Robotstofzuiger

xiaomi roborock s5max. presteert beter dan die roombas die 5 keer zo duur zijn en hij dweilt nog eens ook. heb 2 border collies die dagelijks modder binnen brengen en hele dag binnen en buiten kunnen door een hondenluik in de keuken. de roborock kan het allemaal proper houden tot ongeveer een 7 a 10 dagen. Als hij met een heel vuile dweil voort dweilt, trekt die strepen, en die krijgt hij er moeilijk uit achteraf.

dagelijkse routine nu :

stofbakje leegmaken + water bijvullen + dwijl vervangen ( 3 min werk)

wekelijks :

hondenhaar uit de wielen en borstels halen ( 3 min)
modder van de onderkant wassen ( 2-5 min, te zien hoe nauw het steekt)

hiervoor was het elke 2 dagen een half uurtje dweilen per verdieping.

wij komen van zo een overpriced roomba en heben de roborock bijgekocht om enkel te dweilen. de roomba staat nu in de kast want de roborock doet alles beter. over de batterij kan ik niet spreken want hij rijd hier pas rond sinds eind september. maar ik heb een huis met 170m² bewoonbare opp en dan doet hij nog makkelijk met één laadbeurt. kan zelf sommige plekken 2-3 keer doen.

heeft ook alles :

smartphone bediening,
meerdere maps
kan naast de trap stofzuigen zonder er af te vallen
schema's
je kan kamers en zones aanduiden waar ie niet mag komen
detectie van matten, zodat die ze niet dweilt
obstakel detectie
als hij bvb niet tussen de poten van een stoel kan, rijd hij er een rondje rond en probeert elk hoekje zoveel mogelijk mee te pakken
volledig uit elkaar te halen, elk onderdeel koop je op aliexpress voor een appel en een ei. ( pakket van 10 herbruikbare dweiltjes, = 6 euro , reserve borstels, filters,... allemaal tussen de 5 en 10 euro). wij hebben hier al 6 maand 20 dweiltjes die dagelijks roteren en dan eens allemaal samen gewassen worden met de vodden.

ik ben princiepieel heel skeptisch tegenover chinezen, maar dit is echt de uitzondering. (Oneplus telefoons zou ik bijvoorbeeld nooit moeten hebben met al de bugs en shit in hun OS)

je kan em heel vaak vinden voor minder dan 300 euro op pepper.com met één of andere alieexpress coupon. S5max en s6 zijn trouwens bijna identiek. de s5max komt er in reviews altijd net iets uit beter uit zelfs...
Situatieschets: de gewone stofzuiger is bijna om zeep en valt steeds uit door oververhitting (ja ja, de filters zijn proper) en onze Dyson kan geen volledige poetsbeurt van de benedenverdieping meer aan meer aan wegens verminderde batterijcapaciteit. Oplossing leek dus een Roomba 974 op iBOOD kopen voor €308 (verzending incl). Op zich waren we daar wel heel tevreden van, maar natuurlijk in een huis met gelijkvloers en 2 verdiepingen kan je maar ⅓ laten kuisen hé. De Roomba heeft maar 1 kaart en poetst zeer traag als hij een nieuwe omgeving leert (onze benedenverdieping kuisen duurt dan langer dan een uur) en telkens je hem verzet heb je het vlaggen. Omdat er op de 2e verdieping ook een kattenbak staat en poes graag kunstwerken maakt met kattengrit, dan toch op basis van de gequote post een Robomax S5max gekocht op Aliexpress (€340 verzending incl).

