Soundos clasht met Schols over geweld tegen vrouwen in De Afspraak

Een ander voorbeeld is hier boven waarbij @Général Zantas vraagt of de vrouw in kwestie receptioniste of telefoniste is.

Dat is vermoedelijk niet bewust, en het is niet mijn bedoeling om iemand te viseren, maar maar het is nog steeds zo dat veel mannen bij een vrouw aan het werk nog steeds voornamelijk denken aan een receptionische of een verpleegster, maar niet aan een CEO of een dokter. Dat is ook gewoon deel van het probleem.

Triestig staaltje framing. Er komt een anekdote met weinig details, dus ik vraag om extra nuance om de desbetreffende uitspraak te kaderen (zoals ik letterlijk in die post verklaar, compliment over hoe iemand aan de telefoon is in een rol waarbij vaak een telefoon gebruikt wordt zoals receptioniste of telefoniste, kan nog een zekere mate van relevantie hebben).
En ondanks dat je niemand wil viseren, ga je nu wel mijn uitspraak uit de context trekken en als voorbeeld gebruiken alsof ik, net zoals de vele mannen waar je op aanstuurt, denk dat vrouwen by default eerder dienende/ondergeschikte functies hebben.

In een discussie over meer respect opbrengen voor elkander en u meer proberen in te leven in de ander zijn perceptie kan dat tellen.

Je geeft natuurlijk ook wel héél bewust een man-vrouw voorbeeld, dat even goed in de andere richting zou kunnen hebben uitgedraaid... alsof enkel vrouwen daarvan het "slachtoffer" zijn.

Heb ook ooit ergens gewerkt, en plots was daar een nieuwe mannelijke collega R. en binnen de halve dag waren alle vrouwen daar gaan kijken op de bureau, want het was toch zo'n knap man... en zoals ik al aangaf: halo-effect, 't was ook nog een lieve, etc.
En 't ergste is: ik kan nog gerust toegeven dat R. een knappe man was, en sympathieke gast (al heb ik er niet langer dan een half uurtje mee gebabbeld in totaal denk ik).

Ik heb op diezelfde plek overigens ooit gezegd van een mannelijke collega dat ik vond dat die een mooie baard had, om jaloers op te zijn... ben voor zover ik weet heteroseksueel... en if anything zou ik op 't werk net terughoudender zijn met zo'n complimenten naar vrouwen toe omdat ze fout kunnen overkomen, maar sommigen willen hier heiliger zijn dan de paus precies.

Degenen die in hun haast om te pronken met hoe zij hun gedrag wel zullen aanpassen (terwijl ze op andere vlakken blijkbaar wel strafbare feiten plegen) vergeten precies dat de wereld nu éénmaal ook uit mannen en vrouwen bestaat, en niet alles misbruik of beledigend is.
Blij dat je besloten hebt om te luisteren, en niet weer met van alles komt om niets te moeten veranderen.
1. Mannen hebben het ook aan de hand (geeft dan een anekdote waarin het totaal om iets anders gaat, en de professionele evaluatie van de man niet tegenover het "lieve" van de vrouw staat), en daarbij het hele vorige argument van de maatschappelijke context opnieuw negeren
2. weer een irrelevante anekdote met iets waar je iets aangeeft wat je zogenaamd fout hebt gedaan, waarna je direct het zelf weerlegt, om zo te bevestigen dat, rara, je niks misdoet.
3. het is nu eenmaal zo, en vrouwen moeten minder kleinzerig zijn (niet alles is beledigend)
4. niks, maar dan ook niks over de inhoud van mijn post, die gaat over hoe het niet alleen een klein groepje vetzakken zijn, hoe het snel gebeurd kan zijn, hoe je in het dagelijkse leven na een nieuw perspectief soms dingen kunt tegenkomen waarvan je ineens herkent dat ze fout zijn, terwijl je ze daarvoor misschien zelf deed, of had gezien en nooit tegenin was gegaan.

