Reddit blackout naar aanleiding van betalende api's

Deze thread gaat over de reddit blackouts en dan vraag je je af waarom subs ineens weg zijn? 😅
Je beseft toch dat de meeste momenteel "weg" zijn right?

Op de meeste subs mag misinformatie niet. Als je niet ingrijpt tegen "covid negativiteit" zit je binnen de kortste keren met conspiracy verkopende antivaxers. Moderatie moet dus ingrijpen om ervoor te zorgen dat de het niveau behouden blijft. Kan dat voor een echokamer zorgen? Ja zeker maar daarvoor moet je niet elke vorm van moderatie verwarren met censuur. Hier op het forum tast je ook wel eens de grenzen van het fatsoen af dus ik zou toch eerder eens naar jezelf kijken dan het op moderatie te steken. Dat mods vaker moeten ingrijpen tegen extreem rechtse meningen lijkt misschien oneerlijk maar is meestal gewoon een logisch gevolg van de standpunten die ze vaak innemen.

Er zijn vele, ook enkele gigantische subs die pas gaan open gaan als reddit bijstuurt. Benieuwd hoe dit gaat evolueren. Als ze effectief die mods gaan bannen en management zichzelf de subs zou toeeigenen is dat echt wel de start van een nieuw reddit tijdperk.

Ik zit meer dan waarschijnlijk al langer als u op Reddit. Belgium is nu weg uit mijn Boost zijbalk terwijl anderen die closed zijn dat niet zijn. Mijn vraag was dus waarom, dus uw smiley steek houdt geen -steek-. Als je het probleem niet wil zien met die sub, geen probleem. Dat die maar altijd offlne blijft.

12 jaar een Redditer hier. Moest het echt tenonder gaan zou ik het wel missen. Maar dat lijkt me toch minder waarschijnlijk.
De eerste grote verandering van de website-layout in 2018 was niet om over te spreken. Maar dat is uiteindelijk wel wat verbeterd en ik ben het nu wel gewoon zo. Al hoeft al die avatar stuff etc voor mij ook niet. Old-reddit heeft z'n charme, maar ik maak er geen gebruik meer van.

Ik gebruikte mobiel eerst ook 'Reddit is fun', maar ik ben ooit eens overgestapt naar de officiële app (weet niet meer waarom, de andere was down ofzo) en uiteindelijk ben ik toch blijven plakken. Het klopt dat de videoplayer nooit op iets getrokken heeft, en de advertenties worden alleen maar talrijker. Een evolutie waartegen dus terecht geprotesteerd wordt. Al vrees ik dat het, zoals aangehaald, een veel breder probleem is. Voorlopig het meest irritante voorbeeld, voor mij, is YouTube. De schandalige hoeveelheid reclame die in je gezicht wordt geduwd zonder abo is ongelooflijk. Omdat ik wel wat kanalen volg en meestal op m'n tv kijk ben ik dan maar geplooid. Nog een abo erbij. En dan komt Netlfix met hun household bullshit en Amazon Prime begint het ook uit te hangen met hun 'pakketten'. Dezelfde tactiek lijkt voor Reddit niet zo ondenkbaar jammer genoeg.

Ik zit meer dan waarschijnlijk al langer als u op Reddit. Belgium is nu weg uit mijn Boost zijbalk terwijl anderen die closed zijn dat niet zijn. Mijn vraag was dus waarom, dus uw smiley steek houdt geen -steek-. Als je het probleem niet wil zien met die sub, geen probleem. Dat die maar altijd offlne blijft.

:offtopic: maar de fout ligt altijd bij de strenge moderatie en niet uw posts he :unsure:

Wat je hier vergeet is dat alle mod tools gratis gebruik kunnen blijven maken van de API... Allez, toch volgens wat ik vlug terugvind en komt dus uit de AMA:

Maar ja, de mods zijn vrijwilligers, dat klopt. Maar dat is op veel andere platformen ook zo. En het gebruik van vrijwillige mods & eigenaars van subreddits heeft in het verleden al genoeg controversie met zich meegebracht (subreddits die genuked worden, biased moderatie, ...).

Hmm, als dit het geval is zie ik wel niet meer in waarom er nog zo geprotesteerd wordt. Het is toch maar logisch dat Reddit zijn eigen merk gaat beschermen? Zij betalen voor alle infrastructuur, dan is het toch niet vreemd dat ze niet blij zijn met 3rd party apps die hun content aanbieden zonder dat er daarvoor betaald wordt?
Ik dacht initieel dat het vooral draaide om die API toegang voor mod tools. Of zie ik hier nu iets volledig over het hoofd?

