Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Stond overduidelijk in een volgende post, nog voor uw eerste reply sinds zijn 1e post over het onderwerp:

Maarja, het is hier nogal de gewoonte om woorden in de mond te leggen en op uw paard te kruipen over wat je denk dat iemand zou kunnen betekenen i.p.v. wat hij effectief zegt...
Practice what you preach. Ik heb die follow-up posts pas achteraf gezien.

Het gaat de meesten dan ook echt niet over een probleem hebben dat er een trans gaat zitten in Batgirl of dat Jonathan Kent bi is, maar effectief over hoe dit meer en meer belangrijker lijkt te worden dan artikels over inhoud.
Het gaat idd niet over het feit dat er diversiteit wordt geimplementeerd.
Het gaat erom dat 1, dat een goeie story vertellen met je film vaak de back seat neemt op die forced diversity, en 2, dat dit ook altijd in dezelfde richting is. (een zwarte Ann Boleyn moeten we toejuichen, maar Scarjoh die in een asian film speelt ho ho ho)

Ik begrijp niet waarom er geen sterke LGTBQ+/POC figuren worden gemaakt, als de vraag dan toch zo groot is.
Ipv deze te gaan forceren bij bestaande franchises door middel van hocus pocus trukken als JA MAAR MULTIVERSE (marvel/DC lately) of GENDERBENDEN IS LEUK (cfr ghostbusters, oceans 8). Maar genderbenden is wel alleen maar leuk als we van man naar vrouw/x gaan!

Ik moet wel zeggen dat Hollywood slimmer aan het worden is.
Ipv zoals in de beginjaren, het karakter van de main protagonist te vernietigen (luke in SW, The Terminator, etc..) geven ze deze nu gwn een bijrol in hun eigen franchise.
bv: Rand in WoT, Hawkeye in zijn eigen serie, Gerald in The Witcher.

Iets wat deze woke films ook gemeen hebben, is dat die white male sidekick ook altijd de comic relief is vd strong woman :) (Men in Black, Ghostbusters, Fat Thor). Alsof men enkel die characters "sterk" kan maken door er schertsfiguren naast te zetten, of ze gwn per direct neer te zetten als een mary sue (looking at you, Rey)

Waarom moet dat allemaal? Maak gewoon een black panther figuur, of Blade? Een sterke, zwart character dat op zichzelf staat en maak daar een goeie film rond. Films met sterke vrouwen maken ze al sinds de jaren 80! (aliens, Terminator,...) en toen waren die vrouwen gwn sterk zonder dat er afbreuk gedaan moest worden aan de male side characters.

Afin, TL;DR = niets tegen LGTBQ/POC characters, maar graag originele, en laat de story aub primeren op de diversity message

Laten we het enkel bij films houden:
Ace Ventura (Al was dit niet bepaald positief ;))
Boys don't cry
Dallas Buyers Club
The Danish Girl
Dog Day Afternoon

En dan ben ik gestopt met tellen want mijn had was vol. Dit is gewoon top of my head als ik alfabetisch mijn filmlijst afga. Al ga ik Alien (1979) & Mony Python's Life of Brian (zelfde jaar) nog vermelden, al ligt het er daar niet zo vingerdik op.

Of heb je het over een andere soort "grote producties"?

En dat is toch het punt dat men wilt maken, dat de media het opblaast...
Was Finkle // Einhorn eigenlijk een transgender ?

Het gaat erom dat 1, dat een goeie story vertellen met je film vaak de back seat neemt op die forced diversity,
Is dat zo? Ik zie vooral dat op films en series al met de grond gelijk gemaakt worden op het moment dat bekend raakt dat er "diversiteits"rollen of -acteurs in zitten. Nog voor er zelfs maar een trailer te zien is. Het lijkt mij dat bij het includeren van zulke rollen/acteurs er meteen vanuit wordt gegaan dat de prioriteit niet ligt op een goed verhaal te vertellen. En als je in die mindset zit, ga je volgens mij ook in alles bevestiging zien.

