Rebellenoffensief in Syrië werpt regering omver

"Soevereiniteit van Syrië schenden? "
Dat doen ze toch al meer dan 40 jaar met de bezetting/annexatie van de Golanhoogte?
En geen haan die er naar kraait.
Jazeker, de Veiligheidsraad verklaarde deze annexatie nietig, maar VN resoluties vegen ze in Israël hun voeten aan.

"Soevereiniteit van Syrië schenden? "
Dat doen ze toch al meer dan 40 jaar met de bezetting/annexatie van de Golanhoogte?
En geen haan die er naar kraait.
Jazeker, de Veiligheidsraad verklaarde deze annexatie nietig, maar VN resoluties vegen ze in Israël hun voeten aan.

Israël heeft blijkbaar de Syrische militaire vloot vernietigd.

Lijkt me logisch dan dat bijgevolg Syrië het recht heeft om zichzelf te verdedigen nu :unsure:

Israël heeft blijkbaar de Syrische militaire vloot vernietigd.

Lijkt me logisch dan dat bijgevolg Syrië het recht heeft om zichzelf te verdedigen nu :unsure:
Waarmee? Drones? Israël is een militaire Goliath.

Intussen meer en meer beelden te zien van de Sednayagevangenis en die naam zal helaas nog wel enige bekendheid mogen genieten. De beelden zijn niet voor zwakke magen bestemd, maar ik vind wel dat ze gedeeld MOETEN worden. Om aan te tonen waar mensen toe in staat zijn. Als je als staat al een gevangenis voor politieke gevangenen nodig hebt, is het me toch duidelijk dat je heerschappij gefundeerd is op angst? Zowel angst voor je bevolking als de noodzaak om je bevolking angstig te maken voor je repressieapparaat. Een gezonde samenleving zou daar geen nood aan moeten hebben. Mensen zijn feilbaar en gevangenissen zijn belangrijk, maar als je en masse mensen in de gevangenis gaat steken en gaat doodfolteren omwille van het feit dat ze een andere mening hebben ... dat is onwerkelijk.

Laatst bewerkt:
Het is net een once in a lifetime kans om een traditionele vijand uit te schakelen zonder verliezen en gevaar. Da's gewoon logisch dat Israël dat doet. Waarom het risico nemen om wapens aan een lappendeken van groepen te laten als ze alles in 1 keer kunnen vernietigen? De enige dwaasheid is dat de rebellen nu geen zware wapens zullen hebben om de Russische bases aan te vallen, maar voor Israël is Rusland ook niet het grootste probleem.

Het is net een once in a lifetime kans om een traditionele vijand uit te schakelen zonder verliezen en gevaar. Da's gewoon logisch dat Israël dat doet.
Dat het vanuit het standpunt van Israël "logisch" is, maakt het nog niet ok toch?

Waarom het risico nemen om wapens aan een lappendeken van groepen te laten als ze alles in 1 keer kunnen vernietigen?
Vernietigen? Of zelf inpalmen?

Dat het vanuit het standpunt van Israël "logisch" is, maakt het nog niet ok toch?

Vernietigen? Of zelf inpalmen?
Ik weet niet of dat een slimme zet is als daar nog IS en andere groeperingen zit. Tenzij het is om juist te beletten dat de wapens in handen van IS zouden vallen. Bovendien gaat Israël zich niet geliefd maken bij het nieuwe bestuur in Syrië.

Ik denk dat Netanyahu weinig animo heeft voor een charmeoffensief. Hij laat de taal van wapens spreken dat Israël het alfamannetje is en dat niemand er nog aan mag denken om Israël aan te vallen. De komende jaren met Trump zal dat beeld nog wel versterken.

We zullen maar geloven dat het toevallig is dat het staakt-het-vuren in Libanon er kwam net voor de escalatie in Syrië waarna Bibi's troepen de handen weer vrij hadden om zich op een ander buurland te concentreren.

Mausoleum van Hafez al-Assad is ook gevandaliseerd, als de beelden betrouwbaar zijn hebben ze zijn kist naar buiten gesleurd en daar in brand gestoken.

Ik weet dat het populair is om op Israël te kappen, maar onze NATO bondgenoot Turkije is ondertussen ook vrolijk de soevereiniteit van Syrië aan het schenden

Een mini-Poetin zou ik niet zeggen, zo extreem is het (nog) niet, maar Erdogan is inderdaad ook een soort van dictator. Dat is nog niet echt misgelopen in Turkije, maar het zou wel kunnen in de toekomst (en dat zou zeer drastisch kunnen zijn gezien de ligging en militaire capaciteiten van dat land.

Ik vind trouwens wel dat Erdogan er de laatste tijd oud uit ziet. De man is ook al 70 natuurlijk.

Ik denk dat Erdogan toch wel meer gematigd is dan Poetin omdat hij anders de westerse toeristen zou wegjagen.
Zonder het toerisme zou hun economie ook in elkaar storten.

Gisteren 2 van de 3 delige documentairereeks over gebruik van chemische wapens in Syrië op VRT MAX bekeken. Ik moet zeggen, dat doet toch ook wat met een mens. Zeker als jonge vader komen die beelden des te harder binnen. Ik begrijp de Syriërs die wereldwijd feest vieren door de val van Assad. Werkelijk elk ander alternatief is beter, dan Iemand die zijn eigen burgers terroriseert door er Sarin gas op te gooien. Toch ook weer Rusland die daar een smerige rol speelt in heel dat verhaal. Hopelijk is Poetin de volgende.

Mijn god wat een gruwelplek. En die laffe hond van een Assad zit gewoon in z'n russische dasja buiten moskou. En laat ons vooral dit soort volk ook niet vergeten; gewoon op de koffie ermee.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan