Rebellenoffensief in Syrië werpt regering omver

stap 1 zal het erkennen van een koerdische staat moeten zijn + een oplossing voor het palestina probleem.

Zolang die miserie blijft duren kan die regio niet stabiel zijn. Of natuurlijk als al die pipo's stoppen met hun idioot religieus gedoe, maar dat zit er ook niet in.
Volgens mij wordt de ene dictatuur gewoon vervangen door de andere. Alleen nu ene gesteund door de Soennitische meerderheid. Het lijkt me een Taliban 2.0

Volgens mij wordt de ene dictatuur gewoon vervangen door de andere. Alleen nu ene gesteund door de Soennitische meerderheid. Het lijkt me een Taliban 2.0

Ik vrees dat er in Syrië gewoon teveel zaken gestuurd worden door vooral Turkije, Rusland en Iran. En dat inderdaad bovenop religieus extremisme.

De hele claim van "een vrij Syrië" kan wel eens een holle slogan blijken te worden... ik verwacht alvast geen bloeiende democratie.

Ik vrees dat er in Syrië gewoon teveel zaken gestuurd worden door vooral Turkije, Rusland en Iran. En dat inderdaad bovenop religieus extremisme.

De hele claim van "een vrij Syrië" kan wel eens een holle slogan blijken te worden... ik verwacht alvast geen bloeiende democratie.
Zeg nooit nooit, maar de omstandigheden zijn er niet bepaald gunstig. Het helpt ook niet dat Syrië nooit een democratie is geweest. En het is ergens ook wat arrogant om te verwachten dat daar een liberale democratie zal komen. Laat staan dat "we" hen daarbij gaan helpen (dat is "goed" uitgedraaid in tal van andere niet-Westerse landen waar we de democratisering een handje wilden helpen). Dit is vooral een interne aangelegenheid, maar ik vrees dat er teveel landen mee gemoeid zijn. Iran, VS, Turkije, Israël, Rusland, ...

stap 1 zal het erkennen van een koerdische staat moeten zijn + een oplossing voor het palestina probleem.

Zolang die miserie blijft duren kan die regio niet stabiel zijn. Of natuurlijk als al die pipo's stoppen met hun idioot religieus gedoe, maar dat zit er ook niet in.
En welke stabiliteit zou dat geven?
Ze claimen belangrijke olie fields.
Bron van economie voor Syriē.

De rebellen zullen dit niet zomaar afstaan.
Ze hebben miljoenen Arabieren en Turkmenen displaced om claim te leggen op ~ 25% van Syrie terwijl ze ongeveer 7-8% van de totale populatie zijn.

Stabiliteit zal zeker niet lukken met Israelische en Koerdische expansie drang in de regio.

Ik kan de echtheid er niet van verzekeren, maar ik denk niet dat Assad daar eventjes zal binnenspringen om handjes te schudden. Moet toch bizar zijn. Je ligt daar te juichen omwille van de omverwerping van Assad, terwijl diezelfde Assad in dezelfde stad asiel krijgt. Moet die een statuut aanvragen op de ambassade of hoe werkt dat juist?

En de Russen zijn flexibel.

Stel je voor. In ruil voor wat zoete woorden, materiële steun en geld kunnen ze Tartous en Khmeimim blijven exploiteren ...

Intussen bombardeert Israël lustig verder.

Laatst bewerkt:
Zeg nooit nooit, maar de omstandigheden zijn er niet bepaald gunstig. Het helpt ook niet dat Syrië nooit een democratie is geweest. En het is ergens ook wat arrogant om te verwachten dat daar een liberale democratie zal komen. Laat staan dat "we" hen daarbij gaan helpen (dat is "goed" uitgedraaid in tal van andere niet-Westerse landen waar we de democratisering een handje wilden helpen). Dit is vooral een interne aangelegenheid, maar ik vrees dat er teveel landen mee gemoeid zijn. Iran, VS, Turkije, Israël, Rusland, ...

