Rousseau van voorzitter naar lijstduwer na racistische uitspraken?

Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens, hoor.
We weten wel dat ze hem niet ontslagen hebben, maar niet of ze het eens waren met die richting. En nu blijkt dus van niet. Er is een verschil tussen het tolereren en hem nog een kans geven. Als dat is wat er is gebeurd, dan kan ik me daar wel in vinden. Er was een bepaalde uitleg voor, geen die ik slikte, maar goed. Dan gun je hem nog één kans. En dan gebeurt dit, dan is die kans op.

Dat hij niet meteen wordt ontslagen, maar dat er eerst het onderzoek wordt afgewacht, dat de kant van Conner wordt gehoord, etc... dat vind ik allemaal prima. Hij hoeft niet meteen op straat te vliegen zodra één krant het bericht. Maar dat dit nu het gevolg is, dat geeft wel degelijk aan dat het racisme van Rousseau wel degelijk zwaar doorweegt voor de partij. De kiezer heeft nog niet kunnen laten horen wat ze vinden, maar als ze daar slim zijn, luisteren ze ook naar hun achterban toch.
Er is hoe dan ook en niveau van uitspraken of gedragingen waarbij het partijbestuur het niet meer gepast gevonden had om een tweede kans te geven. Pak bijvoorbeeld de situatie waarbij Rousseau zich had laten ontglippen dat ie het jammer vond dat de nazi's er niet in geslaagd waren alle Joden te doden of iets dergelijks, iets nog een pak wansmakelijker dan wat ie nu gezegd had. Ergo wil dat ook zeggen dat ze de uitspraken van Rousseau, om wat voor reden dan ook, nog aanvaardbaar genoeg vonden om hem niet meteen te ontslaan. Je kan het daarmee eens zijn of niet maar daarmee kan je weldegelijk iets afleiden over hoe zwaar ze tillen aan die uitspraken, daar iets over zeggen is geen stropop.

Bedankt voor de uitleg.

Ik ga me (lichtjes) aangesproken voelen en kaderen dat er voor mij wel degelijk een verschil is tussen één persoon die een racistische uitspraak doet, waarbij er voor verontschuldigd wordt en de partij ook zijn afkeur toont tov. een persoon/partij, waar frequenter dat soort uitspraken passeren als een fait-divers (al zijn de uitspraken die daar passeren, in het publiek, over het algemeen wel minder gortig inderdaad.)

Ik ben zelf iemand die zich qua politieke voorkeur eerder bij de NVA plaatst maar ik heb daar bijvoorbeeld niet meer voor gestemd toen Theo Francken vaker op de voorgrond trad met steeds meer bij het VB aanleunende uitspraken en dat waren dan nog uitspraken die weliswaar talrijker waren maar nog steeds een pak braver dan wat Rousseau hier afgestoken heeft. Ik kan me gerust voorstellen op een partij te stemmen waar iemand zo'n uitspraken gedaan heeft, toch eenmalig, na oprechte excuses, maar niet op een partij waar zo iemand gewoon kan aanblijven als voorzitter. En bij mij is dat niet eens mijn strijd, ik ben tegen racisme, ik heb er in het geval van de NVA zelfs als mijn stem van laten afhangen maar ik ben ook wel iemand die af en toe met zijn ogen durft rollen als links op dat vlak, naar mijn mening, weer eens spijkers op laag water zoekt om dan erg verontwaardigd te zijn.

Ik vind het dan ook wel wat vreemd dat de kant die vaak met een vergrootglas naar racisme zit te zoeken om daar dan heel kwaad over te zijn en meteen met de grote principes begint te gooien, nu zo pragmatisch is als het bij de voorzitter van één van hun partijen gebeurt. Ik vind dat eigenlijk stuitender dan de uitspraken zelf, of eerder, die uitspraken zijn wel stuitend maar ik ben er geen voorstander van om iemand volledig af te rekenen op zijn zwakste en domste moment. Ik lever hier eerder kritiek omwille van de inconsequente houding van een deel van links dan om het feit dat ze het nog voor Vooruit durven opnemen.

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf iemand die zich qua politieke voorkeur eerder bij de NVA plaatst maar ik heb daar bijvoorbeeld niet meer voor gestemd toen Theo Francken op de voorgrond tracht met steeds meer bij het VB aanleunende uitspraken en dat waren dan nog uitspraken die weliswaar talrijker waren maar nog steeds een pak braver dan wat Rousseau hier afgestoken heeft. Ik kan me gerust voorstellen op een partij te stemmen waar iemand zo'n uitspraken gedaan heeft, toch eenmalig, na oprechte excuses, maar niet op een partij waar zo iemand gewoon kan aanblijven als voorzitter. En bij mij is dat niet eens mijn strijd, ik ben tegen racisme, ik heb er in het geval van de NVA zelfs als mijn stem van laten afhangen maar ik ben ook wel iemand die af en toe eens met zijn ogen durft rollen als links op dat vlak, naar mijn mening, weer eens spijkers op laag water zoekt om dan erg verontwaardigd te zijn.

Ik vind het dan ook wel wat vreemd dat de kant die vaak met een vergrootglas naar racisme zit te zoeken om daar dan heel kwaad over te zijn, nu zo pragmatisch is als het bij de voorzitter van één van hun partijen gebeurt. Ik vind dat eigenlijk stuitender dan de uitspraken zelf, of eerder, die uitspraken zijn wel stuitend maar ik ben er geen voorstander van om iemand volledig af te rekenen op zijn zwakste en domste moment. Ik lever hier eerder kritiek omwille van de inconsequente houding van een deel van links dan om het feit dat ze het nog voor Vooruit durven opnemen.
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dat vind ik een welkome verademing op een plaats waar vaak met extremen gegoochelt wordt. Ik voelde me, onterecht zo blijkt, wat aangesproken. Er is zeker een deel aan de linkerkant (buiten het forum vooral lijkt me) die hier een hypocriete houding in aanneemt.

