Een van de betere tweespelersspellen van de voorbije jaren is wat mij betreft ongetwijfeld Sky Team. Het basisspel nam ik vorig jaar al onder de loep. Dit jaar mochten we via 999 Games ook de uitbreiding Sky Team: Turbulentie verwelkomen. Of ik daarmee aan de slag wou gaan? Absoluut! Welke vernieuwingen de makers met deze uitbreiding weten te brengen, kom je alvast te weten in onderstaande review!
Sky Team is een coöperatief tweespelersspel, waarbij je als piloot en copiloot de controle neemt over een vliegtuig. Ondertussen werd hiervoor ook een uitbreiding, namelijk Sky Team: Turbulentie
uitgebracht. Aan de basisopzet werd niets gewijzigd. Je dient nog steeds met behulp van dobbelstenen je vliegtuig te laten landen. Hoewel de uitbreidingsscenario’s in het basisspel al pittig waren, weten de makers toch nog een aantal leuke toevoegingen te brengen.
Wat meteen opvalt ten opzichte van het basisspel, is het alarmtableau en de bijhorende fiches. Staat er aan het begin van een ronde een alarmsymbool, dan dien je een alarmfiche naar keuze om te draaien. Hierop vind je één van de acties die je in die beurt niet meer mag gebruiken totdat je het alarmfiche hebt verwijderd en het systeem hebt hersteld. Het klinkt simpel, maar ik kan jullie alvast vertellen dat de verkeerde alarmen op de verkeerde momenten heel wat roet in het eten wisten te gooien.
Maar wat kwamen die pinguïns daar nu bij doen? Wel, eerlijk? Vrij weinig … In een aantal scenario’s kom je terecht in Antarctica. Op dat moment kan je in plaats van vliegtuigen, gebruik maken van pinguïns op het landingsspoor. Functioneel voegt het helaas niets toe, maar als gimmick is het wel leuk gevonden. Waar wel wat nieuwe spelregels aan te pas komen, zijn de nieuwe scenario’s. Hierbij zal je merken dat er wel een aantal leuke twists werden toegevoegd, maar dat ook op dat vlak niets baanbrekends werd gewijzigd. Wie eerder van Sky Team kon genieten, zal dat van deze uitbreiding echter ook zeker doen. Voor een relatief beperkte prijs krijg je namelijk heel wat 'vliegsim'-uren van de gekende Sky Team-kwaliteit in de plaats. Was je fan van het basisspel, dan zou ik absoluut niet twijfelen!
Sky Team is een coöperatief tweespelersspel, waarbij je als piloot en copiloot de controle neemt over een vliegtuig. Ondertussen werd hiervoor ook een uitbreiding, namelijk Sky Team: Turbulentie
Wat als de elektronica faalt?! Alarm!
Sky Team: Turbulentie komt in een kleine ecologische verpakking. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er niet heel wat kan schuilgaan in dit kleine pakketje. Hierin vinden we namelijk maar liefst twintig nieuwe scenario’s met daarbij tien nieuwe aanvliegsporen, twee hoogtesporen, een alarmtableau, zes alarmfiches en … zes pinguïnfiches. Wat, pinguïns? Jup, pinguïns!Bij Sky Team: Turbulentie lijkt het vooral om extra uitdaging te draaien.
Wat meteen opvalt ten opzichte van het basisspel, is het alarmtableau en de bijhorende fiches. Staat er aan het begin van een ronde een alarmsymbool, dan dien je een alarmfiche naar keuze om te draaien. Hierop vind je één van de acties die je in die beurt niet meer mag gebruiken totdat je het alarmfiche hebt verwijderd en het systeem hebt hersteld. Het klinkt simpel, maar ik kan jullie alvast vertellen dat de verkeerde alarmen op de verkeerde momenten heel wat roet in het eten wisten te gooien.
Slecht zicht en turbulentie zorgen voor extra uitdaging
Bij Sky Team: Turbulentie lijkt het vooral om extra uitdaging te draaien. Naast de alarmfiches mogen we ook de fenomenen ‘turbulentie’ en ‘slecht zicht’ verwelkomen. In het eerste geval dien je na het plaatsen van een dobbelsteen, de overgebleven dobbelstenen opnieuw te werpen. In het tweede geval kies je telkens maar uit twee dobbelstenen. Niet heel erg vernieuwend, maar wel leuk gevonden situaties die het basisspel iets pittiger weten te maken.Maar wat kwamen die pinguïns daar nu bij doen? Wel, eerlijk? Vrij weinig … In een aantal scenario’s kom je terecht in Antarctica. Op dat moment kan je in plaats van vliegtuigen, gebruik maken van pinguïns op het landingsspoor. Functioneel voegt het helaas niets toe, maar als gimmick is het wel leuk gevonden. Waar wel wat nieuwe spelregels aan te pas komen, zijn de nieuwe scenario’s. Hierbij zal je merken dat er wel een aantal leuke twists werden toegevoegd, maar dat ook op dat vlak niets baanbrekends werd gewijzigd. Wie eerder van Sky Team kon genieten, zal dat van deze uitbreiding echter ook zeker doen. Voor een relatief beperkte prijs krijg je namelijk heel wat 'vliegsim'-uren van de gekende Sky Team-kwaliteit in de plaats. Was je fan van het basisspel, dan zou ik absoluut niet twijfelen!
Conclusie
Sky Team, de vliegtuigsim in bordspelformaat, wist mij vanaf de eerste minuut te verrassen. Ondanks dat je enkel maar met dobbelstenen speelt, weten de makers de thematiek fantastisch vorm te geven. In Sky Team: Turbulentie wordt nu verder gebouwd op deze succesvolle formule. Vond je de eerste al uitdagend, dan kan ik je beloven dat je met deze uitbreiding nog meer zal zweten. Vooral de toevoeging van het alarmtableau wist voor de nodige extra uitdaging te zorgen. Hoewel Sky Team: Turbulentie niets verandert aan de core mechanics, worden er toch een aantal leuke twists toegevoegd. Toegegeven, erg vernieuwend zijn deze niet, maar extra content binnen een leuk spel, daar kunnen we uiteraard niet kwaad om zijn. Een aanrader voor wie ook kon genieten van het basisspel!
Pro
- Maakt het basisspel nog uitdagender
- Voor een klein prijsje toch redelijk wat nieuwe content
- Wijzigt niets aan de core mechanics
Con
- Ondanks een mooie aanvulling, niet erg vernieuwend
- De pinguïns lijken leuk, maar voegen weinig toe
8.5
Over
Uitgever
- 999 Games
Designer