Ramen aan perceelgrenzen

Dat lijken mij mensen te zijn die vanaf nu gewoon lastig zullen doen op alles. Een burenruzie lijkt zo bijna onvermijdelijk met zulke types. Jammergenoeg wint de maeginaalste van de twee meestal in zo'n situatie.
Ge hebt u een beetje te hard laten doen voor de lieve vrede denk ik.
Die vrede is toch al de deur uit, kon ge beter zeggen waar het op staat.

Volgende keer is het "we zijn toen bij u geweest, waarom hebt ge dan toen niks gezegd"

Dat is ook een bedenking die ik mij maak.

Anderzijds: bestaat er niet nog een modus vivendi tussenin; iets tussen vriendschap en vijandschap? Blijven praten met elkaar over de meningsverschillen, voor de rest gewoon leven en laten leven met een droge goedendag als je uit de deur stapt terwijl je in uw eigen denkt: "fuck off, arrogante spast".

En ok, dan hebben wij het grootste verstand moeten gebruiken, op onze tong bijten, ... maar wat is het alternatief? Uw kop uitwerken, uw ego uitwerken, ... Waar ik ongelofelijk veel goesting in heb op korte termijn, maar die op lange termijn echt helemaal nefast zou zijn.

Laatst bewerkt:
Sterkte, mac. Dit is niet hoe mensen met elkaar zouden moeten omgaan. Om hoeveel geld of belangen het ook gaat. Ik ben verbaasd dat je ze niet vroeger naar de uitgang hebt verwezen.

Laatst bewerkt:

Anderzijds: bestaat er niet nog een modus vivendi tussenin; iets tussen vriendschap en vijandschap? Blijven praten met elkaar over de meningsverschillen, voor de rest gewoon leven en laten leven met een droge goedendag als je uit de deur stapt terwijl je in uw eigen denkt: "fuck off, arrogante spast".

En ok, dan hebben wij het grootste verstand moeten gebruiken, op onze tong bijten, ... maar wat is het alternatief? Uw kop uitwerken, uw ego uitwerken, ... Waar ik ongelofelijk veel goesting in heb op korte termijn, maar die op lange termijn echt helemaal nefast zou zijn.
Beetje hoe veel mensen leven lijkt me.

Sterkt, mac. Dit is niet hoe mensen met elkaar zouden moeten omgaan. Om hoeveel geld of belangen het ook gaat. Ik ben verbaasd dat je ze niet vroeger naar de uitgang hebt verwezen.

Ik heb mijn korte termijn-impulsieve reacties inderdaad zwaar moeten onderdrukken. Ik hield constant in mijn achterhoofd:
- Hoezeer mijn vrouw hen ook maar niet kan begrijpen, ze wil absoluut geen ruzie.
- Ik wil dat mijn gezin kan leven in een comfortabel-aanvoelende omgeving
- Ik moet mijn eigen stress-niveau ook onder controle houden, dat heeft mijn lichaam mij duidelijk aangetoond de afgelopen weken. Het lijkt me enorm stressvol en energievretend om in een "vijandige" omgeving te moeten wonen. Ik ben daar niet voor gemaakt, ik ben daar wellicht te soft voor. Van sommige mensen heb ik soms de indruk dat ze energie krijgen van ruzies.

Ik probeer me de scenario's in te beelden wanneer ik nog steeds huiseigenaar zou geweest zijn, maar wij er zelf niet moesten wonen (om te verhuren bijvoorbeeld). Ik kan u garanderen dat dat gesprek toch enigszins anders zou verlopen zijn en dat ik ze binnen de kortste keren zou buitengesjot hebben. Wat heb ik goesting om vrijuit te kunnen zeggen waar het op staat.

Ik vind het erg sterk dat je het gesprek bent aangegaan. gelukkig kan je zelf voldoende plannen lezen en ken je de regels; er zijn genoeg voorbeelden van mensen die wel vergunningen krijgen voor zaken die eigenlijk niet zouden mogen vergund worden (of die niet volgens hun vergunde plannen bouwen).

Teken zeker protest aan; en eenmaal ze bouwen , volg het helaas goed op; ik zou ook gewoon een mail naar hun architect schrijven met de bedenkingen zodat die ook weet dat hij tegen den aannemer niet moet zeggen "om het toch maar volgens origineel plan ipv vergund plan te doen".

Die tussen modus is er inderdaad nog. Maar die kan jij enkel voor jezelf invullen.
Het kan goed zijn dat zij jou/jullie nu wel als "vijand" zien en dan sta je er met je leven en laten leven.

