Rousseau van voorzitter naar lijstduwer na racistische uitspraken?

In een zatte bui racistische dingen uitkramen met als excuus "ik was zat, en het was om grappig te zijn" vs op een afgesloten forum racistische memes sturen (die per definitie bedoeld zijn om grappig te zijn)
Iets compleet @anders.
Bovendien bestaat er in het Belgische rechtssysteem geen verwijzing naar andere zaken om de strafmaat te bepalen.

DPG heeft inmiddels het artikel, dat Rousseau via de rechtbank had laten verbieden, online gezet.
Nu Conner Rousseau zelf het proces-verbaal heeft kunnen inkijken, er ook zelf over communiceert en zijn eigen standpunt naar voren heeft kunnen brengen, vinden wij, de hoofdredacteurs van Het Laatste Nieuws en VTM NIEUWS, dat ook het publiek mag geïnformeerd worden over wat er volgens onze - goed ingelichte - bronnen in het proces-verbaal staat.

Hoe kom je daar bij? Hoe is dit te vergelijken?

Ik heb mij eigen bedenkingen bij de situatie, maar krijg de indruk dat dit nu gewoon als excuus gebruik wordt om de grootste bagger maar eens allemaal te spuien. Amai er staat hier veel nonsens in deze thread sinds de persconferentie. Er wordt vanalles bij de haren bijgesleept. Ik dacht dat we trachtten een hogere standaard te hebben dan HLN hier op P&A?
Ha, ik ben niet de enige bij wie het opvalt dat er hier door sommigen serieus getrolled wordt met hun "verontwaardiging". Ik zie VB-stemmers die ik zelf al een heleboel racistische shit heb zien verkopen nu moord en brand schreeuwen over 1 dronken uitspraak van Rousseau :laugh:. Het is toch allemaal redelijk doorzichtig hoor.

Dat gezegd zijnde mag Rousseau nog zo veel zeggen dat hij zat was, dat maakt het echt niet beter. Ik verwacht van de politici die dit land leiden niet alleen dat ze geen racistische gedachten hebben, maar ook dat ze godverdomme nuchter blijven. Enfin, ik heb het al eerder gezegd, maar dit bevestigt (helaas nogmaals) dat mijn grote argwaan tegenover zijn persoon bij zijn aanstelling als voorzitter alleen maar terecht is.

Hij heeft wel het "geluk" dat het de Roma zijn die hij beledigd heeft. Die paar kiezers die in dit land wakker liggen van racisme zijn totaal insignificant wanneer we straks gaan stemmen. Ik betwijfel dus dat dit straks nog heel veel impact gaat hebben, tenzij de partij intern haar principes terugvindt (maar stemmen > principes). Uiteindelijk zal het enkel in de rechtstreekse debatten met een TVG moeilijk worden. Die morele high ground is hij nu toch kwijt. Maar goed, misschien gebruikt hij dit wel om zijn partij nog meer "flinks" te maken, hij was daar toch al mee bezig. O.a. met zijn uitspraken over Molenbeek en thuisblijvende moeders.

Laatst bewerkt:
Al betwijfel ik dat dit tegen de verkiezingen nog veel impact gaat hebben, behalve dan misschien in rechtstreekse debatten met TVG.
Juni is nog ver weg. Het zal misschien in de aanloop naar nog eens opgerakeld worden, maar kans is groot dat er tegen dan al een nieuwe combiplasser is opgedoken (waarbij combiplasser staat voor één of ander fait divers van een andere politicus), die vervolgens met alle aandacht gaat lopen.

Denk ook wel niet dat de rechtse en racistische toon van Conner nu plots VB-ers gaat overtuigen , het is gewoon een heel speciaal figuur. En willen de kiezers van Vooruit dan dat hun partij(voorzitter) soms toch wel echt rechtse praat verkondigt?
Niemand houdt van lesspellende tweegezicht figuren die in overdrive A toeteren, B verwijten en dan stiekem, niet zo stiekem..., zelf niet beter te zijn.
Een hoop geacteer en gemanipuleer erbij, gedreven door narcisme. De betere connecties gebruikend.
Ene die zich god waant, en al haast van zijn piëdestal reeds is gevallen.

