Simulatoren. Nee, niet de theorie dat we met zijn allen in een grote simulatie leven (interessant gegeven, dat wel), maar de game-soort. Als u nu een gevoel van déjà vu hebt, dan is dat omdat u hier niet bij mijn eerste review van een sim-game bent. Ik deed al PowerWashing - wat ik nog steeds fantastisch vind - en een soort benzinestation in het midden van nergens en eigenlijk was ook een F1-team managen een soort sim. Ooit zal ik hier misschien ook gewoon Thé Sims kunnen reviewen? Maar, de nieuwste die in mijn schoot kwam vallen en voor die schoot gemaakt lijkt, is misschien ook wel de meest gedurfde onder de soort die zich ‘simulator’ durft noemen: Autopsy Simulator. Nee (opnieuw), ik ben niet vergeten ‘autokeuring’ aan te passen in mijn spellingcontrole, het gaat hier wel degelijk over een nabootsen van een, of zelfs vijf, autopsieën. Slicey slicey yes indeedy. Geef toe dat u nieuwsgierig bent en laat ik nu zo vriendelijk zijn om het voor u uit te proberen!
Autopsy Simulator is vanaf nu beschikbaar op pc met een prijs die licht kan variëren tussen twintig en 25 euro. Ik geef nu al mee dat je een voldoende sterke graphics card nodig hebt.
Woodland Games is een studio uit Polen die actief is sinds 2017. Polen is een land dat op vlak van gameontwikkeling een uitstekende reputatie aan het opbouwen is, een land met durvers. Naast Autopsy Simulator heeft Woodland ook een Taxi Simulator, waar je inderdaad met je klassieke yellow cab een carrière gaat uitbouwen als chauffeur in Barcelona, en Hell Architect waarin je ambitieus je eigen droom-hel kan gaan uitbouwen. Bekijk het als een soort Age of Empires maar dan voor wie het tijdelijke met het eeuwige heeft ingewisseld. In de pijplijn zit nog Urban Explorer, een game die gaat focussen op wat tegenwoordig wel een groot aantal enthousiastelingen op de been brengt, namelijk het bezoeken van verlaten - of niet zo verlaten, maar wel off limits - locaties, waar de speler zal moeten opletten voor tal van zaken in zijn tocht naar coole ontdekkingen. Woodland Games is een bezige bij.
Hier komt het ietwat teleurstellende van Autopsy Simulator. Het idee op zich, als horror-medische sim, is prima. Een verhaal van een patholoog die een oude misdaad terug wil aanpakken is óók een prima idee. Beiden samen, hier? Het werkt niet zo goed. Het uitzicht van Autopsy Simulator is top, alles wat je zou verwachten. Ik noemde al de vrij donkere sfeer, heel toepasselijk doch niet super realistisch dat deze man nog een job zou hebben, en de details zijn dik in orde. Het brein trilt als een drilpudding, leuk toch! Dossiers worden bijgehouden, je bent vrij van bewegen tijdens je ingrepen en het is duidelijk dat men veel research gedaan heeft wat de feitelijke medische kant van het spel erg fascinerend maakt. Het verhaal zelf 'pakt' echter niet. Hoe tragisch het hoofdpersonage ook is en hoe typisch Hollywood men de ongeziene vijand ook wil laten overkomen, het sleept de speler niet mee. Men slaagt er niet in om beide ideeën een solide ondergrond te geven, de vijf dossiers die je mag onderzoeken zijn gevarieerd en de mechanics zijn fijn uitdagend. Het is leuk om de dingen in de vingers te krijgen. Maar het persoonlijke element van Dr. Jack Hanma en zijn trauma, was beter buiten beschouwing gelaten. Het wordt niet diep genoeg uitgewerkt om niet op je honger te blijven zitten en Hanma is niet geschreven als karakter waar men echt begaan mee zal zijn. Er is sprake van een autopsy only modus ergens dit najaar of vroeg volgend voorjaar. Mijns inziens ligt daar een betere toekomst om een trouw gevolg voor dit spel op te bouwen.
Autopsy Simulator is vanaf nu beschikbaar op pc met een prijs die licht kan variëren tussen twintig en 25 euro. Ik geef nu al mee dat je een voldoende sterke graphics card nodig hebt.
I mean … how hard can it be?
De autopsie is al lang niet meer het medisch mysterieus proces dat het ooit was. Waarmee ik niet bedoel dat we het allemaal aan de keukentafel kunnen gaan proberen (alhoewel?) maar sinds in 1976 Quincy, M.E. op de buis kwam zijn de geheimen van het 'ontleden' vaker en vaker deel gaan uitmaken van scenario's. Vaker en vaker én steeds gedetailleerder. Ten tijde van Jack Klugman als voorgenoemde Quincy kreeg je duidelijk te horen dat je met een forensisch patholoog te maken had, maar je zag er zo goed als niks van. Alles werd netjes uitgelegd maar wel op zo een manier dat de gemiddelde kijker niet van zijn schotel kip met boontjes afviel. Later werd het al eens wat plastischer verteld, was er al eens een foto of drie, vier te zien en eens we het tijdperk van CSI: Kooigem betraden, was alles vrij te zien en te volgen via verbluffende computer graphics (ik laat hier het horrorgenre buiten, daar kon je natuurlijk veel vroeger veel erger zien). Canvas gaf het publiek ook Wetsdokters om het beroep in zijn echtheid te laten zien, een uitstekend idee om mensen voeling en inzicht te geven. Om dus maar te herhalen met wat ik begon: de autopsie is niet meer zo onbekend.Woodland Games is een studio uit Polen die actief is sinds 2017. Polen is een land dat op vlak van gameontwikkeling een uitstekende reputatie aan het opbouwen is, een land met durvers. Naast Autopsy Simulator heeft Woodland ook een Taxi Simulator, waar je inderdaad met je klassieke yellow cab een carrière gaat uitbouwen als chauffeur in Barcelona, en Hell Architect waarin je ambitieus je eigen droom-hel kan gaan uitbouwen. Bekijk het als een soort Age of Empires maar dan voor wie het tijdelijke met het eeuwige heeft ingewisseld. In de pijplijn zit nog Urban Explorer, een game die gaat focussen op wat tegenwoordig wel een groot aantal enthousiastelingen op de been brengt, namelijk het bezoeken van verlaten - of niet zo verlaten, maar wel off limits - locaties, waar de speler zal moeten opletten voor tal van zaken in zijn tocht naar coole ontdekkingen. Woodland Games is een bezige bij.
