Taxandrian
Well-known member
Ik vermoed dat @Taxandrian aanvoelde dat partnergeweld gekaderd wordt als een haatmisdrijf, wat kort door de bocht is. Vandaar de uitweiding inzake hetero vs homo koppels. Een moord op een vrouw in een hetero relatie kan een haatmisdrijf zijn terwijl een gelijkaardige moord binnen een lesbische relatie dat niet zou zijn. Dat een man gemiddeld sneller overgaat tot geweld kan goed zijn maar dat maakt die daad niet meer een uiting van vrouwenhaat dan die binnen een lesbische relatie.
Inderdaad.
Mogelijk is mijn beeld wat vertekend door het feit dat ik - zo rond de tijd dat de term in voege kwam - nogal eens de FB-pagina van Vrouwenraad bezocht, waar bij elk geval waarbij een vrouw door haar partner vermoord werd de term 'femicide' werd gebruikt.
Maar... waarom zou femicide een verzwarende factor zijn tov gewoon homicide? En de geaardheid van de partner heeft er sowieso niets mee te maken, want als je definitie is "vermoord om hun vrouw-zijn", is het gelijk welke geaardheid/gender/geslacht de dader had. Gaat het om "vermoord zijn als vrouw", ook. Verder is het aantal niet-hetero's ongeveer gelijk bij mannen en vrouwen als ik me niet vergis, dus dat valt ook tegen elkaar weg als het al van tel was.
Opnieuw: waarschijnlijk omdat dit de indruk was die ik meekreeg van de FB pagina/website van Vrouwenraad.
In ieder geval is het toch wat Vrouwenraad beweert, tenzij ik e.e.a. verkeerd begrijp:
Femicide - Vrouwenraad
Femicide is de meest extreme vorm van gendergerelateerd geweld. Het is een haatmisdrijf tegen vrouwen waarbij vrouwen worden gedood specifiek omdat ze vrouw zijn. Het is meestal het tragisch eindpunt van een langere weg van intrafamiliaal geweld. Feminicide-wet In 2023 trad de Feminicidewet in...
Strafrechtelijk gezien is femicide erkend als strafverzwarende omstandigheid. Dit is een keerpunt aangezien het benoemen van femicide het structurele geweld tegen vrouwen erkent en een belangrijk signaal geeft aan politie, parket én samenleving.
Ik beweerde ook nergens dat er relevantie was met het 'topic on hand', wilde gewoon een vraag stellen ivm femicide omdat ik de term zag langskomen.
Zoals ik ook zei: ik hoopte geen polemiek te starten maar dat lijkt niet al te goed te zijn gelukt, waarvoor mijn excuses...