Als ik je verhaal lees zijn zij ook niet naar jullie toegekomen om meningsverschillen uit te klaren of naar jullie verzuchtingen te luisteren.
Enkel om hun zeg te doen en hun standpunt en richting aan te houden.

Die tussen modus is er inderdaad nog. Maar die kan jij enkel voor jezelf invullen.
Het kan goed zijn dat zij jou/jullie nu wel als "vijand" zien en dan sta je er met je leven en laten leven.

Inderdaad, ik acht die kans ook nog reëel, maar ik probeer daar mentaal niet vanuit te gaan.

Een ruzie kan vanuit één kant ontstaan, voor een goede verstandhouding ben je met twee nodig. En dat is echt mateloos frustrerend als je zelf de goede verstandhouding wenst.

Als ik je verhaal lees zijn zij ook niet naar jullie toegekomen om meningsverschillen uit te klaren of naar jullie verzuchtingen te luisteren.
Enkel om hun zeg te doen en hun standpunt en richting aan te houden.
Inderdaad, ik merkte ook dat ze goed voorbereid waren op het gesprek door telkens naar exacte communicatiedata te verwijzen etc. Terwijl ik gewoon een casual gesprek wou aanknopen.

Het lijkt me duidelijk dat die buren niet van plan zijn uw 'vrienden' te worden. Enkel hun plannen en hun verbouwingen tellen ( zo zitten de meeste mensen helaas nu eenmaal in mekaar) . Ga naar het stadhuis en zie dan wat er van komt.

Mijn ouders hadden 20 jaar geleden een ruzie met de overgebuur over een schreef in hun auto . Valselijk geclaimd dat dat door mij of 1 van men broers was. Het is dan ook erg luid gegaan . Nu nog steeds is dat Koude Oorlog tussen hen en ons .

Het went .

Wat eigenlijk ook heel toxisch was, is het feit dat onze lieftallige buurvrouw plots nog allerlei andere zaken bovenop gooide. Iets waar ik mezelf voor trachtte te behoeden, om in het heetst van de strijd plots allerhande andere frustraties eruit te gooien. Zij dus niet. Een bloemlezing:
- Ze klaagde over de zichten. Maar niet over dat wij ergens bij hen konden binnenkijken, neen, over het feit dat ZIJ bij ONS konden binnenkijken. Dat vond ze echt niet kunnen. :rofl:Ze heeft waarschijnlijk eens iets gelezen over "lichten en zichten" maar begrijpt niet goed waarover het gaat en begrijpt niet goed de reden van die wetgeving. Toch vond ze er een reden in om te klagen, waarmee ze zich hopeloos belachelijk maakt.
- Ik heb tijdens het anderhalf jaar verbouwingen letterlijk één keer wat nagels moeten inkloppen na 22u 's avonds omdat de ramen nog niet geleverd waren en het binnenregende op onze chape die moest drogen. Ik kreeg toen lik op stuk, en ik heb mij daar uitgebreid voor geëxcuseerd en beloofd dat het nooit meer zou voorvallen. Een belofte die ik heb gehouden. Excuses die nooit aanvaard werden. Nu komt ze meer dan een jaar na de feiten daar opnieuw mee af "dat dat nog altijd niet verteerd is". Ok. :unsure: Dus wat moet ik nu doen? Nog een boetedoening? Schadevergoeding betalen? Mijn hand afkappen? Zal ik dan verlost zijn van mijn eeuwige zonde?
Eens benieuwd of het bij hen altijd zo strikt volgens de regeltjes zal verlopen. Als ik hun bouwplannen zie, dan stel ik alleen maar het tegendeel vast. Maar dat heb ik uiteraard allemaal niet uitgesproken voor de lieve vrede.
- Ze klaagde over het uitzicht van onze zonnepanelen op ons plat dak. :wtf: Toen we erop doorvroegen wat dan wel exact hun bekommernissen waren daarover, kwam er niet veel meer uit dan "als we vanop de verdiepingen door het raam kijken dan is dat een minder mooi uitzicht". Ik ben benieuwd met welke Picasso hun dak dan wel zal bekleed worden, als een fucking zonnepaneel al als een storend uitzicht wordt ervaren.

