Maar opnieuw is dat toch totaal geneuzel in de marge? Je wilt graag een factcheck horen waarin dit of dat zit. Net zoals het voorbeeld met Goedele, dat is absoluut niet de essentie, hè. Zal best dat dat cijfer van Soundos niet klopte. Dat krijg je als je leken uitnodigt, een fatsoenlijk moderator had de juiste cijfers al klaar. Of ging in op de essentie, niet de hang naar absoluut correcte cijfers over 1 aspect, terwijl alle andere aspecten kloppen in het gesprek dat over het onveiligheidsgevoel ging.
Als het cijfer waarmee je de vrouw naast u nogal onbeleefd gaat corrigeren, en de VRT vervolgens een factcheck publiceert met een heleboel cijfers maar net dat cijfer negeert, dan vind ik dat géén geneuzel in de marge, dat ben jij (en gelijkdenkenden bij de VRT factcheckers precies) die graag de fouten minimaliseren om vervolgens met juiste gegevens af te komen die in het originele debat nauwelijks aanwezig waren.
Het voorbeeld met Goedele Liekens?
De ironie is dat mijn kritiek op haar zelfs nog beleefd is met de mening van een andere (vrouwelijke) seksuologe over haar die ik irl hoorde.
In De Standaard staat het: VRT publiceerde als antwoord en correctie een instagrampost met alle feiten, duidelijk stellend dat 1 op de 3 vrouwen in België zich onveilig voelt op straat en dat 91 procent van de vrouwen al gendergerelateerd geweld hebben meegemaakt in de publieke ruimte.
Maar daarover kunnen we pas praten als aan zo'n reeks voorwaarden wordt voldaan dat je a priori al zegt dat we er nooit over zullen hoeven te praten:
- De boodschapper moet door iedereen geliefd zijn (worden mannen ook aan die standaard gehouden? Is het in andere gevallen ook zo dat we pas naar het slachtoffer willen luisteren als ze een braaf communicantje is, en is dat wat je wilt?)
- De boodschapper moet het prima vinden dat iemand zonder ervaringskennis haar ervaringen onderuit haalt, maar mag hetzelfde niet doen met hem.
- Elk aangehaald punt moet waterdicht zijn, en de cijfers die een leek en "ervaringsdeskundige" komt brengen moeten allemaal perfect kloppen.
- De boodschapper moet ook het perfecte antwoord klaar hebben om ons te vertellen wat we moeten doen, het is namelijk de taak van het slachtoffer om het gedrag van anderen aan te passen. Of zo.
Voor mijn part moeten al die voorwaarden helemaal niet voldaan zijn... het zal wel helpen om ernaar te luisteren.
Die factcheck van de VRT was prima geweest mits één extra toevoeging: dat er in België én/of Nederland niet élke dag een vrouw vermoord wordt, en al helemaal niet louter omdat het een vrouw is.
En dan vinden we wel iets anders mis in het antwoord van Soundos, de reactie van Schols, de factcheck... die ons veilig kan doen besluiten: we hoeven niks te veranderen, gaat prima zoals het gaat.
Ik vind het ook stuitend dat je net in dit debat een beetje casual seksisme erin moet gooien. En het is niet eens dat je het niet beseft, want je zegt het zelf dat het dat is. Uiteraard zijn er gradaties van seksisme en staat dit laag, vandaar 'casual seksisme', maar het staat er wel op. In dezelfde post waarin je aangeeft dat je eigenlijk al alles goed doet.
Ik dreef er net de spot mee dat sommige mensen, mannen en vrouwen inderdaad aangenamer zijn om naar te luisteren (in dit geval qua stem) dan anderen. Ik heb dit weekend nog zitten lachen met een vrouw dat Henry Cavil een knappe man is... als dat al seksisme is... tja. Liever wat ironie en humor dan flagrante leugens denk ik dan!
Overigens qua zelfrelativering is een film/podcast met Henry Cavil ook aangenamer om naar te luisteren/kijken dan één met mezelf.
Terwijl een vrouw ons net probeert uit te leggen: nee, we doen niét goed als samenleving. Maar dan gaan we weer naar hierboven, waarom de boodschapper maakt dat we niet meer moeten luisteren. En ja, het kan ongetwijfeld véél erger. Maar dat betekent niet dat we het allemaal prima doen.
De boodschapper maakt niet dat we niet meer moeten luisteren. De boodschapper moet echter ook niet liegen terwijl ze pretendeert dat haar mening dé cijfers/waarheid zijn. Dat is zelfs geen subtiele nuance.
