Rebellenoffensief in Syrië werpt regering omver

euh... Op r/war zijn er zijn wel al filmpjes opgedoken waar gevangen regimesoldaten zonder boe of ba geexecuteerd worden
1. Het is anekdotisch dus we weten niet of dit wijdverspreid is. Gezien de afwezigheid van ordehandhaving zal het eerder incidenteel zijn dan dat het van bovenuit wordt aangemoedigd.
2. Ik heb het bewuste filmpje gezien en ik weet niet of we kunnen achterhalen van wanneer dat is.

Er wordt opgeroepen tot amnestie voor regimesoldaten, maar je kan niet verwachten dat er ineens overal law & order is. Dat heeft tijd nodig en het is ook niet dat héél Syrië op dit moment verenigd is onder één banier. In het noorden gaat de oorlog gewoon verder tussen de overblijvers. HTS gaat zich daar ook moeten moeien.

En de taliban zijn een typisch verschijnsel uit Afghanistan en Pakistan. Je kan die niet zomaar één op één vergelijken met de rebellen die actief zijn in Syrië. Een moslim uit Syrië, uit de Kaukasus, uit Afghanistan of uit Saudi-Arabië hebben héél andere culturen.

Of ze het kunnen uitvoeren en decennia lang vrede houden is natuurlijk de vraag.
Maar als je de keuze hebt tussen bv. Assad of een regime ala Egypte, saudi arabië ,golfstaten enz. is de keuze toch snel gemaakt?
Zal geen democratie met regenboogvlaggen zijn maar de kans op een ietwat vredevol leven bestaat nu wel.

Dit is bv. vandaag in Damascus opgedragen.

• Central Bank operating; commercial banks reopen Thursday.
• Mohammed al-Bashir appointed to form a temporary government.
• Jolani met Bashir and Assad’s PM to arrange power transfer.
• Aleppo airport to resume domestic flights soon.
• State employees told to return to work.
• Gov’t officials say Women free to wear what they wish.
• Harm to journalists punishable by prison.
• General amnesty to all Syrian military conscripts

En om iets luchtig toe te voegen, dit was een emoji die gebruikt werd tijdens de opstand.
Aangezien deze opstand al lachend 'woke jihad' werd genoemd voor hun progressieve standpunten en beleid vgl. andere jihadisten.

Bekijk bijlage 36254

Ik hoop echt dat je gelijk hebt, maar ik vrees dat dit gewoon een dun laagje is om properder over te komen. We zullen zien over een jaar...

Ik hoop echt dat je gelijk hebt, maar ik vrees dat dit gewoon een dun laagje is om properder over te komen. We zullen zien over een jaar...

case in point

chrome_dfKbfkqhFf.png

Afghanistan is ook stabieler geworden onder de taliban. De kans lijkt me groter dat het zoiets wordt dan een democratie eerlijk gezegd.
Ik weet niet of een Taliban aanpak gaat werken in Syrië want ze waren daar niet zo streng Islamitisch onder Assad. Vrouwen zijn daar meer vrij qua kledij alleszins.

Ik weet niet of een Taliban aanpak gaat werken in Syrië want ze waren daar niet zo streng Islamitisch onder Assad. Vrouwen zijn daar meer vrij qua kledij alleszins.
Ik zou verwijzen naar Iran dat in de jaren zeventig progressief was, maar ik denk dat je die vergelijking niet zomaar kan maken. En ook met reserve: de Sjah was een autocraat en de Savak was brutaal. Maar zijn vervangers waren en zijn dat nog meer.

Er is in Iran ook een conservatieve onderstroom die je niet mag onderschatten. Noord-Teheran is hip & groovy, het arme zuiden is dan weer conservatief.

En Taliban bestaat enkel in Afghanistan en Pakistan.

Elders niet.

Dan krijgen ze nieuwe buren, beginnen ze meteen de paaltjes van de omheining te verzetten. Zo gaan ze geen vrienden blijven.

Israël zelf ontkent dit voorlopig wel. Vreemde ontwikkeling alweer.

Uiteraard zal Israël wel de opportuniteit zien om nu snel hun goesting te doen. De vraag is alleen wat dat dan juist is. Is dat enkel hun grip op de Golanhoogte versterken, of willen ze meer?

Israël zelf ontkent dit voorlopig wel. Vreemde ontwikkeling alweer.

Uiteraard zal Israël wel de opportuniteit zien om nu snel hun goesting te doen. De vraag is alleen wat dat dan juist is. Is dat enkel hun grip op de Golanhoogte versterken, of willen ze meer?
Bufferzone uitbreiden en misschien de grens met Zuid-Libanon verder surveilleren. Onwaarschijnlijk arrogant.

Bibi neemt natuurlijk de vlucht vooruit. Hij weet maar al te goed dat hij volledig done is eens weg van de macht wanneer de tig processen tegen hem hun beslag gaan krijgen.

Afghanistan is ook stabieler geworden onder de taliban. De kans lijkt me groter dat het zoiets wordt dan een democratie eerlijk gezegd.
'Stabiliteit' is iets wat je op veel manieren kan bereiken, goede en minder goede. De kans dat het een democratie naar westerse normen wordt, lijkt mij onbestaande (zou trouwens ook nooit werken).

Er kwam ook een reactie van de Qatarese buitenlandminister. Hij noemt "het onaanvaardbaar dat Israël probeert te profiteren van de situatie in Syrië". Volgens hem heeft Israël de soevereiniteit van Syrië geschonden.

Tja, "soevereiniteit schenden" is toch ook maar zoiets dat enkel opduikt als het de verkeerde zijn die het doen.

Wat er nu ook van aan is, het blijft een ongelofelijk domme move van Israël. Het nieuwe "regime" had al aangegeven dat het met de Israëli's wou samenwerken om de overblijvende stocks aan chemische wapens te vernietigen. Nu loop je het risico dat al die wapens gaan verdwijnen en in handen van niet zo'n vriendelijke facties terecht gaan komen.

'Stabiliteit' is iets wat je op veel manieren kan bereiken, goede en minder goede. De kans dat het een democratie naar westerse normen wordt, lijkt mij onbestaande (zou trouwens ook nooit werken).
Time will tell , maar in de Arabische wereld bestaat geen democratie. Zie na waar de Arabische lente zich voltrok. Tunesië en Egypte, beide weer dictaturen.

Terug
Bovenaan