Not for the faint of heart
Het lijkt wel alsof personages met veel persoonlijke demonen en issues de rest van hun omgeving even troosteloos kleuren als zijzelf. Niet dat ik verwachtte dat een mortuarium zoete kleurtjes of een melodieuze soundtrack zou hebben, maar deze omgeving, dit ziekenhuis, heeft die heel typische bruine, zompige sfeer van een zwaar depressieve persoonlijkheid. Je voelt de vochtigheid zowat uit je scherm stralen, de verloren hoop en dromen van honderden levens die gillend het raam uitvluchten. In de wereld van videogames is er niet zo iets als een verborgen depressie, kin omhoog en verder doen. Jack, onze hoofdpersoon, is een man die in een neerwaartse spiraal zit en dat heeft zijn stempel gedrukt op alles wat bij hem in de buurt komt. De forensisch patholoog verloor zijn vrouw en komt de dag niet door zonder een flinke portie pillen. Elke dag zoveel dood rond je is ook niet echt behulpzaam in een rouwproces. De tijd vloeit dag na dag ineen, tot een lijk op een dag meer prijsgeeft dan verwacht en het verleden van de good doctor als een boemerang in zijn gezicht terugkomt.Het is duidelijk dat men veel research gedaan heeft wat de feitelijke medische kant van het spel erg fascinerend maakt.
Hier komt het ietwat teleurstellende van Autopsy Simulator. Het idee op zich, als horror-medische sim, is prima. Een verhaal van een patholoog die een oude misdaad terug wil aanpakken is óók een prima idee. Beiden samen, hier? Het werkt niet zo goed. Het uitzicht van Autopsy Simulator is top, alles wat je zou verwachten. Ik noemde al de vrij donkere sfeer, heel toepasselijk doch niet super realistisch dat deze man nog een job zou hebben, en de details zijn dik in orde. Het brein trilt als een drilpudding, leuk toch! Dossiers worden bijgehouden, je bent vrij van bewegen tijdens je ingrepen en het is duidelijk dat men veel research gedaan heeft wat de feitelijke medische kant van het spel erg fascinerend maakt. Het verhaal zelf 'pakt' echter niet. Hoe tragisch het hoofdpersonage ook is en hoe typisch Hollywood men de ongeziene vijand ook wil laten overkomen, het sleept de speler niet mee. Men slaagt er niet in om beide ideeën een solide ondergrond te geven, de vijf dossiers die je mag onderzoeken zijn gevarieerd en de mechanics zijn fijn uitdagend. Het is leuk om de dingen in de vingers te krijgen. Maar het persoonlijke element van Dr. Jack Hanma en zijn trauma, was beter buiten beschouwing gelaten. Het wordt niet diep genoeg uitgewerkt om niet op je honger te blijven zitten en Hanma is niet geschreven als karakter waar men echt begaan mee zal zijn. Er is sprake van een autopsy only modus ergens dit najaar of vroeg volgend voorjaar. Mijns inziens ligt daar een betere toekomst om een trouw gevolg voor dit spel op te bouwen.
Conclusie
Ach, het had zo schoon kunnen zijn ... Op een aantal vlakken is het dat ook. Wanneer we louter naar het element 'autopsiesimulatie' kijken, dan is alles aangetikt voor een goeie game. De speler krijgt vijf lichamen voor zich, vijf verschillende dossiers en dus vijf mysteries. Grafisch is dit allemaal erg sterk uitgewerkt. Het labo waar je aan het werk gaat, is uitgerust met al wat je zou nodig kunnen hebben (en het is altijd leuk als je hele omgeving te verkennen is), en er wordt voldoende kunde gevraagd van de gamer om correct alle procedures uit te voeren. Uiteindelijk merk je de verfijning van je handelingen en ontrafel je veel per lichaam. Het succesgevoel is echt. Het thriller-element rond het verleden van de hoofdpersoon, arts John Hanma, haalt de speler te veel uit het operatiegevoel. Dat stuk van het verhaal is echt niet sterk genoeg, noch is Jack een man waar je voldoende mee meeleeft om echt bezig te zijn met wat hij nodig heeft. Een absolute plus als concept pur sang, men wou gewoon net té veel doen. Als Woodland Games een beetje de focus op de core van dit spel houdt - en volgens hun blogs lijkt dat er wel op - dan kan Autopsy Simulator zeker een grote schare fans bekoren.
Pro
- Uitstekend basisidee
- Grafisch mooi, enfin, sterk
Con
- Jammer van het extra verhaalelement rond de arts
6.5
Over
Beschikbaar vanaf
6 juni 2024
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op