En passant verwijt je ànderen dat ze heiliger dan de paus willen zijn (naast weer een of andere ongevraagde belediging op de man over dat "ze" wel andere strafbare feiten plegen, wat een manier van discussiëren, zeg). Knap, voor iemand die al de hele thread lang aan het zeggen is dat hij sowieso niets moet veranderen want dat hij sowieso niets gedaan heeft wat door een vrouw als seksisme of seksuele intimidatie kan ervaren worden. Terwijl ik net zeg: ik waarschijnlijk wel, en waarschijnlijk al vaak. Maar ik ben blij als iemand het me zegt, zodat ik er iets aan kan doen.

Leg me eens uit hoe dat heiliger is dan de paus? Als je dan nog eens wilt zien wat het verschil is tussen luisteren en horen, kun je eens terugkijken hoe vaak ik hetzelfde probeer te herhalen en hoe je er nog geen enkele keer op in bent gegaan. Dat zelfreflectie zonder nieuw perspectief geen nieuw inzicht gaat opleveren, maar alleen zelfbevestigend gaat zijn. Maar noem me dan nog eens een pastoor in de godsdienstles, dan is dat argument ook weer respectloos weggeveegd met een belediging:

Dit is echter een forum waarin het gaat over die problematiek op een hoger niveau... en de crue vraag is dan wel: what the f*ck lost dat luisteren eigenlijk op? Als ik problemen heb, heb ik eigenlijk liever mensen rondom mij die actief mee nadenken over oplossingen en/of die mij afremmen voor "slechte" pseudo-oplossingen of luisteren om te ventileren, en verder "niets".
Als jouw luisteren gelijk is aan daar gewoon zitten en verder niets, dan is het inderdaad niet horen.
Als jouw luisteren echter betekent dat je hoort dat een vrouw het bijvoorbeeld niet fijn vindt dat die héél veel vaker alleen beoordeeld wordt op haar uiterlijk/of ze lief is tov de man die wordt beoordeeld op prestatie, en je ziet het gebeuren op je werkvloer, dan kun je er iets van zeggen en deel uitmaken van de oplossing. Zoals al 11.000 keer gezegd.

Laatst bewerkt:
Als er geen grootschalige bereidwilligheid is om over dit soort onderwerpen aan kritische zelfreflectie te doen, dan zullen we helaas nog lang kampen met allerlei -ismen. En om het probleem op te lossen, hebben we zo veel mogelijk mannen aan boord nodig die de moeite willen doen om naar zichzelf te kijken en zich zo goed mogelijk bewust (durf ik het w-woord te gebruiken?) willen worden van hun eigen gedragingen, vooroordelen, en blinde vlekken.

Maar dus in het kort: ja. Ik denk dat om vrouwen te helpen dat ge dan ook moet werken aan uw blinde vlekken, dat het heel belangrijk is dat ge probeert om goede voelsprieten te kweken

Wat dat betreft stemt dit topic mij weinig hoopvol, en dat vind ik natuurlijk jammer, want ik zou toch graag willen blijven geloven in mijn medemens.
Maar het stuk in het vet is toch exact waar ik daar op reageer. Hetgene loser zegt is dat je wat je zelf denkt irrelevant is. Dus je kan nog zoveel zelfreflectie doen als je wil, het is gewoon irrelevant. Want als de stelling is dat je per definitie niet kan weten waar je faalt..

Maar goed ik zal wel grif toegeven dat de problemen van blanke westerse vrouwen ( waar het hier in deze context grotendeels over gaat) in mijn ogen bijna even veel van onze energie mogen krijgen als de problemen van hun mannelijke equivalent. (aka weinig, dat zijn luxeproblemen, net zoals het gezever dat uit de "manosphere" komt) Als je even uitzoomt is dat gewoon de groep met het tweede meest privileges, er zijn imo veel problemen die veel hoger op de lijst staan van zaken waar de gelimiteerde energie in mag gestoken worden. Er is maar zoveel geld, tijd en energie. De #2 een beetje dichter bij de #1 brengen is niet direct prioriteit nummer 1 als het verschil met al de rest nog VEEL groter is.

