Met een naam als JDM: Japanese Drift Master kan je moeilijk ambigu zijn over wat de kern is van je racegame. Dit spel van de Poolse ontwikkelaar Gaming Factory neemt ons immers mee naar een fictieve Japanse streek en belicht een aspect van de autocultuur die populair is in dit land. Japan heeft immers een belangrijke invloed gehad op dit fenomeen, met onder andere de Drift King Keiichi Tsuchiya, en zelfs een van de populaire titels in de Fast & Furious-reeks ging hier dieper op in met Tokyo Drift. Wie er altijd al van gedroomd heeft om in een Nissan Fairlady Z op de Touge-wegen in Japan de driften, kan dit nu virtueel doen in JDM: Japanese Drift Master.
Het spel neemt ons mee naar de JDM-cultuur door ons in de schoenen te plaatsen van Tomasz, een jonge Poolse autocoureur die naar Japan trekt om zichzelf tot de nieuwe driftkoning te kronen. Om dit te doen zal hij zich moeten bewijzen, zeker als buitenstaander, en hij zal al snel ontdekken dat de weg naar de top heel wat hindernissen met zich meebrengt. Het spel laat ons dus niet zomaar wat races afwerken, maar het vertelt een verhaal over een underdog die zich opwerkt naar de top.
Hoewel ik het verhaal probeerde te volgen, merkte ik dat ik er toch snel doorheen ging en weinig aandacht schonk aan de gebeurtenissen. Hierdoor werd het verhaal al snel bijzaak, wat niet heel erg is, want het racen primeert natuurlijk. Op dit vlak wist JDM: Japanese Drift Master alvast redelijk goed te overtuigen. De besturing valt in de categorie simcade - een kruising tussen simulatie en arcade - en bevat zelfs twee rijmodellen waarbij er één meer naar simulatie neigt, en dus iets meer complexere handelingen vereist, en een meer arcadegerichte besturing. Al moet je niet verwachten dat je bij die laatste zonder problemen op volle snelheid door de bochten kan driften door slechts één knop in te drukken. Voor de gemakzucht koos ik om te spelen met de arcadebesturing, maar wie het graag iets uitdagender wilt, hoeft dus niets te vrezen.
Heb je jouw favoriete wagen gevonden, dan kan je eraan beginnen sleutelen. Een nieuw likje verf? Check! Nieuwe bumpers en een spoiler? Check! De prestaties van je wagen wat opdrijven? Check! Het spel biedt redelijk wat aanpassingsmogelijkheden voor zij die hun wagen graag naar hun eigen stijl ombouwen. Wil je gewoon een cool ogende auto zonder zelf elk detail aan te passen, dan kan je gewoon ook een van de pre-built bodyworks kopen. En natuurlijk steek je er ook wat pulserende neonverlichting in regenboogkleur onder om het pimpen van je wagen te vervolledigen. Je moet er natuurlijk wel vrede mee nemen dat de wagens er niet zo gedetailleerd uitzien als die in Gran Turismo 7 of Forza Motorsport, wat natuurlijk logisch is gezien dit meer een indietitel is, ontwikkeld door een kleine studio.
Hoewel ik het fantastisch vond om rond te rijden in deze wereld en er enkele zijactiviteiten zijn, zoals een rijschool, speed traps en underground races waarbij je geld kan inzetten, mocht er uiteindelijk wel wat meer te beleven zijn in deze open wereld. Soms klagen we wel eens dat er te veel afleiding is in een openwereldspel, maar hier is helaas het omgekeerde van kracht en wou ik dat er toch iets meer te doen was buiten de verhaalmissies. Wat wel leuk was, was de muziekselectie, die je bedient via de radio in je auto. Net als in Grand Theft Auto, krijg je hier een aantal zenders met elk hun eigen muziekspecialiteit, die ging van stevige eurobeats en Hiphop tot rockmuziek en natuurlijk J-pop. Voor elk wat wils dus.
