Ramen aan perceelgrenzen

Grappig dat je het vermeldt. Want de finale plannen die ik had gezien zijn namelijk exact het omgekeerde van gewolfde dakranden. Een architectonisch leukigheidje waarbij de buitenste dakrand nog hoger komt dan het centraal gedeelte. :lol:
Ze zijn dat verplicht van stad Gent:
"Artikel 6: Scheidingsmuren
Voorschrift Toelichting
De scheidingsmuur tussen twee platte daken van aanpalende gebouwen moet minstens 20 centimeter boven het hoogste dakvlak uitsteken.
Dit voorschrift beoogt het voorkomen van overslag van brand tussen twee aanpalende platte daken."

Als je zo zeker bent van je stuk dat dit onaanvaardbaar is, teken dan gewoon niet hun plannen en wacht de beslissing van het schepencollege af.

Voorschrift Toelichting
De scheidingsmuur tussen twee platte daken van aanpalende gebouwen moet minstens 20 centimeter boven het hoogste dakvlak uitsteken.
Dit voorschrift beoogt het voorkomen van overslag van brand tussen twee aanpalende platte daken."
Ah, dat verklaart veel. In de verplichtingen van mac-bcville staat eigenlijk hetzelfde, maar dan anders geformuleerd:

Voorschrift Toelichting
Dit voorschrift beoogt het afnemen van lichtinval van de buurman enkel en alleen voor het rammelen met zijn testkikelen."

Ik probeer dit wat humoristisch te brengen, terwijl dit hele verhaal inderdaad heel klote en heel erg voor je is. Maar ik wil maar duidelijk proberen te maken dat je soms een totaal verkeerde conclusie kan trekken uit 100% correcte feiten. En met "je" wil ik je niet specifiek aanvallen, dat doelt eigenlijk op iedereen. Ik heb dat zelf ook al vaak gehad, en ik ga dat in de toekomst nog voorhebben. En als je die conclusie trekt heb je (wederom: iedereen) ook de neiging om erbij te blijven. Het zit een beetje ingebakken in de mens (zoek maar eens op confirmation bias, moest je dat nog niet kennen).

Ik volg je dat deze situatie onnoemelijk vervelend is, en dat de buren het mogelijk beter hadden kunnen aanpakken. Al ben ik daar niet zeker van, ze hebben misschien een heel goede reden om er pas een dag op voorhand mee af te komen; en ze hebben misschien ook een reden waarom ze hun plannen nooit vermeld hadden toen jij je plan ging voorstellen. Ik geloof echter niet dat ze de intentie hebben om je op één of andere manier dwars te zitten. Volgens mij willen ze gewoon meer leefruimte, en is het zo simpel als dat. En dat ze dat prioritair stellen boven de lichtinval in jouw huis vind ik nu ook geen psychotisch trekje van hun of zo. Dat lijkt me redelijk normaal: bijna elke mens is tot op een zeker niveau wat egoïstisch. Je buren misschien wat meer dan jij, maar karakters verschillen nu eenmaal.

Ik zou dus op zijn minst al dat gedacht uit je hoofd zetten dat het een "georganiseerde mensenkloter" is. En zelfs nog de mogelijkheid aanvaarden dat dat last minute gedoe geen poging is tot druk zetten, maar een ongelukkig toeval. Misschien kun je eens vragen waarom ze daar zo laat mee af kwamen. In het slechtste geval krijg je een antwoord waarmee je niks wijzer bent, en in het beste geval krijg je een verhaal waaruit blijkt dat ze een goede reden hebben. Dan blijkt de verstandhouding alvast wat minder slecht dan je denkt.

Er is echt geen wall of text hierover nodig. Je hebt besloten om licht binnen te trekken langs ramen die vlakbij staan en uitkijken op de perceelsgrens waar uitgebouwd mag worden.
Ook al is het al 120 jaar zo: grond wordt schaarser en duurder, bevolking groeit aan, je wil mensen naar de stad duwen. 1+1 is 2, het is niet onlogisch dat zaken als dit gebeuren. Zelfs al had je nog de beste burenrelatie en hadden die mensen op hun kommuniezieltje beloofd hun achtergevel niet op te trekken, dan kunnen er tal van zaken gebeuren die dat tenietdoen. Ik zeg maar iets: die mensen verhuizen, bijvoorbeeld.

