal dit nog steeds mac-bc zijn zicht wegnemen. Heb je daar net een ton geld tegen aangesmeten en kijk je straks uit tegen een snelbouwsteen. Dat trekt natuurlijk nergens op, nog los van de overbodige kosten.

In deze situatie is er toch voor de buurman geen mogelijkheid meer om nog bij te bouwen zonder dat het zicht van mac-bc weggenomen wordt. Onbegrijpelijk dat men hiervoor een vergunning heeft afgeleverd imo. Bouwen tot op de perceelsgrens en geen ramen in zijgevels lijkt mij toch een absolute evidentie in rijwoningen.

And again: over hoeveel % van het glas in je uitbouw gaat het hier? Want dat zal het enige zijn waar ze rekening mee moeten houden om het NOEMENSWAARDIGE lichtinval minder te noemen.

Sorry maar "Percentage glas van de uitbouw" is wel een heel inhoudsloze parameter. En met "inhoudsloos" bedoel ik dat er niet genoeg informatie in vervat zit. Onze uitbouw is namelijk 8 meter diep. Je mag nog een volledige glazen achterkant hebben, daar ben je quasi niets mee op het punt waar je uw lichtinval het meeste nodig hebt, namelijk 8 meter verder op het donkerste punt van uw huis.

Laatst bewerkt:
Gewoon ter info omdat het toch niet zo zwart wit is: ambtenaren hebben een motivatieplicht, net omdat burgers zouden weten waarom een bepaalde beslissing werd genomen. Het doel hiervan is om niet alleen een betere dienstverlening aan te bieden maar ook om te voorkomen dat er klachten komen bij de dienst zelf, een ombudsman of dat er geprocedeerd wordt. Als je het gevoel hebt dat de ambtenaar onbehoorlijk heeft gehandeld en je bent niet akkoord heb je nog steeds de mogelijkheid om te klagen bij de dienst zelf. Indien deze jouw klacht niet behoorlijk behandelen kan je terecht bij een ombudsdienst. Achteraf kan je alsnog procederen. Ook kan je gebruik maken van de Openbaarheid van Bestuur om bepaalde documenten in te kijken als dat zou helpen

Mja, het zal jullie wellicht niet verbazen maar ik ben ooit eens in zo'n procedure gestapt na een ongelofelijk voorvalletje van "computer says no" bij de overheid terwijl er ten gronde geen enkele redenen was om "no" te zeggen.

Dan heb je een drietrapsraket waarmee je je kunt bezighouden:
- Een "interne ombudsman", die blijkbaar een rechtstreekse collega is van de persoon die de verkeerde inschatting heeft gemaakt. Slaagkans op een eerlijke evaluatie sowieso al nihil. Maar soit, ik werd uitgenodigd voor een gesprek in Brussel, tijdens de kantooruren. Ik heb toen vriendelijk de uitnodiging aanvaard maar wou toch nog even weten of dit gesprek impact kon hebben op de evaluatie van het dossier? Aarzelend moest ze toegeven van niet. :laugh: Bon, dan heb ik uiteraard (even vriendelijk) haar aanbod geweigerd. Om nu mijn schaars verlof in te zetten om naar Brussel te tjolen en op de koffie te gaan voor een leuk gesprekje zonder inzet? Thanks, but no thanks. Overigens is de responstijd van een klacht 45 kalenderdagen maar in mijn geval was de situatie na 7 dagen al onomkeerbaar. Dus een maat voor niets.
- Vervolgens heb je (een medewerker van) de Vlaamse Ombudsman. Die luisterde in eerste instantie naar mijn argumenten en de kafkaïaanse behandeling van mijn procedure, tot de argumentatie te technisch werd en ze afhaakte. Zonder argumentatie. "Daar ga ik niet langer in mee." Punt. Ze zeiden dat ik maar naar de Raad van State moest trekken.
- Als finale poging heb ik nog de ombudsman zelf proberen bereiken, Bart Weekers. Dat was nog de meest arrogante en incompetente van heel de hoop. Die raadde me aan om "zelf lessen te trekken uit dit voorval". Wel vreemd dan, dat door mijn klacht de bevoegde overheidsdienst hun procedure enkele dagen later heeft aangepast voor de nieuwe dossiers. Het mooiste bewijs dat ik een terecht punt had. Maar hey, het was wel "mac-bc die er lessen moest uit trekken voor zichzelf". De arrogante zak vanuit zijn ivoren toren.