Uit curiositeit naar de (effectieve) strafmaat voor haatzaaien/racisme had ik eens wat gegoogled. Het is pas vrij recent dat er voor de eerste keer voor haatzaaiende memes iemand is veroordeeld. Hierbij was naast een gevangenisstraf met uitstel en een kleine geldboete, er ook een begeleid bezoek in Kazerne Dossin. Het gedeelte van Dossin was dus alvast niet de eerste keer.

Blijkbaar al velen vergeten hoe die partij telkenmale meeging in het verdedigen van de escapades van Rousseau en zelfs suggereerden dat het dossier over zijn dronkenschap gevoed werd door politieke tegenstanders.
Om nu met hangende pootjes te moeten terugkeren op hun uitspraken - of dat zou toch moeten, want dáár wordt natuurlijk met geen woord over gerept.

Over het proberen via achterkamertjespolitiek contacteren van de korpschef en het “zwijggeld” na het ontslag van die werkneemster na me-too wordt er ook niet meer gerept.

Over het proberen via achterkamertjespolitiek contacteren van de korpschef en het “zwijggeld” na het ontslag van die werkneemster na me-too wordt er ook niet meer gerept.
De reactie van Bruno Tobback in De Afspraak toch ook maar tenenkrullend , of hoe die toppolitici toch zo weinig voeling nog hebben met de gewone mens.

Er worden via memes (Dries VL) gesuggereerd dat die vriendin wel eens Melissa Depraetere zou kunnen zijn , zou de situatie nog erger maken , maar denk dat het niet klopt. Ik hoop het alvaste.

Er worden via memes (Dries VL) gesuggereerd dat die vriendin wel eens Melissa Depraetere zou kunnen zijn , zou de situatie nog erger maken , maar denk dat het niet klopt. Ik hoop het alvaste.

Wat zou Melissa Depraetere in Sint-Niklaas tijdens de vredesfeesten doen?

Alsof heel deze saga nog niet erg genoeg is hoeft nog extra onzin, leugens en if so’s echt niet.

Ook zeer pijnlijk dat het partijbureau nog liever heeft dat hij aanblijft omdat ze anders veel stemmen gaan mislopen. Of hoe fout het binnen die partij zit.
Als je hun programma erop naslaat kan Connor onmogelijk dat nog verdedigen op dit moment, onmogelijk. Geloofwaardigheid daarvoor is 0,0.

Oke zijn ontslag had ik niet verwacht maar het kan inderdaad nog altijd gebeuren dat de partij dit gewoon afwijst?

Edit: Nevermind

———

In ieder geval zonder Conner word dit zeer moeilijk dat gevoel heb ik toch. De enige politici van Vooruit die heel misschien dezelfde kracht zou kunnen uitoefenen is Melissa Depraetere. Maar ik verwacht nu wel dat we na een grote overwinning voor Vlaams Belang gaan. Vooruit kan dit niet zomaar inhalen in 7 maanden. Alle we zien het wel binnenkort aan de peilingen wat voor effect dit zal hebben.

Laatst bewerkt:
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens, hoor.
We weten wel dat ze hem niet ontslagen hebben, maar niet of ze het eens waren met die richting. En nu blijkt dus van niet. Er is een verschil tussen het tolereren en hem nog een kans geven. Als dat is wat er is gebeurd, dan kan ik me daar wel in vinden. Er was een bepaalde uitleg voor, geen die ik slikte, maar goed. Dan gun je hem nog één kans. En dan gebeurt dit, dan is die kans op.

Blijkbaar al velen vergeten hoe die partij telkenmale meeging in het verdedigen van de escapades van Rousseau en zelfs suggereerden dat het dossier over zijn dronkenschap gevoed werd door politieke tegenstanders.
Om nu met hangende pootjes te moeten terugkeren op hun uitspraken - of dat zou toch moeten, want dáár wordt natuurlijk met geen woord over gerept.
Hoezo? Het partijbureau wou gewoon dat hij aanbleef als voorzitter..

Als je als partijbureau liever iemand als voorzitter behoudt na zo'n uitspraken?
Van Grieken moet gewoon antwoorden met "en Conner dan?" En daar kunnen ze niks tegen in brengen...
Ik denk wel dat als dat 3 keer gedaan hebt, dat je weerwoord krijgt in de trend van "is een uitspraak van een zat persoon je enige argument?"
En dan is het debat helemaal om zeep, want er wordt niet meer gesproken om wat het gaat.
Wat niet wegneemt dat een partij toch nog enige geloofwaardigheid moet hebben, dus de figuren dit hier licht overgingen "omdat dit niet de echte Conner is", zullen nu ook niet moeten gaan roepen bij eenmalige incidenten van politiekers van een andere strekking.

Ik denk wel dat als dat 3 keer gedaan hebt, dat je weerwoord krijgt in de trend van "is een uitspraak van een zat persoon je enige argument?"
En dan is het debat helemaal om zeep, want er wordt niet meer gesproken om wat het gaat.
Wat niet wegneemt dat een partij toch nog enige geloofwaardigheid moet hebben, dus de figuren dit hier licht overgingen "omdat dit niet de echte Conner is", zullen nu ook niet moeten gaan roepen bij eenmalige incidenten van politiekers van een andere strekking.
Maar voor VB is het alleen maar positief als het niet over de inhoud gaat he.
Ze hadden hier veel sneller en veel harder op moeten reageren, dan was de schade beperkt gebleven. Maar nu...

Terug
Bovenaan