Review: BZZZT

Dankzij BeyondGaming kan ik mijn Switch terug van onder het stof halen. Ik kreeg als gastreviewer de kans om aan de slag te gaan met BZZZT, een kleine maar met veel liefde gemaakte platformer die absoluut de nodige aandacht verdient. BZZZT is gemaakt door één persoon, Karel Matejka (nickname Ko.dll) genaamd en werd in 2023 gereleased op Steam. De reacties waren zeer positief en de game ontving enkele awards. De Nintendo Switch lijkt dan ook de gedroomde console voor een fast-paced platformer, maar zal BZZZT op de soms nukkige Switch in de prijzen vallen? Let’s find out!

In BZZZT krijg je de controle over een robot, genaamd ZX8000, waarmee je eerst enkel kan springen. Na verloop van tijd krijg je de mogelijkheid om een dubbele sprong uit te voeren en te dashen (korte afstand vliegensvlug vooruit gaan). Later in het spel kan je je ook transformeren in een energie. Karel Matejka koos de naam BZZZT omdat dit hem deed denken aan het geluid van elektriciteit. Het verhaal op zich is weinig vernieuwend en onbelangrijk en fungeert vooral als een verbinding tussen de verschillende levels. De magie van deze platformer zit vooral in het leveldesign en de soms schijnbaar onmogelijke opdracht om tot aan het einde te komen. In totaal krijg je 52 levels voorgeschoteld die voldoende variëren. Je mag rekenen op een speeltijd van twee uur en half tot drie uur om tot het einde te geraken. Van zodra je de 52 levels hebt uitgespeeld, speel je zes extra levels vrij en kan je nog bijkomend achttien levels unlocken. Het vrijspelen van deze extra levels is wel een serieuze uitdaging.

BZZZT 1.jpg

Voor elk een moeilijkheid?​

Van zodra je BZZZT opstart heb je de keuze tussen drie verschillende moeilijkheidsgraden. Deze zijn tijdens het spelen telkens aanpasbaar. Zoals iedere zelfrespecterende gamer verkies je om te starten op Normal waarbij je het level moet zien te overleven zonder geraakt te worden door vijanden of andere obstakels. Je kan oneindig keer de levels herspelen in de hoop deze uit te spelen. Daarnaast heb je Easy waarbij je datzelfde level moet spelen, maar met drie levens. Als laatste heb je Very Easy waarbij je vijf levens hebt en het level sterk vereenvoudigd is. Op deze manier kan iedereen BZZZT naar zijn eigen kunde uitspelen.

Mijn playthrough ging als volgt: level één tot en met tien op Normal, elf tot en met 24 Easy en daarna alles op Very Easy. Ik schaam me hier niet voor, ik ben dan ook geen vingervlugge gamer, maar behoor tot de wat oudere casual gamer. Voor de echte diehards die op zoek zijn naar een uitdaging kan je ook kiezen om BZZZT te starten in de Insane-modus. Hier heb je zeven levens om het spel volledig uit te spelen. Geen eindeloos proberen en geen mogelijkheid om op te slaan. Mijn poging strandde schaamteloos op level 5.

BZZZT2.jpg

Uitstekend platformen​

In elk level moet je een aantal objectieven halen om de gouden medaille te scoren. Je moet alle Spare Parts verzamelen, je mag niet geraakt worden en je moet binnen een deadline het einde halen. Van zodra je twintig gouden medailles verzameld hebt, kan je nieuwe levels unlocken. Alles hangt mooi samen en zorgt voor grote voldoening eenmaal je alle targets gehaald hebt. Het gevoel om toch nog een keer te proberen, zit er absoluut in en dat op zich zegt veel over de kwaliteit van BZZZT. De moeilijkheid van de levels bouwt zich geleidelijk op. De eerste tutorials zijn vrij eenvoudig, maar naarmate je vordert, worden de verschillende obstakels en vijanden talrijker en is een geslaagde run zeer moeilijk te halen. Vaak zijn er kortere weggetjes verstopt of zijn er geheimen te vinden. Het maakt de verleiding alleen maar groter om een level opnieuw te spelen

Faal je? Dan ligt dat aan jezelf.

Een geslaagde platformer valt of staat met goede controls. Timing is cruciaal en ook hier scoort BZZZT de hoogste score. Zowel in handheldmodus als op tv reageert ZX8000 zoals wordt verwacht. Je hebt niet veel knoppen nodig, want je kan enkel maar lopen, springen en dashen. Wat zou het heerlijk zijn om BZZZT te spelen met een ouderwetse NES controller. Bij platformers zit falen in de kleinste details. Ben je een fractie van een seconde te laat, dan is het al game-over. Bij BZZZT heb je altijd het gevoel dat de fout bij jezelf ligt en niet omdat de Switch te laat reageert.

BZZZT is voor mij een hommage aan de NES-tijdperk. De prachtige pixel-artwork en zeer geslaagde muziek brachten me even terug naar mijn kindertijd. De retrolook deed me denken aan Megaman en Kid Icarus (maar dan zonder shooter). De muziek is mooi en past volledig bij de sfeer van BZZZT. Tijdens het spelen heb ik geen enkele bug of glitch tegengekomen. BZZZT is dan ook een volledig geslaagde port die gemaakt is voor de Nintendo Switch. Snel een level spelen terwijl je op de trein zit of tijdens de middagpauze? De verleiding is groot. Zijn er dan geen negatieve punten aan te halen? Toch wel. Als casual gamer die er niet eens in slaagt om op “Easy” de levels te behalen, valt na het uitspelen weinig meer te behalen. Het voldoen van alle uitdagingen is voor deze type gamer te veel gevraagd, waardoor de drang om het toch nog een keer te proberen, wegvalt.

Conclusie

BZZZT zal ook op de Nintendo Switch in de prijzen vallen. Deze uitdagende platformer is een uitstekende game om met de Switch te spelen en de voldoening is groot wanneer je een level met al zijn uitdagingen kan uitspelen. Dit verslavende element zal minder spelen bij de casual gamer. Voor wie op zoek is naar een uitdaging, is BZZZT een absolute aanrader. Ik ben wel benieuwd of er iemand ooit in slaagt om de Insane-uitdaging te voltooien. Misschien een idee voor een BeyondGaming Challenge?

Pro

• Verschillende moeilijkheidsgraden ...
  • Pixelart en sfeer
  • Controls reageren perfect
  • Geen bugs of glitches
  • Lage prijs

Con

• ... maar iets te moeilijk voor de casual gamer
9

Over

Beschikbaar vanaf

19 september 2024