Review: My Little Scythe

In een ver verleden heb ik het grote broertje geleend van een goede vriend. Na het enkele keren te spelen met vrouwlief lag het uiteindelijk vooral stof te verzamelen en heb ik het dan ook terugbezorgd. Aangezien vooral de tactische zwaardere spellen mij interesseren, bleef het toch kriebelen om een eigen versie aan te schaffen. Gelukkig is er een meer geschikte variant voor kinderen op de markt gekomen, dus wou ik met veel plezier de kinderen ook eens meenemen in een tactisch steekspel.

Ik geef het wel eerlijk toe: toen My Little Scythe zoveel jaren geleden werd aangekondigd, was ik sceptisch. Scythe stond toch in mijn top van favoriete bordspellen, en ik zag niet in hoe dit zomaar een kinderversie voor dierenvrienden kon zijn. Maar goed, mijn nieuwsgierigheid won, en ik ben blij dat ik het toch een kans gaf! Dit spel doet misschien denken aan een kinderprogramma, maar vergis je niet. Als ik iets geleerd heb als bordspelfan, is het dat schijn kan bedriegen. Dus, hup, tijd om het Harvest-toernooi in te duiken!

MyLittleScythe-01.jpg

Zo gaat het eraan toe in het koninkrijk Pomme​

In My Little Scythe speel je als een van de dieren die strijden in het Pomme-koninkrijk. De winnaar wordt degene die als eerste vier trofeeën verzamelt door middel van verschillende acties die je elke beurt kiest. Zo kun je je dierenvrienden – de Seekers – over het bord verplaatsen. Wanneer ze echter appels of edelstenen bij zich hebben, kunnen ze minder ver lopen. Die spullen zijn zwaarder dan ze eruitzien! Je kunt ook de zoekactie kiezen, waarmee je nieuwe items op het bord ontdekt. Help je een andere speler door een voorwerp naar hen toe te plaatsen, dan levert dit je zelfs vriendschapspunten op.

De derde optie is de maakactie: hiermee wissel je verzamelde items in voor voordelen zoals taarten, spreuken of power-ups. Er zijn meerdere manieren om die felbegeerde trofeeën te verzamelen, zoals het winnen van een taartengevecht, het bezorgen van edelstenen en appels, of het vervullen van queesten. Of je nu liever vriendschap opbouwt of de taartensector op stelten zet, voor iedere speler is er wel een eigen pad naar de overwinning.

Componenten van hoge kwaliteit​

De componenten van My Little Scythe zijn verrassend goed, zeker voor een familiespel. Stonemaier Games levert altijd kwaliteit, en hier is dat niet anders. De edelstenen en appels zijn gemaakt van acryl, wat ze echt speciaal maakt. De miniaturen van de dieren zijn geweldig gedetailleerd en er zit zelfs een handleiding bij voor wie ze wil schilderen – ideaal als je het spel met kinderen speelt en hen meteen in de wereld van miniatuurschilderen wil introduceren.

Een verrassend smakelijk avontuur voor jong en oud.

Een klein minpuntje: de spelersmatten voelen wat dun aan. Maar omdat je hier geen uitgebreide upgrades hoeft bij te houden, valt het gebrek aan dubbelgelaagde spelersmatten niet op. Al met al krijgt de componentkwaliteit een dikke voldoende! Met zijn vrolijke kleuren en eenvoudige iconen trekt My Little Scythe ook meteen de aandacht. Het spelbord is overzichtelijk, en zelfs zonder de spelregels te lezen, kun je afleiden wat appels en edelstenen betekenen (hint: appels zijn voor taarten!). De combinatie van schattige figuren en speelse elementen creëert een wereld waarin iedere speler zich thuis kan voelen.

Toegankelijkheid ontmoet tactiek​

Qua strategie voelt My Little Scythe verrassend vertrouwd voor fans van Scythe. Elke beurt kies je één actie uit drie mogelijkheden (in plaats van vier, zoals in het grote broertje), wat het spel eenvoudiger maakt en de speelsnelheid verhoogt. Er zijn genoeg wegen naar de overwinning en ruimte om je strategie te veranderen op basis van wat er op het bord gebeurt. De kinderen waren ook zeer snel weg met de mogelijkheden en vonden al snel goed hun weg in het spel.

Net als de tunnels in Scythe, zijn er portalen verspreid over het bord die je snel laten reizen tussen verschillende gebieden. Ze bieden strategische voordelen, zeker als je taartengevechten wilt aangaan met andere Seekers. En waar je met Scythe al snel een paar uur verder bent, kun je My Little Scythe meestal binnen een uur afronden, een enorm pluspunt voor wie snel wil spelen. Voor mij wel een ideale combinatie om het spel sneller op tafel te krijgen maar dan moeten die kleine rakkers daar natuurlijk wel zin in hebben.

Conclusie

Op het eerste gezicht lijkt My Little Scythe een familiespel of introductie tot zwaardere bordspellen, en dat klopt. Maar zelfs doorgewinterde spelers zullen het spel waarderen. Terwijl Scythe soms intimiderend kan zijn voor nieuwe spelers, biedt My Little Scythe een minder complexe ervaring zonder af te doen aan het plezier of de uitdaging. Eigenlijk is dit spel ook te vergelijken met een taart: soms wil je gewoon genieten zonder al het werk dat daar bijhoort. My Little Scythe is precies die eenvoudige maar lekkere ervaring: ongedwongen, met alle smaak en zonder extra moeilijkheidsgraad. In plaats van oorlog en macht draait het in My Little Scythe om vriendschap en taarten. Het idee dat je niet kunt winnen als je vriendschap te laag is, geeft kinderen een subtiele maar waardevolle les. Als alles misgaat, onthoud: geen vrienden, geen trofee. Misschien een herinnering die we allemaal soms nodig hebben! Kortom, My Little Scythe is een goede mix van toegankelijkheid, strategisch spelplezier en de nodige moraal. Een aanrader voor jong en oud – en zeker voor iedereen die een taartgevecht wel ziet zitten!

Pro

• Toegankelijk en snel
  • Leuk
  • Mooi thema
  • Goede instapper naar moeilijkere spellen

Con

• Kwaliteit spelersmatten kon beter
8

Over

Uitgever

1. Stonemaier Games

Designer