Die Roborock en de Roomba zijn eigenlijk niet te vergelijken. Er is werkelijk geen enkel punt waarop de Roomba zelfs maar in de buurt komt.
  • De Roborock poetst ook met nat, de Roomba niet
  • De Roborock kan je beperken tot 1 ruimte, of een stuk van een ruimte, de Roomba enkel op tijd. Je kan tegen de Roomba zeggen, poets max 30 minuten, maar wat er dan gepoetst is, is pure willekeur.
  • De Roborock kan 5 verdiepingen leren, de Roomba maar 1
  • Bij de Roborock kan je no-go zones aanduiden in de kaart in de app, bij de Roomba moet je hardware kopen om zones af te bakenen waar hij niet mag komen
  • De Roborock is sneller, kuist onze onderverdieping in 45 minuten. De Roomba rond de 53 minuten. Zoals eerder beschreven, soms langer dan een uur.
  • De Roborock is grondiger en "durft" op meer smalle plaatsen komen. Doet volgens de app ook 5% meer m² per verdieping dan de Roomba, al kan dat een optimistische schatting van de app zijn
  • In de Roborock app kan je live zien waar je Roborock is, waar hij is geweest, en welke stukken hij nog gaat doen. Bij de Roomba kan je enkel zien dat hij bezig is
  • Bij de Roborock kan je de volgorde van kamers en subkamers aanduiden. Zo kan je eerst de tv-hoek laten doen, dan de living, dan de keuken, dan de eetkamer, ... Dat is zeer handig, want bij de Roomba is dat willekeur. Dus als je TV wil kijken, zou je wel eens pech kunnen hebben
  • Als je wil spotcleanen, kan je de Roborock via de app naar een bepaalde plaats op de kaart sturen. De Roomba moet je zelf optillen en dan op de spot clean knop drukken.
  • Bij de Roborock kan je per (sub)kamer instellen hoeveel water hij gebruikt en hoe hard hij zuigt
  • Wij bakken zelf ons brood en door dat te snijden ligt het aanrecht meestal vol kruimels. Ik keer die dan met mijn hand op de grond als ik de poetsrobot aanzet. Bij de Roborock is alles mooi weg, bij de Roomba bleef er vaak wat liggen
  • Je kan de Roborock besturen als een RC-auto met je GSM (!!!!!!)
  • ...
Samengevat: De Roomba was nog in zijn 14 dagen retourtermijn en is dus terug naar de winkel. Op de benedenverdieping is hij vervangen door een Roborock S7 (€427 met verzending op Aliexpress, grotendeels gelijk aan de S5Max, maar hij poetst beter met nat en kan zijn dweil opheffen als hij over een mat gaat, heeft grotere waterbak + afvalbak, etc etc). Op de bovenverdieping de S5Max die dagelijks automatisch loopt om het kattengrit op te zuigen, voor de tussenverdieping wordt de S7 verzet. Wisselstukken zijn inderdaad heel goedkoop en de toestellen werken perfect. Ik ben eigenlijk zelden zo tevreden over stuk technologie geweest. Trouwens, deze post is niet gesponsord hé. Voor een keer ben ik eens content.

Overigens, over Oneplus vertel je toch prietpraat hoor makker. Heb van 2014 tot 2020 enkel Oneplus gebruikt en heb vorig jaar de kapitale fout gemaakt om een Samsung te kopen. Ik ben nog nooit zo ontevreden geweest. Mijn volgende is terug een Oneplus.

Laatst bewerkt:
Ecovacs DEEBOT 950 (Ozmo) hier en heel tevreden van. Stofzuigen doet 'ie zeker goed en zelfs het dweilen best goed te noemen.
De vervangfilters en dergelijke zijn ook via de gekende Chinese websites te vinden.

De Roborock S5 max vorige week gekocht voor 295€ op Pepper, is al aangekomen ondertussen en heel content van, goeie tip.

Hier wel heel tevreden van Roomba i7, wel prijzig inderdaad.

Braava Jet heb ik ook, maar zou ik niet aanraden tenzij je het ok vindt dat er strepen zijn.

Vorige week de Dreame L10 pro gekocht op ali, voor iets minder dan 300 euro. Zou heel gelijkaardig zijn aande Roborock S5 max, tot nu toe in elk geval zeer blij met onze aankoop!

Wij hebben 2 roomba's, genaamd Jef Senior en Jef Junior.

Senior is een oud model, zonder app en is nu gedegradeerd tot de bovenverdieping. Maar begint enorm veel lawaai te maken en soms zelfs moeite om in zijn dock te rijden...

Junior is een Roomba 976, gekocht in de colruyt voor nog geen 100% ipv de normale 350/400. Laatste stuks van de collishop stonden aan -50% en dan nog eens een extra korting op...

Van Junior wel tevreden maar met 2 kindjes zou een exemplaar dat ook dweilt wel handiger zijn.
Topic wat in de gaten houden mocht er nog ergens een deftige promo zijn voor een roborock

Sinds anderhalf jaar rijdt hier de Xiaomi 1s rond. Gekocht op ali voor 250 euro. Volgens mij komt die uit dezelfde fabriek als de roborocks, want de functionaliteiten zijn vergelijkbaar en de spare parts zijn gewoon uitwisselbaar.

Stofzuigen moest hier toch om de 2 dagen gebeuren omdat we een langharige hond hebben. (of zelfs dagelijks in de rui periode) Nu zal het veel zijn als we eens in de maand handmatig stofzuigen. Voor de rest houdt de robot het proper.