Je hebt een duidelijk risico genomen en het is er eentje dat ik nooit van m'n leven zou nemen gezien er ook andere oplossingen zijn. En ik spreek niet theoretisch he. Ik heb 5 jaar geleden ook bijgebouwd, de 2 smalle percelen naast mij behoren aan 1 gezin toe die het perceel direct naast mij gebruikt hebben om een garage op te zetten en als oprit te dienen - ons huis is theoretisch dus een halfopen bebouwing maar in de praktijk vrijstaand. Die situatie is al lang zo en zal naar alle waarschijnlijkheid nog heel erg lang zo blijven. Ik weet zelfs dat er 0,0 bouwplannen of verkoopplannen (zelfs geen vage) zijn. Maar geen haar op mijn hoofd dat ook maar 1 ogenblik overwogen heeft om langs daar zon binnen te trekken op eender welke manier.

Voor mijn gezond verstand is dat vragen om problemen.

Dus nog eens, ja je hebt een gok/risico genomen en dat bewijs is er nu toch wel staalhard zeker? Waarom is het nu weer ZO moeilijk om dat toe te geven?

De prevalentie van dergelijke uitbouw in gans onze straat over de voorbije 120 jaar is 0,0. Maar inderdaad, theoretisch kan het indien de lichtinvalimpact voor de buren beperkt blijft.

Was dat dus een nulrisico? Neen, daar ben ik eerlijk in. Een absoluut nulrisico was het niet.
Was dat "een gok"? Hangt af van hoe avontuurlijk je ingesteld bent zeker? In mijn laatste 5 jaar ben ik al 2 keer aangereden op de fiets. Met mijn fiets durven rijden is dus een grotere gok dan "de gok dat er vlak naast u een dergelijke uitbouw komt". Voor u bestaat het leven dan wellicht uit het maken van 1000'en "gokken" per dag?

Ik had het daar niet over. Ik had het over je simplistische en foute berekening van je 5 meter min 2*1.6 meter (of hoeveel was het?) die je aanvoerde om je foutieve stelling te staven dat je dan in je achtergevel maar een raam van 1.8 meter breed zou kunnen steken, dat nadien door @stungunner is gecorrigeerd. Het zou getuigen van wat goodwill in de discussie om dat te erkennen, maar dat wordt dan weer genegeerd.
Heu? Stungunner had daar toch wetgeving uit de doeken gedaan die niet van toepassing bleek op mijn situatie?

gezien in wetgeving elk woord telt en het woord lichtinval niet courant is in juridische teksten denk ik dat het best is dat je de echte tekst geeft en niet je eigen versie ervan.

Dat is inderdaad iets vreemd. Er staat een passage over in een verbouwgids van de stad, die op zijn beurt vewijst naar het Algemeen Bouwreglement van de stad. Maar als ik in dat Algemeen Bouwreglement zoek, is daar niets over terug te vinden in de meest recente versie. Noch hetgeen mag, noch hetgeen niét mag. Wellicht gelden dan de Vlaamse wetten/normen/richtlijnen?

Laatst bewerkt:
Voorschrift Toelichting
Ah, dat verklaart veel. In de verplichtingen van mac-bcville staat eigenlijk hetzelfde, maar dan anders geformuleerd:

Voorschrift Toelichting
Dit voorschrift beoogt het afnemen van lichtinval van de buurman enkel en alleen voor het rammelen met zijn testkikelen."

Neen, we zijn naast elkaar aan het praten nu. Ik ken deze passage (want we hebben deze zelf ook moeten toepassen aan de gemeenschappelijke muur van de andere buur) en daar gaat het hier niet om.

Het gaat hier niet over een scheidingsmuur tussen twee platte daken van aanpalende gebouwen. Het gaat hier om het "plat" (licht hellend) dak van de uitbreiding van hun eerste verdiep, die nergens grenst aan mijn plat dak. I wish, dat ik ook zo egoïstisch was geweest.
En dat plat dak heeft één hoogste punt, en dat is het punt die het dichtste gelegen is aan ons en de tuin, en helt vervolgens af naar de drie andere hoeken richting het hoofdgebouw en naar hun andere buur. Exact het omgekeerde van een gewolfde dakrand dus.
Een gewolfde dakrand zou de verminderde lichtinval nog een klein beetje reduceren. Het ontwerp die momenteel voorligt zal onze verminderde lichtinval nog een stuk erger maken door juist op het meest kritische punt het hoogste te gaan bouwen. De ironie.

