Review: Sleep Awake

Wie Blumhouse zegt, denkt waarschijnlijk aan de vele horrorfilms die werden geproduceerd door dit bedrijf, zoals The Black Phone, Creep, Insidious, M3gan of Paranormal Activity. Maar wist je dat ze sinds 2023 ook hun eigen gamedivisie hebben? Op 2 december verscheen alvast hun eerste grote titel, Sleep Awake. Hoewel, groot is relatief natuurlijk, want het blijft eerder een indie-titel. Waar deze titel vooral door opvalt, is het creatieve duo dat erachter schuilt. Sleep Awake is namelijk ontsproten uit de breinen van Cory Davis, die in het verleden ons het fascinerende Spec Ops: The Line bracht, en Robert Finck, de tourgitarist van Nine Inch Nails, die ook een tijdje bij Guns N’ Roses speelde. Ik was alvast benieuwd wat de combinatie van deze twee creatieve geesten zou geven.

De opzet van Sleep Awake klonk alvast veelbelovend. Het spel speelt zich af in een toekomst waarbij onze wereld ten onder is gegaan aan een catastrofale gebeurtenis, die de naam The Swell kreeg. Een zondvloed aan giftige regen heeft de wereld in ruïnes gelaten en wat overblijft van de mensheid leeft in de laatste stad op aarde: The Crush. Hier proberen mensen wanhopig wakker te blijven, want The Swell bracht niet enkel giftige regen met zich mee, maar ook The Hush, een fenomeen waardoor mensen verdwijnen in hun slaap. Er ontstaan verschillende facties die elk hun eigen methodes ontwikkelen om wakker te blijven, de ene al gekker dan de andere. In deze wereld probeer jij te overleven als Katja en onderneem je een tocht die meer inzichten en, wie weet, een oplossing voor The Hush zal brengen.

SHARE_20251204_0726530.jpeg

Koortsdroom​

Dat het gebrek aan slaap rare dingen doet met een mens zal al snel duidelijk worden tijdens het spelen van Sleep Awake. Los van de mysterieuze gebeurtenissen in het spel, voelt deze horrortrip bijzonder psychedelisch aan, waarbij de makers zelfs gebruik maken van gefilmde beelden om de trippy sequenties die ons hoofdpersonage beleeft vorm te geven. Op zo’n momenten lijkt het alsof we ons even in een avant-gardefilm bevinden, maar of er betekenis dient gegeven te worden aan deze beelden is niet duidelijk. Los daarvan speelt het spelt eigenlijk als een dertien in een dozijn horror-walking simulator, met hier een daar een jumpscare, enkele lichte puzzels om op te lossen en een paar levels waarbij je stealth-gewijs enkele vijanden probeert te ontwijken. Helaas is de AI van deze vijanden niet al te snugger, en raak je ze snel kwijt - zeker als je spurt naar een checkpoint, dat meestal wordt gevolgd door een gesloten deur. Eigenlijk miste ik over het algemeen wat spanning, en de horrorfanaat in mij bleef toch wat op zijn honger zitten.

Waar je het spel voor in huis wilt halen, is de psychedelische, nachtmerrieachtige sfeer en het mysterieuze verhaal.

De omgevingen die je doorloopt zijn gelukkig best knap en bijzonder sfeervol, al zal je ook enkele keren een saai gangpad bewandelen. De droomsequenties die je doorloopt, zijn helaas minder interessant omdat ze te abstract zijn vormgegeven. Wat mij ook enigszins stoorde, is het slakkentempo waaraan je de levels doorwandelt, al heb je gelukkig wel een sprintfunctie (die je evenwel niet altijd kan gebruiken). Deze functie zal ook vooral zijn nut hebben in de levels waarin je vijanden dient te ontwijken. Interageren met objecten in de wereld voelde ook niet altijd heel nauwkeurig aan en met momenten was het bovendien niet duidelijk wanneer je met een bepaald object diende te interageren, tot je er zowaar met je neus tegenplakte, of was het soms zoeken waar je naartoe moest omdat de doorgang wat verstopt was. Voor de gameplay moet je deze titel dus alvast niet in huis halen.

Een korte, maar hallucinante ervaring​

Waar je het spel voor in huis wilt halen, is de psychedelische, nachtmerrieachtige sfeer en het mysterieuze verhaal. Dit verhaal wordt je echter niet op een dienblad gepresenteerd. Net zoals in andere gelijkaardige titels, bevat het spel redelijk wat achtergrondinformatie over de gebeurtenissen die zich voor en tijdens het spel afspelen. Het is dus aangeraden om goed te letten op je omgeving, de audiotapes te beluisteren en de microfiches die je vindt te lezen. Zonder dit zal het verhaal helaas cryptisch en verwarrend aanvoelen, want het spel jongleert met heel wat concepten zoals je hierboven al kon merken. Na het spel uit te spelen in een viertal uurtjes, zat ik nog steeds met heel wat vragen. Het einde van het spel is trouwens ook zeer open en hint duidelijk naar een mogelijkse DLC of een sequel. Ergens vind ik het spijtig dat er geen betere afronding is van het verhaal, want je hebt natuurlijk altijd de kans dat dit vervolg, in welke vorm dan ook, er niet zal komen.

Verder zijn de bezwerende muziek van Robert Finck en de trippy visuals natuurlijk een meerwaarde voor het spel. Het zijn alvast dit soort elementen die me zullen bijblijven nu mijn tijd met Sleep Awake erop zit. Ik zie mezelf het ook niet meteen herspelen, daarvoor is de pacing soms te traag en de gameplay niet interessant genoeg. Bovendien is er ook simpelweg geen chapter select die zou toelaten om de meer interessante hoofdstukken te herspelen, laat staan die ene Void Shadow en microfiche te verzamelen die ik nog mis om de Platinum-trophy te behalen. Het prijskaartje is ten slotte misschien ook wat aan de hoge kant, maar liefhebbers van het genre zullen deze op termijn toch zeker eens willen checken, zolang je de gebreken er voor lief bij kunt nemen natuurlijk.

Conclusie

Sleep Awake plaatst je in de schoenen van Katja, een jongedame die probeert te overleven in de chaos, na een catastrofale nachtmerrie waarbij in slaap vallen zomaar eventjes je einde kan betekenen. De trippy visuals en het bizarre verhaal loodsen je doorheen het spel, dat vooral wordt tegengehouden door de vederlichte gameplay, slappe AI en een gebrek aan spanning. De game brengt weinig nieuws voor de dag, maar voor liefhebbers van psychologische horror en weirdness is het een leuk tussendoortje.

Pro

• Verhaal
  • Sfeer
  • Psychedelische visuals

Con

• Zwakke AI
  • Weinig originele gameplay
  • Redelijk kort, met een iets te hoog prijskaartje
  • Open einde hint te nadrukkelijk naar een vervolg
6.5

Over

Beschikbaar vanaf