Het lijkt me toch dat de architect vraagt om samen te zitten terwijl jij hier luidkeels zit te kwelen en kwaken dat je het warm water hebt uitgevonden met die ramen naar de zijkant/bovenkant.
ik heb het risico bekeken en geoordeeld dat er in +100 jaar geen enkel precedent was en dat er dus bijgevolg:
- ofwel een soort ongeschreven regel bestaat: "niemand is zo asociaal en egoïstisch om dit uw buren aan te doen". Zoals er zoveel ongeschreven regels bestaan in de normale omgang tussen normale mensen.
- ofwel dit nooit goedgekeurd geraakt bij de bevoegde diensten
Dan heb je toch vrij crappy de situatie ingeschat. Uiteraard mogen jouw buren hun maximaal bouwprofiel gebruiken; daar is niets mis mee en als je dat niet ziet ben je niet realistisch. Ze moeten toch ook hun bouwplannen niet opbergen omdat jij je ramen zo gezet hebt? Als je dat echt wou had je dit notariëel moeten laten bevestigen als erfdienstbaarheid op hun grond. Zie je hoe realistisch dit is?
Maar het ziet er dus naar uit dat mac-bc de brute pech heeft gehad om in jaar x een verbouwing van 200 000 euro te doen met toevallig een zijdelings raam, en dat in jaar x+1 de eerste bewoner van deze straat het egoïsme en asociale gedrag stelt om alles dicht te bouwen, de eerste in meer dan 100 jaar en dit ook nog eens goedgekeurd dreigt te worden. Wat is dit? Een sociaal experiment?
Brute pech en asociaal gedrag of gewoon een slechte inschatting? Je weet toch dat deze bouwprofielen/gabarieten er net zijn om deze discussies eenduidig te vermijden? Het lijkt me gewoon dat er niet verder is gedacht geweest in jouw situatie. Of dat nu aan de architect of de bouwheer ligt laat ik in het midden liggen, maar je kan je buren er niets mee verwijten.
Kijk, ik weet dat er veel mensen sinds de secularisering van onze maatschappij met een moreel deficit kampen. En daar behoor jij blijkbaar ook toe. Het moreel kompas van de godsdienst viel weg, veel mensen zijn moreel op den dool en klampen zich louter nog vast aan hun laatste reddingsboei:
de wet. Al de rest van (ongeschreven) waarden en normen gooien dergelijke mensen overboord.
Dat is overigens niet mijn theorie, dat is de theorie van sociologen en filosofen en mensen die daar veel meer van kennen dat jij en ik samen.
En je ziet uw redenering (en wellicht dat van de buren) daar perfect in passen. Alle hersenen op slot gooien, want "het mag van de wet!".
Welnu, het "mag ook van de wet" dat ik elke morgen van 7u 's morgens tot 22u 's avonds met een drilboor in de gemeenschappelijke muur zit te drillen. Toch doe ik dat niet.
Ik was ook niet verplicht "van de wet" om mijn aannemers aan te kondigen en andere mitigerende maatregelen te nemen om de overlast te beperken. Toch deed ik het.
Zie je? Buiten de wet bestaan er ook nog enkele (ongeschreven) waarden en normen, morele overwegingen, ... waaronder ook goed nabuurschap valt. Dus noem mij gerust ouderwets, maar ik hecht daar nog enige waarde aan. Bouw je een 5-metershoge muur pal voor het splinternieuwe raam van uw buren? Welnu, ga daar eerst eens voor rond de tafel zitten ook al moet dat niet "van de wet".
Maar goed, blijkbaar ben ik de rare.
En mijn inschatting is wat ze is:
- een unicum op 100 jaar tijd over 100 verschillende huizen
- een unicum dat bovenstaand unicum gebeurt pal naast een huis die in het jaar daarvoor verbouwd werd, met blijkbaar ook een unicum van een ontwerp.
Als jij er dan plezier in schept om dit "een slechte inschatting" te noemen en geen brute pech, dan doe je maar. Is voor de rest louter een semantische discussie.
Zelf heb ik een gelijkaardige project uitgevoerd waarbij een soort patio op de eerste verdieping naast een vide werd voorzien met zicht op een 'mooie' blinde gemeenschappelijke muur. Deze zou mogelijks ook afgewerkt worden in samenspraak met de buren indien ze wilden dat deze overgenomen werd. Bijgevolg werd er al één en het ander op papier gezet om misverstanden en toekomstige conflicten te vermijden (als je je wil verdiepen in de wetgeving omtrent overnames van gemeenschappelijke muren, interessante materie!). Goeie afspraken maken goede vrienden.
Hoezo? Plots is het van "goede afspraken maken goede vrienden" (waar ik het volledig mee eens ben overigens)?
Maar zeg je dit nu tegen mij of tegen mijn buren, die geen enkele poging tot afspraken hebben gemaakt en die bouwplannen in ons gezicht hebben geduwd wanneer het al te laat was? Dubbele standaarden much?
Mocht ik lesgeven aan architecten, ik zou er goed inwrijven dat goede burenrelaties een veel betere woonkwaliteit zullen opleveren dan die laatste extra centimeters bouwhoogte of raam.
Gaat dit nu over jezelf? Zover ik weet kom ik best goed overeen met mijn buren. Jouw architect mogelijks ook aangezien hij wijselijk rond tafel wil gaan zitten.
Want dat is precies een hiaat in de opleiding? Klanten hun kop zot maken met de wildste ontwerpen is gemakkelijk, maar een beetje realisme prediken is te saai natuurlijk. Als het maar likes scoort op Instagram.
Persoonlijke anekdotes om te veralgemenen zijn steeds mooi meegenomen. Als er realisme dient gepredikt worden - zoals op dit forum - zou ik toch eerst eens in de spiegel kijken. Persoonlijk ga ik me hier verder niet meer in moeien want het lijkt slechts olie op het vuur te zijn. Dit topic lijkt me eerder een uiting van frustratie dan een vraag op - eerlijk - antwoord.
Ik raad je dan ook sterk aan om gewoon eerst even met je buren rond de tafel te gaan zitten en ook even terloops de fouten in hun ontwerp aan te kaarten. Er staat namelijk nergens dat je je klacht al ingediend dient te hebben. Normaliter komt er een openbaar onderzoek aan te pas wanneer je deze plannen niet tekent, en als je omwille van x en y even kan duiden waarom je deze plannen niet kan tekenen lijkt het me niet ondenkbaar dat jouw buren dat gaan begrijpen.
Wat ik niet begrijp is, dat wanneer ze merken dat ik hun vuil spelletje ontdekt heb, dat zij zich momenteel niet kapot schamen en ons alsnog rond de tafel vragen. Neen, die blijven gewoon doen alsof hun neus bloedt. Maar hun misleidende en illegale plannen, die blijven wel mooi liggen op de bureau van de bevoegde ambtenaar.
It takes two to tango. En ik begin me steeds harder af te vragen of er überhaupt nog enige interesse is van de andere kant om in goed nabuurschap te blijven verder leven, of dat hun likes op Instagram zwaarder doorwegen in de overweging.