Ook mijn zonnepanelen gaan een stuk minder opbrengen, maar daarvan had ik al begrepen dat men er blijkbaar sowieso geen rekening mee houdt. Spreek mij tegen als ik verkeerd ben.

Ik probeer dit wat humoristisch te brengen, terwijl dit hele verhaal inderdaad heel klote en heel erg voor je is. Maar ik wil maar duidelijk proberen te maken dat je soms een totaal verkeerde conclusie kan trekken uit 100% correcte feiten. En met "je" wil ik je niet specifiek aanvallen, dat doelt eigenlijk op iedereen. Ik heb dat zelf ook al vaak gehad, en ik ga dat in de toekomst nog voorhebben. En als je die conclusie trekt heb je (wederom: iedereen) ook de neiging om erbij te blijven. Het zit een beetje ingebakken in de mens (zoek maar eens op confirmation bias, moest je dat nog niet kennen).

Ik volg je dat deze situatie onnoemelijk vervelend is, en dat de buren het mogelijk beter hadden kunnen aanpakken. Al ben ik daar niet zeker van, ze hebben misschien een heel goede reden om er pas een dag op voorhand mee af te komen; en ze hebben misschien ook een reden waarom ze hun plannen nooit vermeld hadden toen jij je plan ging voorstellen. Ik geloof echter niet dat ze de intentie hebben om je op één of andere manier dwars te zitten. Volgens mij willen ze gewoon meer leefruimte, en is het zo simpel als dat. En dat ze dat prioritair stellen boven de lichtinval in jouw huis vind ik nu ook geen psychotisch trekje van hun of zo. Dat lijkt me redelijk normaal: bijna elke mens is tot op een zeker niveau wat egoïstisch. Je buren misschien wat meer dan jij, maar karakters verschillen nu eenmaal.

Ik zou dus op zijn minst al dat gedacht uit je hoofd zetten dat het een "georganiseerde mensenkloter" is. En zelfs nog de mogelijkheid aanvaarden dat dat last minute gedoe geen poging is tot druk zetten, maar een ongelukkig toeval. Misschien kun je eens vragen waarom ze daar zo laat mee af kwamen. In het slechtste geval krijg je een antwoord waarmee je niks wijzer bent, en in het beste geval krijg je een verhaal waaruit blijkt dat ze een goede reden hebben. Dan blijkt de verstandhouding alvast wat minder slecht dan je denkt.

Ik kan meegaan in toeval-scenario's tot op een bepaalde hoogte. Maar én toevallig niet communiceren op voorhand én toevallig een overtreding in hun bouwplannen steken én toevallig last-minute om een handtekening vragen ... én al deze toevalligheden samen komen hen ook nog eens toevallig goed uit. Nou nou, dat moet al lukken.

Ik heb trouwens naar de laattijdigheid gevraagd. Antwoord van de buurman: "Goh ja, ik weet het zelf niet goed, onze architect zei dat dat financieel beter uitkwam dat we nog vlug dit jaar zouden indienen ofzo... Ik weet er zelf het fijne niet van." :rofl: En dan hebben we direct ook de eerste bouwheer in de geschiedenis bij wie het financiële aspect allemaal niet zo'n grote rol speelt blijkbaar.

Dan zal hun muur tijdens het bouwen ook maar eens "toevallig" omver waaien zeker?
Neen, alle gekheid op een stokje. Ik weet niet of er "dom en naïef" op mijn voorhoofd getatoeëerd staat maar Last time I checked nog steeds niet dus ze zullen toch eens met een uitleg moeten komen die een uitleg is vooraleer ik ze opnieuw het voordeel van de twijfel ga geven, zoals ik blijkbaar veel te snel doe bij mensen.

Neen, we zijn naast elkaar aan het praten nu. Ik ken deze passage (want we hebben deze zelf ook moeten toepassen aan de gemeenschappelijke muur van de andere buur) en daar gaat het hier niet om.