Laatst bewerkt:
Neen, het is een denkfout om het te willen omdraaien gezien de hoge cijfers. Zoals ik hierboven al zeg : Wat is de kans dat er enkel veelplegers zijn? Die kans acht ik alvast veel lager in. Als er hoge cijfers zijn, geven deze een indicatie. Je negeert ook verder alle andere cijfers met deze reactie. Dus als jij gaat beweren dat het een zeer kleine groep is, dan mag jij daar wat meer logisch over gaan redeneren en onderbouwen waarom dat zo zou zijn. Zeker, en dan val ik in herhaling gezien je het negeert, vele vrouwen weinig overlap hebben, de cirkels waar ze komen / in vertoeven zijn allen uniek, desondanks zijn de cijfers zo hoog.
Geen woorden in mijn mond leggen a.u.b., ik beweer nergens dat het een zeer kleine groep is, ik zeg dat we dat niet weten. Met de huidige cijfers weten we niet wat de samenstelling is van veelplegers, occasioneel plegers en alles daartussen. 'Die kans acht ik alvast veel lager in’ is ook maar een nattevinger extrapolatie van de beschikbare data en je uitspraak 'Als er hoge cijfers zijn, geven deze een indicatie.' geeft, met alle respect, een gebrekkige kennis aan van hoe je statistische onderzoeksdata kan interpreteren.

Triestig staaltje framing. Er komt een anekdote met weinig details, dus ik vraag om extra nuance om de desbetreffende uitspraak te kaderen (zoals ik letterlijk in die post verklaar, compliment over hoe iemand aan de telefoon is in een rol waarbij vaak een telefoon gebruikt wordt zoals receptioniste of telefoniste, kan nog een zekere mate van relevantie hebben).
En ondanks dat je niemand wil viseren, ga je nu wel mijn uitspraak uit de context trekken en als voorbeeld gebruiken alsof ik, net zoals de vele mannen waar je op aanstuurt, denk dat vrouwen by default eerder dienende/ondergeschikte functies hebben.

In een discussie over meer respect opbrengen voor elkander en u meer proberen in te leven in de ander zijn perceptie kan dat tellen.
Het was zeker niet mijn bedoeling om u te viseren. Het fenomeen bestaat degelijk wel, en velen onder ons maken zich er nog steeds in mindere/meerdere mate schuldig aan, vaak zonder het zelf goed te beseffen. Ik begrijp dat ge u aangevallen voelt, maar dat was zeker niet mijn bedoeling.

Het zou wel veel helpen moest niet iedereen hier continu gekrenkt voelen wanneer er simpelweg gevraagd wordt om eens in de spiegel te kijken.

Maar ik ben het met je eens dat die sensibilisering nodig is hoor. Ik denk dat goed is dat we daar als maatschappij op inzetten dat dat op een veilige manier kan, dat er bij politiediensten (vaak nu eenmaal ook een mannenwereldje) sensibilisering en opleiding is hoe met dergelijke aangiften om te gaan, initiatieven als dat laagdrempelig meldpunt op de Gentse feesten., campagnes die proberen aan te zetten om effectief aangifte te doen...

Dus we zijn het niet oneens. Ik wilde wel kaderen dat dat in theorie veel simpeler lijkt dan het in praktijk vaak is. Bijgevolg moeten we ook oppassen van slachtoffers daar niet nog eens in een hoekje te duwen. Verwerking van zo'n feiten is vaak al erg genoeg, dat er niet nog een schuldgevoel bijgeladen moet worden omdat de reactie op die ingrijpende gebeurtenis dan niet perfect degene was die we als maatschappij wensen.

