Ik denk dat we hier een beetje bij de kern van de zaak zijn (van jouw posts). Niemand vraagt u om u te identificeren met dat gedrag. Dat is jouw reactie op geconfronteerd worden met 'er is een groot onveiligheidsgevoel en dat is de schuld van alle mannen'. Dat is evenwel niet de boodschap die gegeven werd - hoe onhandig, onbeleefd of misschien arrogant ook. De boodschap is: erken dat dat groot onveiligheidsgevoel voor vrouwen er is en dat ge u, als man, daar moeilijk een beeld over kunt vormen en dus als eerste reactie niet minimaliseert, afketst, of uzelf verdedigt (want gij doet het niet) maar luistert.
Ik ben heel erg blij dat ge u niet herkent in dat gedrag maar ik heb u wel al zien flaneren tussen: ik herken er mij niet dus ik moet daar verder niets mee doen, ik voel mij aangevallen ookal doe ik zo'n dingen niet, vrouwen moeten ook niet projecteren uit ervaringen uit het verleden, die bepaalde anekdote vind ik niet waardig om als problematisch te erkennen, vrouwen doen ook seksistische uitspraken/grapjes dan is dat allemaal ook een probleem etc.
Je kan ook prima zeggen, ik herken er mij - gelukkig - niet in maar ik geloof dat zo'n onveiligheidsgevoel er effectief is en dat zelfs de niet strafbare feiten problematisch zijn binnen een maatschappij. En misschien ook: ik weet niet wat ik daar nog verder aan kan doen. Prima, kan best.
Ik erken dat dat groot onveiligheidsgevoel bestaat. Ik heb al meermaals in mijn leven naar verhalen daarover geluisterd IRL, en mijn visie is en blijft dat op grote schaal luisteren evenmin iets oplost? Het helpt de persoon in kwestie op klein niveau en ik heb nog nooit gezegd (irl) dat ik iemand niet wou helpen voor de duidelijkheid, maar ik zou mij er beter bij gevoeld hebben als ik die vrouwen een reëlere oplossing had kunnen aanreiken en/of de dader terechtwijzen, quod non.
Als een vrouw mij IRL aanspreekt op problematisch gedrag is het aan mij om te luisteren overigens, maar dat is in de context van onderwerpen nog nooit gebeurd. Ik bedoel maar een vrouw heeft me in de supermarkt terecht gewezen dat ik géén voorrang van rechts gaf... ik had haar niet gezien, en euhm, dus had dat evengoed een man kunnen zijn?
Je hebt gelijk: ik voel me bij bepaalde uitspraken in deze thread aangevallen, bijvoorbeeld stellen dat in de mening van sommigen je om een zuiver geweten te hebben
als man je je moet inleven in het hoofd van een vrouw die je als potentiële dader ziet, en de straat oversteken... dat nam ik misschien iets té persoonlijk, want wie wilt nu géén zuiver geweten?
De grapjes vind ik bijna een debat op zich waard, want ik heb Loser daar inderdaad geprobeerd een stevige spiegel voor te houden en kan men niet van de indruk ontdoen dat dat stevig éénrichtingsverkeer was.
Dat van het verleden was mogelijks mijn foutste uitspraak achteraf beschouwd: want ik heb me stevig ingelezen in die anekdote website, en dan lees ik daar soms anekdotes van 40-50 jaar geleden, en dan besef ik wel dat dat die vrouw voor het leven getekend kan hebben, zeker bij de fysiek zwaar aantastende feiten... maar dan denk ik: ah oké, maar dit moet toch aan het verbeteren zijn in 2026, niet? Toegegeven zéér recente anekdotes uit diezelfde site ondermijnen dat dan weer... ik blijf de algemene teller om meerdere redenen wel betekenisloos vinden.
Met je laatste zin ben ik het wel eens:
ik weet niet wat ik daar nog verder aan kan doen, de rotzak in mij weet wél: bepaalde zaken ga ik effectief sowieso niet doen (genre de straat oversteken en in een bocht rond vrouwen heenlopen).
