Rebellenoffensief in Syrië werpt regering omver

Mijn god wat een gruwelplek. En die laffe hond van een Assad zit gewoon in z'n russische dasja buiten moskou. En laat ons vooral dit soort volk ook niet vergeten; gewoon op de koffie ermee.
Die rechtse in beeld, is dat Penris?
Die heeft tijdens mijn studies nog het podium gekregen tijdens een les om zijn partij in de kijker te zetten tijdens een debat.

Mijn god wat een gruwelplek. En die laffe hond van een Assad zit gewoon in z'n russische dasja buiten moskou. En laat ons vooral dit soort volk ook niet vergeten; gewoon op de koffie ermee.
Is er in Rusland dan niet zo'n gruwelplek? Ja toch? Nu kunnen ze samen op de koffie. :S

De grootste fout die Assad maakte is dat hij niet alleen een tiran was maar ook de kruimels niet gunde aan de bevolking.
Hij had zelfs geen steun meer van het eigen leger dat de wapens 'en masse' neerlegde ipv te vechten en zelfs de premier had al ne deal gesloten met de rebellen hé. Dat zegt genoeg. Het enige dat nog telde was "Drugs, rock & roll en me, myself and I"

Assad was zichzelf dusdanig verloren in zijn eigen wereldje dat het zijn ondergang werd.

Dat gevaar bestaat ook bij Poetin al heb ik de indruk dat hij wel dat nog ergens beseft en poogt de bevolking rondom Moskou die kruimel nog wél te gunnen. In Rusland kan je nog een beetje 'leven' zolang je knikt, zwijgt, je niet behoort tot de minderheids/minderwaardige bevolking én je geen man bent (want dan ben je dood in den oorlog).

Dus in Rusland zie ik zoiets 'niet' gebeuren. Syrië was nog een gradatie of 10 erger.

Kippenvel. Gruwelijk hoe je iemand kan folteren totdat die zijn spraak verliest.
Ik vond het eerst vreemd hoe je je spraak uberhaupt zou kunnen verliezen, maar ik kan na het zien van dit korte fragment wel begrijpen hoe je iemand zo ver kan drijven. 11 jaar lang leven in erbarmelijke omstandigheden en onder constante mentale druk staan kraakt de hersenen van een mens.

Kippenvel. Gruwelijk hoe je iemand kan folteren totdat die zijn spraak verliest.
Ik vond het eerst vreemd hoe je je spraak uberhaupt zou kunnen verliezen, maar ik kan na het zien van dit korte fragment wel begrijpen hoe je iemand zo ver kan drijven. 11 jaar lang leven in erbarmelijke omstandigheden en onder constante mentale druk staan kraakt de hersenen van een mens.
Ik vermoed dat hij wel zal revalideren en mogelijks zijn spraak terug kan verkrijgen in de toekomst.
Maar mentaal is hij levenslang getekend. 100% wordt die mens nooit meer. :frown:

Ik vermoed dat hij wel zal revalideren en mogelijks zijn spraak terug kan verkrijgen in de toekomst.
Maar mentaal is hij levenslang getekend. 100% wordt die mens nooit meer. :frown:
In Vlaanderen zou hij gepaste zorg kunnen krijgen, met nog altijd de kans dat hij nooit zal spreken. Dat trauma is voor ons niet in te beelden. In Syrië geloof ik er niet veel van dat hij zal revalideren.

Beelden van de Russische terugtrekking:

"Where are you going?" "Home".
Ik denk het niet Tovarich, met wat geluk land je op een vliegveld in Rusland in plaats van één in Oekraïne voor je naar de vleesmolen wordt gebracht.

Assad beweert in eerste reactie dat hij werd “geëvacueerd op vraag van Moskou”

Syrische ex-president Assad beweert dat hij werd "geëvacueerd op vraag van Moskou"
Op de dag dat de Syrische rebellen de hoofdstad Damascus innamen en het dictatoriale regime van president Bashar al-Assad lieten vallen, is Assad vanaf de Russische luchtmachtbasis van Khmeimim (een Russische basis in Syrië, red.) "naar Rusland geëvacueerd". Dat is maandag aangekondigd op het Syrische presidentiële Telegramkanaal.

Volgens Assad was zijn vertrek "niet gepland”. "Tijdens mijn aankomst in de Khmeimim-luchtmachtsbasis die ochtend werd duidelijk dat onze troepen zich volledig hadden teruggetrokken van alle frontlinies en dat de laatste legerposities waren gevallen”, aldus de verklaring.

Het is de eerste keer sinds de val van het regime dat Assad publiekelijk iets van zich laat horen. De verdreven president zegt dat hij nooit had overwogen zelf af te treden. "Moskou heeft de onmiddellijke evacuatie aangevraagd op zondagavond 8 december", klinkt het.

Zoveel geluk dat hij net die dag een random bezoek aan de Russische luchthaven bracht.
Perfecte timing en locatie.
Op VRT:

"Ik heb mezelf altijd beschouwd als een beschermer van een nationaal project, gesteund door het vertrouwen van het Syrische volk, dat in die visie geloofde"

Daarom was er nood om tienduizenden landgenoten op te sluiten in een gigantische politieke gevangenis, waar ze werden gemarteld, gefolterd, gedood, samengeperst of in een vergeetput gegooid. Zo'n regimes grossieren in angst.

