Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
beter gezegd: ik vind de verbouwing an sich niet zo vreemd, in tegendeel zelfs, maar ik vind het vreemd dat men hiervoor een vergunning geeft. Deze problemen m.i. voorzienbaar bij een rijwoning en onnodig als men er gewoon rekening bij houdt bij het afleveren van een vergunning.Welke verbouwing vind je vreemd? De onze of die van de buren?
Die uitleg slaat op niet veel he. Dan voorzie je daar een LAMP, een lichtkoepel of je had je plek waar je het meeste lichtinval nodig hebt maar dichter aan die glazen achterkant moeten inrichten.
Ok dan.Volgens mij is @mac-bc een beetje Dr Jekyll en Mr Hyde, de vriendelijkheid zelve tegen zijn naasten, buren en iedereen die hij tegen komt, maar van zodra hij hier op BG komt posten komt de razernij boven. En hij wil niet dat mensen hem zo kennen irl.
![]()
en ik kan ook ranten IRL, maar je schetst wel de goede richting van het evenwicht. 
Hij zwijgt in alle talen over die zogezegde bouwovertreding. Na 12 pagina's weten we eigenlijk nog altijd niet exact hoe de situatie is van hem en zijn buur. Wat meer duidelijke informatie geven zou alleen in zijn voordeel zijn.
Neen, stiekem wat overtredingen in je ontwerp steken, erover zwijgen als vermoord en dit er snel-snel proberen doorgeduwd krijgen middels mijn algemene handtekening op "de plannen" in het bouwverlof wanneer ze goed weten dat mijn architect niet te bereiken is.
Toen ik daar verder op inging (wat wij moeten doen qua toegevingen en wat de buren al gedaan hebben qua "toegevingen") viel er een veelzeggende stilte.Ik vroeg het hem op de man af van die bouwovertreding. Die architect zonder gêne: "Ah ja, dat klopt. We vragen daar inderdaad om akkoord te gaan met zaken die verder gaan dan de regelgeving."
Ah ok, en je moet dat eens niet zeggen ofzo?![]()
![]()
Neen, stiekem wat overtredingen in je ontwerp steken, erover zwijgen als vermoord en dit er snel-snel proberen doorgeduwd krijgen middels mijn algemene handtekening op "de plannen" in het bouwverlof wanneer ze goed weten dat mijn architect niet te bereiken is.
Je hoeft niet specifiek in te gaan op wat de bouwovertreding inhoudt, maar heeft deze een verdere impact op je lichtinval of maakt het op dat vlak niets uit?
Ja, het is exact aan diezelfde cruciale kant dat er nog wat extra rechtstreeks zonlicht en lichtinval zou worden afgesnoept.
Toegegeven, de mate van overschrijding (in aantal centimeter/decimeter) uitgedrukt blijft relatief beperkt maar komaan zeg, dat je dit er ook nog eens stiekem durft bijduwen nadat je al een 5-meter hoge en 2 meter lange muur op een halve meter voor iemands raam bouwt, dan ben je toch werkelijk het conflict aan het zoéken?!
Ik word hier willens nillens voor de keuze geduwd: ofwel mijn volledige onderwerping ofwel het risico op burenruzie als ik een beetje tegengas durf geven.
Ja, het is exact aan diezelfde cruciale kant dat er nog wat extra rechtstreeks zonlicht en lichtinval zou worden afgesnoept.
Toegegeven, de mate van overschrijding (in aantal centimeter/decimeter) uitgedrukt blijft relatief beperkt maar komaan zeg, dat je dit er ook nog eens stiekem durft bijduwen nadat je al een 5-meter hoge en 2 meter lange muur op een halve meter voor iemands raam bouwt, dan ben je toch werkelijk het conflict aan het zoéken?!
Ik word hier willens nillens voor de keuze geduwd: ofwel mijn volledige onderwerping ofwel het risico op burenruzie als ik een beetje tegengas durf geven.
Wat zijn de mogelijkheden voor de buurman om zijn uitbouw te realiseren zonder dat deze muur voor uw raam komt te staan?

Een beetje tegengas? Als het niet volgens de regels is dan is het niet volgens de regels dus gewoon je handtekening niet geven en dat hij het maar oplost.
".Uiteindelijk heeft jouw architect ook een plan getekend waarvoor een handtekening nodig is om in regel te zijn. Dus op de vlak is de situatie exact hetzelfde. Alleen is het nu spijtig dat er met hun constructie minder licht inval zal zijn in jouw raam.Ik heb hun architect aan de lijn gehad.
Ik vroeg het hem op de man af van die bouwovertreding. Die architect zonder gêne: "Ah ja, dat klopt. We vragen daar inderdaad om akkoord te gaan met zaken die verder gaan dan de regelgeving."
Ah ok, en je moet dat eens niet zeggen ofzo?![]()
![]()
Toen ik in het (al bij al vriendelijke) gesprek begon over het grotere belang van goed nabuurschap i.p.v. de laatste extra centimeters lichtinval, zei hij zonder gêne dat het wel van 2 kanten moet komen.![]()
Toen ik daar verder op inging (wat wij moeten doen qua toegevingen en wat de buren al gedaan hebben qua "toegevingen") viel er een veelzeggende stilte.
Zijn er nu nog steeds mensen die twijfelen aan de arrogantie, de schaamteloosheid en de mate van sociale handicap van de buren en/of hun architect? Het doet me denken aan methodes van bepaalde politici die blijkbaar erg populair worden de laatste tijd: als je betrapt wordt op schandalige praktijken, in plaats van vol schaamte mea culpa te slaan, gewoon schaamteloos de arrogantie nog een stapje opdrijven tot je vriend en vijand met verstomming slaat. Eerlijk? Ik zou dat gewoonweg niet kúnnen. Mijn fragiel ethisch geweten zou helemaal in elkaar stuiken.