Ik ga niet beweren dat er geen voorbeelden zijn waarbij een diversiteitsstatement maken prioritair was op een goed en coherent verhaal, maar ik snap die automatische verdachtmakingen niet. Alleen dat ik er wel rotsvast van overtuigd bent dat als je zo'n bril op hebt, je enkel bevestiging gaat zien.
Ik begrijp niet waarom er geen sterke LGTBQ+/POC figuren worden gemaakt, als de vraag dan toch zo groot is.
Maar dat is wat hier nu toch wordt gedaan? Enfin, hopelijk natuurlijk :).
Ipv deze te gaan forceren bij bestaande franchises door middel van hocus pocus trukken als JA MAAR MULTIVERSE (marvel/DC lately) of GENDERBENDEN IS LEUK (cfr ghostbusters, oceans 8). Maar genderbenden is wel alleen maar leuk als we van man naar vrouw/x gaan!
Als het in de multiverse al niet kan, dan gaat het nooit ok zijn voor jou. Dat is geen hocus pocus, dat is de essentie van de multiverse. Wat betreft genderbenden, ik ken die term eigenlijk niet, maar ik zie het probleem daar niet echt? Lijkt me eerder een probleem hebben met verandering dan met iets anders.
Iets wat deze woke films ook gemeen hebben, is dat die white male sidekick ook altijd de comic relief is vd strong woman :) (Men in Black, Ghostbusters, Fat Thor). Alsof men enkel die characters "sterk" kan maken door er schertsfiguren naast te zetten, of ze gwn per direct neer te zetten als een mary sue (looking at you, Rey)
Ik heb er een probleem mee dat je spreekt van "woke" films. Met die logica zou je ook kunnen zeggen dat de meerderheid van de films vrouwonvriendelijk en racistisch zijn. Maar dat zou toch ook op niets slaan?

Je kan dan ook zeggen dat wat al de 'vrouwonvriendelijke' actiefilms van de voorbije decennia met elkaar gemeen hebben is dat de vrouwelijke sidekicks enkel goed zijn om mooi te zijn en te zwijmelen voor de stoere man? Dat is voor een stuk zeker zo, maar tegelijk doet dat die films toch evenmin eer aan als wat jij beweert over zogenaamde 'woke' films? Mij lijken die films met de mannelijke sidekicks als comic relief eerder een nieuw soort genre te worden, naast films waar vrouwelijke sidekicks nog steeds vooral zwijmelen op het hoofdpersonage en naast honderden andere soorten genres. Als de kijker ze niet (meer) smaakt, zullen ze ook niet meer gemaakt worden. Ik zie niet goed in wat woke daar allemaal mee te maken heeft, eerder dat de filmindustrie zich op meer verscheiden doelgroepen richt dan vroeger.

Is dat zo? Ik zie vooral dat op films en series al met de grond gelijk gemaakt worden op het moment dat bekend raakt dat er "diversiteits"rollen of -acteurs in zitten. Nog voor er zelfs maar een trailer te zien is. Het lijkt mij dat bij het includeren van zulke rollen/acteurs er meteen vanuit wordt gegaan dat de prioriteit niet ligt op een goed verhaal te vertellen. En als je in die mindset zit, ga je volgens mij ook in alles bevestiging zien.
Ik heb die hetze toch niet gezien bij een black panther hoor?
Vaak wordt die commentaar ook gwn uitgelokt, omdat men in de pers en media campagne net inzoomt op al die onzin. Men promoot hun verhaal met kijk-eens-welke-diversity-figuren-wij-in-onze-film-hebben.
terwijl fans vd franchise gwn nieuws over de story willen.
Force is Female, Captain Marvel is niet voor white man, etc.
Men gaat zelfs zover om op twitter gwn te zeggen dat witte mannen niet naar de film moeten komen zien.