Wat eigenlijk ook heel toxisch was, is het feit dat onze lieftallige buurvrouw plots nog allerlei andere zaken bovenop gooide. Iets waar ik mezelf voor trachtte te behoeden, om in het heetst van de strijd plots allerhande andere frustraties eruit te gooien. Zij dus niet. Een bloemlezing:
- Ze klaagde over de zichten. Maar niet over dat wij ergens bij hen konden binnenkijken, neen, over het feit dat ZIJ bij ONS konden binnenkijken. Dat vond ze echt niet kunnen. :rofl:Ze heeft waarschijnlijk eens iets gelezen over "lichten en zichten" maar begrijpt niet goed waarover het gaat en begrijpt niet goed de reden van die wetgeving. Toch vond ze er een reden in om te klagen, waarmee ze zich hopeloos belachelijk maakt.
- Ik heb tijdens het anderhalf jaar verbouwingen letterlijk één keer wat nagels moeten inkloppen na 22u 's avonds omdat de ramen nog niet geleverd waren en het binnenregende op onze chape die moest drogen. Ik kreeg toen lik op stuk, en ik heb mij daar uitgebreid voor geëxcuseerd en beloofd dat het nooit meer zou voorvallen. Een belofte die ik heb gehouden. Excuses die nooit aanvaard werden. Nu komt ze meer dan een jaar na de feiten daar opnieuw mee af "dat dat nog altijd niet verteerd is". Ok. :unsure: Dus wat moet ik nu doen? Nog een boetedoening? Schadevergoeding betalen? Mijn hand afkappen? Zal ik dan verlost zijn van mijn eeuwige zonde?
Eens benieuwd of het bij hen altijd zo strikt volgens de regeltjes zal verlopen. Als ik hun bouwplannen zie, dan stel ik alleen maar het tegendeel vast. Maar dat heb ik uiteraard allemaal niet uitgesproken voor de lieve vrede.
- Ze klaagde over het uitzicht van onze zonnepanelen op ons plat dak. :wtf: Toen we erop doorvroegen wat dan wel exact hun bekommernissen waren daarover, kwam er niet veel meer uit dan "als we vanop de verdiepingen door het raam kijken dan is dat een minder mooi uitzicht". Ik ben benieuwd met welke Picasso hun dak dan wel zal bekleed worden, als een fucking zonnepaneel al als een storend uitzicht wordt ervaren.
Ik krijg bijna medelijden met uw buurman, dat die met zo iemand moet samenleven. Als ik het goed las, hield hij haar soms nog tegen en was hij enigszins nog een beetje voor rede vatbaar?
Elke dag klagen en zagen over die - in haar ogen - zo vervelende buurman mac. Dat doet me vermoeden dat ze gewoon zuur in het leven staat en over het minste al moeilijk doet.

Hij ligt duidelijk onder de sloef.

Sjonge jonge er moet zo eens een trien in mijn huis komen doen. Die vloog langs het raam naar buiten. Of het een open raam was of niet hangt van de situatie af.

Nee maar serieus. Toch zeer volwassen van u dat ge hebt geprobeerd het op een fatsoenlijke manier hebt aan te brengen. Spijtig dat het zo een soort mensen zijn die in hun eigen wereld zitten. Je zal ze nooit van enig ongelijk kunnen overtuigen.

Het enige wat je gaat kunnen doen is die bouwovertreding aanvechten en dan zien of het erdoor komt of niet..

Dit hoeft natuurlijk ook niet uit te draaien op een actieve burenruzie.. kan ook gewoon dat jullie gewoon naast mekaar door leven en dat hoeft geen ramp te zijn.

Gewoon die mensen negeren vanaf nu ,jammer voor de buurman . Zij spelen het hard,dus kan jij dat nu ook doen . Niet iedereen kan overeenkomen met zijn buren . Als het u stoort vecht de verbouwing aan , goeie vrienden zal je toch niet meer worden lijkt me .

Ik moest spontaan aan dit topic denken:

Niet dezelfde situatie natuurlijk, maar wel: Vlaanderen ten top!

Vlaanderen in Nederland :unsure:

Mooi bewijs dat woningbouw niet langer organisch plaats vindt. Alles steriel volgens de wettelijke normen alsof er voor de rest niemand in de straat woont. Regels en normen zijn nodig, maar zijn imo zeker niet noodzakelijk absoluut, er is precies geen enkele vorm van discretionariteit mogelijk helaas. Dit is exemplarisch, maar ook de casus mac.

