Het is geen licht racistisch kantje, hè. Het is gewoon racisme, en Conner ontkent dat ook niet.
Het kan best zijn dat dat het buikgevoel van sommige Vlamingen vertaalt, het moet ook niet overdreven worden hoeveel Vlamingen. Want als je zoiets schrijft over het VB, is het schandalig dat we durven aannemen dat 30% van de Vlamingen racisten zijn en schandalig dat we VB gelijkstellen aan racisme. Ik doe dat niet, en dus ook niet hier. Jouw tekst gaat toch alleen maar op als jij dat wel doet? "Geen racist is, maar wel vindt dat er genoeg Marokkanen rondlopen" bestaat niet.
Wat wel kan, en dat is voor mij ronduit verschrikkelijk, dat er binnen de partij een andere richting wordt gekozen. Eentje waarbij het programma dichter bij dat van het VB gaat aanliggen. En ook dan denk ik niet dat er niémand meer op Vooruit zal stemmen. Ik denk wel dat er àndere mensen op Vooruit gaan stemmen dan nu, en ik denk ook dat je dan een wedstrijd speelt tegen een tegenstander die al mijlenver voor je ligt in he VB. Eentje die je niet kunt winnen, omdat je zelf niet zover kunt gaan in de vuilste kantjes als het VB wel kan en doet. Da's op voorhand geklopt.
Wat niet wil zeggen dat ze het niet moeten doen als de meerderheid het wil, hè. Ideologie >>> strategie, en als het de ideologie is van de meeste partijleden dat ofwel dat racisme van Rousseau geen probleem is omdat de andere punten zwaarder doorwegen, ofwel dat racisme net onderdeel uitmaakt van hun nieuwe discours, prima. Maar dan zien ze mij héél lang niet meer terug.
Edit: En het is dezelfde strategische val waar de VVD in is gelopen bij de verkiezingen in Nederland, met een afgezwakte versie van het partijprogramma van de PVV naar de kiezer stappen, waardoor dat programma plots "aanvaard" of "bon ton" werd, en de stemmen toch uiteindelijk naar de PVV gingen. Maar dat staat los van de ideologie, natuurlijk.