Hoezo arrogant - ik constateer gewoon dat de Syriërs zelf roepen om vrijheid en democratie.
In het verleden zijn 'we' (het westen) ons inderdaad gaan moeien in landen in die regio, maar deze keer zitten we er toch voor weinig tot niks tussen.

Het is net zo dat de mogendheden die zich er wel mee aan het moeien zijn geen toonbeelden van democratie zijn (Rusland, Iran, Turkije).

Het interesseert mij weinig wat ze er van gaan bakken ginder, maar als het geen vorm van democratie wordt dan ligt het daar over x aantal jaar opnieuw overhoop.

De nieuwe machtshebbers zullen zich toch gematigd moeten opstellen, je zit daar met verschillende minderheden zoals Koerden, Christenen, Druzen, ...
Ik denk dat je ook niet van de ene dag op de andere zomaar de democratie gaat kunnen invoeren, de meeste Syriërs kennen niets van politiek aangezien ze daar 60 jaar onder het Assad regime hebben geleefd.

Hoezo arrogant - ik constateer gewoon dat de Syriërs zelf roepen om vrijheid en democratie.
In het verleden zijn 'we' (het westen) ons inderdaad gaan moeien in landen in die regio, maar deze keer zitten we er toch voor weinig tot niks tussen.

Het is net zo dat de mogendheden die zich er wel mee aan het moeien zijn geen toonbeelden van democratie zijn (Rusland, Iran, Turkije).

Het interesseert mij weinig wat ze er van gaan bakken ginder, maar als het geen vorm van democratie wordt dan ligt het daar over x aantal jaar opnieuw overhoop.
Is democratie dan de enige bestuursvorm die stabiliteit garandeert? Wat ik met arrogantie bedoelde is dat er soms wordt verwacht dat Syriërs een Westerse liberale democratie "moeten" installeren. Laat hen dat zelf uitzoeken wat het beste werkt.

Is democratie dan de enige bestuursvorm die stabiliteit garandeert? Wat ik met arrogantie bedoelde is dat er soms wordt verwacht dat Syriërs een Westerse liberale democratie "moeten" installeren. Laat hen dat zelf uitzoeken wat het beste werkt.
Maar het enige systeem waarbij die 'zelf' slaat op de Syrische bevolking, is het democratische. In alle andere systemen is het niet meer de Syrische bevolking die 'zelf' kan uitzoeken wat voor 'hen' het beste werkt.

De nieuwe machtshebbers zullen zich toch gematigd moeten opstellen, je zit daar met verschillende minderheden zoals Koerden, Christenen, Druzen, ...
Ik denk dat je ook niet van de ene dag op de andere zomaar de democratie gaat kunnen invoeren, de meeste Syriërs kennen niets van politiek aangezien ze daar 60 jaar onder het Assad regime hebben geleefd.

Het hoofd van de rebellen heeft een al-Qaeda achtergrond natuurlijk.
Die heeft die banden wel verbroken in het verleden en zou naar eigen zeggen niet meer die richting willen uitgaan, maar ja, laat ons hopen dat dat ook waar is.

Het hoofd van de rebellen heeft een al-Qaeda achtergrond natuurlijk.
Die heeft die banden wel verbroken in het verleden en zou naar eigen zeggen niet meer die richting willen uitgaan, maar ja, laat ons hopen dat dat ook waar is.
Ach, een jeugdzonde!

De Syriërs uit de vluchtelingenkampen zullen wel sneller willen terugkeren, want die leven sowieso al in een penibele situatie. Dit is zero hour voor dat land. Het kan nog jarenlang overhoop liggen maar het kan er ook op vooruit gaan. En dat zou hoop kunnen geven voor de regio.

Vraag is ook hoe Israël daarop gaat reageren. Door nu massaal militaire assets te bombarderen en een bufferzone te veroveren, schieten ze toch in hun eigen voet?

