Review: Red One (4K UHD blu-ray)

Afgelopen kerstperiode konden we genieten van enkele nieuwe bioscoopreleases, waaronder de film Red One. Hierin wordt de Kerstman ontvoerd en was het dus niet meer dan logisch dat het einde van vorig jaar als releaseperiode gebruikt zou worden voor het uitbrengen van de film. Die periode ligt al een drietal maanden achter ons, maar toch kunnen we weer genieten van wat kerstperikelen. Neen, Mariah Carey zit gelukkig nog steeds in de diepvries, maar Warner Bros. bracht vorige maand wel de dvd- en blu-ray-release uit van Red One. Ho ho hoooo!

Ja, de Kerstman deelt nog elk jaar cadeautjes uit over de hele wereld en doet dat allemaal op dezelfde nacht. Maar daar lijkt in Red One verandering in te komen. De bedrijvigheid op de drukste dag van het jaar komt in gevaar als de man in z'n rood kostuum wordt ontvoerd. Achter de Kerstman staat een ganse Amerikaanse operatie die alles in goede banen leidt, met onder meer een sectie die toezicht houdt op mystieke figuren. De boodschap komt over dat iedereen z'n kerstcadeautje te danken heeft aan de Amerikanen, maar met de recent ingevoerde importtarieven komt daar misschien wel een einde aan.

Tof verhaal, maar met beperkingen​

Hoe dan ook, de Kerstman (J.K. Simmons) is ontvoerd en dus is Kerstmis in groot gevaar. Gelukkig heeft de bebaarde man een stoere rechterhand: Callum Drift (Dwayne Johnson). Hij ging als hoofd beveiliging van de Noordpool stoppen met zijn job omdat hij het gedrag van de volwassenen tijdens de feestdagen niet meer kon verdragen, maar de ontvoering gooit roet in z'n eten. Nog enkele extra werkdagen draaien dus ... Helaas voor Callum moet hij dat doen met Jack O'Malley (Chris Evans), zo'n irritante volwassene die als kind altijd op de lijst met stoute kinderen heeft gestaan. In opdracht van een voor hem onbekende opdrachtgever hackte hij seismologische signalen om te achterhalen waar de bedrijvigheid plaatsvindt op de Noordpool. En die gegevens zorgden dus voor de ontvoering van de Kerstman. Jack heeft dus het een en ander goed te maken ...

Red One had potentie maar heeft die niet waargemaakt.

Niet enkel Callum heeft het gehad met de kerstdagen en cadeautjes uitdelen, ook kerstheks Grýla (Kiernan Shipka) is het meer dan beu en beslist dan maar om de stoute en ongehoorzame mensen te straffen. Maar daarvoor heeft ze de magische krachten van de Kerstman nodig. Ze is namelijk van plan alle mensen op te sluiten in kerstbollen. Je weet wel, van die schudbollen waarin het sneeuwt als je ermee, euhm, schudt. De ontvoering en de reddingsacties die ermee gepaard gaan, zorgen alleszins voor een pak actievolle avontuurlijke ondernemingen, waarin het duo Callum en Jack het moet opnemen tegen een aantal mythische figuren, waaronder grote, kwaadaardige sneeuwmannen, hellehonden en meer. De actie zit bijzonder goed in elkaar en is best vermakelijk, al werd er precies wel bespaard op de CGI. Helaas ziet alles er nogal onscherp uit. En daar verandert een 4K UHD blu-ray helaas niets aan.

Blu-ray schijfjes komen meestal met een aantal extra's en daar houden we een alinea voor vrij in onze reviews, maar in het geval van Red One is daar niets van aan. Ik kan dus best kort zijn, want er is na het bekijken van de middelmatige film helaas geen hol meer te beleven. Geen behind-the-scenes, geen bloopers, geen uitleg van de regisseur. Helemaal niks. Een gemiste kans dus, want het had de middelmatigheid van Red One wat kunnen doen verteren.

Conclusie

Mijn kinderen en ik hadden wel zin in Red One, ook al scheen vorige week het zonnetje nog. Zolang Mariah Carey in de diepvries blijft, heb ik altijd wel zin in een beetje Kerstmis. Helaas heeft Red One de verwachtingen niet ingelost. Het verhaal zit goed in elkaar en de actie is vermakelijk om naar te kijken, maar het is allemaal een beetje middelmatig uitgewerkt. Vooral de onscherpe CGI valt op en daar verandert een 4K UHD blu-ray schijfje niets aan. Ook voor wie extra's verwacht is er slecht nieuws, want op de film na staat er niks anders op de twee bijgeleverde schijfjes. Zonde!

Pro

• Onvoorspelbaar
  • Toffe actie

Con

• Zoveelste middelmatige kerstfilm
  • Tegenvallende CGI
  • Geen extra's op de schijfjes
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

19 maart 2025

Genre

1. Actie
  2. Familie
  3. Komedie

Speelduur

123 minuten

Regie

Jake Kasdan

Cast

Dwayne Johnson, Chris Evans, Lucy Liu, J.K. Simmons, Kristofer Hivju, ...

Uitgever

Warner Bros.

2 schijfjes maar alleen de film staat erop?
Wat is dan het verschil tussen de 2 schijfjes? :)
Of moet je halverwege de film ineens van bluray wisselen? Lekker old skool :D

Ene is gewone blu-ray, de andere 4K.
Thx :), ik vroeg het mij echt af.
Ik zag al taferelen voor mij zoals old skool Final Fantasy, waar je halverwege de film ineens een melding krijgt "Please insert disc 2".
Handig als plaspauze natuurlijk.

Terug
Bovenaan