Rebellenoffensief in Syrië werpt regering omver

Het leest een beetje als een Griekse tragedie. Nu, ik wil best geloven dat macht corrumpeert maar hier is dat zo doorgeslagen dat je volgens mij niet gewoon zo "wordt".
Ja je bent een alleenheerser of je bent het niet hé? Mensen kunnen wel zeggen: Het was onder druk van de familie!

Dat is hetzelfde zeggen als: De neef van Poetin wijst eens met het vingertje en gaat Poetin de les spellen. De eerste paar jaar van Poetin zijn regime: Ja dan kan dit. Maar anno 2024? Die neef vliegt dan even later gewoon door het raam hé en die is 'dood'. Familie of niet maar dat zal dan gewoon gebeuren.

Ik ga nu mss wat kort door de bocht maar allé ja: Je bent DE heerser of je bent het niet. Wat is het nu? Dus id, ik kan niet in het hoofd van Assad kijken maar de gradatie van wreedheden kan je gewoon op zijn conto schrijven.

Het leest een beetje als een Griekse tragedie. Nu, ik wil best geloven dat macht corrumpeert maar hier is dat zo doorgeslagen dat je volgens mij niet gewoon zo "wordt".
Ik denk dat de meesten onder ons wel een potentiële duivel kunnen worden, als de omstandigheden er maar zijn. Kijk maar naar WO II hoe doodgewone mensen zoals jij en ik ertoe gebracht werden om onschuldige burgers af te schieten. Beschaving is maar een dun laagje.

Ik denk dat de val van Assad ook een morele boost kan betekenen voor Oekraïne. Blijven verzetten tot de vijand van zichzelf in elkaar stuikt. Dat kan razendsnel gaan. Op een week tijd hebben we het einde gezien van 13 jaar verzet tegen het regime en 61 jaar Baath-heerschappij.

Laatst bewerkt:
Misschien heb ik me niet genoeg ingelezen..misschien ben in naïef.
Vind het precies geen goede zaak dat Assad weg zou zijn. Wordt een nieuw land met chaos..we hebben er ginder al zoveel gehad. Ohja leuk, Rusland heeft een bondgenoot minder..ja so.. voor ons als EU/VS zijnde hebben we toch echt genoeg problemen in eigen land/regio.
+ Die extremisten in het Midden-Oosten zijn ook meestal al anti-westers..weer een probleem erbij

Assads houdbaarheidsdatum was duidelijk overschreden. Kan zijn dat de burgeroorlog gewoon verder gaat met de huidige partijen. Maar het is ook een kans tot nationale verzoening, hoe klein ook.

Weet je de Syrische mensen zijn gewoon blij dat ze verwijderd zijn van Assad dat is voor hun gewoon enorm en niet te bevatten voor ons.

Laten we inderdaad hopen dat het bloedvergieten stopt de bevolking heeft al meer dan een halve eeuw afgezien eerst Hafiz en dan Bashir.

Een voorzichtige 'hoera' voor de bevrijding van de bevolking.

Syrië
Rusland
Iran
Noord-Korea

Al deze 'oppermachtige' landen die dan toch niet zo machtig blijken te zijn eenmaal er genoeg vuurkracht tegenover staat.
Het zet je tot nadenken wat had/zou kunnen zijn wanneer Oekraïne met een overdaad aan vuurkracht de Russen terug kan (lees: mag) duwen... .
Ook met in het achterhoofd de Wagner-troepen die in juni 2023 zonder al te veel tegenstand richting Moskou trokken.

Bijvoorbeeld: Een week geleden las ik nog in de kranten dat Syrië experten geloofden dat de kans bijna 0% was dat Assad zou vallen. Amper een week later is het 'game over'.
Dit vooral.
Aanvankelijk werd dit in de media nog verkocht als een spontane rebellenopstand. De snelheid waarmee e.e.a zich intussen heeft voltrokken, toont aan dat dit toch niet zo 'spontaan' was. Kan niet anders dan dat er een hoge mate van onderlinge afstemming moet zijn geweest tussen de verschillende partijen (excl. SAA dan uiteraard), waar dus per definitie wat tijd overgaat. Ik weet dat sommigen als door een wesp gestoken reageren als je de VS er bij betrekt, maar in deze lijkt het me onmogelijk dat de VS niet vooraf hun goedkeuring heeft gegeven voor deze operatie.