Al dit moois wordt tot leven gebracht met behulp van de Unreal Engine die hier mooi werk levert. Tijdens het rijden haalde ik vlotjes 100+ frames per seconde op de hoogste settings met mijn RTX 4080 en Intel Core i7-12700K. Het spel komt ook met bijna alle toeters en bellen, waaronder DLSS 4 en Frame Generation. Enkel FRS 3 is momenteel nog afwezig, wat minder fijn nieuws is voor zij met een AMD-kaart. Op de Steam Deck draait het spel ook redelijk vlot, al boet je natuurlijk wat in wat de graphics betreft. Het is enkel spijtig dat er geen cloud saves aanwezig zijn, waardoor je jouw vooruitgang niet kan opslaan tussen je Deck en je computer. Ook minder fijn waren de lange laadtijden, zeker wanneer je een race wil herstarten. Hopelijk lossen de makers dit nog op, want ze hebben alvast hun goede wil getoond met een roadmap die heel wat interessante content aankondigt waaronder de mogelijkheid om zelf stickers te maken, een fotomodus, nieuwe auto's en events, en zelfs een splitscreen-modus. Het spel lijkt dus op de goede weg te zijn en zal hopelijk niet uit de bocht driften.
Het spel neemt ons mee naar de JDM-cultuur door ons in de schoenen te plaatsen van Tomasz, een jonge Poolse autocoureur die naar Japan trekt om zichzelf tot de nieuwe driftkoning te kronen. Om dit te doen zal hij zich moeten bewijzen, zeker als buitenstaander, en hij zal al snel ontdekken dat de weg naar de top heel wat hindernissen met zich meebrengt. Het spel laat ons dus niet zomaar wat races afwerken, maar het vertelt een verhaal over een underdog die zich opwerkt naar de top.
Racen naar de top
Het verhaal wordt voornamelijk verteld aan de hand van een in-game manga, waarbij je voor elke race of missie enkele pagina’s van deze manga kan lezen. Hoewel dit idee van de manga op zich interessant is, valt de uitwerking tegen omdat de beelden worden getoond in een soort van reader die niet schermvullend is, waardoor de weergave eigenlijk te klein is. Daarnaast komen de vele personages gewoon niet Japans over, noch in de tekenstijl, noch in hun gedragingen. De tekenstijl zelf is oké, maar voelt opnieuw niet erg Japans aan, wat best wel spijtig is, gezien de makers duidelijk een typische Japanse manga probeerden te imiteren. Zelfs de leesrichting wordt gevolgd, en voor zij die dit niet gewoon zijn is er zelfs een hulptool die je kan inschakelen.Hoewel ik het verhaal probeerde te volgen, merkte ik dat ik er toch snel doorheen ging en weinig aandacht schonk aan de gebeurtenissen. Hierdoor werd het verhaal al snel bijzaak, wat niet heel erg is, want het racen primeert natuurlijk. Op dit vlak wist JDM: Japanese Drift Master alvast redelijk goed te overtuigen. De besturing valt in de categorie simcade - een kruising tussen simulatie en arcade - en bevat zelfs twee rijmodellen waarbij er één meer naar simulatie neigt, en dus iets meer complexere handelingen vereist, en een meer arcadegerichte besturing. Al moet je niet verwachten dat je bij die laatste zonder problemen op volle snelheid door de bochten kan driften door slechts één knop in te drukken. Voor de gemakzucht koos ik om te spelen met de arcadebesturing, maar wie het graag iets uitdagender wilt, hoeft dus niets te vrezen.
Glimmende bolides
De hoofdmoot van het spel bestaat zoals verwacht uit het voltooien van een reeks missies. Deze gaan van driftraces, waarbij je de hoogste score moet behalen, tot time trials en bijvoorbeeld delivery-missies waarbij je sushi moet leveren, zonder dat je de bestelling helemaal door elkaar schudt. Er schuilt dus enige variatie in de opdrachten die je moet voltooien en missies tot een goed einde brengen levert je geld op waarmee je nieuwe auto’s kan kopen of je huidige bolide kan aanpassen. Wat het aanbod aan wagens betreft, heeft de ontwikkelaar alvast zijn best gedaan en krijgen we een mooie selectie van iconische Japanse wagens van merken zoals Nissan, Mazda, Subaru en Honda, waaronder de Honda Acty, een kei truck, een soort voertuig dat je haast niet kan wegdenken uit het Japanse straatbeeld.Heb je jouw favoriete wagen gevonden, dan kan je eraan beginnen sleutelen. Een nieuw likje verf? Check! Nieuwe bumpers en een spoiler? Check! De prestaties van je wagen wat opdrijven? Check! Het spel biedt redelijk wat aanpassingsmogelijkheden voor zij die hun wagen graag naar hun eigen stijl ombouwen. Wil je gewoon een cool ogende auto zonder zelf elk detail aan te passen, dan kan je gewoon ook een van de pre-built bodyworks kopen. En natuurlijk steek je er ook wat pulserende neonverlichting in regenboogkleur onder om het pimpen van je wagen te vervolledigen. Je moet er natuurlijk wel vrede mee nemen dat de wagens er niet zo gedetailleerd uitzien als die in Gran Turismo 7 of Forza Motorsport, wat natuurlijk logisch is gezien dit meer een indietitel is, ontwikkeld door een kleine studio.
