Rousseau van voorzitter naar lijstduwer na racistische uitspraken?

Waarbij het dan logisch is dat die eerste niet mag publiceren, en die tweede wel.

Los van het psychiater-vanop-afstand-gehalte, kan ik absoluut geloven dat Rousseau meestal een aardige mens is. En inzit met arme mensen en de politie, en wat nog. Maar wanneer ben je wel een racist? Wanneer is dat problematisch? Moet je echt een slecht mens zijn voor we mogen zeggen dat die uitspraak racistisch is en dus niet kan? Je zegt het zelf, daden hebben gevolgen. Maar ik geloof grif dat hij zichzelf niet herkent in de opname. Maar dat hij dat dan zegt. Dan zeg je gewoon: "Ho, dat was niet oké van mij, en die uitspraken zijn racistisch en fout. Ik ga even naar mezelf kijken om te zien hoe ik dat gedrag het beste kan aanpakken, en in tussentijd geef ik het voorzitterschap al af en aanvaard ik alle straffen die een rechter me oplegt. Excuses aan de Roma, zo en zo wil ik het goedmaken tijdens mijn bezinning."

Nul fallout. Het allereerste wat ik hier heb geschreven. Zo gemakkelijk kan het zijn: je fout erkennen, daaraan willen werken en de gevolgen erbij nemen. Misschien moet hij dan zelfs niet afstappen als voorzitter, maar het properste is toch gewoon deze manier. Integer, in plaats van dat spartelen. Eerst zei hij "ik heb het niet gezegd, of ik herinner me het niet zo", dan "het was om te lachen", dan "ik was zat", dan zijn mama "het was een zwaar jaar met zijn geaardheid". Pfoe... dat kan allemaal wel, maar dat hoort bovenop het schuldbesef te komen, niet in plaats ervan.
Idd, en dat deed hij net niet (wat ik vet heb gezet uit de quote). Neen, eerst damage control en daarna slachtoffer spelen. Dus ben ik niet één van die 6 mensen die hem nog snel een 2de kans wil geven. (zie krant)

Tenzij

Hopelijk leert hij uit deze fout en wordt hij zo een beter mens. Want dat begint bij jezelf, en te leren uit je fouten. Iedereen maakt wel eens fouten. ADHD is geen excuus. Iemand met HSP of burnout is soms even prikkelbaar. Een racist met ADHD is nog steeds een racist voor de wet.
Een dronken mens zegt of handelt veelal naar wat op dat moment op z'n lever ligt. Genoeg gezien in de vele jaren in het uitgangsleven en horeca, dan valt de rem weg en uit je dingen die soms diep zitten.

Ik bedoel maar, nu al mild zijn na zijn zeer harde woorden? Laat hem eerst maar de gevolgen dragen op politiek vlak. Het is aan hem om afstand te nemen van de media ipv die constant op te zoeken. Die doodsbedreiging recent is aan ander ding natuurlijk, maar dat hebben BDW of van Quickenborne ook al gehad bvb. Hoge bomen vangen veel wind. Verder lijkt het ook dat Connor niet slim of reeds volwassen genoeg is om het politiek spel te spelen op hoog niveau. Maar liefst wil ik absoluut geen hypocriete politici, die zelfs niet hun eigen partij speerpunten naleven. Dat in tijden waar de politiek en de woke beweging (oa) zo veel zaken hard in ons gezicht duwen elke week of dag (tot vervelens of frustratie toe). Dat zorgt enkel maar voor zware frustratie en soms woede bij de bevolking. " Rules for thee, but not for me", ken dat.

Laatst bewerkt:
Idd, en dat deed hij net niet (wat ik vet heb gezet uit de quote). Neen, eerst damage control en daarna slachtoffer spelen. Dus ben ik niet één van die 6 mensen die hem nog snel een 2de kans wil geven. (zie krant)

Tenzij (zwarten zal dit misschien niet leuk vinden)

Hopelijk leert hij uit deze fout en wordt hij zo een beter mens. Eerst voor zichzelf en naasten, en dan voor anderen. Want dat begint bij jezelf, en te leren uit je fouten. Iedereen maakt wel eens fouten. ADHD is geen excuus. Iemand met HSP of burnout is soms even prikkelbaar. Een racist met ADHD is nog steeds een racist voor de wet.
Een dronken mens zegt of handelt veelal naar wat op dat moment op z'n lever ligt. Genoeg gezien in de vele jaren in het uitgangsleven en horeca, dan valt de rem weg en uit je dingen die soms diep zitten.