Wat doet die mens eigenlijk verkeerd ? Die bouwt gewoon tegen de scheiding zoals mag, moet die zijn huis opeens smaller maken ? en dan nog kijken die buren uit op een muur hé

Die is toch niet te vergelijken met wat Mac aan de hand heeft.
Dit is een nieuwbouw en die mensen wisten dat er ooit gebouwd kon worden. Bij Mac is het een bestaand huis en hebben die mensen nog gesproken om een uitbouw bij te zetten

Vlaanderen in Nederland :unsure:
Ah wow dacht dat het limburg of noord antwerpen ofzo was, en zag dan Deurne staan en dacht: "Da's Antwerpen!" maar t is dus Nederland.
Wat doet die mens eigenlijk verkeerd ? Die bouwt gewoon tegen de scheiding zoals mag, moet die zijn huis opeens smaller maken ? en dan nog kijken die buren uit op een muur hé
Ja ik zie daar ook niets mis mee, maar dit soort dingen is wel de reden dat ik een schrik heb van in gesloten bebouwing en in dicht opeengepakte wijken te wonen.
Die is toch niet te vergelijken met wat Mac aan de hand heeft.
Dit is een nieuwbouw en die mensen wisten dat er ooit gebouwd kon worden. Bij Mac is het een bestaand huis en hebben die mensen nog gesproken om een uitbouw bij te zetten
Of het nu nieuwbouw is of niet maakt in mijn ogen weinig uit. Het is voorzien in de verkaveling (/RUP/...) of niet.
In zekere zin is deze situatie nog drastischer (hun hele uitzicht over waarschijnlijk een brakliggend investeringsgrasveld is vervangen door een bakstenen muur.

In mijn ideale wereld zou bouwen op perceelsgrenzen altijd aan strikte voorwaarden verbonden zijn, en zouden zulke situaties niet optreden, en zou niemand mogen bouwen in overstromingsgebied, en zouden alle huizen riolering of evenwaardig lokale filtering+reclamatie hebben, en er lokaal gecentraliseerde wijkbatterijen uitgevoerd worden, en gedeelde warmtepompgroepen etc. Maar het is een klucht langs alle kanten dusja, dan maar een HLN artikeltje 😅

Of het nu nieuwbouw is of niet maakt in mijn ogen weinig uit. Het is voorzien in de verkaveling (/RUP/...) of niet.
In zekere zin is deze situatie nog drastischer (hun hele uitzicht over waarschijnlijk een brakliggend investeringsgrasveld is vervangen door een bakstenen muur.

In mijn ideale wereld zou bouwen op perceelsgrenzen altijd aan strikte voorwaarden verbonden zijn, en zouden zulke situaties niet optreden, en zou niemand mogen bouwen in overstromingsgebied, en zouden alle huizen riolering of evenwaardig lokale filtering+reclamatie hebben, en er lokaal gecentraliseerde wijkbatterijen uitgevoerd worden, en gedeelde warmtepompgroepen etc. Maar het is een klucht langs alle kanten dusja, dan maar een HLN artikeltje 😅
Maar ze wisten toch dat het bouwgrond was ? Dan moet je toch niet klagen als er opeens een huis komt te staan. Dan moet ge het zelf kopen als ge da nie wilt.

Maar ze wisten toch dat het bouwgrond was ? Dan moet je toch niet klagen als er opeens een huis komt te staan. Dan moet ge het zelf kopen als ge da nie wilt.
In die optiek had mac-bc het huis van z'n buren ook moeten kopen.

FTR: ik zeg niet dat hier iemand iets mis doet. Ik snap gewoon dat het niet prettig is om een muur voor je keukenraam opgetrokken te hebben.
Moet je daarvoor op HLN komen klagen? Ja nee, natuurlijk niet.
Het is volgens mij wel een situatie waar een overheid aan meer preventie kan doen (al is het gewoon iedere koper verplicht informeren over de concrete stedenbouwkundige mogelijkheden van de aangrenzende percelen). Dit zou de (waarschijnlijk overdreven en wat onterechte) verrassing hier toch al wegnemen.

In die optiek had mac-bc het huis van z'n buren ook moeten kopen.

FTR: ik zeg niet dat hier iemand iets mis doet. Ik snap gewoon dat het niet prettig is om een muur voor je keukenraam opgetrokken te hebben.
Moet je daarvoor op HLN komen klagen? Ja nee, natuurlijk niet.
Het is volgens mij wel een situatie waar een overheid aan meer preventie kan doen (al is het gewoon iedere koper verplicht informeren over de concrete stedenbouwkundige mogelijkheden van de aangrenzende percelen). Dit zou de (waarschijnlijk overdreven en wat onterechte) verrassing hier toch al wegnemen.
Ze zouden ook zelf op hun scheiding met texturen en planten kunnen werken om ht uitzicht wat te verzachten, maar dat is waarschijnlijk TE eenvoudig? 🤔

Terug
Bovenaan