Ondanks de vele haren die opgezogen worden moet ik maar om de 2 - 3 weken de borstels en wielen haar vrij maken. Is ook maar een jobke van 5 minuten. De borstels en filter vervang ik altijd wanneer de app dat aangeeft. Een setje kost 12 euro en daar doe ik bijna anderhalf jaar mee.

De gelijkvloers is hier 130m², waarvan volgens de app 95m² gestofzuigd wordt. De rest zal ingenomen worden door muren en kasten. Na een volledige ronde is er nog 45% batterij over, dus de kwaliteit van de batterij is zeker ook in orde. Als we hem eerst boven gezet hebben en dan meteen beneden laten rond rijden komt hij er net niet met 1 batterij lading. Maar hij gaat zelf naar de docking om op te laden en doet gewoon verder waar hij gestopt was.

Toch wel 1 van de beste aankopen ooit moet ik zeggen. Moest deze ooit stuk gaan, dan koop ik waarschijnlijk een roborock met dweilfunctie.

Hoe doen die roborocks het in de hoeken?
Mijn huidige neato botvac 75 is helemaal versleten (ook al een jaar of 8 schat ik) En altijd heel tevreden van geweest.
Maar met de komende verhuis kan ik wel een nieuwe gebruiken. En dan mss ook onmiddellijk met dweilfunctie. Ik neem aan dat je die functie ook kan uitschakelen als het niet nodig is?

je kan die uitschakelen. het is een ronde robot dus in de hoekjes gaat er altijd wat achter blijven. al doet die dat wel redelijk goed imo.

de kuisvrouw komt hier om de 14 dagen en die kuist dat wel op :) tussendoor houd die robot het hier proper met 2 bordercollies en 2 katten + een hondenluik dat in weer en wind open staat.

Hier ook een tevreden gebruiker van een Xiaomi robotstofzuiger. Wel bewust gekozen voor één zonder dweilfunctie, omdat de vriendin dacht dat dat stilstaande water zou beginnen stinken. Ik probeer praktisch alles van Xiaomi te kopen, want alles wat we er reeds van hebben werkt super en is goed geprijsd (smartphones, robotstofzuiger, dweil, elektrische step, camera's, ...).

Lol na het dweilen moet je dat water wel verwijderen he.
Of laat je de emmer waarmee je gekuisd hebt ook een paar weken staan? :P

Lol na het dweilen moet je dat water wel verwijderen he.
Of laat je de emmer waarmee je gekuisd hebt ook een paar weken staan? :p

Geen idee, heb nooit gedweild op de oldskool manier eerlijk gezegd. 😅
Wij gebruiken een Xiaomi mop (https://www.xiaomiproducts.nl/nl/xiaomi-deerma-water-spray-mop-tb500.html) en daarvoor heb je geen emmer water nodig. Achteraf ook geen vuil water te verwijderen, maar enkel de doek in de wasmachine gooien.

Dus je moet elke dag dat water vervangen (en waarschijnlijk die doek proper maken)? Dan zie ik het nut van zo'n dweilrobot niet echt eerlijk gezegd. Het bakje van de robotstofzuiger moet je maar eens in de zoveel weken leegmaken, maar elke dag een actie gaan ondernemen hiervoor is me wat te veel van het goede. Dan kan je beter manueel dweilen, aangezien een robot elke dag moet uitrijden om hetzelfde resultaat te kunnen bekomen als wekelijks manueel stofzuigen/dweilen.

Laatst bewerkt:
Geen idee, heb nooit gedweild op de oldskool manier eerlijk gezegd. 😅
Wij gebruiken een Xiaomi mop (https://www.xiaomiproducts.nl/nl/xiaomi-deerma-water-spray-mop-tb500.html) en daarvoor heb je geen emmer water nodig. Achteraf ook geen vuil water te verwijderen, maar enkel de doek in de wasmachine gooien.

Dus je moet elke dag dat water vervangen (en waarschijnlijk die doek proper maken)? Dan zie ik het nut van zo'n dweilrobot niet echt eerlijk gezegd. Het bakje van de robotstofzuiger moet je maar eens in de zoveel weken leegmaken, maar elke dag een actie gaan ondernemen hiervoor is me wat te veel van het goede. Dan kan je beter manueel dweilen, aangezien een robot elke dag moet uitrijden om hetzelfde resultaat te kunnen bekomen als wekelijks manueel stofzuigen/dweilen.
Met huisdier(en) en kind(eren) geraak je er toch niet met wekelijks stofzuigen en dweilen. Hier mag dat soms dagelijks :sop:

Roomba rijd elke nacht maar neemt precies ook niet altijd alles mee, en die bak moet ik minstens 1 keer in een week legen

Terug
Bovenaan