Ik bedoel maar, nu al mild zijn na zijn zeer harde woorden? Laat hem eerst maar de gevolgen dragen op politiek vlak. Het is aan hem om afstand te nemen van de media ipv die constant op te zoeken. Die doodsbedreiging recent is aan ander ding natuurlijk, maar dat hebben BDW of van Quickenborne ook al gehad bvb. Hoge bomen vangen veel wind. Verder lijkt het ook dat Connor niet slim of reeds volwassen genoeg is om het politiek spel te spelen op hoog niveau. Maar liefst wil ik absoluut geen hypocriete politici, die zelfs niet hun eigen partij speerpunten naleven. Dat in tijden waar de poltiek en de woke bewiging (oa) zo veel zaken hard in ons gezicht duwen elke week of dag (tot vervelens of frustratie toe). Dat zorgt enkel maar voor zware frustratie en soms woede bij de bevolking. " Rules for thee, but not for me", ken dat.
Doodsbedreigingen zijn nooit goed. Hoge boom of niet. Dat er politieke repercussies zijn lijkt me logisch na die uitspraken en het brokkenparcours om deze wat proberen te milderen.

Op uitdrukkelijke vraag van de leden wordt de Vlaamse lijstduwersplaats open gelaten. De voormalige voorzitter krijgt tot 13 april de tijd om daarover te beslissen. “Veel mensen, binnen maar ook buiten de partij hebben vanavond, maar ook de afgelopen weken, naar Conner gevraagd”, aldus Depraetere. “Ze vragen zeer duidelijk dat hij toch meedoet aan de verkiezingen. Die vraag moeten we ook ernstig nemen.”
Het feit dat de partijleden hem zo snel mogelijk terug willen ondanks zijn wansmakelijke zattemansklap, toont wat er (onder andere) mis is met het huidige politieke klimaat: alles voor de stemmen.

Het feit dat de partijleden hem zo snel mogelijk terug willen ondanks zijn wansmakelijke zattemansklap, toont wat er (onder andere) mis is met het huidige politieke klimaat: alles voor de stemmen.
Of dat men toch niet zoveel problemen heeft met zijn uitspraken als men doet uitschijnen.

Dat is een Gwendolyneke doen.

Of dat men toch niet zoveel problemen heeft met zijn uitspraken als men doet uitschijnen.
Die kerel was die nacht duidelijk in een heel destructieve bui en onder invloed. Iedereen die in zijn gezichtsveld stond moest het op dat moment ontgelden: politieagenten die zogezegd te tam zijn om iets uit te steken, bruin mannen die de wijk verzieken en niks anders verstaan dan de matrak, een zwaarlijvige punker die daar gewoon stond, zijn vriendin die hij uitschold voor hoer, het klootjesvolk dat geen €8000+ per maand verdient zoals hij, ... Hij was op dat moment zo gaar als maar kan zijn. Als zijn moeder daar was gepasseerd, had hij haar sowieso ook gedisst. Ik verschiet ervan dat hij daar niet in een gevecht is beland (of toch, wat was dat met die kapotte spiegel...?).

Is het compleet onverstandig en not done, zeker als toppoliticus, om je zo te laten gaan? Ja, en dat beseften zijn vrienden die hem daar probeerden weg te slepen. Als beste vriend zou je hem daar wrs knock-out geslagen hebben voor zijn eigen goed.

Als iemand met dergelijke capaciteiten zich zó diep laat gaan, betekent dat dat hij echt niet goed in zijn vel zit. Vanuit een menselijk perspectief heb ik dus vooral medelijden met hem. Ik denk dat hij dat jachtige leven op een bepaald punt echt niet meer aankon. Volgens mij heeft dat ook te maken met zijn ADHD.

adhd.png

Een gewone werknemer gaat dan naar de dokter en laat zich een maand ziek schrijven, om accidenten te vermijden. Maar in het geval van Conner was dat gewoon géén optie. De partij had hem nodig, hij mocht en kon niet uitvallen. Als een mens langdurig over zijn grenzen blijft gaan, komt hij zichzelf tegen, en in het geval van Conner was dat dus in een ongecontroleerde woede-uitbarsting.

