Review: Days Gone Remastered

Days Gone is geen onbesproken titel en kreeg bij release toch redelijk wat kritiek te verduren. Hoewel het origineel voor PlayStation 4 in 2019 verscheen, mogen we nu al, na slechts zes jaar, een geremasterde versie verwelkomen. Voor sommigen zwaar overbodig, voor anderen het ideale moment om deze actie-avontuur zombiegame aan een replay te onderwerpen. Voor mezelf was deze remaster van uitgever Bend Studio en ontwikkelaar Sony Interactive Entertainment een eerste kennismaking met de game. Was de kritiek terecht, of is het zoals velen beweren toch een enigszins miskende topper? Ontdek het in onderstaande review!

Days Gone liet ik initieel links liggen. Niet omdat het onderwerp of de trailer me niet aanspraken, maar omdat ik al snel opving dat er toch wel wat technische problemen waren. Ook het verhaal zou maar zus en zo zijn. Een paar jaar later leek het spel echter in tig overzichtslijstjes te verschijnen als miskende culttitel. Had ik het toch eerder een kans moeten geven? Met Days Gone Remastered heb ik geen uitvlucht meer. Ik was alvast enorm benieuwd en liet me reikhalzend onderdompelen in een post-apocalyptisch Amerika.

Days Gone 2.jpg

In deze post-apocalyptisch setting zal alle hulp nodig zijn

In Days Gone Remastered volgen we Deacon St. John. Samen met zijn vriend William ‘Boozer’ Gray en zijn vrouw Sarah Whitaker, bevinden ze zich in een post-apocalyptisch Oregon, waar een groot deel van de bevolking is veranderd in ‘Freakers’, een soort gewelddadige, snelle zombies. Wanneer het trio een reddingshelikopter bereikt, blijkt er maar plaats te zijn voor twee personen. De gewonde Boozer pusht Deacon en Sarah om veiligere oorden op te zoeken, maar wanneer de helikopter vertrekt, beslist Deacon om zijn vriend bij te staan en Sarah op een later tijdstip te gaan opzoeken.

Twee jaar later zijn ze echter nog niet herenigd. Het kamp waar Sarah naartoe werd gebracht zou overrompeld zijn door Freakers … Of ze dit kon overleven is maar de vraag. Ondertussen trachten Deacon en Boozer te overleven door als huurlingen aan de slag te gaan. Dat het een uitdagende wereld is, staat vast. Niet enkel de gigantische hordes aan Freakers, maar ook niet-geïnfecteerden en een resem aan geïnfecteerde dieren zorgen voor de nodige uitdaging. Nadat Boozer gewond geraakt, zal Deacon het heft in eigen handen moeten nemen. Met zijn zelf samengestelde motor en een paar wapens zal Deacon zich moeten navigeren in de grote open wereld, waarbij reputatie bij verschillende kampen belangrijk zal zijn om de nodige steun, wapens, brandstof en motorupgrades te vergaren. Dat hij deze uitdaging niet alleen zal kunnen aangaan, is alvast zeker.

Days Gone 1.jpg

Een opgepoetste versie met een aantal nieuwe spelmodi​

Days Gone Remastered is net als het origineel een third person actie-avonturenspel, waarbij je in een grote open wereld aan de slag kan gaan. Dit doe je te voet of met je motor, al zal je snel merken dat deze laatste een essentieel onderdeel zal zijn van je reis. Uiteraard verbruikt deze brandstof en kan deze schade oplopen, waardoor regelmatig bijtanken en je motor repareren in één van de nabijgelegen kampen nodig zal zijn. Om betere onderdelen voor je motor, wapens en andere uitrusting te bekomen zal je echter het vertrouwen moeten winnen van de kampleiders. Dit doe je door missies uit te voeren en specifieke items in te ruilen. Deze upgrades zullen nodig zijn om de talloze Freakers, Rippers en ander gespuis de mond te snoeren en je zonder kleerscheuren verder te bewegen in de koude, harde en donkere wereld. Gelukkig zal je ook zelf de nodige ervaring opdoen. Door het uitvoeren van (zij)missies kan je namelijk experience points verzamelen, die je toelaten je personage sterker te maken. Denk hierbij aan het upgraden van mêlee- en ranged attacks, maar ook het versterken van je waarnemingsvermogen, waardoor je bijvoorbeeld minder geluid zal maken, je sneller herstelt, of je inventaris verder kan uitbreiden.

Tot zover weinig nieuws vergeleken met het origineel. Uiteraard zou het geen Remaster zijn zonder de nodige verbeteringen. Deze zien we vooral op visueel vlak, waarbij je op PS5 kan kiezen tussen een Quality Mode (4K, 30fps) of Performance Mode (1440p, 60fps) en waarbij je vooral een groot verschil zal merken in reflecties, schaduwen en landschapsverbeteringen. Hoewel het wat mij betreft grafisch zeker geen absolute topper is, ziet het spel er best goed uit en draait het vooral erg vlot. Iets wat bij de initiële launch niet het geval bleek te zijn. Daarenboven werd de DualSense controller op een goede manier geïmplementeerd, waarbij elk menu vanop het centrale touchpad kan worden opgeroepen en waarbij haptic feedback meer dan eens een meerwaarde bleek. Vooral bij het rondcruisen op de motor bleek dit toch een welkome toevoeging.

