Review: Adorable Adventures

Het komt zelden voor dat een game die ik aan het playtesten ben ook maar enige aandacht genereert bij de dames in mijn leven. De dochter zal wel eens een vluchtige blik werpen wanneer ze in haar ooghoek een ruimteschip over het scherm ziet vliegen, maar doorgaans boeit het de liefdes in mijn leven geen barst wat voor beschaving ik van de ondergang aan het redden ben of welke strijd ik voer. Toen Boris het zwijntje echter op het scherm verscheen, ontlokte dat een spontane collectieve ‘aaw’ in de woonkamer. Welkom bij Adorable Adventures, een game waarvan de titel een vlag is die de lading perfect weet te dekken.

Adorable Adventures is de meest schattige game die je ooit gespeeld hebt, maar het begint haast traumatiserend. Beeld je in dat je een babyzwijntje bent dat zijn habitat verwoest ziet worden door de vuurzee van een bosbrand en zich vervolgens gescheiden ziet worden van zijn mama en broertjes en zusjes. Ik begin al te panikeren als ik mijn lief niet terugvind in de Carrefour, dus ik voelde al meteen mijn hart breken voor die kleine Boris. De kleine snuit laat het echter niet aan zijn hart komen en trekt snuffelend op pad, op zoek naar zijn familie.

knor 2.jpg

Het zwijn uithangen

Wanneer het aankomt op Adorable Adventures is het heel belangrijk om te weten wat de game is. Je kunt het namelijk op face value bekijken en zeggen: zwijntje loopt wat rond in het bos en meer heeft het niet om het lijf. En dat klopt volledig. Je kan het echter ook anders aanschouwen en zien als een erg chille game waarin je een nieuwsgierig zwijntje speelt dat het woud rond zich ontdekt. Het heeft geen grote gevaren of diepe gameplay, maar gewoon een schattig diertje op zoek naar zijn familie. Dat maakt het een ongedwongen, simpele cosy game die heerlijk verfrissend voelt tussen al die games vol diepgaande mechanismen en geweld.

Adorable Adventures is een schattige kleine game die moeiteloos weet te charmeren.

Adorable Adventures charmeert instant en veel daarvan heeft uiteraard te maken met de knuffelbare geloofwaardigheid van Boris. De manier waarop het manipuleren van de left stick van je controller het beestje van een voorzichtige tred naar een opgewonden loopje doet gaan, zorgt al meteen voor een glimlach. Zodra je hem een sprintje laat trekken en ontdekt dat kleine zwijntjes ook een handrem hebben, ga je helemaal voor de bijl. Boris is gewoon aaibare charme. De manier waarop er een vlinder landt op zijn snuitje als je hem eventjes laat rusten, of hoe zijn kleine pootjes hangen te bengelen wanneer hij ergens op probeert te klimmen, zijn van die momentjes waar je gewoon niet cynisch naar kan kijken.

knor 3.jpg

Je snuit achterna

Klinkt allemaal vrij ‘adorable’, maar hoe loopt het avontuur? Hoor ik je luidop denken. Wel: zie het bos als een grote open wereld. De spelwereld is gebaseerd op het Zuid-Franse nationaal park Cévennes en komt overtuigend tot leven. Je hebt de grote open heide met kort gras, dichte bebossing, de nodige in het oog springende landmarks en genoeg paden om ervoor te zorgen dat je met behulp van Boris’ sterk ontwikkelde reukzin vrij vlot je weg weet te vinden. Alles ziet er visueel erg sfeervol uit en de manier waarop vegetatie reageert op het kleine lijfje van je zwijntje, zorgt ervoor dat de wereld hoegenaamd niet statisch voelt. Je bent dus een geloofwaardig zwijntje in Zuid-Frankrijk, op zoek naar de geur van zijn familie. Maar in een omgeving vol andere verwarrende geuren is dat uiteraard wat zoeken geblazen. Geen nood echter, Boris heeft een handig metertje waarmee hij geuren waarvan hij de oorsprong ontdekt heeft, kan uitsluiten.

En wat doet een klein wild zwijntje wanneer het zijn snuit achterna gaat op zoek naar zijn familie? Dingetjes verzamelen zoals bloemen en planten, meedoen aan races en zijn handbrake move ten volle inzetten, poseren voor foto’s… dat soort dingetjes. Het is een spelletje waarbij je geen grootse objectieven te vervullen hebt, maar dat plooit Adorable Adventures om tot een ontspannend voordeel. Het is overduidelijk ook een game die zich leent voor jongere spelertjes en zelfs vrij educatief uit de hoek komt. Zo kom je van alles te weten over wilde zwijnen uiteraard, maar ook over planten en het belang van natuurreservaten. Je kan als Boris zelfs afval oprapen en leren hoe belangrijk het is om de impact van de mens zo minimaal mogelijk te houden in dit soort stukjes ongerepte natuur. Het voelt echt als een liefdesbrief gericht aan de natuur en de wezentjes die haar bevolken.

knor 5.jpg

Verdwaallichtje

Wanneer Boris uiteindelijk zijn broertjes en zusjes terug weet te vinden, zit de game er nog niet op. Dan wordt het namelijk een kwestie van hoe meer zielen, hoe meer vreugd en kun je op plekken komen die eerder niet te bereiken waren. Dat ze af en toe wat onhandig zijn en per ongeluk een vuilnisbak omver lopen, dat moet je er gewoon bijnemen. Wat je er ook moet bijnemen is dat kleine Boris heel af en toe eens vast komt te zitten in het decor en dat het gebrek aan een map ervoor zorgt dat je soms gewoon… verdwaalt. Maar dat is tegelijk net het punt van de game, is het niet? Je speelt een klein schattig zwijntje dat verdwaald is en zich behoorlijk amuseert met kleine bezigheden. Het is niet meer dan dat en dat is meer dan genoeg.

Conclusie

Adorable Adventures is een simpel pleziertje dat enorm weet te charmeren. Het laat je een paar uurtjes dartelen als een wild zwijntje in de Zuid-Franse natuur en levert zo een ontspannende ervaring op die nog het best te omschrijven valt als aandoenlijk. De ontzettende aaibaarheidsfactor van Boris en de educatieve insteek maken het bovendien een ontzettende aanrader voor jongere gamertjes.

Pro

• Ontzettend schattig
  • Visueel erg sfeervol
  • Educatief

Con

• Diepgang hoef je niet te zoeken
8

Over

Beschikbaar vanaf

30 april 2026

Gespeeld op

1. PlayStation 5