Als je de shitshow van die nacht in de context van een woede-uitbarsting beschouwt, hoef je ook niet te zwaar aan de concrete uitspraken te tillen. Het transcript van de bodycam doet zonder context anders vermoeden, maar ik ben ervan overtuigd dat hij geen rassenhater, vrouwenhater, punkerhater, plebshater, politiehater, ... is. Ik denk dat veel Vooruit-mandatarissen, -leden en -sympathisanten dat ook beseffen en dat ze hem daarom een tweede kans willen geven.

Disclaimer: ik heb nooit voor Vooruit gestemd en heb ook niks met hun ideologie. Ik verdedig Rousseau niet als politicus en het laat me koud of hij terugkomt of niet.

Dat is een Gwendolyneke doen.

Ik denk nu niet dat dat vergelijkbaar is. Rutten zat er zelf achter.

Terwijl Rousseau, dat is precies meer op initiatief van een deel van de partij zelf.
Sommigen denken waarschijnlijk: "We hebben daar serieus wat geld en tijd geïnvesteerd in het project Rousseau om dan niet op een lijst te staan. Maak maar dat hij ergens op een lijst staat."

Die kerel was die nacht duidelijk in een heel destructieve bui en onder invloed. Iedereen die in zijn gezichtsveld stond moest het op dat moment ontgelden: politieagenten die zogezegd te tam zijn om iets uit te steken, bruin mannen die de wijk verzieken en niks anders verstaan dan de matrak, een zwaarlijvige punker die daar gewoon stond, zijn vriendin die hij uitschold voor hoer, het klootjesvolk dat geen €8000+ per maand verdient zoals hij, ... Hij was op dat moment zo gaar als maar kan zijn. Als zijn moeder daar was gepasseerd, had hij haar sowieso ook gedisst. Ik verschiet ervan dat hij daar niet in een gevecht is beland (of toch, wat was dat met die kapotte spiegel...?).

Is het compleet onverstandig en not done, zeker als toppoliticus, om je zo te laten gaan? Ja, en dat beseften zijn vrienden die hem daar probeerden weg te slepen. Als beste vriend zou je hem daar wrs knock-out geslagen hebben voor zijn eigen goed.

Als iemand met dergelijke capaciteiten zich zó diep laat gaan, betekent dat dat hij echt niet goed in zijn vel zit. Vanuit een menselijk perspectief heb ik dus vooral medelijden met hem. Ik denk dat hij dat jachtige leven op een bepaald punt echt niet meer aankon. Volgens mij heeft dat ook te maken met zijn ADHD.

Een gewone werknemer gaat dan naar de dokter en laat zich een maand ziek schrijven, om accidenten te vermijden. Maar in het geval van Conner was dat gewoon géén optie. De partij had hem nodig, hij mocht en kon niet uitvallen. Als een mens langdurig over zijn grenzen blijft gaan, komt hij zichzelf tegen, en in het geval van Conner was dat dus in een ongecontroleerde woede-uitbarsting.

Als je de shitshow van die nacht in de context van een woede-uitbarsting beschouwt, hoef je ook niet te zwaar aan de concrete uitspraken te tillen. Het transcript van de bodycam doet zonder context anders vermoeden, maar ik ben ervan overtuigd dat hij geen rassenhater, vrouwenhater, punkerhater, plebshater, politiehater, ... is. Ik denk dat veel Vooruit-mandatarissen, -leden en -sympathisanten dat ook beseffen en dat ze hem daarom een tweede kans willen geven.

Disclaimer: ik heb nooit voor Vooruit gestemd en heb ook niks met hun ideologie. Ik verdedig Rousseau niet als politicus en het laat me koud of hij terugkomt of niet.
Goh, dat kan allemaal wel zijn, al zou ik ook niet te ver gaan met allerhande psycho-analyses vanachter de PC. Dat de (nationale) politiek een harde wereld is waar men mensen gebruikt en opbrandt lijkt me ook niet zo verrassend, maar is dit dan de juiste persoon om een partij te leiden?

Goh, dat kan allemaal wel zijn, al zou ik ook niet te ver gaan met allerhande psycho-analyses vanachter de PC. Dat de (nationale) politiek een harde wereld is waar men mensen gebruikt en opbrandt lijkt me ook niet zo verrassend, maar is dit dan de juiste persoon om een partij te leiden?

Ja. Hij moet zich gewoon een andere uitlaatklep zien te vinden om zijn frustraties uit te werken.

adhd.png

Sorry maar dit was niet de enige twijfelachtige uitspraak, zie wat hij zei over molenbeek bijvoorbeeld. Dat was regelrecht in dezelfde vorm en daar zonder enige alchohol.