Ik zou de vrouwen niet te eten willen geven met een man die het oké vindt om commentaren te geven of in poepkes te pitsen of nog erger. Genoeg vrouwen die moeten ontdekken dat hun partner strafbare feiten heeft gepleegd, al dan niet binnen familie. Dus nee, het zijn niet altijd de uitzonderingen. Maar ik snap uw punt hier niet? Moeten vrouwen wéten welke mannen niet te vertrouwen zijn? Dat is net het probleem: ge weet het niet, maar het grootste aandeel van uw eigen ervaringen, en de ergere feiten waarmee ge geconfronteerd wordt door het nieuws, zijn wél mannen en daardoor worden alle mannen een risico-inschatting. Hier uw uitleg waarom vrouwen een onveiligheidsgevoel kunnen ervaren bij een man die hen nog niets heeft aangedaan.
Oké, maar elke keer (laten we volledigheidshalve zeggen na de middelbare school) dat ik in mijn leven diep gekwetst geweest ben, voorgelogen of systematisch gekleineerd geweest ben, was de 'dader' ook een vrouw... En dat zijn toegegeven enerzijds héél andere zaken dan echt fysiek geweld, intimidatie, etc. en het was doorgaans eerder in de relationele sfeer (én éénmaal professioneel) dan in het openbaar dus het is zeker en vast niet gelijk. Ik maak ook niet bij elke vrouw opnieuw een verregaande risico-inschatting.
Dat is toegegeven natuurlijk een héél ander type van (on)veiligheid qua risico-analyse, want bij vrouwen staat naast het emotionele doorgaans ook de fysieke integriteit op het spel (al is het maar omdat mannen gemiddeld sterker en gewelddadiger zijn), en dat is effectief erger.
Deel van dit verhaal is nu éénmaal de onvermijdelijke dynamiek dat mannen (voornamelijk) aangetrokken worden door vrouwen en omgekeerd.
En ik ken(de) inderdaad meerdere vrouwen die énorme rotzakkerij toleren van hun man...
maar ik mis ergens het antwoord op wat voor mij de essentiële vraag daar is is dat dan écht in jouw ogen het merendeel van de mannen?* In mijn ogen zijn de meeste mensen nog altijd goede mensen... vrouwen én mannen. Ik wil zelfs gerust nog toegeven dat er onder de mannen méér problematische gevallen zitten dan onder de vrouwen, maar globaal beschouwd wil ik graag nog enig vertrouwen in de gehele mensheid behouden.
*(Het is uiteraard triest dat (zoals bij dat joggen in het park) dat één of een klein aantal rotzakken volstaat voor een veelvoud aan vrouwen om hun gedrag te moeten aanpassen want één dader kan voldoende schade aanrichten)
Uw woordkeuze is interessant. Ik leg mezelf dat niet op, de maatschappij verwacht dat. en dat is ook hoe je opgroeit. Ik merk heel hard het verschil in hoe iets gepercipieerd wordt wanneer het van een vrouw komt vs. een man. Een beetje zoals Soundos: luid, arrogant, misschien niet 100% correct. Moest het een man geweest zijn (over iets anders dan een vrouwenkwestie uiteraard) zou er veel minder om te doen zijn geweest. Het zou zeer snel zijn van 'ja maar de kern van de boodschap is juist'. We zijn er zowat half ondertussen, denk ik
Dus als ik hier zou typen zonder nalezen en nuanceren en wikken en wegen dan kan ik u garanderen dat de reactie veel minder ontvankelijk zou zijn, zelfs al ben ik een vrouw en gaat het over het onveiligheidsgevoel bij vrouwen.