Fijn dan zijn we het inderdaad eens, slachtoffers moet je inderdaad niet in een hoekje duwen.
Ik wou met dat verhaal voor aangeven, dat als zo'n vrouw zo'n verhaal mij deelt maanden/jaren na datum: dan kan ik niet véél meer doen: luisteren, bevestigen dat zij zeker niet in fout was... en het jammer vinden dat ze géén aangifte is gaan doen maar dat zal ik haar nooit zeggen, want dat lijkt culpabiliserend op individueel niveau, maar op hoger niveau is dat ironisch (?) genoeg wel hetgeen dat wenselijk zou zijn.

Maar mij lijkt het net dat we op dat vlak nét wél vooruitgang boeken als samenleving: die zorgcentrum na seksueel geweld bestonden 10 jaar geleden nog nauwelijks/niet?

De twee dominante mannelijke standpunten vallen niet te verklaren op basis van de cijfers. Als één op twee mannen met seksuele intimidatie of geweld te maken krijgt dan kunnen we gerust spreken van een gedeelde ervaringsbasis zowel onder mannen als tussen mannen en vrouwen. Dat zoveel mannen uit de lucht vallen, of het minimaliseren, is niet logisch. De andere reactie, waar men benadrukt om zich in te leven en te luisteren, vertrekt even goed van een veronderstelling dat onze leefwereld fundamenteel anders is.

Als de cijfers betrouwbaar zijn, dan is ze dat niet. En dan mogen we gerust stellen dat vrouwen eerder het slachtoffer zijn, maar niet in die zin dat het ook maar enigszins de mannelijke perceptie van dit probleem verklaart.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het au fond niet om de cijfers draait. Of toch niet louter de cijfers.
Of het kan zijn dat de leefwereld fundamenteel anders is, en dat mannen andere zaken als problematisch ervaren dan vrouwen. Wat dan zou verklaren dat zij 1. minder ervaren dat ze in een onveilige situatie zitten en 2. minder snappen dat ze de vrouw een onveilige situatie bieden.

Met die verklaring zijn én de cijfers juist, en de rapportering, en de verschillende ervaringen. Dat is toch wat ik al van in het begin zeg?

Het was zeker niet mijn bedoeling om u te viseren. Het fenomeen bestaat degelijk wel, en velen onder ons maken zich er nog steeds in mindere/meerdere mate schuldig aan, vaak zonder het zelf goed te beseffen. Ik begrijp dat ge u aangevallen voelt, maar dat was zeker niet mijn bedoeling.

Het zou wel veel helpen moest niet iedereen hier continu gekrenkt voelen wanneer er simpelweg gevraagd wordt om eens in de spiegel te kijken.

Ik ga ermee akkoord dat die gedachten bij een bepaald publiek nog teveel doorklinken, maar ik reken mij daar helemaal niet toe en wil het duidelijk hebben dat ik die mening niet deel.

Voor de rest zand erover.

Hij stelt het overdreven voor maar heeft ergens wel een punt. Het statistische feit dat zeer veel vrouwen al te maken hebben gehad met seksuele intimidatie wordt hier vaak gebruikt om te staven dat het dadersratio onder mannen automatisch heel hoog ligt. En dat kan je gewoon niet weten zonder meer gedetailleerde cijfers en is een veelvoorkomende logische denkfout.
Nee, het werd gebruikt om aan te geven dat het niet om een "kleine minderheid aan vrouwenhatende vetzakken" gaat. Als je het zo semantisch wilt maken, is dat wel een groot verschil, hè. Klopt, met die 90% vrouwen die aangeven ermee te maken gehad te hebben, bewijs je niets over het exacte aantal mannen. Het is wel bijzonder aannemelijk dat dat percentage groter gaat zijn dan het aantal vrouwenhatende vetzakken, zeker als je dat combineert met de anekdotes die gegeven worden en die echt niet alleen over zulke gevallen gaan.