Het gaat hier niet over een scheidingsmuur tussen twee platte daken van aanpalende gebouwen. Het gaat hier om het "plat" (licht hellend) dak van de uitbreiding van hun eerste verdiep, die nergens grenst aan mijn plat dak. I wish, dat ik ook zo egoïstisch was geweest.
En dat plat dak heeft één hoogste punt, en dat is het punt die het dichtste gelegen is aan ons en de tuin, en helt vervolgens af naar de drie andere hoeken richting het hoofdgebouw en naar hun andere buur. Exact het omgekeerde van een gewolfde dakrand dus.
ofwel beschrijf je het hier verkeerd, ofwel zeg je nu dat hun hoogste punt van de eerste verdieping die ze willen bouwen NIET op de perceelsgrens ligt.

@mac-bc je hebt toch hopelijk langs achter ook ramen? Of zoals in de meeste gevallen een hele raampartij aan de achterkant of is dat helemaal toe?

Want via daar en die andere zijruit heb je toch nog meer dan genoeg lichtinval? De zon schijnt niet binnen, maar moet dat?

Als de zon hier binnen schijnt dan doe ik meestal de gordijnen toe in de zomer omdat het dan te warm wordt.

Ik snap wel dat het niet leuk is en vooral dat ze hun verbouwplannen wel eens mochten laten weten voor jij er een hoop geld tegen smeet. Want hun plannen zijn er ook niet plots uit de lucht komen vallen. Maar buiten hier eens je hart luchten ga je er volgens mij niet veel aan kunnen doen.

Sommige bijdrages aan het topic zijn ook wel 🙄🙄🙄. Kijk mij eens met mijn grote woning op zoveel are. Haha ik heb daar geen last van.

Eigenlijk is deze thread toch simpel

@mac-bc heeft een terechte ergernis: buren bouwen iets bij waardoor hij minder licht binnen krijgt. Volledig terecht en perfect verdedigbaar.

Al de rest: dat zal wel blijken wie het bij het rechte eind heeft door de dienst ruimtelijke ordening. En daar zal men zich gewoon moeten bij neerleggen. Imo hebben we net daarom een regelgeving omtrent ruimtelijke ordening. De regels zijn op voorhand duidelijk en iedereen heeft zich daar naar te schikken. Het is te idioot voor woorden dat je bouwplannen zou moeten gaan aftoetsen naar de wil van de buren. Dan kan de links buur vragen om in de stijl van zijn spaanse hacienda te blijven aan zijn kant, de rechtse wil dan weer een verdertrekking van zij pastoriestijl en de achterbuur ziet wel nog graag de vlaamse koterijen. Nee, gelukkig zijn er regels die op voorhand beschikbaar zijn.

ofwel beschrijf je het hier verkeerd, ofwel zeg je nu dat hun hoogste punt van de eerste verdieping die ze willen bouwen NIET op de perceelsgrens ligt.
Van wat ik er nog van snap beschrijft Mac-bc het zo onduidelijk mogelijk zodat hij zijn verhaal achteraf nog kan bijsturen van zodra hij ongelijk dreigt te krijgen.

Over het "plat" (licht hellend) dak van zijn buren
->
Ofwel is het een plat dak, ofwel is het een hellend dak.
Ofwel is het een fel hellend dak (eerder zou het hoogste punt ter hoogte van hun dakgoot van het hoofdgebouw vertrekken?), ofwel is het een licht hellend dak.
Ofwel is het een omgekeerd wolfdak, ofwel is het een soort trapezium (uit de laatste omschrijving)

En dan beeld ik het mij ongeveer in zoals dit dak:
qSJsy3j.jpg

iGkc9Sh.jpg

Van wat ik er nog van snap beschrijft Mac-bc het zo onduidelijk mogelijk zodat hij zijn verhaal achteraf nog kan bijsturen van zodra hij ongelijk dreigt te krijgen.