Hmm, als dit het geval is zie ik wel niet meer in waarom er nog zo geprotesteerd wordt. Het is toch maar logisch dat Reddit zijn eigen merk gaat beschermen? Zij betalen voor alle infrastructuur, dan is het toch niet vreemd dat ze niet blij zijn met 3rd party apps die hun content aanbieden zonder dat er daarvoor betaald wordt?
Ik dacht initieel dat het vooral draaide om die API toegang voor mod tools. Of zie ik hier nu iets volledig over het hoofd?
Uitleg van /r/AskHistorians over waarom zij de sub tijdelijk sluiten en de impact die de nieuwe regels op moderatie zullen hebben.

Nog niet veel schot in de zaak, maar wel een goeie analyse van mogelijke uitkomsten. Heel wat subs, waaronder enkele gigantische zoals bijvoorbeeld r/aww & r/music blijven op slot maar als het merendeel van de top 100 niet terug instapt zal reddit dit vrees ik gewoon uitzweten.

Nochtans makkelijk op te lossen: verwijder alle moeilijke mods met nieuwe. Voila, geen gezaag en geen kosten. :fingerguns_r::fingerguns:

Het zijn de communities zelf die hiervoor gestemd hebben he, niet de mods. Dus geen gezaag? Gij kent duidelijk reddit niet. 😅

Nochtans makkelijk op te lossen: verwijder alle moeilijke mods met nieuwe. Voila, geen gezaag en geen kosten. :fingerguns_r::fingerguns:
Beter effkes wachten zodat het wat meer organisch gebeurt. Anders heb je heel de community terug tegen u.

Als de subreddits 1 voor 1 opgeven dan voelt het voor de overgebleven ook wat pointless om verder te protesteren. Uiteindelijk verlies je dan al je subscribers aan een alternatieve subreddit.

Toch benieuwd wat subreddits zoals r/Belgium met hun stoere praat om voor altijd op slot te blijven gaan doen.

Beter effkes wachten zodat het wat meer organisch gebeurt. Anders heb je heel de community terug tegen u.

Als de subreddits 1 voor 1 opgeven dan voelt het voor de overgebleven ook wat pointless om verder te protesteren. Uiteindelijk verlies je dan al je subscribers aan een alternatieve subreddit.

Toch benieuwd wat subreddits zoals r/Belgium met hun stoere praat om voor altijd op slot te blijven gaan doen.
Denk echt niet dat veel mensen 1 f geven om wie de mod is.

Ik denk niet dat er iemand om geeft, mag om het eender wie zijn zolang het maar goeie zijn. Je wil niet voor het minste gebanned worden.

Maar dus dan vervangen ze alle mods door mensen die ja knikken in ruil voor een mod positie. Denken jullie dat zulke powertrippers zonder principes betere mods gaan zijn? Waarom hebben jullie het zelf over mods? Nogmaals de actie komt vanuit redditors zelf, niet mods.

Ach kap er toch mee met altijd dat liedje dat je benadeeld wordt omdat je 'bepaalde dingen' zegt. Zoals ik nogal heb gezegd: als je werkelijk altijd tegenwind krijgt (zelfs op meerdere websites blijkbaar) moet je misschien toch eens in de spiegel kijken in plaats van altijd maar te doen alsof er een of andere samenzwering is om braaf verwoorde rechtse commentaar overal te censureren.

Ik zit ook op /r/belgium, en hoewel ik zeker niet ga ontkennen dat het daar links getint is, mag je daar wel degelijk 'slechte woorden over het mooie Brussel' zeggen. Ik heb het namelijk zelf al gedaan.

En wat hier betreft: er zijn hier nog niet zo lang geleden meerdere pagina's volgepost waarbij de mods werden beschuldigd (zonder echte voorbeelden te geven, trouwens) van het hebben van een of andere overduidelijke linkse bias. Daar hebben ze toen tot treurens toe op zitten reageren, dus qua transparantie en weerwoord zit het hier denk ik meer dan snor. Ik ben het voor alle duidelijkheid trouwens ook niet altijd eens met de moderatie hier (er kan wat mij betreft te veel in P&A) maar het is hier absoluut niet slecht op dat vlak.
Ik vind r/belgium toch ook wel een rare subreddit. Een hele tijd terug was Jürgen Conings in het nieuws, toen er een post op de subreddit stond dat hij dood is teruggevonden had ik om te lachen "RIP strijder" gecomment. Ik had nog nooit een waarschuwing gehad maar kreeg direct een permaban. Dan nog via mod mail uitgelegd dat dat om te lachen was en aan de hand van mijn vorige posts duidelijk was dat ik geen nazi was (dat ik dat zelfs moest uitleggen), maar nee, ik was en bleef een nazi en bleef gepermabanned. Fuck off dan met je subreddit.