Zulke figuren zijn uiteindelijk in geen enkel kamp nog welkom.

Niemand houdt van lesspellende tweegezicht figuren die in overdrive A toeteren, B verwijten en dan stiekem, niet zo stiekem..., zelf niet beter te zijn.
Een hoop geacteer en gemanipuleer erbij, gedreven door narcisme. De betere connecties gebruikend.

Ge wilt inderdaad geen scheinheilige politiekers die zich zelf niet houden aan hun eigen standpunten.

Nu de feiten grotendeels gekend zijn, blijf ik er nog altijd bij dat de volledige verdedigingsstrategie meer stof heeft doen opwaaien en totaal niet in verhouding staat met de feiten. Op verschillende niveaus is er toch wel serieus gefaald.
  1. Rousseau die de burgemeester contacteert met de bedoeling om zijn dossier te manipuleren (en waarover hij later verklaart dat hij naar de burgemeester 'moest' bellen omdat er een dossier van hem daar lag en hij wist niet over wat dat het ging).
  2. Burgemeester had onmiddellijk moeten afblokken, maar geeft Rousseau gsm-nummer van de korpschef (wanneer iemand mogelijks het voorwerp uitmaakt van een misdrijf, had de burgemeester hem moeten doorverwijzen naar het algemeen nummer van de lokale politie, zoals elke burger in een gelijkwaardige situatie zou moeten doen).
  3. Korpschef die in contact treedt met Rousseau. Idem: korpschef had onmiddellijk moeten afblokken en doorverwijzen, ten einde objectief-neutraal te blijven
  4. Journalisten die hun ziel verkopen om toch maar als eerste een scope binnen te halen.
  5. Een korpschef die daags nadien tot inkeer komt en alsnog beveelt om het PV op te stellen
  6. Lekken vanuit de politiezone naar de media met de inhoud van het PV
  7. Publicatieverbod in kortgeding tov DPG, want de partijvoorzitter kan zich mogelijks niet meer herinneren wat hij gezegd heeft en wil eerst weten waar hij voor staat. Nochtans contacteerden de journalisten hem, zoals het hoort, voor zijn weerwoord en hebben ze hem al voorgelegd wat zij intussen wisten uit het PV. De inhoud was op dat moment voor hem gekend, maar toch probeert hij zich nog te wentelen als een duivel in een wijwatervat, hopende dat de inhoud niet publiek zal gemaakt worden.
  8. Rousseau die opeens, ter verdediging, de media wel in zijn kraam ziet passen en de sms'en deelt tussen hijzelf en de korpschef met Het Nieuwsblad
  9. Een achterban die het opeens terug nodig acht om de 'heksenjacht' er bij te sleuren en een veeg uit de pan te geven naar politieke tegenstanders
  10. Om dan uiteindelijk in een persconferentie te eindigen om toe te geven dat de tenlastelegging uiteindelijk wel klopt en eindelijk zijn excuses aan te bieden.
Een heel gedoe, waarbij je iemand ziet die alle middelen gebruikt om toch maar te voorkomen dat zijn imago beklad zou worden. Een groot ego dat gekrenkt is en dat kost wat kost hersteld moet worden.
Terwijl het toch zo veel eenvoudiger was geweest om gewoon onmiddellijk zijn excuses aan te bieden? 'Ik was zat gisteren, ik ben overmoedig geweest, maar ik bied mijn excuses aan aan de roma-gemeenschap en de lokale politie'. En dan ga je verder...
Hij zou ook de wind van voren gekregen hebben, maar ik zou dat persoonlijk veel correcter gevonden hebben.
Maar op deze manier was de integriteit en sereniteit in dit dossier ver zoek.

