Neenee.. de witte heterosexuele man moet zwijgen..... dixit Elisabeth Lucie Paepen, typetje of niet...
Ik heb net even de Belgische moordstatistieken bekeken. Voor mannen ligt het cijfer rond 2 per 100.000, voor vrouwen rond 0,19 per 100.000. Kan je dan stellen dat mannen vaker het slachtoffer zijn van moord dan vrouwen? En mag je daaruit ook concluderen dat mannen zich objectief gezien onveiliger zouden mogen voelen? Vaak nog @ random vermoord.
Ik begrijp uiteraard dat straatintimidatie (“femme de la rue”) een reëel probleem is en dat het voor vrouwen niet vanzelfsprekend is om zich veilig te voelen in de publieke ruimte. Maar of het onveiligheidsgevoel in hoofdzaak veroorzaakt wordt door de witte heteroseksuele man die eens naar de afspraak kijkt, durf ik toch sterk in vraag te stellen.
Mijn excuses, belangrijke nuance vergeten. Vervang, wit blank door éénder welke andere kleur, heteroseksueel door iets anders en man door vrouw (of nog een andere categorie) en de hele wereld zou Elisabeth Lucie Baeten & co verketteren als racist, homo/queer/...)-foob & seksist, maar er is inderdaad één categorie die tegenwoordig alle hoon verdient... terwijl de ironie net is dat in tijden van social media, weinig groepen zo 'machtig' zijn als
Elisabeth Lucie Paepen heeft natuurlijk intussen een gekende extreemlinkse kleur, dus no surprises there.
Het ding met moord is natuurlijk, dat het zelden gewoon willekeurig is.
Mannen zijn vaker dan vrouwen slachtoffer van moord of doodslag. De relatie met de vermoedelijke dader verschilt tussen om het leven gebrachte mannen en vrouwen.
www.ocwincijfers.nl
Als ik "advocaat van de duivel" zou moeten spelen zou ik inderdaad kunnen zeggen dat vrouwen véél vaker slachtoffer zijn van moord door hun romantische partner, partnermoord dus... Alleen voor al die andere moorden waar mannen vaker het slachtoffer van zijn, bestaat natuurlijk ook geen aparte term, toch niet in het Nederlands....
Het ding is, ik heb wel degelijk begrip voor het onveiligheidsgevoel bij vrouwen, en bepaalde maatregelen daartegen zouden zeker moeten kunnen, maar dan gaan andere zaken waar Soundos het ironisch genoeg in datzelfde programma over had, toch ook overboord moeten.
Het is dan ook een algemene benaming en benadering.
De witte hetero man is gewoon diegene die statisch gezien het het beste heeft.
Ze hebben het voordeel van een man te zijn, wat zwakkere vrouwen niet hebben op alle manieren ver buiten seksueel geweld alleen. Ze hebben het voordeel van wit te zijn, de huidkleur die het minst te maken krijgt met racisme en nog altijd gezien wordt als het preferentiële ras.
En dan zijn ze hetero wat in veel gevallen en situaties nog altijd de makkelijkste seksuele voorkeur is.
Dat mensen Soundos nu willen pakken op cijfers die niet kloppen schiet helemaal voorbij aan de essentie.
Ze zat daar als cabaretier en maatschappijcriticus. Niet als kenner of behoeder van wetenschappelijk onderzoek.
Nee niet elke dag wordt een vrouw vermoord in België of Nederland, je kan discussiëren of ze niet bedoelde in de wereld maar goed, maar dat neemt niet weg dat het een reëel probleem is.
Elke vrouw die te maken krijgt met femicide is er gewoon één te veel, dat zou de boodschap moeten zijn. Elke vrouw die te maken krijgt met intimidatie of elke vrouw die zich onveilig voelt is er één te veel.
En Schols met zijn vriendinnen is gewoon oliedom.
Iemand die roept dat ze de cijfers achter zich heeft en de (nuja, "haar") waarheid komt verkondigen die moet je wel degelijk pakken op de cijfers. Of is het anders een spelletje om ter hoogst bieden?
Als je je buurvrouw die met cijfers van België afkomt, moet je natuurlijk niet afkomen met wereldwijde cijfers, en dan geef je haar dus al (bewust) te veel krediet... En de realiteit van een probleem hangt wel degelijk samen met de cijfers...
Niemand is gebaat met problemen op te blazen met een factor 15, en de vraag is ook maar wat we eigenlijk gebaat zijn met een term als femicide... elke femicide is er inderdaad één te veel, gelukkig is moord al strafbaar, en leven we ook in een samenleving waarin vrouwen in véél opzichten ook meer beschermd zijn dan mannen, want er sterven meer mannen een moorddadige dood dan vrouwen, ook anno 2026, en ook in België. Voor zover er maatregelen denkbaar zijn om specifiek de categorie "femicide" aan te pakken: vooral doen, maar wetende hoe dat dan gaat in een debat gedomineerd door roeptoeters als een Soundos of Elisabeth Lucie Baeten, gaan dan de mannelijke slachtoffers die er ook binnen de categorie partnermoord (helaas) zijn, met zo'n retoriek gewoon vergeten worden.