Sociale Woning Huur prijs

ElkeGaming

Active member
Ik hoor van verschillende mensen dat de huurprijs in de hoogte is gegaan.
Bij sommigen wel 200 a 400€ omhoog.

Een fijne kerst en nieuwjaar die zo'n brief krijgen.

Sociale huur gaat amper naar omhoog.

Als verhuurder zou ik 610€ krijgen voor een huis dat 100% in orde is, met 3 slaapkamers.
(ze gaven ook aan dat er zoveel nood aan woningen was, dat mensen met een inkomen uit arbeid zelfs niet meer in aanmerking komen.) ze gaf onomwonden mee dat 70% van hun huurder het kot afbreken, maar zij lossen dat dan zelf op.

Keidroog tegen die mevrouw, Dan laat ik het nog liever leegstaan…

wat normale huur betreft volgt die de index dus daar zal idd mss wel 80~90€/maand bijkomen. + de verhoogde energiekosten kan inderdaad op een zware rekening neerkomen.

Ach, een lege portemonnee/maag houdt de massa gemotiveerd om te werken.

Als verhuurder zou ik 610€ krijgen voor een huis dat 100% in orde is, met 3 slaapkamers.
(ze gaven ook aan dat er zoveel nood aan woningen was, dat mensen met een inkomen uit arbeid zelfs niet meer in aanmerking komen.) ze gaf onomwonden mee dat 70% van hun huurder het kot afbreken, maar zij lossen dat dan zelf op.

wat normale huur betreft volgt die de index dus daar zal idd mss wel 80~90€/maand bijkomen. + de verhoogde energiekosten kan inderdaad op een zware rekening neerkomen.

+ Je krijgt ook een "boete" als je meerdere kamers meer hebt dan je gezinsgrootte èn weigert om naar een kleinere woning te verhuizen. Een bejaard koppel met 4 slaapkamers mag dus idd meer betalen dan een alleenstaande moeder met 3 kinderen.

Bedoel je dat je als je gaat verhuren via het SVK? Die huurprijzen worden anders berekend dan een sociale woning.

Een SVK woning mag maximum rond de 640 EUR huur liggen anders kan er geen huursubsidie/huurpremie toegekend worden.

Huurprijs voor een sociale woning wordt bepaald door het inkomen van de huurder ( en zijn gezin) de energiezuinigheid van de woning, de geschatte maximale huurprijs,...

+ Je krijgt ook een "boete" als je meerdere kamers meer hebt dan je gezinsgrootte èn weigert om naar een kleinere woning te verhuizen. Een bejaard koppel met 4 slaapkamers mag dus idd meer betalen dan een alleenstaande moeder met 3 kinderen.
Geldt voor contracten van onbepaalde duur. Sinds 2017 (als ik mij niet vergis) worden deze niet meer gegeven, enkel contracten van 9 jaar.

Als blijkt dat ze na 9 jaar niet meer voldoen aan de voorwaarden worden ze opgezegd

Zeker? ik kan al iemand die van 480€ naar 810€ gegaan is. (enkel alleen huurprijs)
En ja dat is een sociaal woning

Laatst bewerkt:

Mocht ik geen goede huurder gevonden hebben, had ik mijn huisje aan een SVK verhuurd. Maar ik zou er geen problemen mee hebben gehad dat de huurders het kot afbreken, waarschijnlijk geeft het SVK het in betere staat terug einde rit. 😅

Ik verhuur een klein appartement met twee kamers aan een SVK voor 600+ EUR, ik vermoed dat jij over een goedkope regio spreekt/al even geleden.
Vergeet niet dat de klassieke mensen die via een SVK aan een woonplaats geraken vaak niets hebben aan extra's. Garage nutteloos wegens geen auto, tuin nutteloos wegens geen onderhoud, ...

Ik denk dat de enige factor het aantal kamers is.
Mocht ik geen goede huurder gevonden hebben, had ik mijn huisje aan een SVK verhuurd. Maar ik zou er geen problemen mee hebben gehad dat de huurders het kot afbreken, waarschijnlijk geeft het SVK het in betere staat terug einde rit. 😅
Ze houden wel rekening met depreciatie, en zullen "fancy" zaken veranderen door meer basisdingen.

