Rebellenoffensief in Syrië werpt regering omver

De toekomst in Syrië is toch nog steeds onzeker. Turkije en Israël kunnen heel dat land opdelen. En dan is Libanon de volgende.
Ja er is nu een machtsvacuüm en de wereld is afgeleid door de Russische oorlog en Trump. Trump die dan ook nog eens een voorliefde heeft voor staatshoofden zoals Erdogan en Netanyahu.
Mocht het zover komen is het dieptriest voor de Syrische bevolking. 50 jaar onder een autocraat leven met een verschrikkelijke burgeroorlog erbij. Nu ze een kans hebben om hun land terug op te bouwen, dreigen andere landen misbruik te maken van hun gevoelige situatie nu.

Wat wilt Turkije eigenlijk met die Koerden? Kunnen ze de Koerden ook niet hun stukje Syrië geven en ze daar steken?

Dat stukje land hebben ze nu al, en Turkije wil dat afnemen/inkrimpen. Dit omdat ze binnen Turkije zelf al decennia lang een conflict hebben met Koerden en ze geen verenigde Koerdische gemeenschap op de grenzen willen zien.

Bashar al-Assad's glamorous British wife is in isolation in Moscow hospital with 'just a 50-50 chance' of beating blood cancer

Ik wens niemand de 'kist' in maar moeten we hier nu medelijden mee hebben? Neen dank u.

En of ze toegang moet krijgen tot de UK? (om even een bekend voorbeeld te geven) Als de lead zanger van 'Falling in Reverse' (Ronnie Radke) na het uitzitten van zijn straf ruim 15 jaar later (!) nog steeds een Visa geweigerd wordt waarom zou zij er dan ééntje mogen krijgen? Omdat ze in de UK geboren is? Wegens een voorkeurs (kanker) behandeling?

Mijn mening is alvast 'no *** way'. (Maar ik beslis dit natuurlijk niet)

Laatst bewerkt:
Bashar al-Assad's glamorous British wife is in isolation in Moscow hospital with 'just a 50-50 chance' of beating blood cancer

Ik wens niemand de 'kist' in maar moeten we hier nu medelijden mee hebben? Neen dank u.

En of ze toegang moet krijgen tot de UK? (om even een bekend voorbeeld te geven) Als de lead zanger van 'Fallen in Reverse' (Ronnie Radke) na het uitzitten van zijn straf ruim 15 jaar later (!) nog steeds een Visa geweigerd wordt waarom zou zij er dan ééntje mogen krijgen? Omdat ze in de UK geboren is? Wegens een voorkeurs (kanker) behandeling?

Mijn mening is alvast 'no *** way'. (Maar ik beslis dit natuurlijk niet)
Ik zou ook zeggen nee. Die moet geen voorkeursbehandeling krijgen over iemand anders.

Ze zien haar daar ook niet graag komen in de UK. Omwille van sancties zou ze het land niet in mogen.

Er zijn geruchten dat ze wil scheiden, maar dat is misschien slecht geïnformeerde roddelpers. Zelfs al zou ze in Londen willen gaan wonen, die gaat daar toch nooit op haar gemak kunnen zijn? Ze moet maar herkend worden door een Syrische vluchteling met slechte intenties en ze wordt aangevallen of vermoord.

Kerstmis in Midden-Oosten: protesten in Syrië nadat kerstboom in brand is gestoken, Bethlehem viert tweede jaar op rij in mineur

Hopelijk lukt het HTS om de vrede te bewaren tussen de minderheden/meerderheid die met elkaar een eitje willen pellen. Syrië had ooit een christelijke meerderheid.

Aïcha al-Debs is voorzitter van het nieuwe bureau voor vrouwenzaken in Damascus en werd deze week geïnterviewd op de Turkse televisiezender TRT over de ruimte die het nieuwe regime aan vrouwenverenigingen zou laten. Al-Debs antwoordde dat ze welkom zijn, op voorwaarde dat ze "het model steunen dat wij willen bouwen". "Ik ga de deur niet openen voor iemand die niet akkoord gaat met mijn gedachtegoed."

Al-Debs nodigde de Syrische vrouwen uit om "samen te komen om het model te bestuderen" dat Syrië wil invoeren om de positie van vrouwen te versterken. "Waarom een seculier of civiel model aannemen? We gaan een model invoeren dat eigen is aan de Syrische samenleving en het is de Syrische vrouw die dit gaat realiseren", verklaarde ze. Maar ze zei ook dat vrouwen "de prioriteiten van hun door God geschapen natuur niet dienen te overschrijden". Die liggen bij "hun opvoedende rol in de schoot van het gezin".
Ophef na uitspraken van nieuwe verantwoordelijke voor vrouwenzaken in Syrië: "Organisaties moeten ons gedachtegoed volgen"

Dat is ook veelbelovend. Wie had gehoopt op een seculiere liberale democratie is eraan voor de moeite.

Bron: The Sun.

Nu ja, ik zou er niet van verschieten dat de thee van Poetins welkomstgeschenk wat polonium bevat. Straf spul.
Oeps, niet gezien dat het van The Sun kwam.

Bij deze dus met een korrel zout te nemen (wat ik sowieso al zou doen bij zo'n bericht maar toch).

Nieuwe Syrische leider wil hand van Duitse minister Annalena Baerbock niet schudden tijdens bezoek aan Damascus

Op zich ... als dat niet gangbaar is in de islam die HTS aanhangt en als dat effectief op voorhand werd gezegd aan Baerbock kan ik dat nog begrijpen. Maar ze hebben haar blijkbaar in bepaalde media ook geblurred bij het plaatsen van foto's. En dat is wel wrang. Doet twijfels rijzen over de manier waarop de nieuwe Syrische staat zal worden georganiseerd en dan ziet het er niet zo goed uit voor vrouwen met minder conservatieve ideeën. Volledig begrijpelijk dat veel vluchtelingen de kat uit de boom blijven kijken.