Kan daar deels in volgen, al moet ik als afkickend actua-junkie die intussen honderden afleveringen van De Afspraak gezien heeft, nog maar zelden of nooit een gast zo onbeleefd als Soundos gezien eigenlijk: man of vrouw. Eén vrouwelijke medegaste onderbreken met foute cijfers, een mannelijke gast met de foute naam aanspreken, de moderator onderbreken en het programma half overnemen... nu goed, 't is een standup comedienne die kan je gerust iets meer marge geven... maar ik denk oprecht niet dat als het een man was geweest, dat dit onopgemerkt was gepasseerd. Denk dat als een man een vrouwelijke gaste had behandeld zoals Soundos Jonathan Holslag behandeld heeft, dat het kot op social media te klein was geweest... gelukkig is dat nu wel blijkbaar een zéér geduldig en minzaam man, ik bewonder zijn geduld. Ik was aan de andere kant van de tafel gaan zitten.
Mannen én vrouwen zijn onderhevig aan de verwachtingen van de maatschappij, denk dat mijn anekdote dat perfect illustreert.
Zolang mannen en vrouwen niet gelijk zijn, en dat zullen ze biologisch ook nooit zijn, mogen die verwachtingen ook verschillen maar zouden de foute (gewelddadige) uitwassen inderdaad liefst verdwijnen.
Ja die zijn er, en die zijn ook niet oké. Het idee 'boys will be boys', not done om iets voor vrouwen leuk/interessant te vinden en alle mannen vinden seks heel belangrijk/hebben nood aan seks (wat evolueert naar recht op seks in sommige gedachtegoeden) hebben ook hun invloed in hoe er naar vrouwen gekeken worden (en hoe seks zogezegd iets is waar vrouwen macht in hebben, etc etc we kunnen nog wel even doorgaan en ik ben er zeker van dat ge daar meningen over hebt)
Zonder twijfel, maar net zoals ik je kan volgen dat een nood aan seks absoluut niet gelijk gesteld mag worden aan een recht op seks, dat is inderdaad een zéér fout gedachtegoed, tot daar zijn we het eens, maar ik zie niet in hoe je die 'zogezegd' rechtvaardigt?
Ik vind dat inderdaad vrij voor de hand liggend dat vrouwen daar een zekere 'macht' in hebben, want als een vrouw nood heeft aan seks, dan zal zij wel een gewillige partner vinden (daarom niet altijd even kwalitatief of een 'blijver'), terwijl een gewone man daar héél véél moeite voor moet doen (en niets maar dan ook niets rechtvaardigt daarbij wangedrag) en als hij er niet in slaagt, hebben we daar tegenwoordig even goed termen voor als incel om die jongens/mannen belachelijk te maken...
Seks is heb ik me laten vertellen basisbehoefte uit de piramide van Maslow die duidelijk niet even toegankelijk is voor mannen als voor vrouwen, maar dat is wat mij betreft oké hoor... ik kan daarmee leven, ik zie zelfs de biologische verklaringen ervoor... net zoals vrouwen gemiddeld fysiek minder macht hebben over een man door biologische verschillen, hebben ze evenzeer een 'emotionele' macht over mannen die mannen omgekeerd zelden over een vrouw hebben.
Deze opmerking begrijp ik niet
Lees dan deze post maar die ik zelf niet had durven schrijven:
https://www.beyondgaming.be/threads...wen-in-de-afspraak.42643/page-24#post-1709760
De laatste 2-3 keer dat ik bedreigd geweest ben, waaronder éénmaal dat ik bijna op de vuist ben moeten gaan om mezelf te verdedigen op 2 straten van m'n eigen huis nota bene, dat waren toegegeven telkens mannen.... ze hadden ook nog iets anders met elkaar gemeen en als ik dat benoem en naar de hele groep waar ze toe behoren extrapoleer, dan zou ik dat één zelf allereerst niet oké vinden, maar twee: het zou ook door anderen héél anders geframed worden, waaronder degenen die nu stellen dat alle mannen hun gedrag maar eens moeten evalueren.
Edit:
@Tha_nOn merci voor de fijne feedback, ik stop ermee voor het weekend voorlopig denk ik.