Om dan achteraf te klagen dat men het slachtoffer is van bigotry... tja

Maar dat is wat hier nu toch wordt gedaan? Enfin, hopelijk natuurlijk :).
Ja ik heb het nu niet over dit Batgirl voorbeeld. Niets mis mee. En of de serie op iets trekt, we zullen dat wel zien.
Als het in de multiverse al niet kan, dan gaat het nooit ok zijn voor jou. Dat is geen hocus pocus, dat is de essentie van de multiverse. Wat betreft genderbenden, ik ken die term eigenlijk niet, maar ik zie het probleem daar niet echt? Lijkt me eerder een probleem hebben met verandering dan met iets anders.
Ik vind de multiverse een cheap excuus.
Let wel: niet enkel voor woke doeleinden. Gewoon een heel goedkope manier om gwn van scratch te beginnen zonder zich druk te moeten maken over continuity.
Experts in de strip wereld zien dat net als een weakness vs manga. Omdat men daar wel de continuity aanhoudt zonder al die cheap reboots via multiverse nonsens.
Manga is geruime tijd de typische amerikaanse strips aan het out-sellen op de amerikaanse markt. Met reden.
eerder dat de filmindustrie zich op meer verscheiden doelgroepen richt dan vroeger.
Hier heb ik helemaal geen problemen mee. Maar doe het dan niet door bestaande franchises te verkrachten, of onzinnige stunten uit te halen als een zwarte Anne Boleyn of een zwarte sherrif of nottingham.

geef mij dan ne film over een heldhaftig afrikaans figuur damn it, ipv den duuzendste robin hood film te maken!

Een personage maak je niet sterk door erover te propageren, denk ik dan. Iets waar men in hollywood bijvoorbeeld met vrouwen zo fucking vaak mee in de mist gaat.

Hoe maken we een vrouw sterk in een film ? hmmm Laat haar dingen zeggen zoals

"Het is niet omdat ik een vrouw ben, dat ik niets kan."
"Waarom vraag je dat, is het omdat ik een vrouw ben?"
"Zie je wel, ook vrouwen kunnen <insert mcguffin> doen"

Vrouwen worden echt zo vaak zo slecht geschreven en nu lijkt het erop dat men bij die transgender precies dezlfden toer wil opgaan.

Ik heb die hetze toch niet gezien bij een black panther hoor?
Black Panther is ook gereviewbombed geweest indertijd hoor.
Vaak wordt die commentaar ook gwn uitgelokt, omdat men in de pers en media campagne net inzoomt op al die onzin. Men promoot hun verhaal met kijk-eens-welke-diversity-figuren-wij-in-onze-film-hebben.
terwijl fans vd franchise gwn nieuws over de story willen.
Ik denk dat er toch vooral wordt overgereageerd. Het artikel waarover de hetze van vandaag gaat is toch een compleet neutraal bericht (buiten het gegeil op Belgen die het maken in Hollywood dan)? Het is een fait divers, en we kunnen inderdaad vinden dat het gender van een personage in een superheldenfilm anno 2022 niet meer nieuwswaardig zou mogen zijn. Maar gezien het helaas toch nog zo uitzonderlijk is, is het toch nog altijd nieuwswaardig.

Ik vind het ook nogal idioot om te verwachten dat de pers niet over zo'n randzaken zouden mogen berichten? Ik snap het probleem daar eerlijk gezegd niet zo goed.
Force is Female, Captain Marvel is niet voor white man, etc.
Men gaat zelfs zover om op twitter gwn te zeggen dat witte mannen niet naar de film moeten komen zien.
Over Force is Female heb ik je quasi exact een jaar geleden al uitgelegd dat dat een campagne van Nike was over hun Air Force 1 schoenen en waar ze een event hadden georganiseerd met sterke vrouwen, waarop Kennedy uitgenodigd was. Brie Larson heeft nooit gezegd dat Captain Marvel niet voor witte mannen is. Ze heeft een opmerking in die lijnen gezegd over A Wrinkle In Time, een film die ze beschreef als een liefdesbrief aan vrouwen van kleur. Een film die heel gemengde kritieken gekregen heeft, waarbij de negatieve geluiden vooral leken te komen van blanke mannen en de positieve vooral van vrouwen van kleur. Waarop ze reageerde dat ze niet geïnteresseerd was in wat die eersten er van vinden, maar wel die tweede groep. Context is alles.

Dat er idioten zijn op Twitter is niets nieuws, maar je kan letterlijk elke groep of idee afbranden als je je baseert op het gebral van de extremisten op Twitter.

Maar eigenlijk is dit wel het beste bewijs van die bril waarover ik het had he. Exact een jaar geleden gooide je me exact hetzelfde voor de voeten, heb ik je uitgelegd en aangetoond dat het fake news was ... en je gooit het me nu gewoon weer voor de voeten. Trouwens ook wel grappig als ik die discussie nu terug lees. Je was er toen van overtuigd dat Kennedy ontslagen zou worden bij Disney, terwijl ze gewoon bevestigd is in haar positie.