Er is effectief ruimte voor, de vraag is of de ruimte benut zal worden. De rebbellenleider met grootste invloed lijkt vrij verzoenende taal te spreken en beweert er te zullen zijn voor alle syriers. Zijn eerste acties zoals het beschermen van minderheden, oproepen persoonlijke eigendom met rust te laten en niet te plunderen alsook zijn terughoudendheid in het uitdelen van wraak omdat die nefast zou zijn voor het helen van het land...

Voorlopig klinkt het mooi maar gezien zijn geschiedenis is het idd nog wat afwachten of het bij mooie woorden gaat blijven en er geen kentering komt.

Petra De Sutter die in deze ruimte ziet voor een "democratisch systeem waarin álle burgers worden vertegenwoordigd en minderheden worden beschermd."

Serieus man, op welke planeet leven die mensen eigenlijk?
Of ze het kunnen uitvoeren en decennia lang vrede houden is natuurlijk de vraag.
Maar als je de keuze hebt tussen bv. Assad of een regime ala Egypte, saudi arabië ,golfstaten enz. is de keuze toch snel gemaakt?
Zal geen democratie met regenboogvlaggen zijn maar de kans op een ietwat vredevol leven bestaat nu wel.

Dit is bv. vandaag in Damascus opgedragen.

• Central Bank operating; commercial banks reopen Thursday.
• Mohammed al-Bashir appointed to form a temporary government.
• Jolani met Bashir and Assad’s PM to arrange power transfer.
• Aleppo airport to resume domestic flights soon.
• State employees told to return to work.
• Gov’t officials say Women free to wear what they wish.
• Harm to journalists punishable by prison.
• General amnesty to all Syrian military conscripts

En om iets luchtig toe te voegen, dit was een emoji die gebruikt werd tijdens de opstand.
Aangezien deze opstand al lachend 'woke jihad' werd genoemd voor hun progressieve standpunten en beleid vgl. andere jihadisten.

chrome_cnvQfpbCOV.png

Laatst bewerkt:
Te bezien hoe HTS zich zal opstellen tegen de andere rebellenpartijen. Ziet er voorlopig naar uit dat de leider Jalani zijn troepen goed in de hand houdt en dat er geen retributie is tegen voormalige regimesoldaten. Ik denk dat de fut er ook helemaal uit was. Er was amper tot geen verzet.

Ik hoop dat een begenadigde kroniekschrijver dit adequaat kan beschrijven. Want het is ook de ondergang van een eerste golf van Arabisch nationalisme. Wat nu volgt is één groot vraagteken.

Te bezien hoe HTS zich zal opstellen tegen de andere rebellenpartijen. Ziet er voorlopig naar uit dat de leider Jalani zijn troepen goed in de hand houdt en dat er geen retributie is tegen voormalige regimesoldaten. Ik denk dat de fut er ook helemaal uit was. Er was amper tot geen verzet.

Ik hoop dat een begenadigde kroniekschrijver dit adequaat kan beschrijven. Want het is ook de ondergang van een eerste golf van Arabisch nationalisme. Wat nu volgt is één groot vraagteken.
euh... Op r/war zijn er zijn wel al filmpjes opgedoken waar gevangen regimesoldaten zonder boe of ba geexecuteerd worden

euh... Op r/war zijn er zijn wel al filmpjes opgedoken waar gevangen regimesoldaten zonder boe of ba geexecuteerd worden
We moeten niet naïef zijn. Wraakacties gaan er altijd zijn.
En natuurlijk wordt Syrië geen democratie.

Wil dat dan ook "asap" zeggen dat Syrië een Taliban 2.0 gaat worden? Misschien maar zeker is dat helemaal niet.

We kunnen alleen hopen op het beste en rekening houden met het slechtste scenario.
Alhoewel? Ik vermoed dat 99% van de Syriërs hierop zal reageren met: We zullen wel zien want even slecht kan maar slechter dan Assad kan / bestaat helemaal niet.

Terug
Bovenaan