Waar Days Gone Remastered in uitblinkt, is de constant dreigende sfeer die steeds aanwezig is.

Naast verbeteringen op grafisch vlak, de DualSense-implementaties en een aantal accessibility-verbeteringen, brengen de makers ons ook een aantal nieuwe spelmodi. Zo heb je een Permadeath-modus, waarbij je slechts één leven hebt, een Speedrun-modus die je tijd registreert en een Horde Assault-modus. Deze laatste is naar mijn mening de leukste toevoeging. In deze modus moet je grote hordes aan Freakers te lijf gaan en krijg je slechts een beperkte tijd om te looten en nieuwe wapens te kopen. Hoe meer Freakers je verslaat, hoe meer punten je krijgt, welke je nadien kan inzetten om upgrades vrij te spelen. Voor mensen die het origineel reeds speelden, is deze modus volgens mij al voldoende argument om een upgrade, welke slechts tien euro kost, te verantwoorden.

Days Gone 3.jpg

In de grote open wereld, schuilt er gevaar achter elke hoek

Of de kritiek bij de initiële launch terecht was, kan ik helaas niet beoordelen. Wat ik wel kan bevestigen, is dat ik absoluut tevreden ben dat ik het spel heb gespeeld. Hoewel patches al een heel deel van de problemen hadden aangepakt, krijgen we met deze Remastered-versie een nog vlottere beleving, waarbij vooral de Performance Mode mijn voorkeur had. Geheel probleemloos kon ik mijn speelervaring helaas niet noemen, maar met uitzondering van hier en daar een kleine grafische glitch, draaide het spel steeds aan een stabiele framerate.

Waar Days Gone Remastered mijn inziens vooral in uitblinkt, is de constant dreigende sfeer die steeds aanwezig is. Of je nu in het midden van een missie zit, of doelloos rondtoert op je motor, je zal merken dat er heel wat momenten zijn die ervoor zorgen dat de adrenaline door je lijf raast. Vooral de nachtelijke ritten door de trieste, beangstigende open wereld, zullen je hartslag een paar tellen hoger doen slaan. Zeker wanneer je onverwacht Freakers tegenkomt die je zomaar even van je motor trekken of wanneer je geconfronteerd wordt met een gigantische horde die je richting uitkomt. In dat geval zal je je omgeving slim moeten gebruiken om er zonder kleerscheuren uit te komen. Ik kan alvast vertellen dat sommige uitdagingen hierbij vrij pittig bleken.

Ondanks dat het verhaal erg goed begint en de missies tof en uitdagend lijken, blijkt dit na een paar uurtjes spelen helaas niet volledig te worden bevestigd. Vooral de dialogen konden hierbij niet steeds overtuigen, alsook sloop er een zekere repetitiviteit in de (zij)missies. Denk hierbij aan het uitschakelen van nóg een vijandelijk kamp of het vernielen van het zoveelste zombienest. Hoewel het hoofdverhaal dus wat mij betreft iets prominenter aanwezig mocht zijn, vormde het voor mij ook niet echt een heel groot probleem en kon ik evengoed genieten van het verzamelen van reputatie of het upgraden van mijn motor. Wat het spel mist aan een doorgedreven verhaallijn, krijg je dus terug in een leuke open world-setting, waarin je uren zal kunnen vertoeven en waarbij je zal merken dat je meer dan eens op het puntje van je stoel zal zitten.

Conclusie

Days Gone kreeg bij zijn initiële launch best wat kritiek te verwerken. Reeds zes jaar na datum brengen Bend Studio en Sony Interactive Entertainment ons nu Days Gone Remastered. In deze enigszins opgepoetste versie zal je merken dat er vooral veel aandacht is gegaan naar belichting, reflecties en landschapsverbeteringen. Naast een aantal accessibility-verbeteringen, de DualSense-implementaties en een Performance- en Quality Mode, is het vooral de Horde Assault-spelmodus die de grootste vernieuwing weet te brengen. Wie het spel reeds in zijn bezit heeft, kan deze nieuwe modus, naast een Permeadeath- en Speedrun-modus, voor slechts tien euro een kans geven. Speelde je het spel nooit eerder, dan is deze Days Gone Remastered uiteraard de betere versie om aan te schaffen. En hoewel het spel zijn beperkingen heeft, zoals niet altijd even boeiende dialogen en ietwat repetitieve missies, kan ik het absoluut aanraden. Wie fan is van actie en avontuur en zich niet laat afschrikken door zombie’s, zal zeker genieten van de grote open wereld waarin er achter elke hoek gevaar schuilt. Bij veel fans is er alvast de uitgesproken vraag naar een vervolg, waar ik me maar al te graag bij aansluit!

Pro

• Vlotte spelervaring en enigszins opgepoetste graphics
  • Constant dreigende sfeer
  • Grote open wereld, waarbij het upgraden van je wapens en motor bevredigend is
  • Horde Assault is een leuke toevoeging
  • Het tactisch te werk gaan bij grote horden Freakers geeft veel voldoening

Con

• Hoofdverhaal mocht prominenter aanwezig zijn
  • Vooral de zijmissies vertoonden enige repetitiviteit
8

Over

Beschikbaar vanaf

25 april 2025

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op