Ik vind de multiverse een cheap excuus.
Let wel: niet enkel voor woke doeleinden. Gewoon een heel goedkope manier om gwn van scratch te beginnen zonder zich druk te moeten maken over continuity.
Experts in de strip wereld zien dat net als een weakness vs manga. Omdat men daar wel de continuity aanhoudt zonder al die cheap reboots via multiverse nonsens.
Manga is geruime tijd de typische amerikaanse strips aan het out-sellen op de amerikaanse markt. Met reden.
Da's iets anders. Ik vind het op zich een interessant concept om personages, universums, ... fris en up-to-date te houden, maar het heeft er me tegelijkertijd altijd wel van weerhouden om echt in die comics te duiken. Dan heb ik inderdaad ook liever de continuïteit van manga (nu goed, die manga-personages bestaan ook nog geen 70 jaar natuurlijk. Misschien zien we over 10 jaar ook wel een nieuwe Naruto).

geef mij dan ne film over een heldhaftig afrikaans figuur damn it, ipv den duuzendste robin hood film te maken!
Er mag zeker wat meer durf en originaliteit komen, al zou ik ook nog steeds betalen voor eindelijk eens een deftige verfilming van Robin Hood.

Vrouwen worden echt zo vaak zo slecht geschreven en nu lijkt het erop dat men bij die transgender precies dezlfden toer wil opgaan.
Op basis van wat kan je dat in godsnaam baseren?

Veel films kijk ik niet maar de (weinige) transgender personages in games zijn absoluut niet slechter geschreven dan een willekeurig personage uit je gemiddelde dudebro shooter, integendeel zelfs Dan denk ik aan Tyler (Tell Me Why), Lev (The Last of Us II), of Claire (Cyberpunk 2077).

Laatst bewerkt:
Laten we het enkel bij films houden:
Ace Ventura (Al was dit niet bepaald positief ;))
Boys don't cry
Dallas Buyers Club
The Danish Girl
Dog Day Afternoon

Het artikel ging toch over het feit dat ze een trans persoon gecast hebben? (als een transpersonage) Geen enkele van de films die je opsomt bevat een transgender speler. Zelfs als je dat achterwege laat en enkel naar de karakters kijkt is het maar magertjes. Ace Ventura? Monty Python? Dat zijn mannen in drag die onnozel doen? Dat heeft helemaal niets met transgender te maken? Alien? Daarin is retroactief een bijrol geretconned en dan nog zodaning in de marge dat het nog maar recent ontdekt is. Wauw :p

Als je dacht met die voorbeelden een punt te maken bewijs je eerder het tegenovergestelde.

Een trans acteur/personage hoofdrol klasse; Marvel, Star Wars, eender welke grote mainstream franchise. Dat zijn de voorbeelden die je zou moeten kunnen geven om een punt te maken.

Elliot Page, Hari Nef & Jamie Clayton zijn prolly betere voorbeelden maar die komen ook allemaal met caveats. Page was groot pre-transitie en is nu wat van het toneel verdwenen. Nef & Clayton zijn fantastisch maar verre van household names. Laverne Cox is prolly nog de bekendste trans actrice van allemaal maar die doet voornamelijk tv.

Artikel focust toch eerder op het gender van het personage eerder dan op de casting? Ik ben trouwens helemaal geen voorstander van de trend om rollen enkel te laten invullen door acteurs met dezelfde "identiteit" als het personage. Dat is het failliet van het acteerwerk.

Artikel focust toch eerder op het gender van het personage eerder dan op de casting? Ik ben trouwens helemaal geen voorstander van de trend om rollen enkel te laten invullen door acteurs met dezelfde "identiteit" als het personage. Dat is het failliet van het acteerwerk.
Imagine, scent of a woman door een random blinde ipv al Pacino 😂

Heel die identity politics leidt net naar meer focus op ras/sex/preference

Ipv minder.

Da's hetzelfde principe als diene jongen met trui 'king of the jungle' oid als uithangbord van H&M (oid). Weet niet meer exact ..
Ik had die reclame gezien en geen potentiële racistische link gelegd, gewoon een toffe kleinen met een pullover van de H&M.
Tot er wat woke-ridders daar een issue moesten van maken, dan werd de mogelijk racistische kant daarvan blootgelegd.
Of er effectief zo'n bedoelingen waren of niet , dat deed er dan niet meer toe

Black Panther is ook gereviewbombed geweest indertijd hoor.
Dat heb ik gemist dan. Ik vond dat best een ok film. Gwn de average marvel film
Ik denk dat er toch vooral wordt overgereageerd. Het artikel waarover de hetze van vandaag gaat is toch een compleet neutraal bericht (buiten het gegeil op Belgen die het maken in Hollywood dan)? Het is een fait divers, en we kunnen inderdaad vinden dat het gender van een personage in een superheldenfilm anno 2022 niet meer nieuwswaardig zou mogen zijn. Maar gezien het helaas toch nog zo uitzonderlijk is, is het toch nog altijd nieuwswaardig.

Ik vind het ook nogal idioot om te verwachten dat de pers niet over zo'n randzaken zouden mogen berichten? Ik snap het probleem daar eerlijk gezegd niet zo goed.
Ik vind dat de vlaamse pers daar heel moderate in is eigenlijk.

Over Force is Female heb ik je quasi exact een jaar geleden al uitgelegd dat dat een campagne van Nike was over hun Air Force 1 schoenen en waar ze een event hadden georganiseerd met sterke vrouwen, waarop Kennedy uitgenodigd was.
Als ge die nike campaigne slogan quote op een film festival waar ge speeched als key speaker in de context over uw nieuwe star wars film, als afsluiter van uw speech... zijde dan schaamteloze nike propaganda aan het maken, of zijde dan uw mary sue aan het promoten?
Als ge dan ziet wat ze van die films gemaakt hebben... snap ik wel dat fans pissed zijn over zo'm onzin :D

Het meest jammere van die films is dat er echt wel een goed verhaal had gezeten in die zwarte stormtrooper gone rebel... Maar die sidelinen ze dan als token black guy, tvv mary sue rey.
Echt rommel die films

Je was er toen van overtuigd dat Kennedy ontslagen zou worden bij Disney, terwijl ze gewoon bevestigd is in haar positie.
Klopt. Onbegrijpelijk dat iemand haar job zo slecht kan doen en kan aanblijven :)
Het zal mss te slechte reclame zijn als ze een vrouw ontslagen, who knows.
Da's iets anders. Ik vind het op zich een interessant concept om personages, universums, ... fris en up-to-date te houden, maar het heeft er me tegelijkertijd altijd wel van weerhouden om echt in die comics te duiken. Dan heb ik inderdaad ook liever de continuïteit van manga (nu goed, die manga-personages bestaan ook nog geen 70 jaar natuurlijk. Misschien zien we over 10 jaar ook wel een nieuwe Naruto).
Boruto is er toch? :p
Er mag zeker wat meer durf en originaliteit komen, al zou ik ook nog steeds betalen voor eindelijk eens een deftige verfilming van Robin Hood.
In de laatste was de Sherrif of Nottingham zwart
dwz in de volgende robin hood, wordt King Richard een zwarte transvrouw. Robin Hood wordt gespeeld door Chris Hemsworth die een klungel speelt. Lady Marian wordt dan gespeeld door Kirsten Stewart en is een strong female met lucifer armen die reuzen in mailienkolders neermept met een single punch.
Op basis van wat kan je dat in godsnaam baseren?
De lijst is lang :)