Een open wereld om je in uit te leven
Dit laatste wil natuurlijk niet zeggen dat het geheel er lelijk uitziet. De wagens zien er best nog wel knap uit en de spelwereld zelf mag er ook zeker en vast zijn. De makers hebben hiervoor een fictieve regio genaamd Guntama ontworpen, gebaseerd op het typische Japanse landschap en gevuld met tal van herkenbare landmarks. Het spel geeft ons maar liefst 250 kilometer aan berijdbare wegen, van de typische Touge-wegen in de bergen tot neonverlichte stadstraten en pittoreske plattelandswegen. Er is zelfs een dynamische dag- en nachtcyclus en weersysteem aanwezig en dankzij het verkeer - dat je trouwens kan uitschakelen als dit storend werkt - voelt de spelwereld alvast levendig aan.Hoewel ik het fantastisch vond om rond te rijden in deze wereld en er enkele zijactiviteiten zijn, zoals een rijschool, speed traps en underground races waarbij je geld kan inzetten, mocht er uiteindelijk wel wat meer te beleven zijn in deze open wereld. Soms klagen we wel eens dat er te veel afleiding is in een openwereldspel, maar hier is helaas het omgekeerde van kracht en wou ik dat er toch iets meer te doen was buiten de verhaalmissies. Wat wel leuk was, was de muziekselectie, die je bedient via de radio in je auto. Net als in Grand Theft Auto, krijg je hier een aantal zenders met elk hun eigen muziekspecialiteit, die ging van stevige eurobeats en Hiphop tot rockmuziek en natuurlijk J-pop. Voor elk wat wils dus.
250 km aan berijdbare wegen, van de typische Touge-wegen in de bergen tot neonverlichte stadstraten en pittoreske plattelandswegen.
Al dit moois wordt tot leven gebracht met behulp van de Unreal Engine die hier mooi werk levert. Tijdens het rijden haalde ik vlotjes 100+ frames per seconde op de hoogste settings met mijn RTX 4080 en Intel Core i7-12700K. Het spel komt ook met bijna alle toeters en bellen, waaronder DLSS 4 en Frame Generation. Enkel FRS 3 is momenteel nog afwezig, wat minder fijn nieuws is voor zij met een AMD-kaart. Op de Steam Deck draait het spel ook redelijk vlot, al boet je natuurlijk wat in wat de graphics betreft. Het is enkel spijtig dat er geen cloud saves aanwezig zijn, waardoor je jouw vooruitgang niet kan opslaan tussen je Deck en je computer. Ook minder fijn waren de lange laadtijden, zeker wanneer je een race wil herstarten. Hopelijk lossen de makers dit nog op, want ze hebben alvast hun goede wil getoond met een roadmap die heel wat interessante content aankondigt waaronder de mogelijkheid om zelf stickers te maken, een fotomodus, nieuwe auto's en events, en zelfs een splitscreen-modus. Het spel lijkt dus op de goede weg te zijn en zal hopelijk niet uit de bocht driften.
Conclusie
Met JDM: Japanese Drift Master brengt Gaming Factory de Japanse driftcultuur tot leven op het kleine scherm en kan je het verhaal ontdekken van een buitenlandse underdog die zich probeert op te werken in deze adrenalinegevulde wereld. Het is echter niet het verhaal dat hier in de schijnwerpers staat, maar wel de fijne gameplay en de knappe spelwereld, die een beetje aanvoelt als een best-off van Japan. Iets meer activiteiten in deze open wereld zou echter welkom zijn en hopelijk kunnen de makers de resterende technische mankementjes ook nog gladstrijken.
Pro
- Fijn rijmodel
- Knappe Japan-geïnspireerde wereld
- Aanpasbaarheid van de wagens
- Straalt een gevoel van authenticiteit uit
Con
- Presentatie van het verhaal kon beter
- Enkele technische mankementjes
- Meer openwereldactiviteiten zijn welkom
7
Over
Beschikbaar vanaf