Over het "plat" (licht hellend) dak van zijn buren
->
Ofwel is het een plat dak, ofwel is het een hellend dak.
Ofwel is het een fel hellend dak (eerder zou het hoogste punt ter hoogte van hun dakgoot van het hoofdgebouw vertrekken?), ofwel is het een licht hellend dak.
Ofwel is het een omgekeerd wolfdak, ofwel is het een soort trapezium (uit de laatste omschrijving)

En dan beeld ik het mij ongeveer in zoals dit dak:
qSJsy3j.jpg

iGkc9Sh.jpg
Ja, je ziet ze hier duidelijk wijzen en lachen naar hoe ze hun buurman zijn ramen mooi het zonlicht weggenomen hebben. :unsure:

Dat vloekt toch ook, zo een oud kot van bijna 100 jaar oud met dan zo een modern gedrocht der achter..
om nog maar gewoon te zwijgen van de buren hun huis. De een met een stooien dak, dan op de laatste foto een redelijk moderne woning te zien en andere buur een gewone simpele rijwoning. Dat kan niet anders of Belgisch zijn (hoewel ik de indruk heb dat ze in Nederland de laatste jaren ook wel wat losser zijn op dat gebied)

voor alle duidelijkheid: een dak van minder dan 15 graden helling wordt vaak in wetgeving als plat dak beschouwd. Omdat vele "platte" daken niet plat zijn, maar licht hellend voor.
of weigert hij te antwoorden op vragen, "omdat het er niet toe doet" (terwijl dat wel het geval is)

Laatst bewerkt:
Die hou ik dan voor de eerste die nog eens afkomt dat dat allemaal beter geregeld is in nederland.
Zeker qua verhardingsmogelijkheden dacht ik dat Belgie veel strikter was dan Nederland waar hele stadstuintjes nog steeds volledig betegeld mogen worden.

voor alle duidelijkheid: een dak van minder dan 15 helling wordt vaak in wetgeving als plat dak beschouwd. Omdat vele "platte" daken niet plat zijn, maar licht hellend voor.
15 graden of cm?
Strikt genomen is geen enkel plat dak echt 'plat' aangezien je per meter minstens 2 cm helling voor afwatering moet voorzien. Dus een plat dak van 5 meter heeft altijd 10 cm helling (maar je ziet dat meestal niet omdat er een randlat waterpas getimmerd wordt.

voor alle duidelijkheid: een dak van minder dan 15 helling wordt vaak in wetgeving als plat dak beschouwd. Omdat vele "platte" daken niet plat zijn, maar licht hellend voor.

Dit idd, een plat dak heeft altijd een bepaalde helling, uiteraard ifv van afwatering. Maar de dakrand/opstand is wel steeds overal even hoog.

Dus ofwel bouwen die mensen gewoon een plat dak en loopt dat af van aan het perceel van @mac-bc naar de andere zijde en maakt dat voor de hoogte geen verschil uit mocht het omgekeerd zijn (en is het dus een extra "frustratie" voor niks van mac), ofwel bouwen ze effectief schuiner dan doorgaans en dan heeft mac misschien een punt. Eitherway, het is opnieuw gewoon niet duidelijk genoeg om een correct oordeel te vellen.

Laatst bewerkt:
@mac-bc je hebt toch hopelijk langs achter ook ramen? Of zoals in de meeste gevallen een hele raampartij aan de achterkant of is dat helemaal toe?

Want via daar en die andere zijruit heb je toch nog meer dan genoeg lichtinval? De zon schijnt niet binnen, maar moet dat?

Als de zon hier binnen schijnt dan doe ik meestal de gordijnen toe in de zomer omdat het dan te warm wordt.

Een streepje rechtstreeks zonlicht binnentrekken in uw woonkamer, vooral in de tussenseizoenen, vind ik nochtans een ongelofelijke troef. Iets wat nu tot een minimum gereduceerd zal worden.

Er zijn uiteraard nog andere ramen achteraan om lichtinval te creëren. Maar dat is weer 5 meter verder natuurlijk. -> I see light at the end of the tunnel!

Ik snap wel dat het niet leuk is en vooral dat ze hun verbouwplannen wel eens mochten laten weten voor jij er een hoop geld tegen smeet. Want hun plannen zijn er ook niet plots uit de lucht komen vallen. Maar buiten hier eens je hart luchten ga je er volgens mij niet veel aan kunnen doen.

Sommige bijdrages aan het topic zijn ook wel 🙄🙄🙄. Kijk mij eens met mijn grote woning op zoveel are. Haha ik heb daar geen last van.

Inderdaad.

Het is niet omdat het niet grenst aan mijn plat dak, dat het daarom niet op de perceelsgrens ligt hé. Mijn plat dak ligt namelijk een meter of 5 lager.
Ik heb het trouwens over hun dakontwerp die in een punt loopt, niet enkel de dakrand. Zoals Moonblade dus getoond heeft.

Terug
Bovenaan