9 Jaar lijkt me toch een mooie termijn voor de meeste om zich te herpakken en hun zaken financieel op orde te krijgen om na die periode op de privaat huurmarkt terecht te kunnen.

Ken ook iemand €110/maand erbij wel vergeet ze te zeggen dat haar Fod uitkering van €1354 naar €1624 is gegaan op 15 maand tijd

Laatst bewerkt:
SVK wordt vaak hersteld door werklozen die terug in de werkmarkt ingewerkt worden. Niet door stielmannen.
En ze zijn trouwens ook zelf streng, als jouw appartement in slechte staat is, kom je niet in aamerking om te mogen verhuren aan hen.

SVK wordt vaak hersteld door werklozen die terug in de werkmarkt ingewerkt worden. Niet door stielmannen.
En ze zijn trouwens ook zelf streng, als jouw appartement in slechte staat is, kom je niet in aamerking om te mogen verhuren aan hen.
Jawel dat mag wel, je moet de zaken die voor hen niet in orde zijn dan wel in orde laten stellen. En ik dacht zelfs verstaan te hebben dat je gebruik kan maken van hun "stielmannen".
Het is dus niet dat je gewoon niet in aanmerking komt.

Bedoel je dat je als je gaat verhuren via het SVK? Die huurprijzen worden anders berekend dan een sociale woning.

Een SVK woning mag maximum rond de 640 EUR huur liggen anders kan er geen huursubsidie/huurpremie toegekend worden.

Huurprijs voor een sociale woning wordt bepaald door het inkomen van de huurder ( en zijn gezin) de energiezuinigheid van de woning, de geschatte maximale huurprijs,...

Wat voor woning krijg je dan voor die prijs?

Jawel dat mag wel, je moet de zaken die voor hen niet in orde zijn dan wel in orde laten stellen. En ik dacht zelfs verstaan te hebben dat je gebruik kan maken van hun "stielmannen".
Het is dus niet dat je gewoon niet in aanmerking komt.
Je appartement/huis moet voldoen aan de Vlaamse wooncode. Sommige van die regels zijn een beetje absurd, zo moest bij mij de douchedeur naar de andere kant opengaan zodat iemand nat niet aan een stopcontact kon. EPC moest ook lager dan 400 zijn.

Uiteindelijk waren er bij mij enkele kleinere zaken, die werden opgelost door een sociaal klusbureau. Die werkuren worden gesubsidieerd dus dat is zeer goedkoop. Natuurlijk zullen dat geen stielmannen zijn, en als je bv. je dak nog moet isoleren of nieuwe ramen plaatsen denk ik dat je dit zelf eerst moet doen.

De contactpersoon van het SVK vertelde me dat vaak mensen complete krotten aanbieden want het is toch maar voor sociale verhuur, waarna die versteld staan van de (relatief) hoge eisen. Ik heb twee buren die gewoon op de privémarkt huren en waar de huisbaas zo weinig mogelijk kosten wil doen. Die hebben op sommige plaatsen nog enkel glas. Ik denk niet dat zo'n woning voldoet aan de wooncode, maar op de privémarkt wordt dat niet echt nagekeken.

Momenteel verhuurt het SVK mijn klein appartement van twee kamers aan een man met dochter. Echter had deze nagelaten te vermelden dat hij ook nog een hoogzwangere vrouw en twee zoontjes had. Dus momenteel wonen ze er met 6, wat uiteraard niet toegelaten is. Het SVK heeft geprocedeerd en ergens volgende maand zullen ze dus eruit moeten. Ik ben er nog eens binnen geweest toen ze hun kookpot op het vuur hadden laten staan en de brandweer was gebeld door de buren, en het was daar kraaknet eigenlijk. Dusja, op zich kan ik niet teveel klagen, die mensen breken het kot niet af en het SVK regelt alles.

Laatst bewerkt:

Het SVK had mijn huisje goedgekeurd en een voorstel gedaan. Dat voorstel lag hoger dan mijn afbetaling aan de bank. Voor mij mijn part mogen werklozen hun uitleven op die woning. ;-)

Maar de huidige huurder had een beter voorstel gedaan.

Terug
Bovenaan