Dan kun je blijven hameren om het exacte cijfer van daders, maar aan de inhoud verandert het niets.
we hebben allemaal door dat dat uw punt is, maar zien niet waar dat vandaan komt. Geef dan eens wat voorbeelden van die anecdotes die voor u bevestigen dat het probleem super wijdverspreid is? Mss is er idd superduidelijke data die dat aantoont, maar ipv erover te argumenteren, verzamel dan rap een paar anecdotes voor ons die dat bevestigen ipv dat wij random door die anecdotes moeten gaan en dan raden welke dat voor u bevestigen of hoe gij dat vaststelt.
Er staan er hier al meerdere in de thread, waaronder die persoonlijke van op m'n werk? Lees die anekdotes eens op waarhebbenzehetover.be. Ze zijn het voor je aan het verzamelen. Maar sterker nog: je geeft aan dat "iedereen" door heeft wat mijn punt is. Dat is niét dat ik gelijk heb en dat het wijdverspreid is. Dat is: als vrouwen dat aangeven, luister daar dan naar en veeg dat niet direct van tafel. Dat is wat Soundos ook zei. Daar ging het over. Waarom moet een man gaan minimaliseren, nuanceren, neersabelen, vingerwijzen... in plaats van even te luisteren?

Je trekt het op flessen. Doe je dat bewust?

Wat ik zei was dat ik niet te beroerd ben om toe te geven dat zoiets fout gedrag is en dat het gelukkig niet fout is afgelopen. Dus dat is inderdaad iets waar ik dan over nadenk, ook al had ik niet de intentie van iets fouts te doen vermits heel afgelegen enz.

Ik heb nergens gezegd dat anderen hun gedrag moeten aanpassen. Wel dat, met zo'n wijdverspreid probleem, elke man kan luisteren, nadenken en bekijken of hij zijn gedrag niet beter aanpast. Dat is iets helemaal anders. In tegenstelling tot jou, heb ik hier ook geen rechtstreekse beschuldigingen geuit.

Wat ik in dit debat een foute reactie vind is het minimaliseren, afwentelen of hardnekkig de optie van introspectie weigeren vanuit de overtuiging dat men niks mis doet dus niks moet aanpassen. Vanuit zo'n starre positie is niks mogelijk, terwijl het een groot probleem is.

Je hebt gelijk, je hebt inderdaad nergens gezegd dat anderen hun gedrag moeten aanpassen, ik had een post van jou fout onthouden, maar ben het terug gaan opzoeken. Je moet je gedrag niet aanpassen, maar als je het niet doet, heb je geen zuiver geweten, of ik lees het onbewust verkeerd. Ik had dat onthouden als: wél als je een zuiver geweten wilt behouden, dan pas je je gedrag aan.

En waarom zou je niet bewust omgaan met hoe je op anderen kan overkomen, als dat het veiligheidsgevoel bij die ander verhoogt? Als je een zuiver geweten hebt dan pas je je gedrag al aan, imo. Wie wil er nu bewust overkomen als iemand die een vrouw onveilig doet voelen?
...

Ik contrasteer die mening over de straat oversteken nogmaals met een artikel dat ik eerder al deelde, en waar ik gerust aan wil "gehoorzamen".

Geen woorden in mijn mond leggen a.u.b., ik beweer nergens dat het een zeer kleine groep is, ik zeg dat we dat niet weten. Met de huidige cijfers weten we niet wat de samenstelling is van veelplegers, occasioneel plegers en alles daartussen. 'Die kans acht ik alvast veel lager in’ is ook maar een nattevinger extrapolatie van de beschikbare data en je uitspraak 'Als er hoge cijfers zijn, geven deze een indicatie.' geeft, met alle respect, een gebrekkige kennis aan van hoe je statistische onderzoeksdata kan interpreteren.
Wat is eigenlijk hetgeen je tracht toe te voegen aan de discussie? Met zeer weinig respect voor hoe je in de discussie staat, eerlijk gezegd, aangezien je zeer weinig respect lijkt op te brengen voor de realiteit. Ik doe ook geen uitspraken over exacte zaken. Maar jij blijft vooral hameren op de richting van het kunnen een handvol mannen zijn, (maar we weten het niet).

