Reizen Waes: de bucketlist

Taiwan spreekt nu niet direct tot de verbeelding. Reizen Waes is geen documentaire ook. Eerlijk, het leek wel een beetje Chinees.
Beetje afhankelijk van wat je zoekt - ik ben er geweest en qua natuur is dat wereldklasse, lekker eten, levendige en veilige hoofdstad, ... maar het doel van reizen Waes is eerder de specialere zaken wat opzoeken, het is entertainment en geen reisprogramma natuurlijk.

Mocht ik er wonen zou ik me trouwens direct aansluiten bij die orde van het ijzeren kruis - sommige van die gasten waren 80+

Op VRT Max staan alle vorige seizoenen en die waren meestal rond de 45 minuten lang, dus gelijkaardig aan de Taiwan-aflevering. Je zag weinig van Taiwan, kan zijn dat dat hongergevoel alles wat korter doet lijken.

Andere bestemmingen in de reeks geven meer hoop dat hij buiten blijft staan, hoewel het zomaar kan zijn dat hij in El Salvador 20 minuten aan een bitcoin machine staat te gapen om Bukele memorabilia in te slaan.
Zou hij in El Salvador die beruchte gevangenis niet gaan bezoeken? Lijkt mij iets voor hem.

bij dat gesprek over die bergbeklimmers, en hoe zij die dingen allemaal doen zonder bekendheid, en dat ze meer respect verdienen, maakte ik mij eigenlijk de bedenking dat hijzelf ook bekend is door bepaalde extremen te gaan opzoeken, en dat zijn crew die er ook vaak bij is, ook totaal onbekend is, en zelden een spotlight krijgt.

en ok, bij Tomtesterom deden ze die stunts niet (marathon des sables was voor de crew heel anders dan voor Tom zelf, bvb), maar voor Reizen Waes? pak nu die weg waar ze letterlijk de rand van de afgrond rijden... daar moeten zij ook door he. en buiten Pascal (die er veel minder bij is) kennen we daar eigenlijk ook niemand van.

't is een observering, en absoluut niet als verwijt, want Waes en zijn crew zijn wel maten, maar het dubbele viel wel op.

Ik vond dat maar kale bergen, het tegenovergestelde van mooi.

De lokale gemeenschap was dan wel prachtig imho. Vooral die verlegen man die gewoon wereldkampioen was, héérlijk :)

Toch veel zever ook ze. Op een bepaald moment konden ze zogezegd niet over dat water rijden dat over die weg stroomde en moesten ze zogezegd 2u omrijden. Ik zei toen al bullshit. Als ge ziet dat ze daar veel ergere risico’s nemen dan dat. Om dan een paar dagen later van de andere kant te komen en dat water wel te tackelen. Yeah right haha. En er zijn Sherpa’s die K2 al 8 keer beklommen hebben en 4 keer gesummit zonder zuurstof. Dus die 3 keer was zeker geen wereldrecord.

Mingma Gyabu heeft het na nader opzoeken zelfs al 5 keer gedaan. En de meeste met zuurstof is 12.

Zaten zeker een paar geweldige shots in van bergen, maar nu niet om te zeggen dat dat de mooiste bergketen is die er is, of dat hebben ze toch niet op een shot gekregen. Ook maar 1 beeld van een gletsjer gezien (het vliegtuigbeeld buiten beschouwing gelaten).

Ik erger me aan Waes. Precies zo'n typische Antwerpse navelstaarder uit de jaren '90 die eens buiten zijn stad komt en dan overdreven verbaasd is dat er daar ook ontwikkeling is, interessante mensen rondlopen, dat de rest van de wereld geen ghetto is, etc. En i.p.v. oprecht geïnteresseerd te zijn en iets te willen bijleren, moet het dan toch vooral over hemzelf gaan en hoe verrast hij is.

De afgelopen jaren zijn er meerdere documentaires en films gemaakt over sherpa's en hun leven. Niemand kijkt tegenwoordig nog op naar iemand die een expeditie naar de top van de Everest betaald.

Of dat moment dat de gids aanraadt wat gedroogde abrikozen of wat was het te kopen tegen de hoogteziekte, zitten doen alsof hij een zak gedroogde konijnenkeutels vast heeft en wauw dat ze dat nu moeten gaan eten.

Die vrouwelijke lokale gids kon hij ook nauwelijks laten uitspreken want hij moest toch maar blijven herhalen dat het eigenlijk niet kon dat ze een job had.
En de wegblokkade waar je een brommertje ziet doorrijden, maar zij met de auto dat niet zouden kunnen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan