Ja, maar nee, hè... Je geeft het noemen van namen bij jan met de pet, en het verzwijgen van namen bij deze Reuzegommers als bewijs van klassenjustitie, maar komt met geen enkel voorbeeld om dat te staven.Kort antwoord: dat vind ik ofwel naïef als je dat oprecht gelooft en/of een zéér pover excuus om klassenjustitie alsnog te maskeren.
Ik roep voor de duidelijkheid ook niet op om meteen over te gaan tot al in hun info openbaar te grabbel te gooien, zodat deze gasten ook nog een deel haat op hun social media krijgen. Maar ik had liever Joris J. gelezen dan RanzigKoosnaampje J.J.
Zoals ik zei: klassenjustitie is vaak ook subtiel: van afkoopwetten die in theorie misschien zelfs ook van toepassing zijn op Jan met de Pet, maar in de praktijk natuurlijk niet want die pleegt dat soort grote geld misdrijven niet, of heeft het geld niet. Ook hier: ah, maar het leest leuker om het over RanzigKoosnaampje J.J. te hebben dan over Joris J. Maar het is alvast een vleugje van ongelijkheid.
Wat ik zou verwachten na het arrest: héél kritisch kijken naar welke functies deze "elite" in de nabije toekomst nog mag uitoefenen, zelfs bij opschorting van straf. Ik zou zo iemand niet als leerkracht van kinderen willen, niet als ambtenaar bij Justitie, niet op prominenten plaatsen in een universiteit, niet als arts, etc. Niet levenslang, maar toch een significante tijd.
Als de bewijzen weg zijn, valt het argument ook weg, hè. Dan kun je niet zeggen "yeah, but still klassenjustitie". Misschien wel, maar dan zul je toch echt met nieuwe bewijzen moeten komen die die aanklacht tot iets meer dan buikgevoel maken. Want het is wel héél snel van "klassenjustitie" en "de elite mag alles" gegaan naar "ik had liever Joris J gezien"... Ik had ook liever geen d/t-fout gezien in zo'n artikel, maar soms kom ik ze toch tegen.
Ik zeg niet dat klassenjustitie op geen enkel vlak bestaat. Maar wel dat het hier niet van toepassing is, en zeker niet op het gebied van die namen, die wel als argument werden aangehaald.
Verder ben ik het niet eens met je tweede stukje, hetzelfde als wat Berenod al zei:
Hoewel hij het nog iets genuanceerder zegt, en ik daar voor een stukje in volg. Maar ik zou net zeggen dat het goed is dat je rechters hebt uit alle lagen van de bevolking met allerlei achtergronden die allemaal al verschillende dingen hebben gezien. Daarbij staat natuurlijk schuldinzicht en plichtsbesef hééél hoog op de lijst, die zullen allebei heel sterk aanwezig moeten zijn. Maar zodra die er beide zijn, en de inzet er is om er iets van te maken in de maatschappij en misschien de eigen fout proberen deels recht te zetten, dan weet ik niet waarom er geen tweede kans zou mogen zijn voor deze twintigers om ooit nog dokter/advocaat/rechter of CEO te worden.Euh, ja hoor.
Ik zou deze mensen niet graag politieker, advocaat of arts zien worden.
Zulke acties kunnen en moeten een impact op het verdere verloop van hun carrière hebben.
Wat niet wil zeggen dat ze geen productief professioneel leven kunnen hebben hé.
Maar iemand die straalbezopen een ongeluk met de wagen met dodelijk slachtoffers heeft veroorzaakt, gaat het (hopelijk) ook niet meer brengen tot machinist van een passagiers trein.
Volstrekt niets te zien met al dan niet lid van de hogere klasse te zijn.