Klopt.Een verdieping op je uitbouw mag wel, zolang je niet dieper komt dan de maximale diepte toegestaan op de verdieping. Ik vermoed dat de buur dit nu ook wil doen? Hier heb je dus wel degelijk een reden voor bezwaar en die zou ik ook maken.
Maar indien de maximale diepte op de verdieping 12m is en jouw woning en die van de buur is nu 10m diep, dan mag die buur daar wel degelijk 2m bijbouwen.
Klopt, "als er geen overmatig licht van de buren wordt afgenomen".
Als de buur dan toch zo goed de regels kent, kon hij ook het zinnetje opgemerkt hebben dat "er geen overmatig licht van de buren mag afgenomen worden" en zich bijgevolg niet al op voorhand rijk gaan rekenen.Pas op, ik begrijp de insteek van jou en je architect, het geeft wellicht ook binnen een leuk effect want in het midden heb je hogere plafonds met veel lichtinval en het is mooier dan een lichtstraat of koepel. Maar, je kan toch niet verwachten dat omdat jij dit zo hebt gedaan, dat jouw bier niet meer zou mogen uitbreiden conform de reglementen? Dat zou toch echt asociaal en onligisch zijn? Omdat jij eerst hebt kunnen verbouwen én hebt beslist om daar ramen te steken, mag de buur effectief niet meer met zijn woning doen wat hij mss ook al had gepland bij de aankoop ervan. Dat is toch niet hoe stedenbouw hoort te werken, mensen inperken in hun eigendomsrecht omdat een een buur iets heeft voorzien? De regels zijn er net dat iedereen op voorhand kan weten wat een buur kan of mag doen, en daar dan mee rekening kan houden in zijn ontwerp. Jouw idee van ramen op de zijkant is best leuk, maar jouw architect had moeten waarschuwen dat de mogelijkheid er was dat je buren gingen uitbreiden en die lichtinval dus wat minder zou worden.
In zo'n situatie kun je maar beter héél goed overeen komen, héél goed alles op voorhand bespreken en samen tot een compromis komen. Niet de boertige manier zoals nu waarbij hij waarschijnlijk mijn vriendelijkheid en amicaliteit verwart met "van die naïeve kloot kunnen we toch alles gedaan krijgen".
Het gaat echt niet enkel om "ik neem van niemand licht af, ik val niemand lastig met mijn uitbouw". Het gaat om "ik vraag aan mijn buur om niet ten volle van zijn woning, binnen de geldende reglementen, gebruik te maken". Dat is inperking van zijn eigendomsrecht, en dat kan echt niet.
En geen windmolen mogen zetten in mijn hof van 5 op 5 meter is ook "inperking van mijn eigendomsrecht" zeker?
Neen, je moet in sommige situaties wel degelijk rekening houden met de buren. En dat is bij uitstek zo in deze situatie, staat ook zo beschreven.

)
)