Reizen voor het werk - welke verloning?

Mr.Anderson

Well-known member
Promotie, nieuwe functie waarbij ik +/- 5-6x per jaar een week in 't buitenland zit.
Zondagmorgen heb ik mijn vliegtuig, donderdagavond land ik terug.

Wat is jullie mening omtrent verloning/recup voor die zondag? Mijn baas vindt alvast dat dat 'part of the job' is.
Vrienden van mij met iets gelijkaardigs krijgen daarvoor 2 dagen recup (omwille van de zondag) of zelfs 150-200% betaald. Ik vroeg 1 dag recup en dat viel verkeerd.

Maar waar ik helemaal het schijt van krijg: 't is bij ons de gewoonte om de laatste week voor het verlof een uur vroeger te beginnen, zodat we de vrijdagmiddag kunnen stoppen en al in verlof kunnen gaan. De firma sluit effectief ook 's middags. Aangezien ik die laatste week in Spanje zit kan men dus niet nagaan wanneer ik start met werken. Daarom zou ik dus de vrijdagnamiddag verlof moeten inschrijven. Ligt dat nu aan mij is of dat helemaal absurd?

We zijn er de laatste jaren serieus op vooruit gegaan, maar die typische West-Vlaamse KMO mentaliteit zit er blijkbaar nog steeds in.

Mijn mening hierover is dat je zelf met je baas erover moet babbelen. Het is duidelijk dat je niet akkoord gaat met wat hij/zij voorstelt dus... Klap er gewoon over? Vind je dat je een dag of 2 recup zou moeten krijgen, go ahead en vraag dat dan.

Verder kan ik zeggen "ik vind", maar het lijkt erop dat je gewoon online steun wilt vooraleer je het gesprek aangaat, toch nergens voor nodig?

Heel veel gereisd gedurende mijn actieve carrière, en ook geregeld naar US / Latijns America, waarvoor reizen op zondag, en soms pas terug in BE op zaterdag (en dan een flut-WE hebben wegens jetlag), maar er was daar nooit een speciale compensatie voor... was "part of the job". En dat was geen KMO, maar een multinational. Stoorde mij niet, zo kwam ik eens op kosten van de zaak in andere culturen.

Ook voor reizen binnen EU, was het geregeld om 3u opstaan om een vroege vlucht te nemen... ook daar was geen extra compensatie voor. Mijn "topjaar" was 28 weken met een trip (in EU, meestal 3 of 4 dagen weg)

Moet er wel toevoegen dat ik op een niveau zat, met een vrij behoorlijke verloning. Dan is "part of the job" mss makkelijker te pruimen.

Lijkt me ook wel "part of the job", ik werk ook voor een multinational en veel hogere managers zitten ook overal, die lijken mij daar niet speciaal voor gecompenseerd te worden. Ik moet zelf elke maand een paar dagen op locatie en dan blijf ik daar ook ter plekke overnachten, dus ik ben ook weg van huis, maar het eten en het hotel wordt betaald door de werkgever dus ik vind dat op zich al een compensatie in de zin dat ik die dagen gratis eet en drink :p en het is ook wel leuk om af en toe eens op een hotel in een andere locatie te zitten. Misschien is het anders als je kinderen hebt maar voor mij is af en toe eens op locatie zijn een meerwaarde aan de job, waar ik dan ook geen compensatie voor wil vragen :p Volgens mij zien die managers dat ook zo. En het bouwt ook wel wat credits op binnen de organisatie, dat je dat wil doen.

Lijkt me ook wel "part of the job", ik werk ook voor een multinational en veel hogere managers zitten ook overal, die lijken mij daar niet speciaal voor gecompenseerd te worden.
Dat is natuurlijk wel kenmerkend voor kader. Die worden niet meer vergoed voor overuren en dergelijke. Als het meer om een uitvoerende functie gaat is het normaal om wel vergoed te worden. In deze situatie zou ik het billijk vinden dat voor zondag (uiteraard) alle onkosten vergoed worden en er voor vrijdag recup wordt voorzien.

@Mr.Anderson Je kan altijd voorstellen om pas maandagochtend te vertrekken, maar gezien de commentaar zal dat waarschijnlijk ook niet goed vallen ;)

Als iemand die aan de andere (onder) kant van het spectrum, gewoon arbeider dus, ook regelmatig op locatie heeft gezeten: allemaal part of the job helaas. Ik heb wel altijd onderhandelt gekregen dat ik vrijdag recup had door mijn uren (40) op 4 dagen te werken. Dat betekende wel ´s maandags vroeg vertrekken en dan 8-10u werken, di-wo sowieso 12u en donderdag 6-8u en dan naar huis. Meestal was dat met een 2 tot 4u rit

Heel veel gereisd gedurende mijn actieve carrière, en ook geregeld naar US / Latijns America, waarvoor reizen op zondag, en soms pas terug in BE op zaterdag (en dan een flut-WE hebben wegens jetlag), maar er was daar nooit een speciale compensatie voor... was "part of the job". En dat was geen KMO, maar een multinational. Stoorde mij niet, zo kwam ik eens op kosten van de zaak in andere culturen.

Ook voor reizen binnen EU, was het geregeld om 3u opstaan om een vroege vlucht te nemen... ook daar was geen extra compensatie voor. Mijn "topjaar" was 28 weken met een trip (in EU, meestal 3 of 4 dagen weg)

Moet er wel toevoegen dat ik op een niveau zat, met een vrij behoorlijke verloning. Dan is "part of the job" mss makkelijker te pruimen.

Gelijkaardig, ook aan het begin van mijn carrière dus zonder behoorlijke verloning :p
Maar flexibiliteit moet van 2 kanten komen.

Die vrijdagnamiddag verlof moeten nemen waar @Mr.Anderson over spreekt, vind ik er dan wel over, dan word je benadeeld tegenover je collega's die niet reizen. Zondagochtend tot en met donderdagavond lijkt mij een normale volle week te zijn, waarbij ik het niet gek vind dat je verwacht dat je vrijdag niet moet werken om die zondag te compenseren.
Of dat dan 2 dagen of 150-200% moet worden, hangt imho vooral af van je niveau binnen de firma en de verloning die daar tegenover staat.

Bij worden alle uren reistijd gewoon betaald vanaf je vertrekt tot je toekomt aan het hotel ongeacht de dag van de week of tijdstip.
Daarboven ook nog eens vergoeding om in het buitenland te zitten, gratis onbijt + €65 zelf te besteden aan middag/avondmaal indien nodig.

Promotie, nieuwe functie waarbij ik +/- 5-6x per jaar een week in 't buitenland zit.
Zondagmorgen heb ik mijn vliegtuig, donderdagavond land ik terug.
Vooral vervelend dat dit tijdens de “promotie” dit niet ter sprake is gebracht (door één v beide partijen).
Wat is jullie mening omtrent verloning/recup voor die zondag? Mijn baas vindt alvast dat dat 'part of the job' is.
Vrienden van mij met iets gelijkaardigs krijgen daarvoor 2 dagen recup (omwille van de zondag) of zelfs 150-200% betaald. Ik vroeg 1 dag recup en dat viel verkeerd.
Ik had 2 voorstellen toen ik van werkgever switchte: eentje met hoger loon en meer verlof, zonder travel compensatie en andere met vergoedingen en recupsysteem bij travel. Dus miss op basis van deze 2 parameters op jaarbasis hetzelfde, maar met een andere insteek.
Maar waar ik helemaal het schijt van krijg: 't is bij ons de gewoonte om de laatste week voor het verlof een uur vroeger te beginnen, zodat we de vrijdagmiddag kunnen stoppen en al in verlof kunnen gaan. De firma sluit effectief ook 's middags. Aangezien ik die laatste week in Spanje zit kan men dus niet nagaan wanneer ik start met werken. Daarom zou ik dus de vrijdagnamiddag verlof moeten inschrijven. Ligt dat nu aan mij is of dat helemaal absurd?
Ik ben geen expert maar als het bedrijf verplicht om verlof te nemen moet dat ergens geregeld zijn.
Persoonlijk zou ik het met deze maatregel enorm moeilijk hebben, gegeven bovenstaande, aangezien travel al veel opoffering vraagt en dit gaat over een halve dag dat ze je willen ontnemen.
We zijn er de laatste jaren serieus op vooruit gegaan, maar die typische West-Vlaamse KMO mentaliteit zit er blijkbaar nog steeds in.
Op basis van bovenstaande kan je dat insinueren, maar natuurlijk kent niemand alle details. Vanuit werkgever zijn visie (assumptie) word je al extra vergoed en is alles betaald op zakenreis, dus waar kom jij met af; terwijl je eigen visie totaal omgekeerd is.

Nog vergeten te vermelden: gezien ik geregeld intercontinentale vluchten in business maakte, kon ik (destijds) redelijk wat airmiles sparen, en bij ons mocht je die privé houden/gebruiken. Dat beschouwde ik als een beetje compensatie. Heb daarmee regelmatig EU city trip vluchten gedaan met partner, maar ook vluchten naar de US in business met de familie. Sinds een tijdje krijg je minder miles, en wordt de kost die ze aanrekenen voor een "gratis" ticket met miles enorm hoog. Dan ben ik maar overgestapt op de miles gebruiken om zaken aan te kopen op de miles&more webshop (vooral electronica).

Toen ik nog internationale meerdaagse trips deed was het:
Officieel een hogere dagvergoeding (€60) om te gaan eten, waarbij je los daarvan nog onkosten kon inbrengen als je met een klant moest gaan eten ofzo. Hotel en ontbijt etc etc uiteraard allemaal op kosten van de firma. Enkel diner niet.

Officieus kregen we daarna een halve dag/dag recup als "bijwerkdag administratie" . Dat was thuis wat bijwerken zonder dat er veel druk op stond.

Ik snap aan de ene kant wel dat het part of the job is, maar als je u zondag kwijt bent is het niet meer dan logisch dat die ergens anders gecompenseerd wordt imo.

Toen ik nog internationale meerdaagse trips deed was het:
Officieel een hogere dagvergoeding (€60) om te gaan eten, waarbij je los daarvan nog onkosten kon inbrengen als je met een klant moest gaan eten ofzo. Hotel en ontbijt etc etc uiteraard allemaal op kosten van de firma. Enkel diner niet.

Officieus kregen we daarna een halve dag/dag recup als "bijwerkdag administratie" . Dat was thuis wat bijwerken zonder dat er veel druk op stond.

Ik snap aan de ene kant wel dat het part of the job is, maar als je u zondag kwijt bent is het niet meer dan logisch dat die ergens anders gecompenseerd wordt imo.

Vroeger was er bij ons geen compensatie voor (weekend) travel. Wat deden de mensen ? Efficient reizen. vb: Maandag vertrekken, woensdagochtend terug. Donderdag terug op kantoor. Als je vb donderdag om 23h terug was, dan was er niemand die verwacht dat je de dag nadien om 8h op kantoor was. Ik ging dan typisch in de namiddag terug naar kantoor om de diarree aan emails in te halen en even voelsprieten in het kantoor te steken om te zien of ik kritische zaken gemist had tijdens afwezigheid.

Dan hebben ze dat hervormd naar 'halve dag recup voor zaterdag' en 'hele dag recup voor zondag na 20h vertrekken' etc etc en dan ingewikkelde tabelletjes met hoeveel compensatie je kreeg voor wanneer te travellen (vb voor 6h, na 23h, Europees, intercontinentaal, ...). Resultaat was dat er paar eikeltjes waren die het systeem begonnen te cheaten. Ipv een vlucht op maandag te pakken, vlucht zondag om 14h pakken om wat compensatie mee te kunnen pakken.

En dat zijn ze dan weer beginnen tegengaan met regels in te voeren met hoeveel op voorhand je mocht travellen als je ergens moest zijn. En dan begonnen ze er prive reizen aan te breien voor of na. En regels op regels op regels. En dan zijn er regels gekomen van hoeveel keer overstappen en max prijzen van vluchten en prive gebruik van miles en blabalblabla. Want blijkbaar zijn er pipo's die elk systeem moeten misbruiken om hun zak te vullen.

Be careful what you wish for als je dat allemaal in regels wil gieten. Ik zou gewoon 'manager discretion' en 'gezond verstand' als policy nemen... Of indien echt nodig, gewoon geen compensatie en blaas mijn zak op, want er zijn toch altijd foefelaars die het misbruiken.

Ik vind het altijd wat vreemd dat er voor elke scheet extra compensatie gegeven moet worden. Je weet op voorhand typisch wat de travel vereisten zijn. Spreek dan ook af wat de policy is. In 90% van de gevallen lijkt het me dat travel gewoon part of the job is. Als je pas tijdens de travel door hebt dat travel tijd kost, dan lijkt het me dat je niet goed nagedacht hebt bij het tekenen van je contract...

Dat is echt ridicuul. Je baas vertrouwt je dus dat je 4 dagen ongecontroleerd in het buitenland zit, maar niet dat je een paar uur vroeger stopt omdat je telkens een uur vroeger begint? Waar zit de logica?

Mijn broer zit ook soms in het buitenland, eens horen wat zijn vergoeding is. Ik weet alvast dat hij tot voor kort kosten moest inbrengen, maar nu een VISA krijgt van het werk voor zijn uitgaven ter plaatse zoals eten. Ik zal eens vragen wat zijn vergoeding is.

Als ge helemaal alleen zijt lijkt me dat nog iets, maar anders...
Ik hoor er nog die geregeld in het buitenland zitten voor een week ofzo, zegt me nu eens helemaal niets.

Ik wil na mijn werk naar huis, naar mijn vriendin, kameraden, hond, de fitness.
Zou voor mij echt een hel zijn om een hele week ergens anders te moeten werken en dan alleen terug te komen op hotel zonder daar nog serieus extra voor vergoed te worden.