Neen, op basis van die cijfers kunnen we dat niet specifiek zeggen. Maar wederom voor de derde keer, negeer je dan de context, de realiteit, de "bekentenissen" en de andere cijfers die ik en vooral anderen, al gedeeld hebben En dan kunnen we redelijke assumpties beginnen maken.

En dan kunnen we discussiëren over zinnige, nuttige assumpties.

Maar als jij in je nihilisme van de statistiek blijft zitten, ben je deel van het probleem in deze context. Vooral gezien "groot" of "klein" aandeel van de mannen ook maar gewoon semantisch is, dat maakt het platrelativeren vanuit de statistiek alleen maar des te minder nuttig.

(Loser zegt het hierboven wat mooier overigens.)

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, je hebt inderdaad nergens gezegd dat anderen hun gedrag moeten aanpassen, ik had een post van jou fout onthouden, maar ben het terug gaan opzoeken. Je moet je gedrag niet aanpassen, maar als je het niet doet, heb je geen zuiver geweten, of ik lees het onbewust verkeerd. Ik had dat onthouden als: wél als je een zuiver geweten wilt behouden, dan pas je je gedrag aan.

Ik contrasteer die mening over de straat oversteken nogmaals met een artikel dat ik eerder al deelde, en waar ik gerust aan wil "gehoorzamen".
Er staat imo achter...

Ik heb het helemaal gehad met jou.

De aanhalingstekens - "gehoorzamen" - oh boy.

Er staat imo achter...

Ik heb het helemaal gehad met jou.

De aanhalingstekens - "gehoorzamen" - oh boy.

Die imo verandert daar wat mij betreft (of imho if you will) niets aan.
Want dit is een forum, en tenzij je hier expliciet cijfers of externe links post, is alles hier per definitie eerder een mening.

Die imo verandert daar wat mij betreft (of imho if you will) niets aan.
Want dit is een forum, en tenzij je hier expliciet cijfers of externe links post, is alles hier per definitie eerder een mening.
Een mening die jij netjes verdraait om het persoonlijk te maken zodat jij je grote gelijk en dito ego maar kan bevredigen.

Wat is eigenlijk hetgeen je tracht toe te voegen aan de discussie? Met zeer weinig respect voor hoe je in de discussie staat, eerlijk gezegd, aangezien je zeer weinig respect lijkt op te brengen voor de realiteit. Ik doe ook geen uitspraken over exacte zaken. Maar jij blijft vooral hameren op de richting van het kunnen een handvol mannen zijn, (maar we weten het niet).

Neen, op basis van die cijfers kunnen we dat niet specifiek zeggen. Maar wederom voor de derde keer, negeer je dan de context, de realiteit, de "bekentenissen" en de andere cijfers die ik en vooral anderen, al gedeeld hebben En dan kunnen we redelijke assumpties beginnen maken.

En dan kunnen we discussiëren over zinnige, nuttige assumpties.

Maar als jij in je nihilisme van de statistiek blijft zitten, ben je deel van het probleem in deze context. Vooral gezien "groot" of "klein" aandeel van de mannen ook maar gewoon semantisch is, dat maakt het platrelativeren vanuit de statistiek alleen maar des te minder nuttig.

(Loser zegt het hierboven wat mooier overigens.)
Amai, ik duidt hier op een neutrale manier een veelgemaakte redeneringsfout en dan krijg je 'zeer weinig respect lijkt op te brengen voor de realiteit', 'nihilisme van de statistiek' en als mooiste 'ben je deel van het probleem' naar je kop gesmeten. Ik heb al een denkoefening uitgewerkt over die 91% van Plan International rekening houdend met hoeveel mannen een vrouw tegenkomt over de onderzochte tijdsperiode en met redelijke assumpties kan je geen uitspraken doen over de samenstelling van het dadersratio. Ik heb verder ook al aangegeven dat ik me verder grotendeels kon vinden in een post van Loser dus hou al die projecties over mij maar voor jezelf a.u.b.