Was die daar ook overwerkt? Zou kunnen, denk eerder dat hij met die uitspraken weinig mis ziet en de "pech" had dat die in de openbaarheid kwamen.

Sorry maar dit was niet de enige twijfelachtige uitspraak, zie wat hij zei over molenbeek bijvoorbeeld. Dat was regelrecht in dezelfde vorm en daar zonder enige alchohol.

Was die daar ook overwerkt? Zou kunnen, denk eerder dat hij met die uitspraken weinig mis ziet en de "pech" had dat die in de openbaarheid kwamen.
Nee daar zei hij wat best veel Vlamingen ook denken :shutup:

(negeren dat ze stemmen op een bende racisten/fascisten)

Wel als vooruit stemmen wilt.
Denk je echt werkelijk dat hierdoor niemand meer vooruit zal stemmen?
Of denk je net dat je er wel markt is voor een sociaal programma met daarin wat strakke populistische praat met een licht racistische kantje?
Zou dat niet het buikgevoel van veel Vlamingen vertalen? Zou dat niet in lijn liggen met de nonkel op het feestje die geen racist is maar toch wel vind dat er nu genoeg broers rondlopen?

Duidelijk tilt men er allemaal zo zwaar niet aan binnen vooruit. En is vooral alles wat errond gebeurd is dat een probleem is, en niet zozeer wat hij nu exact zei.

Of denk je net dat je er wel markt is voor een sociaal programma met daarin wat strakke populistische praat met een licht racistische kantje?
Zou dat niet het buikgevoel van veel Vlamingen vertalen? Zou dat niet in lijn liggen met de nonkel op het feestje die geen racist is maar toch wel vind dat er nu genoeg broers rondlopen?

Duidelijk tilt men er allemaal zo zwaar niet aan binnen vooruit. En is vooral alles wat errond gebeurd is dat een probleem is, en niet zozeer wat hij nu exact zei.
Ge bedoelt het buikgevoel "arme ik, ik wil minder belastingen betalen en meer krijgen. Maar die andere, dat is ne profiteurs die buiten moet". Ja, daar is zeker een markt voor, maar dat doet VB ook al lang...

Het is geen licht racistisch kantje, hè. Het is gewoon racisme, en Conner ontkent dat ook niet.

Het kan best zijn dat dat het buikgevoel van sommige Vlamingen vertaalt, het moet ook niet overdreven worden hoeveel Vlamingen. Want als je zoiets schrijft over het VB, is het schandalig dat we durven aannemen dat 30% van de Vlamingen racisten zijn en schandalig dat we VB gelijkstellen aan racisme. Ik doe dat niet, en dus ook niet hier. Jouw tekst gaat toch alleen maar op als jij dat wel doet? "Geen racist is, maar wel vindt dat er genoeg Marokkanen rondlopen" bestaat niet.

Wat wel kan, en dat is voor mij ronduit verschrikkelijk, dat er binnen de partij een andere richting wordt gekozen. Eentje waarbij het programma dichter bij dat van het VB gaat aanliggen. En ook dan denk ik niet dat er niémand meer op Vooruit zal stemmen. Ik denk wel dat er àndere mensen op Vooruit gaan stemmen dan nu, en ik denk ook dat je dan een wedstrijd speelt tegen een tegenstander die al mijlenver voor je ligt in he VB. Eentje die je niet kunt winnen, omdat je zelf niet zover kunt gaan in de vuilste kantjes als het VB wel kan en doet. Da's op voorhand geklopt.

Wat niet wil zeggen dat ze het niet moeten doen als de meerderheid het wil, hè. Ideologie >>> strategie, en als het de ideologie is van de meeste partijleden dat ofwel dat racisme van Rousseau geen probleem is omdat de andere punten zwaarder doorwegen, ofwel dat racisme net onderdeel uitmaakt van hun nieuwe discours, prima. Maar dan zien ze mij héél lang niet meer terug.

Edit: En het is dezelfde strategische val waar de VVD in is gelopen bij de verkiezingen in Nederland, met een afgezwakte versie van het partijprogramma van de PVV naar de kiezer stappen, waardoor dat programma plots "aanvaard" of "bon ton" werd, en de stemmen toch uiteindelijk naar de PVV gingen. Maar dat staat los van de ideologie, natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan