Reizen Waes: de bucketlist

Ik heb dat in Vietnam gegeten. 'Vit Lon' heet het daar. Geserveerd met limoen en wat specijeren etc. Niet slecht. Heeft een zachte smaak.

Den Tom durfde het niet aan. Ook de PagPag niet. Wel opmerkelijk.
Letterlijk in Vietnam op een markt gelopen waar de eieren als dermate ver waren dat we kuikens er gewoon uitkwamen.
Die mensen eten dat dus gewoon op. Zonder twijfelen zelfs.

Die PagPag was wel ranzigheid in het kwadraat. Als westerling is dat beter dan ozempic.

Gisteren eens gekeken en snap het doel van dit programma niet? Gisteren ging het over koffie met suiker nuttigen op een terras in Sarajevo, het mausoleum van Tito in Belgrado waar eigenlijk amper iets van werd getoond en stierenballen eten in één of ander Servisch dorpje.

Het concept is ook een beetje voorbijgestreefd, denk ik.

Landen en regio's als Taiwan, de Balkan, etc. Lijken mij been uitzonderlijke reizen meer, tegenwoordig.

Het concept is ook een beetje voorbijgestreefd, denk ik.

Landen en regio's als Taiwan, de Balkan, etc. Lijken mij been uitzonderlijke reizen meer, tegenwoordig.
Tadjikistan, Kyrgyzstan, Kazachstan of Afghanistan kan hij bezoeken. Nog wel wat Afrikaanse landen. Papoea Nieuw-Guinea. Kamtsjatka maar dat zal wel moeilijker gaan zolang de oorlog met Oekraïne bezig is. Libanon, maar da's nog wat riskant momenteel. Koeweit, al weet ik niet of daar veel te zien valt. Jemen, maar daar is het nog steeds burgeroorlog en IDF dropt er nogal graag bommen.

Saudi-Arabië zou zeker interessant zijn, want dat land is enorm aan het transformeren onder Bin Salman ("MBS").

Volgende week nog delen van ex-Joegoslavië en dan Lapland (Finland).

Laatst bewerkt:
Vond de laatste aflevering nu ook echt wel geen goede. Was weinig bijzonders aan idd. Vijf minuten over een koffie die gewoon traag gemaakt wordt.

Tadjikistan, Kyrgyzstan, Kazachstan of Afghanistan kan hij bezoeken. Nog wel wat Afrikaanse landen. Papoea Nieuw-Guinea. Kamtsjatka maar dat zal wel moeilijker gaan zolang de oorlog met Oekraïne bezig is. Libanon, maar da's nog wat riskant momenteel. Koeweit, al weet ik niet of daar veel te zien valt. Jemen, maar daar is het nog steeds burgeroorlog en IDF dropt er nogal graag bommen.

Saudi-Arabië zou zeker interessant zijn, want dat land is enorm aan het transformeren onder Bin Salman ("MBS").

Volgende week nog delen van ex-Joegoslavië en dan Lapland (Finland).

Libanon, Saudi-Arabia en Lapland zijn ook niet meer de uitzonderlijke bestemmingen hoor.
Kamsjatka is vrij leeg, maar ik zou hem wel eens Jakoetsk in de winter willen zien doen.

Saudi Arabia idd wel interessant om de reden die je vermeldt, en ook de politieke situatie die daar bij komt kijken (dorpen worden gedwongen ontruimd, vaak met geweld)

Libanon, Saudi-Arabia en Lapland zijn ook niet meer de uitzonderlijke bestemmingen hoor.
Kamsjatka is vrij leeg, maar ik zou hem wel eens Jakoetsk in de winter willen zien doen.

Saudi Arabia idd wel interessant om de reden die je vermeldt, en ook de politieke situatie die daar bij komt kijken (dorpen worden gedwongen ontruimd, vaak met geweld)
Na 9 of 10 seizoenen zit je wel stilaan door de uitzonderlijke bestemmingen. Koeweit is bvb. totaal niet toeristisch maar daar valt dan ook weinig tot niets te zien. Congo/Nigeria/Uruguay/Paraguay/Guinée/Liberia/Tsjaad/Soedan/Brunei/Borneo ...

Allez, je kan nog wel wat seizoenen vullen met nieuwe bestemmingen maar ofwel is het daar levensgevaarlijk ofwel valt daar geen zak te zien en je moet ook nog een programma hebben dat kan entertainen.

De VS zal hij af en toe ook nog blijven bezoeken omdat het nu eenmaal een groot land is met veel contrasten. De VS is dan niet "uitzonderlijk", maar de regio of de activiteiten die hij kiest kunnen dat wel zijn. Wellicht zou hij ook in pakweg Frankrijk interessante TV kunnen maken, maar dat zie ik hem nog niet snel doen.

Het probleem zit hem niet in de bestemmingen maar in het format/Waes zelf. Je kan in eender welk land goeie human interest maken of obscure zaken vinden. Ik snap dat het VRT entertainment op zondagavond is maar het zou toch echt wel iets meer mogen zijn dan een kopje koffie of bobslee baan (waar het dan nog vol toeristen liep :lol:)

Op Youtube volg ik al jaren Peter Santenello, die duikt een beruchte of obscure regio in enkel gewapend met een GoPro en dat levert goeie content op. Uiteraard is dat wat droog voor de gemiddelde kijker maar het toont aan dat je niet persé naar Timor, Tsjaad of Turkmenistan moet.

Het probleem zit hem niet in de bestemmingen maar in het format/Waes zelf. Je kan in eender welk land goeie human interest maken of obscure zaken vinden. Ik snap dat het VRT entertainment op zondagavond is maar het zou toch echt wel iets meer mogen zijn dan een kopje koffie of bobslee baan (waar het dan nog vol toeristen liep :laugh:)

Op Youtube volg ik al jaren Peter Santenello, die duikt een beruchte of obscure regio in enkel gewapend met een GoPro en dat levert goeie content op. Uiteraard is dat wat droog voor de gemiddelde kijker maar het toont aan dat je niet persé naar Timor, Tsjaad of Turkmenistan moet.
Ik heb die bobslee baan ook bezocht toen ik in Sarajevo was. Is eigenlijk gewoon een toeristische attractie, rijden constant busjes/taxis met toeristen op en af vanuit Sarajevo.

De eerste drie zijn nu ook niet zo uitzonderlijk meer eigenlijk. Die zie je wel vaker op het programma van een (avontuurlijke) reisorganisatie. Afghanistan is dan weer wel de moeite om te bezoeken, maar ik betwijfel of je daar als mediaploeg wel een deftige reportage over kunt maken. Als toerist heb ik er vele mooie plekken gezien, en bijzonder weinig last gehad van de plaatselijke heersers. Maar als je daar met een cameraploeg rondwandelt, gaat het eerder een begeleide toer worden en kan je enkel bezoeken/tonen wat is toegestaan. Dan mis je een groot deel authenticiteit.
Koeweit, daar valt amper iets te zien. 'k Denk da'k er twee dagen ben geweest en 'k heb waarschijnlijk alles gezien. Dus niet echt de plek om een aflevering mee te vullen.
Jemen, het vasteland is wel te doen (bepaalde delen), maar dan kan je eerder een reportage maken over Socotra. Al is het daar ook nu niet zo bijzonder groot.
Dan misschien enkel om het absurde te tonen. De organisatie waar ik vaak mee op reis gaat, biedt daar een tour aan. Er zijn ook wel enkele interessante plekken, maar doorgaans is het zoals in de meeste golfstaten: Artificieel. Toerisme was daar nooit echt een ding, en nu willen ze een inhaalbeweging maken en denken ze daarom dat de toerist liever naar een McDo/KFC gaat, dan te proeven van lokale gerechten. Een gewoon restaurantje is daar dus moeilijk te vinden.

Met de bekendere locaties van de bucketlist kunnen we vaker opmerken dat er nog wat interessanter te zien is. Maar naar mijn gevoel is de opzet van Waes dat hij het wat over zich heen laat komen en zich laat verleiden door wat quirky is maar niet noodzakelijk "wow" gevoel geeft.

Na al die jaren zijn er idd meer reisbloggers over eender welke locatie die je beter kunnen informeren. De selectie van Waes is denk ik eerder richting ontspanning voor de kijker dan informatief voor reizigers. Met het verstrijken van de tijd vermindert ook de kans dat er nog geen toeristische infrastructuur is. Dan krijg je ook meer van die voorgekauwde ervaringen zoals bvb die tattoeerder in de Filippijnen waar de interacties en het schema van A tot Z al vast staat. Het eten van stierenballen is ook aangewend om toeristen te lokken.

Het probleem zit hem niet in de bestemmingen maar in het format/Waes zelf. Je kan in eender welk land goeie human interest maken of obscure zaken vinden. Ik snap dat het VRT entertainment op zondagavond is maar het zou toch echt wel iets meer mogen zijn dan een kopje koffie of bobslee baan (waar het dan nog vol toeristen liep :laugh:)

Peter Santenello is idd een zeer goede aanrader. Veel betere en uitgebreide inkijk in bepaalde regio’s in de VS.

Seizoen 1 en 2 waren er landen als Sierra Leone, Turkmenistan en Bhutan, landen waar de gemiddelde Vlaming niks van kent.
In die seizoenen was er eigenlijk ook niet echt een vaste structuur qua aspecten die getoond werd, en is toch eigenlijk ook niet erg? Alles is dan nieuw.

Bestemmingen als Kirgizië, Papoea Nieuw-Guinea, Madagascar, Uruguay zouden tof zijn.

Terug
Bovenaan