Gezien de achtergrond van de machtigste groepen die Assad ten val hebben gebracht, moeten we echt geen illusies koesteren. Het zal hopelijk beter leven worden in Syrië dan onder het dictatoriaal en moorddadig regime van Assad, maar een democratisch of progressief land (ook naar de normen aldaar) moeten we niet verwachten.

Je kan het de gevluchte Syriërs, die intussen vaak hun leven hebben opgebouwd in Europa, inderdaad niet kwalijk nemen dat ze liever hier blijven. De Duitsers zouden zelfs in de shit zitten, moesten de Syriërs massaal terugkeren, las ik enkele dagen geleden:

It is estimated that currently, a total of 236,000 Syrian nationals work and pay taxes in Germany, with nearly two-thirds of them being essential workers. The German Federal Doctor’s Association (Bundesärztekammer) has revealed that at the end of 2023, there were 5,758 Syrian doctors working in Germany, most of them (5,000) in German hospitals.

Nieuwe Syrische leider wil hand van Duitse minister Annalena Baerbock niet schudden tijdens bezoek aan Damascus

Op zich ... als dat niet gangbaar is in de islam die HTS aanhangt en als dat effectief op voorhand werd gezegd aan Baerbock kan ik dat nog begrijpen. Maar ze hebben haar blijkbaar in bepaalde media ook geblurred bij het plaatsen van foto's. En dat is wel wrang. Doet twijfels rijzen over de manier waarop de nieuwe Syrische staat zal worden georganiseerd en dan ziet het er niet zo goed uit voor vrouwen met minder conservatieve ideeën. Volledig begrijpelijk dat veel vluchtelingen de kat uit de boom blijven kijken.

Zolang we dat soort gewicht aan religie blijven geven gaan we dit soort problemen nooit uit de wereld helpen.

Gezien de achtergrond van de machtigste groepen die Assad ten val hebben gebracht, moeten we echt geen illusies koesteren. Het zal hopelijk beter leven worden in Syrië dan onder het dictatoriaal en moorddadig regime van Assad, maar een democratisch of progressief land (ook naar de normen aldaar) moeten we niet verwachten.

Je kan het de gevluchte Syriërs, die intussen vaak hun leven hebben opgebouwd in Europa, inderdaad niet kwalijk nemen dat ze liever hier blijven. De Duitsers zouden zelfs in de shit zitten, moesten de Syriërs massaal terugkeren, las ik enkele dagen geleden:

Ik versta die roep ook niet om die mensen nu maar terug te sturen.
Zeker als je kinderen hebt die hier opgegroeid hebt en je hebt hier verder je leven opgebouwd. Waarom zou je dan in hemelsnaam terug willen gaan naar een totaal onstabiele situatie waarvan je echt niet weet hoe het gaat uitdraaien.

Ik versta die roep ook niet om die mensen nu maar terug te sturen.
Zeker als je kinderen hebt die hier opgegroeid hebt en je hebt hier verder je leven opgebouwd. Waarom zou je dan in hemelsnaam terug willen gaan naar een totaal onstabiele situatie waarvan je echt niet weet hoe het gaat uitdraaien.
Kortzichtig populisme van extreem-rechts, meer moet je daar niet achter zoeken. Ze begonnen te roepen het moment dat Assad zijn vliegtuig opsteeg (bij wijze van spreken)... go figure. Het is voor de volledige internationale gemeenschap koffiedik kijken wat het daar finaal gaat worden, het moet nog geen Afganistan II worden, zelfs een lite versie is geen plaats waar je mensen naar hoort terug te sturen. Zeker vluchtelingen die hier actief een leven hebben opgebouwd en intussen deel zijn van de actieve arbeidsbevolking, net als in Duitsland vaak in 'knelpuntberoepen' overigens, moet je toch niet willen terug sturen.

De groep Syrische vluchtelingen is sowieso ook vrij divers... het is dus niet per definitie zo dat ál die mensen andere normen en waarden hebben. Er zitten zo ook een heel deel Christenen tussen die toch minstens deels dezelfde normen waarden zouden moeten hebben als wij hier, of toch alleszins geen (geloofs)overtuigingen die haaks staan op hoe wij een samenleving zien.

Ik las in DS vorige week dat er zowat 1 miljoen Syriërs in Duitsland woont inmiddels. Als daar maar 236k van aan het werk is is dat niet zo ideaal. DS had het over 42% (van wie kon werken I assume) die aan de slag is. Zij die essentiële functies vervullen zijn natuurlijk onmisbaar nu en ook goed geïntegreerd mag ik hopen, maar ik vermoed dat er vooral heel wat ongenoegen bestaat over die 50%? niet actieven.

Ik las in DS vorige week dat er zowat 1 miljoen Syriërs in Duitsland woont inmiddels. Als daar maar 236k van aan het werk is is dat niet zo ideaal. DS had het over 42% (van wie kon werken I assume) die aan de slag is. Zij die essentiële functies vervullen zijn natuurlijk onmisbaar nu en ook goed geïntegreerd mag ik hopen, maar ik vermoed dat er vooral heel wat ongenoegen bestaat over die 50%? niet actieven.
Het probleem zit vooral bij een heel lage tewerkstelling van de vrouwen.

Lange thread over de laatste dagen van het Assad regime.
Samengevat uit een 1.5u durend interview met Kamel Saqr, naaste medewerker v. Assad en zijn media verantwoordelijke.

Terug
Bovenaan