De actie is trouwens totaal zinloos want er zijn te veel subreddits. Regel één bij de vakbond is dat je een gesloten front moet vormen. In tegenstelling tot wij hebben de Amerikanen waarschijnlijk niet veel ervaringen met vakbondsacties maar er zijn meer dan genoeg subreddits die wel open zijn en voor de gesloten subreddits zijn er alternatieven genoeg want 99% van de gebruikers interesseert die metapolitiek over de website niet. Reddit weet dat zelf ook wel en als ze het echt beu zijn doen ze de subreddits wel gewoon zelf terug open. Nobody cares. Ik heb er nog geen minuut minder op reddit voor gezeten, ik merk het eigenlijk zelfs niet. Weet je wie de grote losers zijn in heel deze "actie"? De moderators van de gesloten subreddits die door een opgeblazen ego "hun" subreddit in de irrelevantie aan het sluiten zijn.

Laatst bewerkt:

Nog niet veel schot in de zaak, maar wel een goeie analyse van mogelijke uitkomsten. Heel wat subs, waaronder enkele gigantische zoals bijvoorbeeld r/aww & r/music blijven op slot maar als het merendeel van de top 100 niet terug instapt zal reddit dit vrees ik gewoon uitzweten.

Reddit heeft ondertussen al laten weten dat het die gesloten sub-reddits gewoon weer gaat openstellen.

Allez het wordt ondertussen wel een beetje komisch eigenlijk. Volgens mij hebben een aantal van die mods toch ook te lang op die stoel gezeten en zijn ze totaal uit het oog verloren dat ze onbetaalde vrijwilligers zijn met nul komma nul invloed op Reddit zelf.

Het zal met de mods zijn als het kan maar ook gewoon zonder als het moet. Bon.

De moderators van de gesloten subreddits die door een opgeblazen ego "hun" subreddit in de irrelevantie aan het sluiten zijn.

Jullie draaien het echt weer helemaal achterstevoren. Praktisch alle subs hebben via een poll gewoon hun community leden gevolgd. (en dat ging bijna overal 80/20 voor blackout) De mods die tegen de wil van hun leden open hielden uit vrees hun positie te verliezen of in de hoop als enige op de frontpage te staan om zo "hun" sub groter te maken dat zijn die met opgeblazen ego. Die vinden hun positie belangrijker dan eender wat.

Waarom corporate zo beschermen door op voorhand al te hopen dat het niets uithaalt? Zijn jullie dan zo verhangen aan reddit dat jullie er niet mee inzitten dat het platform slechter wordt zolang jullie maar geen dag moeten missen? Ik begrijp de afkeer van deze actie niet zo goed.

Ik vind r/belgium toch ook wel een rare subreddit. Een hele tijd terug was Jürgen Conings in het nieuws, toen er een post op de subreddit stond dat hij dood is teruggevonden had ik om te lachen "RIP strijder" gecomment. Ik had nog nooit een waarschuwing gehad maar kreeg direct een permaban. Dan nog via mod mail uitgelegd dat dat om te lachen was en aan de hand van mijn vorige posts duidelijk was dat ik geen nazi was (dat ik dat zelfs moest uitleggen), maar nee, ik was en bleef een nazi en bleef gepermabanned. Fuck off dan met je subreddit.

De actie is trouwens totaal zinloos want er zijn te veel subreddits. Regel één bij de vakbond is dat je een gesloten front moet vormen. In tegenstelling tot wij hebben de Amerikanen waarschijnlijk niet veel ervaringen met vakbondsacties maar er zijn meer dan genoeg subreddits die wel open zijn en voor de gesloten subreddits zijn er alternatieven genoeg want 99% van de gebruikers interesseert die metapolitiek over de website niet. Reddit weet dat zelf ook wel en als ze het echt beu zijn doen ze de subreddits wel gewoon zelf terug open. Nobody cares. Ik heb er nog geen minuut minder op reddit voor gezeten, ik merk het eigenlijk zelfs niet. Weet je wie de grote losers zijn in heel deze "actie"? De moderators van de gesloten subreddits die door een opgeblazen ego "hun" subreddit in de irrelevantie aan het sluiten zijn.
De meeste subreddits hebben aan hun users gevraagd of ze in blackout moesten gaan en meestal was het antwoord dan ja. Sommigen (bv. r/ukraine) hebben dat niet gedaan omdat ze een te belangrijke rol vervullen om offline te gaan maar hebben wel hun steun uitgesproken. Dus ja, zeer veel subs waren inderdaad onbeschikbaar en zijn dat nu nog. Het zou me ten sterkste verbazen dat je daar de afgelopen week geen last van hebt gehad, ik heb zelf amper iets aan Reddit gehad.

Terug
Bovenaan