Dus long story short: Een overheidsbeslissing betwisten? Veel blabla, veel nutteloze tijdsverspilling, ... en op het einde van de rit zeggen ze gewoon dat je maar naar de dure en tijdsrovende Raad van State moet trekken, waarvan ze weten dat geen zinnig mens voor zoiets naar de Raad van State zal gaan natuurlijk. Vooral de illusie creëren dat je zeggenschap hebt als burger, maar intussen wel netjes alle deuren dichtdoen. En daar sta je dan. Mocht ik tijd en geld teveel hebben, en mocht de beslissing teruggedraaid kunnen worden, ik zou een procedure opgestart hebben.

Laatst bewerkt:
Ik vind het vooral een vreemde verbouwing. Snap ook niet waarom men dit vergund.

Het is toch evident dat de buurman zélf ook het recht heeft om een zeker volume bij te bouwen. Zelfs al zal dit minder hoog zijn dan in de plannen nu opgenomen zal dit nog steeds mac-bc zijn zicht wegnemen. Heb je daar net een ton geld tegen aangesmeten en kijk je straks uit tegen een snelbouwsteen. Dat trekt natuurlijk nergens op, nog los van de overbodige kosten.

In deze situatie is er toch voor de buurman geen mogelijkheid meer om nog bij te bouwen zonder dat het zicht van mac-bc weggenomen wordt. Onbegrijpelijk dat men hiervoor een vergunning heeft afgeleverd imo. Bouwen tot op de perceelsgrens en geen ramen in zijgevels lijkt mij toch een absolute evidentie in rijwoningen.
Welke verbouwing vind je vreemd? De onze of die van de buren?

Ik zou hier nu precies ook geen foto van mijn huis zetten. :unsure:
Van u snap ik dat nog wel, 't is een beetje herkenbaar voor sommigen:

getimage2.php

Ook niet van een plan zonder adres of van de bovenkant van 1 muur, specifiek waar het raam zit?

En heb ik het gemist of is er nog steeds niet gekend welke bouwovertreding de buur nu wil laten goedkeuren?

Net of zoveel mensen een achtergevel zouden herkennen van een centrale parel in het Getse. Komt zijn buur op deze threat herkent hij ook zeker zichzelf hier in dit verhaal hoor.

In theorie klopt dat allemaal, in praktijk zien we dat ambtenaren met de meest ridicule motivaties wegraken (cfr. appartement op de dijk in De Haan niet aanvaarden als investering wegens stijgende zeespiegel).
Dat die daar weg mee zal geraken geloof ik niet. Deze creativiteit in argumentatie en gebrek aan beroepsernst vindt ook hogerop geen steun.

Voor wie dit gemist heeft:

Sorry maar "Percentage glas van de uitbouw" is wel een heel inhoudsloze parameter. En met "inhoudsloos" bedoel ik dat er niet genoeg informatie in vervat zit. Onze uitbouw is namelijk 8 meter diep. Je mag nog een volledige glazen achterkant hebben, daar ben je quasi niets mee op het punt waar je uw lichtinval het meeste nodig hebt, namelijk 8 meter verder op het donkerste punt van uw huis.
Die uitleg slaat op niet veel he. Dan voorzie je daar een LAMP, een lichtkoepel of je had je plek waar je het meeste lichtinval nodig hebt maar dichter aan die glazen achterkant moeten inrichten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is @mac-bc een beetje Dr Jekyll en Mr Hyde, de vriendelijkheid zelve tegen zijn naasten, buren en iedereen die hij tegen komt, maar van zodra hij hier op BG komt posten komt de razernij boven. En hij wil niet dat mensen hem zo kennen irl.

kanye-west-laughing.gif

Hopelijk, maar het loutere feit dat je daarvoor al een procedure bij de gewestelijk directeur moet voor aanspannen is al hemeltergend.
Zou het opzoeken van de sociale media tegenwoordig niet volstaan om dit soort fratsen eruit te krijgen?
Verzuurde en cynische ambtenaren zijn niets nieuws.

Ook niet van een plan zonder adres of van de bovenkant van 1 muur, specifiek waar het raam zit?

En heb ik het gemist of is er nog steeds niet gekend welke bouwovertreding de buur nu wil laten goedkeuren?
Hij zwijgt in alle talen over die zogezegde bouwovertreding. Na 12 pagina's weten we eigenlijk nog altijd niet exact hoe de situatie is van hem en zijn buur. Wat meer duidelijke informatie geven zou alleen in zijn voordeel zijn.

Terug
Bovenaan