Als ge die nike campaigne slogan quote op een film festival waar ge speeched als key speaker in de context over uw nieuwe star wars film, als afsluiter van uw speech... zijde dan schaamteloze nike propaganda aan het maken, of zijde dan uw mary sue aan het promoten?
Als ge dan ziet wat ze van die films gemaakt hebben... snap ik wel dat fans pissed zijn over zo'm onzin :D
To be honest zie ik zelfs totaal niet in waarom 'The Force is Female' als feministische campagne zo'n fuss maakt. Ik heb het al een paar keer gezegd, maar de kleine tenen, alles persoonlijk nemen en permanente verontwaardiging over elke kleine scheet zit minstens even vaak, zo niet vaker, bij diegenen die het hardst zitten te kappen op alles dat "woke" is.
Het meest jammere van die films is dat er echt wel een goed verhaal had gezeten in die zwarte stormtrooper gone rebel... Maar die sidelinen ze dan als token black guy, tvv mary sue rey.
Echt rommel die films
Ik ben het er mee eens dat die films complete rommel waren, de derde heb ik niet eens meer willen zien, maar Rey was voor mij zowat het énige dat ik wél goed vond aan de eerste twee films.
Klopt. Onbegrijpelijk dat iemand haar job zo slecht kan doen en kan aanblijven :)
Het zal mss te slechte reclame zijn als ze een vrouw ontslagen, who knows.
Alsof een bedrijf dat enkel maar uit is op winst, winst, winst een persoon in zo'n belangrijke functie zou aanhouden omdat het slechte reclame zou zijn om een vrouw te ontslaan. Dat is toch gewoon lachwekkend dat je dat gelooft? Opnieuw die bril. Altijd maar die bril.
In de laatste was de Sherrif of Nottingham zwart
Ja, je hebt dat nu al een paar keer gezegd, alleen ben je weer mis en was het Little John die gespeeld werd door Jamie Foxx 🥲 . Het is lang niet zeker dat de Robin Hood uit de legendes meer is dan dat, een legende. De historiciteit van die personages is twijfelachtig, laat staan dat we weten hoe ze er uit zagen. Dat, als hij ooit bestaan heeft, Kleine Jan zwart was, dat is twijfelachtig. Maar het kan wel. Het is niet dat er in Europa in de middeleeuwen geen enkele zwarte man rondliep. Ze waren met zeer weinig, maar ze waren er wel. Het is implausibel, maar gezien heel die legende dat is kan je moeilijk historiciteit oproepen als argument waarom Little John persé blank moet zijn.

De lijst is lang :)
Hoezo de lijst is lang? De rol en de casting is nog maar een dag aangekondigd :laugh:

Het gaat erom dat 1, dat een goeie story vertellen met je film vaak de back seat neemt op die forced diversity, en 2, dat dit ook altijd in dezelfde richting is. (een zwarte Ann Boleyn moeten we toejuichen, maar Scarjoh die in een asian film speelt ho ho ho)

Het is ook gewoon 'gemakkelijker' om een bestaande franchise met een grote naamsbekendheid te adapteren dan een volledig nieuw concept/universum uit te werken. Je hebt meer achtergrondverhalen om naar terug te verwijzen, er is al een fan base, ...

Het moet allemaal snel geld in het laadje brengen en het creatieve proces volledig vanaf 0 beginnen is dan een groter financieel risico dan mogelijks de harde fan base van een franchise tegen de borst te stoten.

Zie ook naar hoeveel films en tv-reeksen de laatste jaren op boeken gebaseerd zijn, maar wel na afloop van de boeken toch blijven doorgaan en dan op problemen stoten omdat het creatief materiaal ineens uitgeput is en de scenaristen zelf met iets op de proppen moeten komen.

Ik zie het adapteren van een bestaand verhaal naar meer diversiteit daarom in de eerste plaats als een praktische overweging dan als sociaal activisme.

To be honest zie ik zelfs totaal niet in waarom 'The Force is Female' als feministische campagne zo'n fuss maakt. Ik heb het al een paar keer gezegd, maar de kleine tenen, alles persoonlijk nemen en permanente verontwaardiging over elke kleine scheet zit minstens even vaak, zo niet vaker, bij diegenen die het hardst zitten te kappen op alles dat "woke" is.