Dus je constructieve vraag is wat mij betreft gewoon opnieuw vragen van een minderheidsgroep (niet in aantal, ik besef het) om aan te geven hoe wij moeten veranderen zodat we dat kunnen afbreken en niet echt moeten veranderen, zodat we ze kunnen overtuigen dat het niet nodig is, of zodat we de verantwoordelijkheid voor de oplossing in de handen kunnen leggen van de 'slachtoffers'.
- zelf zo geen gedrag stellen: niet check, je wimpelt af, het is niet ons probleem maar een moslimprobleem (en nee, die discussie wil ik niet voeren, maar je geeft het 2x in amper bedekte termen aan), vrouwen moeten maar zeggen wat wij moeten doen, je maakt zelf een seksistische opmerking, steekt niet bepaald evenveel tijd in het luisteren of meedenken als in het neersabelen van de punten van Soundos of de factcheckers.
- Luisteren: Voorkomt zeker nieuwe problemen, maar je moet het dan wel doen.
- Ingrijpen op ongewenst gedrag: Je ziet het hier bij Schols, veel vrouwen zeggen dat, maar passief-agressieve afwimpelen van Schols is niet zo'n groot probleem als een cijfer dat niet klopte.
Eigenlijk is dit op het randje van beledigend, mocht je mij (beter) kennen. Moet op m'n tong bijten eigenlijk momenteel...
- Wél check, want ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van andere mannen.
- Jij wilt het debat niet voeren, maar als ik luister naar recente anekdotes van vrouwen uit mijn omgeving, waaronder m'n zus en collega's, is die populatie oververtegenwoordigd, zeker in de overlast op straat, waarmee ik nergens zeg dat ze de enige daders zijn.
- "Privé" ken ik een aantal zéér trieste anekdotes, van familieleden, van ex-vriendinnen...
Ik heb daar zéér goed naar geluisterd... maar kan er niets aan veranderen. Ik kan niet tijdrijzen (al heb ik nadien mijn gedrag naar één specifiek persoon wel héél grondig aangepast), ik kan al helemaal geen mannen gaan aanspreken die ik niet ken...
Je zal het ongetwijfeld wel weer labelen als seksisme, maar op een gegeven moment is het eigenlijk ook wel de verdomde plicht van vrouwen om aangifte te doen denk ik dan, al is het maar op ook andere vrouwen te beschermen tegen recidivisten. - Denk dat als ik het omgekeerde zou poneren, dat ik als man moet gaan zeggen wat vrouwen en mannen moeten doen het ook niet goed is. Op kleine schaal vind ik wel dat vrouwen best naar sommige mannen directer zouden moeten communiceren, op grote schaal wil ik gerust meedenken over oplossingen, maar denk dat gij en ik het daar qua doortastende harde aanpak ook niet eens gaan zijn.
- Wat jij "passief agressief afwimpelen van Schols" noemt hebben anderen al voldoende besproken, straks moet ik nog Bart Schols gaan verdedigen terwijl ik die hier in het verleden altijd al bekritiseerd heb, thanks but no thanks.
Kunt ook denken aan: sensibiliseringen, acties ondersteunen die in oa cafés worden gehouden, werkgroepen ondersteunen die seksueel misbruik willen aanpakken, heck, desnoods zelfs al gewoon proberen om mensen en mannen duidelijk te maken wat consent is, wat al niet eenvoudig blijkt vaak. Praten met leeftijdsgenoten om ze te laten inzien wat het probleem is en hoe ze het kunnen aanpassen. Waarom niet?
Tja, ik denk dat ik daar een cynischere blik op heb qua sensibiliseringen. Gisteren nog "uit" geweest (Nederland), en daar hing zo'n poster "Geef ons de nacht terug". Awel, mocht ik dat kunnen ik zou dat doen... ik ga zelf in de zomer keigraag 's nachts een zomerwandeling maken en naar de sterren kijken voor zover dat in onze door lichtvervuilde contreien kan... maar dat is helaas buiten mijn macht.
Verder zijn er voor de zaken die je verder opsomt meer geschikte mensen als ik. Ondanks, oh ironie, dat verschillende vrouwen met al gezegd hebben dat ik goed kan luisteren, de cynische realiteit is dat ik dan intern denk dat luisteren naar problemen ze niet oplost, best case lucht het gewoon voor even op...