Ik denk dat de meesten onder ons wel een potentiële duivel kunnen worden, als de omstandigheden er maar zijn. Kijk maar naar WO II hoe doodgewone mensen zoals jij en ik ertoe gebracht werden om onschuldige burgers af te schieten. Beschaving is maar een dun laagje.

Ik denk dat de val van Assad ook een morele boost kan betekenen voor Oekraïne. Blijven verzetten tot de vijand van zichzelf in elkaar stuikt. Dat kan razendsnel gaan. Op een week tijd hebben we het einde gezien van 13 jaar verzet tegen het regime en 61 jaar Baath-heerschappij.

Hier hoort wel een kanttekening bij dat Syrië al 14 jaar in burgeroorlog zat en dat Assad bij gratie van andere mogendheden in het zadel bleef.

Dan is Putin's Rusland toch een heel ander paar mouwen.

Dit vooral.
Aanvankelijk werd dit in de media nog verkocht als een spontane rebellenopstand. De snelheid waarmee e.e.a zich intussen heeft voltrokken, toont aan dat dit toch niet zo 'spontaan' was. Kan niet anders dan dat er een hoge mate van onderlinge afstemming moet zijn geweest tussen de verschillende partijen (excl. SAA dan uiteraard), waar dus per definitie wat tijd overgaat. Ik weet dat sommigen als door een wesp gestoken reageren als je de VS er bij betrekt, maar in deze lijkt het me onmogelijk dat de VS niet vooraf hun goedkeuring heeft gegeven voor deze operatie.
Mij lijkt het toch eerder een voorbeeld te zijn van wat kan gebeuren wanneer verschillende vijanden elkaar vinden. Imo heeft dit niks te maken met de VS maar eerder enkele groepen die tot het besef gekomen zijn dat wanneer ze samen werken ze de hogere macht en tegenstander toch kunnen verdrijven. Cfr eendracht maakt macht. Ik ken verschillende vluchtelingen uit Syrie en die zijn het gewoon unaniem eens dat alles beter is dan Assad, dus ik kan mij ook wel voorstellen dat die denkwijze ook onder de rebellen leeft.

Mij lijkt het toch eerder een voorbeeld te zijn van wat kan gebeuren wanneer verschillende vijanden elkaar vinden. Imo heeft dit niks te maken met de VS maar eerder enkele groepen die tot het besef gekomen zijn dat wanneer ze samen werken ze de hogere macht en tegenstander toch kunnen verdrijven. Cfr eendracht maakt macht. Ik ken verschillende vluchtelingen uit Syrie en die zijn het gewoon unaniem eens dat alles beter is dan Assad, dus ik kan mij ook wel voorstellen dat die denkwijze ook onder de rebellen leeft.
goh tis niet ondenkbaar dat gegeven de politieke situatie er een paar cia operatives bepaalde mensen bepaalde richtingen uitgeduwd hebben.

goh tis niet ondenkbaar dat gegeven de politieke situatie er een paar cia operatives bepaalde mensen bepaalde richtingen uitgeduwd hebben.
Net zoals het niet ondenkbaar is dat de mossad er mee gemoeid is , hell, het is zelfs niet ondenkbaar dat Didier een vinger in de pap had om de aandacht af te leiden van zijn gokverslaving. Het is niet omdat iets obvious blijkt dat het daarom ook de waarheid is.

Assad zou in Moskou zijn toegekomen, aldus Interfax. Israël zou de Syrische zijde van de Hermonberg tijdelijk hebben ingenomen.

Net zoals het niet ondenkbaar is dat de mossad er mee gemoeid is , hell, het is zelfs niet ondenkbaar dat Didier een vinger in de pap had om de aandacht af te leiden van zijn gokverslaving. Het is niet omdat iets obvious blijkt dat het daarom ook de waarheid is.
Het is niet 'de' waarheid. Het is gewoon niet ondenkbaar. Proxy oorlogen zijn geen nieuw gegeven he.

https://en.wikipedia.org/wiki/CIA_activities_in_Syria

War, 2011–2017​

Main articles: Timber Sycamore and American-led intervention in Syria

In 2011, a civil war broke out in Syria. Leaked diplomatic cables reported that the US government had been covertly funding Syrian opposition groups since 2006, mainly the London-based Movement for Justice and Development in Syria and an associated satellite TV channel Barada TV.[42] Special Activities Division teams were said to have been deployed to Syria during the uprising to ascertain rebel groups, leadership and potential supply routes.[43][44]