Ik ben het er mee eens dat die films complete rommel waren, de derde heb ik niet eens meer willen zien, maar Rey was voor mij zowat het énige dat ik wél goed vond aan de eerste twee films.
An sich is daar niets mis mee.
Maar als ge zo’n shit verkoopt, en uwe film promoot dmv de focus te leggen op hoe uw film een female lead heeft en hoe speciaal da is en hoe speciaal zij is… terwijl said personage eigenlijk een slecht geschreven Mary Sue is en uw heel verhaal gwn bagger is.
Ja dan snap ik wel dat trouwe franchise fans dat irritant vinden :)
Alsof een bedrijf dat enkel maar uit is op winst, winst, winst een persoon in zo'n belangrijke functie zou aanhouden omdat het slechte reclame zou zijn om een vrouw te ontslaan. Dat is toch gewoon lachwekkend dat je dat gelooft? Opnieuw die bril. Altijd maar die bril.
Ik zeg niet dat ik dat geloof. Ik weet niet waarom ze haar aanhouden.
Ik kan alleen maar meewarig m’n hoofd schudden over zo’n slechte beslissing :)
Ja, je hebt dat nu al een paar keer gezegd, alleen ben je weer mis en was het Little John die gespeeld werd door Jamie Foxx 🥲 . Het is lang niet zeker dat de Robin Hood uit de legendes meer is dan dat, een legende. De historiciteit van die personages is twijfelachtig, laat staan dat we weten hoe ze er uit zagen. Dat, als hij ooit bestaan heeft, Kleine Jan zwart was, dat is twijfelachtig. Maar het kan wel. Het is niet dat er in Europa in de middeleeuwen geen enkele zwarte man rondliep. Ze waren met zeer weinig, maar ze waren er wel. Het is implausibel, maar gezien heel die legende dat is kan je moeilijk historiciteit oproepen als argument waarom Little John persé blank moet zijn.
In 1266AD? Kom :)
Het is niet omdat we nu niet meer opkijken van een zwarte op straat, dat een zwarte crimineel in 1266AD zou passeren zonder opmerking.
Wel serieus blijven.
Hoezo de lijst is lang? De rol en de casting is nog maar een dag aangekondigd :laugh:
Hij had het over slecht geschreven vrouwen in het algemeen, dacht ik?

Ik zie het adapteren van een bestaand verhaal naar meer diversiteit daarom in de eerste plaats als een praktische overweging dan als sociaal activisme.
Maar ook maar in 1 richting, zoals aangehaald in de post die je quote.

Scarlett Johansson die in Ghost in the Shell als blanke een origineel aziatisch (fictief!) personage speelt wordt als whitewashing gezien door sommigen.
Maar diezelfde mensen juichen dan toe dat Anne Boleyn (historisch blank personage) door Jodie Turner-Smith gespeeld wordt in Anne Boleyn want dat is sociaal activisme!

Dat kan. Het maakt mij ook niet uit of het doel nu het ene of het andere is :)

Buiten hier op het forum er wat over neuten als tijdverdrijf, maak ik daar verder weinig spel rond.
Enige dat ik doe is zo’n shit niet kijken, en geldelijk niet ondersteunen.

Maar ook maar in 1 richting, zoals aangehaald in de post die je quote.

Scarlett Johansson die in Ghost in the Shell als blanke een origineel aziatisch (fictief!) personage speelt wordt als whitewashing gezien door sommigen.
Maar diezelfde mensen juichen dan toe dat Anne Boleyn (historisch blank personage) door Jodie Turner-Smith gespeeld wordt in Anne Boleyn want dat is sociaal activisme!
Ik heb met beide richtingen geen probleem met hoe het vandaag wordt uitgevoerd. Mocht Scarlett nu worden opgemaakt om toch een Aziatisch personage voor te stellen (en het dus niet de achtergrond van het personage is dat anders wordt ingevuld, maar enkel de actrice) dan zou ik de negatieve reflex bij een deel van het publiek wel begrijpen omwille van hoe smaakloos en weinig tactvol minderheden in het verleden werden neergezet door grote acteurs (zie bv de vreselijke vertoning van John Wayne als Genghis Kahn). Klein weetje: Zelfs in Shakespeares stukken werd Othello eeuwenlang enkel door blanken gespeeld omdat het publiek het niet kon aanvaarden dat een bruine man (want Othello is een Moor) een blanke vrouw zou kussen.

Iets als Bridgerton zie ik ook niet als puur historisch drama, op dezelfde manier dat ik steampunk ook niet als een getrouwe representatie van de Victoriaanse era zie. Dat is gewoon alternatieve historische fictie en een geheel eigen genre. Dus ook van die andere kant snap ik de oproer rond het introduceren van zwarte personages in elitaire rollen niet. Het wordt voorgesteld als fictie, niet als een documentaire.

Terug
Bovenaan