Review: Necrophosis Full Consciousness

Een onheilspellende trailer vol met Lovecraftiaanse hellandschappen en keelgezang dat doet denken aan de Sardaukar in Villeneuves Dune, soms is het toch opvallend eenvoudig om mijn aandacht te trekken. Nadat het onlangs Luna Abyss was dat mij op deze manier kon verleiden, was het deze keer Necrophosis: Full Consciousness. Deze indietitel is de vrucht van het werk van twee Griekse gamedesigners en verscheen vorig jaar al voor pc als Necrophosis. Met Full Consciousness verschijnt de game nu ook voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S en je krijgt er meteen de DLC Subconsciousness bij. Ik was alvast benieuwd of deze game een even aangename ontdekking zou zijn als Luna Abyss.

Necrophosis: Full Consciousness neemt je mee op een bizarre trip doorheen de nachtmerrieachtige wereld aan het einde van het universum, waar de Eldritch Gods slapen en waar de dood regeert. Een wereld eeuwig in verval door een plaag genaamd Necrophosis. In deze wereld ontwaak je als als een entiteit genaamd Consciousness, vastzittend in een ontbindend lichaam. Je wordt op pad gezet met een simpel doel: doorbreek de cyclus en verlos deze wereld.

19e65abbc5a83-screenshotUrl.jpg

Look on my works, ye mighty, and despair!

De game gaat van start wanneer je hersenen in een lijk worden geplaatst en je aangespoord wordt om je crypte te verlaten. Eens buiten word je aangesproken door een mythische entiteit die het gedicht Ozymandias van Percy Bysshe Shelley opzegt, waarmee de toon meteen gezet is. Wat volgt is een tocht vol symboliek, metafysische reflecties en literaire referenties, maar ook groteske taferelen en scènes die rechtstreeks uit een nachtmerrie lijken te komen. Dit laatste komt mooi tot uiting in de wereld zelf, die een prachtige kruisbestuiving lijkt te zijn tussen het werk van H.R. Giger en Zdzisław Beksiński. Het verhaal, dat trouwens zeer cryptisch is - misschien zelfs wat té -, wordt dus niet enkel verteld via de dialogen en de vele lore items die je zal vinden, maar eveneens door het design van de wereld. Vaak lijkt het alsof je doorheen een levend schilderij aan het wandelen bent en je zal niet weten waar eerst te kijken. Als je fan bent van dit soort kosmische horror, dan zal je alvast in je nopjes zijn.

Een tocht vol symboliek, metafysische reflecties en literaire referenties, maar ook groteske taferelen.

Waar Necrophosis: Full Consciousness dus uitstekend scoort, is op vlak van sfeerschepping. Fascinerende omgevingen worden aangevuld met geweldige sounddesign. De geluiden gaan vaak door merg en been, en de vleselijke taferelen klinken heerlijk squishy. De muziek doet absoluut zijn ding, zeker wanneer die onheilspellende keelklanken door je speakers klinken. Op deze manier weet de game je ongeveer een drie uurtjes bezig te houden, waarbij de DLC een extra level toevoegt, goed voor een extra half uurtje rondzwerven in deze visueel zintuigprikkelende wereld. Hier knelt meteen ook het eerste schoentje, want de speelduur van de game is echt wel aan de korte kant en ik had het gevoel dat het verhaal te snel naar zijn einde liep. Voor mij mocht hier gerust nog een uurtje of twee extra aan geplakt worden om de wereld van de game en het verhaal verder uit te diepen. Dit is waarschijnlijk ook waarom de DLC er uiteindelijk is gekomen, maar zelfs dan nog bleef ik wat op mijn honger zitten.

That is not dead which can eternal lie, And with strange aeons even death may die

Wie screenshots of trailers van de game bekijkt, zal waarschijnlijk ook direct denken aan titels zoals Scorn of Agony, maar er is wel een groot verschil tussen deze games. Necrophosis: Full Consciousness is namelijk een volbloed walking simulator met puzzelelementen. Van actie is er hier geen sprake en je wordt dus niet achternagezeten door een of andere demonische entiteit die je probeert uit te schakelen. Er zijn wel enkele momenten waarop je zogezegd kan doodgaan, maar dit is meestal gerelateerd aan een element in de omgeving of in één level een aantal rondwandelende lichamen waar je best niet te dichtbij komt. Maar als je sterft, dan ben je direct terug bij het actieve respawn point en eens je dit doorhebt, zal het je geen tweede keer overkomen. Ik denk dat ik in totaal vier keer ben gestorven, waarvan twee keer door te experimenteren, dus deels ook wat bewust.

Dit gebrek aan uitdaging uit zich ook in de puzzels. Het spel bestaat immers voornamelijk uit een aaneenschakeling van besloten ruimtes die je moet doorlopen en waarbij je doorgang vaak geblokkeerd wordt totdat je een aantal voorwerpen hebt verzameld. De puzzels zelf nemen hierbij de vorm aan van "raap een object op, plaats het ergens en krijg een ander object". Door de relatief kleine ruimtes is het dus gewoon zoeken naar alle voorwerpen en proberen totdat je ze op de juiste plaats hebt gezet. Je hoeft dus niet de meest snuggere persoon zijn om de puzzels in dit spel op te lossen. Origineel is wel dat je soms ook letterlijk je hersenen zal moeten gebruiken door ze uit je schedel te nemen en in een andere entiteit te steken, maar ook dit is vrij beperkt uitgewerkt en voornamelijk om iets te doen bewegen. Bekijk deze game dus vooral als een korte verhalende ervaring die vooral inzet op sfeer en minder op gameplay. Een beetje style over substance, maar als de sfeer zo geweldig is, dan laat ik me er graag eens in onderdompelen.

Conclusie

Necrophosis: Full Consciousness is een knap staaltje kosmische horror die je meeneemt op een lugubere reis doorheen een wereld van dood en verval. De makers hebben hierbij volop ingezet op sfeer en wereldopbouw, maar zijn hierbij de gameplay wat uit het oog verloren. De puzzels zijn bijzonder simpel en uitdaging is hier helaas ver te zoek. Ben je fan van Lovecraftiaanse verhalen met een vleugje H.R. Giger en Zdzisław Beksiński, dan is deze game leuk om eens te ervaren, maar verwacht je niet aan de meest meeslepende ervaring. Met zijn speelduur van ongeveer drie uur is het ook een zeer korte rit die zeker baat had aan wat extra uitdieping.

Pro

• Zeer sfeervol
  • Schilderachtige schoonheid
  • Zintuigprikkelend

Con

• Te kort
  • Weinig uitdaging
  • Puzzels te eenvoudig
  • Verhaal wat te cryptisch
6

Over

Beschikbaar vanaf