Universiteit hier, dus sowieso geen grote budgetten, maar een extra premie of verloning is wel uitgesloten tenzij in geval van specifieke externe beurzen.

Mensen gaan elk jaar wel op conferenties of wetenschappelijke verblijven van weken of maanden, part of the job.

In een rigide systeem van verlof daar nu een verlofdag voor verliezen lijkt me wel niet fair.

Als ge helemaal alleen zijt lijkt me dat nog iets, maar anders...
Ik hoor er nog die geregeld in het buitenland zitten voor een week ofzo, zegt me nu eens helemaal niets.

Ik wil na mijn werk naar huis, naar mijn vriendin, kameraden, hond, de fitness.
Zou voor mij echt een hel zijn om een hele week ergens anders te moeten werken en dan alleen terug te komen op hotel zonder daar nog serieus extra voor vergoed te worden.
Mij zou het wel aantrekken als de bestemmingen interessant zijn. Het is wel een oefening in alleen zijn: niet iedereen is daar voor te vinden. En als je een gezin hebt is dat ook niet zo evident, want de partner moet dan alles opvangen en dat is niet altijd een dankbare taak. Mijn vader zat een paar keer per jaar in Afrika (meestal een week, soms langer) en vaak bleef ons bomma bij ons overnachten om mijn moeder mee uit de nood te helpen. Ik heb daar wel goede herinneringen aan. Tegen het einde van zijn carrière zag mijn vader daar wel tegenop.

Bij ons in de firma zijn er wel die regelmatig naar het buitenland gaan, sommige zelfs naar de andere kant van de wereld (o.a. Hong Kong wat me als bestemming zeker aantrekt). Meestal wel binnen Europa en dat zijn dan vakbeurzen.

Je moet zo'n zakenreizen ook niet romantiseren: veel tijd om te gaan sightseeing heb je niet. Met wat geluk eens een halve dag. Wie weet nog een one night stand met een andere expat die je tegenkomt in de hotelbar ...

Mij zou het wel aantrekken als de bestemmingen interessant zijn. Het is wel een oefening in alleen zijn: niet iedereen is daar voor te vinden. En als je een gezin hebt is dat ook niet zo evident, want de partner moet dan alles opvangen en dat is niet altijd een dankbare taak. Mijn vader zat een paar keer per jaar in Afrika (meestal een week, soms langer) en vaak bleef ons bomma bij ons overnachten om mijn moeder mee uit de nood te helpen. Ik heb daar wel goede herinneringen aan. Tegen het einde van zijn carrière zag mijn vader daar wel tegenop.
Ik deed dat vroeger ook liever en meer dan nu vrouw en kind thuis op mij wachten. Ergens logisch, toch als kinderen jong zijn.

Als single of kindloze kan je ook altijd een verlof daaraan koppelen, de vlucht is toch al betaald dus weekje verlof erna is mooi meegenomen. Nu vereist dat toch meer planning wat het praktisch moeilijk maakt.

Op dit eigenste moment zit in in Griekenland voor een congres. Klinkt mooi, maar uiteindelijk zit je van 9u tot 19u binnen als je het serieus neemt, dus veel sightseeing komt er niet bij kijken zonder extra dagen.

Ik deed dat vroeger ook liever en meer dan nu vrouw en kind thuis op mij wachten. Ergens logisch, toch als kinderen jong zijn.

Als single of kindloze kan je ook altijd een verlof daaraan koppelen, de vlucht is toch al betaald dus weekje verlof erna is mooi meegenomen. Nu vereist dat toch meer planning wat het praktisch moeilijk maakt.

Op dit eigenste moment zit in in Griekenland voor een congres. Klinkt mooi, maar uiteindelijk zit je van 9u tot 19u binnen als je het serieus neemt, dus veel sightseeing komt er niet bij kijken zonder extra dagen.
Je hebt de avonden nog, maar je zit wellicht niet in een charmant boetiekhotelletje met zicht op zee maar in een of andere postmodernistisch gedrocht in een industriewijk.

Je hebt de avonden nog, maar je zit wellicht niet in een charmant boetiekhotelletje met zicht op zee maar in een of andere postmodernistisch gedrocht in een industriewijk.
Nee, ik zit in het centrum in een spotgoedkope studio (opnieuw, universiteit), dus dat valt mee. Maar ik was gisteren om 20u terug en moest nog wat werken. Vanavond is het dan "diner" tot laat om hier morgen weer om 9u te staan. Ik heb zaterdag dan wel nog een halve dag.

Ik klaag nu wel niet, maar de toegevoegde waarde van het reizen is gewoon niet zo groot (meer). Vroeger, andere tijden, ging ik dan nog op de lappen met leeftijdsgenoten

Terug
Bovenaan