Dan de feiten zelf: als je de volledige context bekijkt, dan zie je iemand (en dat past in zijn persoonlijkheid) die zich opstelt als de betweter, iemand die het beter weet dan de gewone politie-inspecteur, iemand die zijn macht ten toon wil spreiden.
'Och, jullie hebben toch een gemakkelijke job, hé... jullie zouden beter eens dat en dat en dat doen in plaats van...' etc.., alles kaderend in een soort van grootspraak, wetende dat hij mogelijks zelf ooit burgemeester zal worden van de stad (en bijgevolg dus ook baas van de politie).
Die racistische opmerking was geenszins zijn bedoeling, daar geloof ik hem oprecht in, maar hij wou gewoon het haantje spelen in het kippenhok dat Hemelrijk noemt en dat is hem zuur opgebroken.

Nu de feiten grotendeels gekend zijn, blijf ik er nog altijd bij dat de volledige verdedigingsstrategie meer stof heeft doen opwaaien en totaal niet in verhouding staat met de feiten. Op verschillende niveaus is er toch wel serieus gefaald.
  1. Rousseau die de burgemeester contacteert met de bedoeling om zijn dossier te manipuleren (en waarover hij later verklaart dat hij naar de burgemeester 'moest' bellen omdat er een dossier van hem daar lag en hij wist niet over wat dat het ging).
  2. Burgemeester had onmiddellijk moeten afblokken, maar geeft Rousseau gsm-nummer van de korpschef (wanneer iemand mogelijks het voorwerp uitmaakt van een misdrijf, had de burgemeester hem moeten doorverwijzen naar het algemeen nummer van de lokale politie, zoals elke burger in een gelijkwaardige situatie zou moeten doen).
  3. Korpschef die in contact treedt met Rousseau. Idem: korpschef had onmiddellijk moeten afblokken en doorverwijzen, ten einde objectief-neutraal te blijven
  4. Journalisten die hun ziel verkopen om toch maar als eerste een scope binnen te halen.
  5. Een korpschef die daags nadien tot inkeer komt en alsnog beveelt om het PV op te stellen
  6. Lekken vanuit de politiezone naar de media met de inhoud van het PV
  7. Publicatieverbod in kortgeding tov DPG, want de partijvoorzitter kan zich mogelijks niet meer herinneren wat hij gezegd heeft en wil eerst weten waar hij voor staat. Nochtans contacteerden de journalisten hem, zoals het hoort, voor zijn weerwoord en hebben ze hem al voorgelegd wat zij intussen wisten uit het PV. De inhoud was op dat moment voor hem gekend, maar toch probeert hij zich nog te wentelen als een duivel in een wijwatervat, hopende dat de inhoud niet publiek zal gemaakt worden.
  8. Rousseau die opeens, ter verdediging, de media wel in zijn kraam ziet passen en de sms'en deelt tussen hijzelf en de korpschef met Het Nieuwsblad
  9. Een achterban die het opeens terug nodig acht om de 'heksenjacht' er bij te sleuren en een veeg uit de pan te geven naar politieke tegenstanders
  10. Om dan uiteindelijk in een persconferentie te eindigen om toe te geven dat de tenlastelegging uiteindelijk wel klopt en eindelijk zijn excuses aan te bieden.
Een heel gedoe, waarbij je iemand ziet die alle middelen gebruikt om toch maar te voorkomen dat zijn imago beklad zou worden. Een groot ego dat gekrenkt is en dat kost wat kost hersteld moet worden.
Terwijl het toch zo veel eenvoudiger was geweest om gewoon onmiddellijk zijn excuses aan te bieden? 'Ik was zat gisteren, ik ben overmoedig geweest, maar ik bied mijn excuses aan aan de roma-gemeenschap en de lokale politie'. En dan ga je verder...
Hij zou ook de wind van voren gekregen hebben, maar ik zou dat persoonlijk veel correcter gevonden hebben.
Maar op deze manier was de integriteit en sereniteit in dit dossier ver zoek.

