Review: Formula Legends

Met Formula Legends komt ontwikkelaar 3DClouds op de proppen met een ander soort spel dan we van hen gewend zijn. We kennen ze vooral van racespelletjes op kindermaat, zoals Paw Patrol Grand Prix en Hot Wheels Monster Trucks. Ze blijven dus wel in hun vertrouwde omgeving van vierwielers die richting de finish racen, maar richten deze keer hun pijlen op een voornamelijk volwassen publiek met een voorliefde voor Formule 1. Of ze erin slagen om de perfecte crossover te vinden tussen de uitdaging die we linken aan Formule 1 en het karikaturale uiterlijk van dit spel, lees je hier.

Mike Shoemaker, Osvald Pastry, Hans Troll, Chuck Morris... Je hebt al snel door dat we hier niet te maken hebben met een spel dat een F1-licentie heeft weten te strikken, maar met een dikke knipoog naar spellen uit de jaren negentig, werden de namen van wereldsterren net herkenbaar genoeg gehouden. Formula Legends is een soort van geschiedenisles in de Formule 1, en dat terwijl het de sport geen enkele keer bij naam noemt. De opzet van het spel zorgde bij mij alvast voor een erg goeie eerste indruk.

1759509242537.png

Erg veelbelovende opzet!​

Formula Legends viel me vooral op dankzij de charmante, cartoony graphics, waarbij Micro Machines-achtige racewagentjes door kleurrijke omgevingen flitsen. Net als de teams en de rijders, zijn ook de circuits niet helemaal waarheidsgetrouw, maar toch herkenbaar genoeg. Zo rijd je op het 'Ardennes' circuit overduidelijk door Eau Rouge, de meest iconische bochtencombinatie in de F1, op onze Spa-Francorchamps racebaan, en is ook Monaco absoluut nog herkenbaar. Je begint het spel in de jaren vijftig, en maakt dankzij de carrière-modus op een schitterende manier de hele evolutie van de Formule 1 mee. Je ziet niet enkel de wagens gaandeweg evolueren, maar ook de circuits. Zo moet je in de jaren van weleer vanuit je racende schoendoos niet meer bescherming verwachten dan wat strobalen langs de kant van de weg, race je in de jaren tachtig door een ietwat grauwe, strakker afgebakende omgeving, en zoef je tijdens de recentere jaren over de baan tussen run-off area's waar ze de grindbakken vervangen hebben door gekleurde dikke strepen.

Je maakt continu progressie in Formula Legends. Door races te voltooien, speel je nieuwe rijders vrij die bij je tijdperk horen, teams, enzovoort. Als je een seizoen afrondt, ga je door naar het volgende tijdperk, waarbij je gaandeweg ook geïntroduceerd wordt tot meer en meer circuits. Op sommige vlakken zit er verrassend veel diepgang in het spel, meer dan je zou verwachten van iets dat er uitziet als een kart-racer. Je moet je gaspedaal perfect weten te doseren bij de start, als je niet meteen achterop wilt geraken, en ook bandenslijtage en benzineverbruik spelen een cruciale rol. Tijdens een pitstop moet je snel een soort minigame afronden waarbij het ingeven van de juiste toetsencombinatie je ook sneller terug de baan op lanceert. Weersomstandigheden zijn onvoorspelbaar, en bij regen wil je zo snel mogelijk de pits in duiken om het juiste rubber aan je wagen te hangen. Al bij al was ik onder de indruk van het oog voor detail dat een ogenschijnlijk eenvoudig spel als dit wist te voorzien.

1759509299834.png

Maar ...​

Hebben we hier dan te maken met het ultieme casual F1-spel? Helaas niet... Met heel erg veel spijt moet ik zeggen dat de rijervaring zo erbarmelijk is, dat ik geen seconde van de gameplay kan genieten. Ik kan niet vatten hoe hard ze de bal hier hebben misgeslagen. Ik hoopte en verwachtte haarscherpe besturing waardoor racen een waar genot wordt. Een racespel staat of valt met de gameplay. Helaas voelt het sturen heel erg onaangenaam. Je analoge stick voelt als een knop die je wel of niet indrukt, zonder enige nuance, en de besturing was niet responsief genoeg. Ik vond het verder haast onmogelijk om in te schatten wat mijn gripniveau was, hoe ver ik mijn wagen kon pushen, en alles voelde erg inconsistent. Om het nog een heel stuk erger te maken, werden mijn races vaker wel dan niet verknald door de AI-tegenstanders. Ten eerste is de collision-detection waardeloos, en lijken de wagens een onzichtbare bumper te dragen waardoor je crasht waar je verwacht een scherp inhaalmanoeuvre te kunnen maken, en eens je gecrasht bent, is het vaak een heel gedoe om terug aan het racen te geraken. De wagens lijken dan aan elkaar te plakken en krijg je moeilijk los. Daar krijg ik het van op mijn zenuwen.

Wat duidelijk bedoeld was als een hommage aan de Formule 1-geschiedenis, voelt aan als een liefdesbrief boordevol taalfouten.

Op vlak van AI-gedrag doet dit spel ook net iets te veel denken aan racespelletjes uit de jaren negentig, waarin elke tegenstander zijn traject heeft, en dat ten allen tijde zal bewaken. Spannende duels en inhaalmanoeuvres? Vergeet het maar. Rij je in de weg, dan kegelen ze je van de baan. Ook de moeilijkheidsgraad is all over the place. Het verschil tussen de drie moeilijkheidsgraden is sowieso te groot, en tot overmaat van ramp zit er nog eens veel verschil op het niveau van AI-tegenstanders per circuit. Zo won ik de ene race met de vingers in de neus, terwijl ik ergens anders moest zwoegen om nog in de punten te finishen. In zulke gevallen hoop ik dan op een leuke multiplayer-ervaring, maar die modus is volledig afwezig in Formula Legends. Onbegrijpelijk. Het is duidelijk dat dit spel gemaakt is door mensen met het F1-hart op de juiste plaats. Maar wat duidelijk bedoeld was als een hommage aan de Formule 1-geschiedenis, voelt aan als een liefdesbrief boordevol taalfouten, en dat heeft niets te maken met de komische namen van de rijders, maar met een dramatisch slecht rijmodel.

Conclusie

Wat een teleurstelling. Met wat geluk weet 3DClouds de boel nog te redden met toekomstige patches, maar de kern van het physics-model is zo onnoemelijk slecht dat ik er weinig hoop in heb. Het voelt aan als een demo die ontwikkeld werd door een kersvers ontwikkelteam. Enorm jammer, omdat het spel voor de rest wel overloopt van de charme. Van de karikaturale wagentjes uit driekwart eeuw van de F1-geschiedenis, tot leuk vormgegeven circuits en grappige rijdersnamen. Maar niets daarvan kan de race-ervaring redden, want dat is natuurlijk de kern van een goed racespel.

Pro

• Erg charmante vormgeving
  • Ode aan F1
  • Circuits evolueren mee met de tijd

Con

• Verschrikkelijke AI
  • Ondermaatse besturing
  • Geen multiplayer
  • Grafisch inconsistent
  • Erg generische soundtrack
  • Tekst in plaats van boordradio
4

Over

Beschikbaar vanaf

18 september 2025

Gespeeld op

1. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox Series X|S

Genre

1. Racing

Ontwikkelaar

1. 3DClouds

Uitgever

1. 3DClouds

Probleem is dat veel reviews 'gekocht' worden. Als ik diagonaal door Reddit ga zie ik jou mening zeer regelmatig terugkomen.

Terug
Bovenaan