Bestaat dat eigenlijk nog, het begrip "schaamte"? Of leven we echt in een wereld waar iedereen gewoon meedogenloos vecht voor zijn brokken ten koste van alles en iedereen?
Uhu, en dan zit je met het verhaal "Wij hebben onze handtekening gezet op dat van hun, maar zij niet op dat van ons!".
Inderdaad, een compleet idioot verhaal die geen enkel vergelijk heeft maar wel iets dat ze (onterecht) in hun kop kunnen steken. Ook iets wat zonder nuance heel makkelijk te verkondigen is bij de andere buren.
Goh, als zij destijds bezwaren hadden bij jouw plannen dan hadden ze die toen moeten uiten, ze hebben hun handtekening gezet en dus mag je redelijkerwijs besluiten dat die bezwaren er niet waren. Jij hebt nu wél (terecht) bewaren dus de situatie van hun tekenen is gewoon niet relevant. Ik zou met hun het gesprek aangaan zodat je inderdaad kan proberen om de goede vrede te bewaren maar ik vrees dat als het nu niet is dat het dan sowieso in de toekomst gaat botsen.Uhu, en dan zit je met het verhaal "Wij hebben onze handtekening gezet op dat van hun, maar zij niet op dat van ons!".
Inderdaad, een compleet idioot verhaal die geen enkel vergelijk heeft maar wel iets dat ze (onterecht) in hun kop kunnen steken. Ook iets wat zonder nuance heel makkelijk te verkondigen is bij de andere buren.
Vanalles.
- Een offset nemen van een halve meter (bijvoorbeeld) van de perceelsgrens en daar pas hun muur opbouwen (dat zou dan1 m² minder bewoonbare oppervlakte zijn)
- hun muur in een hoek van 45° bouwen (zou ook 1 m² minder bewoonbare oppervlakte zijn)
- ...
Maar wel allemaal zaken die een wereld van verschil zouden maken voor ons. Maar goed, in plaats van dat zij toegevingen doen aan ons, verkeren zij momenteel in het waanidee dat WIJ nog extra moeten toegevingen moeten doen aan HEN.![]()
Uiteindelijk heeft jouw architect ook een plan getekend waarvoor een handtekening nodig is om in regel te zijn. Dus op de vlak is de situatie exact hetzelfde. Alleen is het nu spijtig dat er met hun constructie minder licht inval zal zijn in jouw raam.
Ik zou nog eens spreken met de buur en zeggen dat ze gerust een uitbouw mogen plaatsen maar wel alleen volgens de regels omdat jullie anders nog minder lichtinval verliezen. Ik zou op deze manier nog ietwat de relatie proberen ok te houden.
Goh, als zij destijds bezwaren hadden bij jouw plannen dan hadden ze die toen moeten uiten, ze hebben hun handtekening gezet en dus mag je redelijkerwijs besluiten dat die bezwaren er niet waren. Jij hebt nu wél (terecht) bewaren dus de situatie van hun tekenen is gewoon niet relevant. Ik zou met hun het gesprek aangaan zodat je inderdaad kan proberen om de goede vrede te bewaren maar ik vrees dat als het nu niet is dat het dan sowieso in de toekomst gaat botsen.
Neen want ik heb daar de kans niet toe gehad. 1 dag nadat ik de finale plannen had gezien moesten ze ingediend worden.En deze mogelijkheden heb je hen al voorgesteld?
Ik baseerde me op dit:Voor de 1000ste keer: DAT KLOPT NIET.
Dat zegt mijn architect, dat zegt Stedenbouw en dat zei nu ook de architect van de buren. Hij begon ook over ons raam die daar nogal ongelukkig zat. Ik zei dat dat perfect volgens de regels was. Waarop hij zei "Ja, dat is dan een hiaat in de regelgeving". Als zoiets echt tegen de regels was, dan zou hij het als architect er ons wel dik ingewreven hebben.
Art. 3.132. Afstanden voor vensters, muuropeningen en soortgelijke werken
§ 1. De eigenaar van een gebouw mag vensters met doorzichtige beglazing, muuropeningen, balkons, terrassen of soortgelijke werken
aanbrengen voor zover deze op een rechte afstand van minstens negentien decimeter van de perceelsgrens zijn aangebracht. Deze afstand
wordt gemeten met een loodrechte lijn op de dichtste plaats aan de buitenkant van het venster, de muuropening, het balkon, het terras
of soortgelijke werken tot aan de perceelsgrens.
In of op een gemene muur kan een eigenaar geen vensters, muuropeningen, balkons, terrassen of soortgelijke werken aanbrengen.
§ 2. De nabuur kan de verwijdering vorderen van de werken die in strijd met deze afstand zijn opgetrokken, behalve indien:
1° hierover een akkoord bestaat tussen de buren;
2° zijn perceel op het ogenblik van de oprichting ervan tot het openbare domein behoorde of een onverdeeld goed was dat accessoir was
aan het gebouw waarvan het betrokken werk deel uitmaakt;
3° de werken geen enkel risico voor het privéleven en het goede nabuurschap kunnen opleveren, bijvoorbeeld omdat het uitzicht niet
verder reikt dan negentien decimeter vanaf deze werken;
4° het venster, de muuropening, het terras, het balkon of de soortgelijke werken zich al minstens dertig jaar op de betrokken plaats
bevinden.