Under the aegis of operation Timber Sycamore and other clandestine activities, CIA operatives and US special operations troops have trained and armed nearly 10,000 rebel fighters at a cost of $1 billion a year.[45][46] In early September 2013, President Barack Obama told US senators that the CIA had trained the first 50-man insurgent element and that they had been inserted into Syria.[44] The deployment of this unit and the supplying of weapons may be the first tangible measure of support since the US stated they would begin providing assistance to the opposition.[47][48]

Obama's refusal to directly arm or train Syrian rebels prior to 2013, and his rejection of a 2012 outline for "CIA intervention in Syria" suggested by then-CIA Director David Petraeus was motivated by his own belief that past instances of the CIA supporting insurgencies rarely "worked out well." The program he ultimately approved was designed not to give the rebels enough support to achieve victory, but rather to engineer a stalemate that would encourage a negotiated resolution of the Syrian Civil War—which US officials envisioned as including the resignation of Syrian President Bashar al-Assad. The CIA trained 10,000 rebels "in Jordan and Turkey" at facilities run with the cooperation of the Jordanian and Turkish governments, but strict prohibitions were placed on the US or its allies introducing "certain classes of weapons" (such as MANPADs) into the conflict due to fears they could be captured by terrorists—this despite the fact that all CIA-supported rebels are "vetted" for possible extremist ties. Assad was in danger of being overthrown until the 2015 Russian military intervention in Syria changed the course of the war, causing a split within the Obama administration between officials like CIA Director John O. Brennan and Secretary of Defense Ashton Carter—who advocated "doubling down" on the program—and opponents including White House Chief of Staff Denis McDonough and Secretary of State John Kerry—who expressed doubts that escalating the CIA's role could achieve meaningful results without forcing "an asymmetric response by Russia."

On 14 October 2016, against the backdrop of the siege of "rebel-held sections" of the city of Aleppo by Russian and Syrian aircraft, Obama was presented by his National Security Council with a "Plan B" to "deliver truck-mounted antiaircraft weapons that could help rebel units but would be difficult for a terrorist group to conceal and use against civilian aircraft"; Obama declined to make a decision on the matter, raising the prospect "that tens of thousands of CIA-backed fighters will search for more-reliable allies, and that the United States will lose leverage over regional partners that until now have refrained from delivering more-dangerous arms to Assad's opponents." Following Russia's intervention, top US officials began emphasizing "the fight against the Islamic State [ISIL], rather than against the Assad government," but supporters of the CIA program "disagree with this rationale, saying that the Islamic State can't be eradicated until a new government emerges capable of controlling the terrorist group's territory in Raqqa and elsewhere," and that "the [Free Syrian Army] remains the only vehicle to pursue those goals." In contrast, "one senior US official said that it is time for a 'ruthless' look at whether agency-supported fighters can still be considered moderate, and whether the program can accomplish anything beyond adding to the carnage in Syria," asking: "What has this program become, and how will history record this effort?"[49] After the Defense Department's overt $500 million effort to train thousands of Syrians to fight ISIL was revealed to have produced only "four or five" active combatants as of September 2015, largely because the vast majority of potential recruits considered Assad their main enemy—an admission that prompted widespread congressional derision—the US military began airdrops of lethal equipment to established rebel organizations; reports soon emerged of "CIA-armed units and Pentagon-armed ones" battling each other.[50][51]

While the Defense Department's program to aid predominantly Kurdish rebels fighting ISIL will continue, it was revealed in July 2017 that President Donald Trump had ordered a "phasing out" of the CIA's support for anti-Assad rebels, a move some US officials characterized as a "major concession" to Russia.[52] According to David Ignatius, writing in The Washington Post, while the CIA program ultimately failed in its objective of removing Assad from power, it was hardly "bootless": "The program pumped many hundreds of millions of dollars to many dozens of militia groups. One knowledgeable official estimates that the CIA-backed fighters may have killed or wounded 100,000 Syrian soldiers and their allies over the past four years."[53]

During an interview with The Wall Street Journal in July 2017 President Donald Trump claimed many of the CIA-supplied weapons ended up in the hands of "Al Qaeda", which often fought alongside the CIA-backed rebels.[54]
dat is al geen 'nudge' meer. Heel dat middenoosten is een speelveld van westerse landen/rusland/china om mekander een kloot af te draaien.

Laat ons hopen dat er dan ook 'eendrachtig' een plan werd afgesproken over hoe het nu verder moet.

Terug
Bovenaan