Dan de feiten zelf: als je de volledige context bekijkt, dan zie je iemand (en dat past in zijn persoonlijkheid) die zich opstelt als de betweter, iemand die het beter weet dan de gewone politie-inspecteur, iemand die zijn macht ten toon wil spreiden.
'Och, jullie hebben toch een gemakkelijke job, hé... jullie zouden beter eens dat en dat en dat doen in plaats van...' etc.., alles kaderend in een soort van grootspraak, wetende dat hij mogelijks zelf ooit burgemeester zal worden van de stad (en bijgevolg dus ook baas van de politie).
Die racistische opmerking was geenszins zijn bedoeling, daar geloof ik hem oprecht in, maar hij wou gewoon het haantje spelen in het kippenhok dat Hemelrijk noemt en dat is hem zuur opgebroken.
Kun je voor 95% van die post dan ook eens naar die vermeende feiten verwijzen? Ik zie er toch nog een massa verzinsels instaan voor iemand die zijn post begint met 'nu de feiten grotendeels gekend zijn'.

Voor de zekerheid herhaal ik dat ook ik vind dat op moreel vlak hier heel wat verkeerd aan is. Maar dan wel beoordeeld op basis van de werkelijke feiten.

Kun je voor 95% van die post dan ook eens naar die vermeende feiten verwijzen? Ik zie er toch nog een massa verzinsels instaan voor iemand die zijn post begint met 'nu de feiten grotendeels gekend zijn'.

Voor de zekerheid herhaal ik dat ook ik vind dat op moreel vlak hier heel wat verkeerd aan is. Maar dan wel beoordeeld op basis van de werkelijke feiten.
Misschien heb je dit gemist, achter paywall:
Maar wat zorgde er dan voor dat de avond uiteindelijk eindigde met een proces-verbaal tegen Rousseau? Volgens onze informatie - onze redactie kon met vier verschillende bronnen dicht bij het onderzoek spreken - begon alles toen een paar agenten het bewuste café rond 6 uur ’s morgens binnen stapten. Er is eerder op de avond een spiegel gesneuveld in de toiletten en dat komen ze bekijken. Buiten staan dan nog een zestal andere agenten. Zij staan in voor de openbare orde tijdens het evenement.

Volgens meerdere mensen, omstanders en leden van het lokale politiekorps, stapt Rousseau op de agenten in het café af. Hij vraagt zich af of er niet wat overdreven veel politie op pad was op dit uur van de nacht. “Of heeft dat te maken met het weekend?”, zou Rousseau gevraagd hebben. Doelend op het feit dat de agenten dan extra betaald worden. De politiemannen leggen hem uit dat zij en hun collega’s altijd aanwezig zijn op grote evenementen zoals de Vredefeesten. “Eigenlijk verdienen jullie te veel voor wat jullie maar doen”, voegt Rousseau volgens het proces-verbaal toe.
Voor de agenten zijn het wel uitspraken die de toon zetten. Rousseau vindt namelijk dat ze beter aanwezig zouden zijn op plekken waar dat volgens hem echt nodig is. En hij noemt de plaats waar zijn grootmoeder woont en waar volgens hem veel overlast is door drugsdealers. En het is dan dat de politicus volgens de agenten nog uit de bocht gaat.

De rest is al meermaals in de pers en ook hier aan bod gekomen.
De contactnames KC/burgemeester staan o.a. hier beschreven: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231004_95642230

Ook deze is relevant:
(kleine rechtzetting: inhoud PV werd door VTM voorgelegd aan advocaat van Rousseau, niet hemzelf, maar dat verandert de essentie niet)

Ben eens curieus of UNIA nu kleur gaat bekennen. Mocht het om een politicus uit het rechtse spectrum zijn zouden zij met veel fanfare klacht indienen. Nu is het toch verbazingwekkend stil.

Als dat waar was had Vlaams Belang heel veel stemmen in de peiling verloren na het Evras debakel.

