Gamers die fan zijn van games zoals Stardew Valley en Animal Crossing hebben de naam Discounty misschien al voorbij zien komen op hun favoriete platform. Het spel is, net zoals de eerder genoemde titels, een managementgame waarin ook sociale aspecten aanwezig zijn. In dit spel hoef je echter geen eiland of boerderij te onderhouden, maar moet je een supermarkt leiden op weg naar succes. De game is ontwikkeld door Crinkle Cut Games en uitgegeven door PQube.
In het verhaal van Discounty
reist je personage naar een dorpje genaamd Blomkest om bij zijn tante te gaan inwonen. Zij is de eigenaar van een supermarkt genaamd Discounty en wil dat jij deze van haar overneemt en uitbouwt tot een succesvolle zaak. Niet iedereen in Blomkest is echter blij met je komst, en met haar plannen om de supermarkt uit te breiden tot een gigantisch complex. Bovendien schuilen er geheimen in het dorp en gebeuren er mysterieuze dingen waar niemand een verklaring voor heeft. Aan jou als speler om dit allemaal uit te pluizen én om een succesvol supermarktimperium op te bouwen.
De wereld in het spel is relatief klein, met slechts vier zones waarin je kan rondlopen, maar dit stoort niet. Je speelt immers tijdens je playthrough de nieuwe zones vrij naarmate het verhaal vordert. De zones zijn allemaal verschillend genoeg en hebben steeds een eigen thema, zoals een haven, een boerderij, een bos en de binnenstad waar je winkel is gevestigd.
Wat me daarnaast stoorde, was de besturing op het moment dat je aan de kassa staat. Telkens wanneer klanten hun boodschappen willen afrekenen, moet je een soort minigame spelen. Daarbij moet je met een rekenmachine de juiste bedragen intikken door met de joystick naar de cijfers te bewegen, wat niet altijd soepel verloopt. Later ontgrendel je een verbeterde scanner, waarbij je producten moet draaien om ze correct te scannen, maar ook dat voelt niet vloeiend aan. Dit systeem lijkt me veel beter te werken met een muis op een computer dan met een controller op console.
In het verhaal van Discounty
Je supermarkt zien groeien werkt enorm verslavend
Zoals ik al aanhaalde, is het genre van dit spel vooral een managementgame met een paar sociale aspecten erin verweven. Je begint met een kleine winkel die je gaandeweg kan uitbreiden in zowel grootte als aanbod. Je moet als speler contacten leggen met verschillende personages in de stad die je aanbod aan producten verder kunnen uitbreiden. Zo is er bijvoorbeeld een visser, letterlijk genaamd Fisher in de game. In het begin van het spel kan je bij hem enkel basis vissoorten kopen. Na het voltooien van enkele missies en het verbeteren van je relatie met hem, ontgrendel je nieuwe producten zoals zalm, wat je meer geld zal opleveren. In totaal zijn er vier personages die je producten aanbieden, naast de standaardartikelen die je online kan bestellen. Het leuke aan de game is sowieso het steeds willen vrijspelen van nieuwe producten en zo meer klanten te lokken, wat natuurlijk neerkomt op — je raadt het al — meer centjes verdienen. De gameplayloop zit op dat vlak goed in elkaar en je supermarkt zien groeien werkt enorm verslavend.De wereld in het spel is relatief klein, met slechts vier zones waarin je kan rondlopen, maar dit stoort niet. Je speelt immers tijdens je playthrough de nieuwe zones vrij naarmate het verhaal vordert. De zones zijn allemaal verschillend genoeg en hebben steeds een eigen thema, zoals een haven, een boerderij, een bos en de binnenstad waar je winkel is gevestigd.
Het sociale sim-element blijft te oppervlakkig
Ik haalde al aan dat je in de game relaties kan verbeteren met personages en dat er sociale aspecten aanwezig zijn. Spijtig genoeg is dit net de zwakke schakel in de anders zeer leuke gameplayloop. De dialogen, achtergrondverhalen en het algemene plot zijn niet bijster interessant. Het verhaal bouwt aanvankelijk mysterie op en laat al snel doorschemeren dat er inwoners van Blomkest geheimen achterhouden. In het begin was dit boeiend en wilde ik meer te weten komen, maar gaandeweg stelde het verhaal me toch teleur. De dialogen zijn dan ook niet interessant genoeg om je aandacht erbij te houden. Verwacht hier zeker geen mogelijkheden zoals in Stardew Valley, waar je bijvoorbeeld kan trouwen met iemand uit het dorpje. Zulke opties ontbreken hier spijtig genoeg. De managementkant van de game zit wel enorm sterk in elkaar, maar het sociale sim-element is helaas ondermaats uitgewerkt en blijft te oppervlakkig om te blijven boeien.De managementkant van de game zit wel enorm sterk in elkaar.
Wat me daarnaast stoorde, was de besturing op het moment dat je aan de kassa staat. Telkens wanneer klanten hun boodschappen willen afrekenen, moet je een soort minigame spelen. Daarbij moet je met een rekenmachine de juiste bedragen intikken door met de joystick naar de cijfers te bewegen, wat niet altijd soepel verloopt. Later ontgrendel je een verbeterde scanner, waarbij je producten moet draaien om ze correct te scannen, maar ook dat voelt niet vloeiend aan. Dit systeem lijkt me veel beter te werken met een muis op een computer dan met een controller op console.
Technisch gezien draait de game erg vlot
Grafisch heeft de game een charmante, pixelachtige stijl die goed tot zijn recht komt. Alles is mooi vormgegeven en de verschillende muziekjes die je hoort wanneer je naar een nieuwe zone gaat, zijn aangenaam om naar te luisteren. Ook technisch gezien draait de game erg vlot op de PlayStation 5, ik heb alvast geen enkele framedrop ervaren.Conclusie
Het managementgedeelte van Discounty is erg leuk, verslavend en goed uitgewerkt. De gameplayloop is plezierig, waardoor ik bleef doorspelen. Jammer genoeg gooit de besturing tijdens de minigames soms roet in het eten van een anders leuke ervaring. Ook komt het sociale aspect van de game niet goed uit de verf en valt het verhaal uiteindelijk wel wat tegen. Gelukkig is de game grafisch mooi en technisch tot in de puntjes uitgewerkt.
Pro
- Managementgedeelte is leuk en verslavend
- Grafisch mooi en leuke pixelstijl
- Je winkel zien groeien voelt belonend aan
- Technisch vlekkeloos
Con
- Verhaal en dialogen vallen tegen
- Besturing kan tegenwerken
- Sociale aspect stelt weinig voor
7
Over
Beschikbaar vanaf