'"Ik heb nooit aan mijn persoonlijk gewin gedacht, maar ik heb mezelf altijd beschouwd als een beschermer van een nationaal project, gesteund door het vertrouwen van het Syrische volk, dat in die visie geloofde." '

Tja, een Ferrari kon er wel even vanaf als je zoveel moet gaan beschermen. Intussen wel 250 miljoen dollar aan bankbiljetten naar Moskou laten overvliegen en er een hoop vastgoed opkopen. Gestolen van het volk en dankzij de narcostaat die hij in bijberoep liet runnen. Zo'n pied-à-terre komt wel eens van pas, zoals hij nu wel weet. Goed vooruit gedacht, dat wel.

Maar eigenlijk was hij een lieve knuffelbeer. Al de rest is desinformatie.

Op VRT:

"Ik heb mezelf altijd beschouwd als een beschermer van een nationaal project, gesteund door het vertrouwen van het Syrische volk, dat in die visie geloofde"

Daarom was er nood om tienduizenden landgenoten op te sluiten in een gigantische politieke gevangenis, waar ze werden gemarteld, gefolterd, gedood, samengeperst of in een vergeetput gegooid. Zo'n regimes grossieren in angst.

'"Ik heb nooit aan mijn persoonlijk gewin gedacht, maar ik heb mezelf altijd beschouwd als een beschermer van een nationaal project, gesteund door het vertrouwen van het Syrische volk, dat in die visie geloofde." '

Tja, een Ferrari kon er wel even vanaf als je zoveel moet gaan beschermen. Intussen wel 250 miljoen dollar aan bankbiljetten naar Moskou laten overvliegen en er een hoop vastgoed opkopen. Gestolen van het volk en dankzij de narcostaat die hij in bijberoep liet runnen. Zo'n pied-à-terre komt wel eens van pas, zoals hij nu wel weet. Goed vooruit gedacht, dat wel.

Maar eigenlijk was hij een lieve knuffelbeer. Al de rest is desinformatie.

En hij wil Syrië opnieuw gaan “bevrijden”. Die leeft ook in een ander universum.

Ik dacht direct dat het fake was. Die journalist is ook niet onbesproken voor dat soort zaken.
Een zeer verzorgde persoon in ieder geval...
Intussen effectief bevestigd dat de reportage niet klopt. Het gaat om een Assad-aanhanger die hoogstens enkele dagen in die gevangenis werd vastgehouden.

Wel niet zeker of journalist dit wist, maar alleszins slordige journalistiek.

Gezien de activiteiten van de Oekraïense geheime dienst in Moskou ... zouden die Assad in een tapijt rollen en afzetten in Damascus?

Zou er niet onder 1 hoedje gespeeld zijn tussen Erdogan-Netanyahu en Putin ? Toch opmerkelijk hoe snel dit allemaal gebeurt is. En Assad kon gewoon naar Moskou. Geen enkele tegenwerking van het Syrisch leger. En Israel een vrijgeleide om nog wat gebied te veroveren. Ik denk dat we de gevolgen wel zullen zien in 2025 van deze 'rebellie'.

Erdogan zie ik, zeker gezien hun huidige relatie, niet snel samenwerken met Netanyahu en Putin verliest enkel met alles wat hier gebeurt is dus lijkt me niet echt logisch. Lijkt er meer en meer op dat de Russen nu zelfs ook hun laatste 2 grote basissen daar gaan verliezen.

Je moet de snelheid waarmee de rebellen konden oprukken volgens mij eerder plaatsen tegenover het falen van Assad's leger zelfs, door verschillende factoren;
Maar vooral omdat er zo weinig steun was van zijn bondgenoten die het regime al jaren overeind hielden. Rusland zit overal te bedelen voor militair materiaal omdat het zo druk bezig is met oekraine, Hesbollah ligt in de touwen en Iran staat zelf serieus onder druk en koos het hazenpad.

Turkije zou troepen en artillerie aan het verzamelen zijn aan de Syrische grens. Mogelijks voor een inval in Koerdisch gebied.

Senior U.S. officials say Turkey and its militia allies are building up forces along the border with Syria, raising alarm that Ankara is preparing for a large-scale incursion into territory held by American-backed Syrian Kurds.

The forces include militia fighters, Turkish uniformed commandos and artillery in large numbers that are concentrated near Kobani, a Kurdish-majority city in Syria on the northern border with Turkey, the officials said. A Turkish cross-border operation could be imminent, one of the U.S. officials said.

Niet zeker hoe ver Turkije bereid is om te gaan. Lijkt me straf dat ze heel Rojava gaan proberen annexeren. Misschien eerder een soort van buffer zone creëren zoals met Euphrates Shield indertijd. Maar met een bevriende regering in Damascus nu zien ze misschien wel een opening om voor eens en voor altijd van een onafhankelijk Koerdisch gebied af te geraken.

Ik hoop alvast voor de Koerden dat ze niet overrompeld worden want de SNA schiet hen gewoon af.

Terug
Bovenaan