Zelf de acties van de protesten van de moslims afkeuren omdat je het niet wilt doen lijken dat je akkoord bent met moslims tov je kiezers maar dan ga je in dezelfde studio zeveren dat je ook tegen evras bent.

Laatst bewerkt:
Ik zal meer specifiek duiden, maar niet alles ineens. Ik erken dat mijn reactie te generalistisch was.
  1. Rousseau die de burgemeester contacteert met de bedoeling om zijn dossier te manipuleren
Hier heb ik nergens zelfs nog geen insinuaties van zien passeren (in de pers, hier wel genoeg natuurlijk). Laat staan dat hier iets rond bewezen is. Na "feiten gekend", start je alvast met iets wat geen feiten zijn.

Nu er al wat meer bekend is van de zaak splitst het zich toch voornamelijk op in twee delen:

De avond zelf:
Oerdom van een Nationaal bekende politieker om zich om zes uur ‘s ochtends te laten betrappen op dergelijke uitspraken in het bijzijn van agenten en camera’s. Ik snap niet goed hoe zoiets is kunnen gebeuren.
Als ik de info uit de HLN reportage erbij neem ben ik wel wat meegaander in andere quotes. ‘Seg mannen, eigenlijk verdiende gelle wa teveel om nen hele avond op café te hangen’ is een quote die toch kan vallen zonder kwade bijbedoelingen? Ik ga niet de drie woorden herhalen die Rousseau tot vervelens toe zelf herhaalde in zijn betoog, maar in een losse context zie ik daar geen problemen.

Het feit dat iedereen nu problemen maakt uit het dronkenschap, klinkt dat voor jullie als een excuus? Voor mij klinkt dat als een oorzaak, geen excuus. In dronkenschap komen bewoordingen er soms sterker of anders uit dan in nuchtere toestand. Dus de reden waarom die woorden op dat moment geuit zijn was zijn dronken toestand. Anders zou hij dat nooit doen. Ik geloof dat. Is reden waarom we hem moeten pardonneren? Nee. Dat ook weer niet.
Dat is voor mij dan weer een frustratie, een hoop roeptoeters die het verschil niet kennen tussen de oorzaak en een excuus.

Dan heb je nog het tweede gedeelte: het circus achteraf.
Op zich denk ik dat dit het beste gameplan is geweest, ook al denken vele van niet. Maniakaal de controle houden, sturend. Zijn moment op primetime nemen. Ge moet het hem toch nageven, nen uil op dat vlak is hij het niet,

De lekken vanuit de politie moeten wat mij betreft ook onderzocht worden. Het kan niet dat het beroepsgeheim in die mate geschonden wordt. Dat is, apart van de eerste situatie, ook iets dat niet door de beugel kan.
Het vermoeden dat de bodycam beelden ook nog rondgaan.. Ik denk dat je nog altijd rechten hebt. Wat als politiemannen jouw beelden zomaar ten grabbel gooien? Als ze jou dronken op straat vinden, als ze jou al dan niet levend uit een wrak halen, … Ongeacht politicus of niet, die regels daarrond zijn duidelijk, en duidelijk niet gevolgd.

En als laatste nog: ik zie bepaalde posters hier op regelmatige basis terugkomen met stevige verwoordingen over Vooruit en Rousseau zelf. Maar het is ook net zo dat men duidelijk maakt wat het effect van dit alles is: de mensen die sowieso al een hekel hadden aan Rousseau roepen nu het hardst. Vanaf de neutrale toeschouwer denk ik niet dat dit lang blijft plakken. De volgende polls worden spannend…

Edit: reden aangepast naar oorzaak.

Laatst bewerkt:
Moest ik morgen de CEO van mijn bedrijf moeten kiezen en zo'n kandidaat hebben als Rousseau die zich de afgelopen maanden in allerlei bochten heeft moeten wringen om toch maar verkiesbaar te blijven, ik zou twee keer nadenken. Laat staan om een land (mee) te besturen.

Terug
Bovenaan