Blij dat je besloten hebt om te luisteren, en niet weer met van alles komt om niets te moeten veranderen.
1. Mannen hebben het ook aan de hand (geeft dan een anekdote waarin het totaal om iets anders gaat, en de professionele evaluatie van de man niet tegenover het "lieve" van de vrouw staat), en daarbij het hele vorige argument van de maatschappelijke context opnieuw negeren
2. weer een irrelevante anekdote met iets waar je iets aangeeft wat je zogenaamd fout hebt gedaan, waarna je direct het zelf weerlegt, om zo te bevestigen dat, rara, je niks misdoet.
3. het is nu eenmaal zo, en vrouwen moeten minder kleinzerig zijn (niet alles is beledigend)
4. niks, maar dan ook niks over de inhoud van mijn post, die gaat over hoe het niet alleen een klein groepje vetzakken zijn, hoe het snel gebeurd kan zijn, hoe je in het dagelijkse leven na een nieuw perspectief soms dingen kunt tegenkomen waarvan je ineens herkent dat ze fout zijn, terwijl je ze daarvoor misschien zelf deed, of had gezien en nooit tegenin was gegaan.

Misschien geef ik jou een ander perspectief op jouw verhaal dat jij als ik het herlees - intussen - zelfs meermaals ook bewust in het kwaadst mogelijke licht interpreteert. Iemand die vriendelijk is aan de telefoon, maakt het werk effectief aangenamer. Ik geef je wel gelijk die andere complimenten zijn in bepaalde opzichten beter daar moet ik je gelijk in geven...

Vind dat het meer zegt over waar jij werkt(e) I guess.
Ondanks dat ik al ruwweg 5 keer zoveel vrouwelijke leidinggevenden (tellend vanaf de promotoren van mijn thesis tot mijn huidige leidinggevende) als mannen gehad heb, heb ik nog nooit gehoord dat vrouwen meer afgerekend worden op "lief zijn" dan op prestaties/functioneren. Er zijn wél verschillen... maar zelfs dan zijn de beste leidinggevenden die ik tot dusver gehad heb vrouwen geweest (top 3 ofzo) en de 2 zwaksten een man...

Soms denken mensen bij verpleegster automatisch aan een vrouw inderdaad, omdat een mannelijke verpleegster nu éénmaal een verpleger genoemd wordt.

En passant verwijt je ànderen dat ze heiliger dan de paus willen zijn (naast weer een of andere ongevraagde belediging op de man over dat "ze" wel andere strafbare feiten plegen, wat een manier van discussiëren, zeg). Knap, voor iemand die al de hele thread lang aan het zeggen is dat hij sowieso niets moet veranderen want dat hij sowieso niets gedaan heeft wat door een vrouw als seksisme of seksuele intimidatie kan ervaren worden. Terwijl ik net zeg: ik waarschijnlijk wel, en waarschijnlijk al vaak. Maar ik ben blij als iemand het me zegt, zodat ik er iets aan kan doen.

Gegeven die andere posts van diezelfde user over wanneer je een "zuiver geweten" mag hebben, niet irrelevant. Als ik hier louter naar een andere thread zou verwijzen zou het op de man zijn, het stond echter in deze thread.

En zoals eerder gezegd door mij en anderen, ik ga niet mee in de zelfkastijding waarbij je ervanuit moet gaan dat je altijd wel iets fout gedaan moet hebben. Dat klopt alleen als je tot in het absurde gaat graven, extrapoleren en op een hoop gooien.
2-jarige ik heeft ooit een speelgoedautootje gestolen volgens mijn mama - en mijn mama zal daar wel niet over liegen - met de logica in deze thread, zou ik mezelf nog als autodief moeten zien.

Leg me eens uit hoe dat heiliger is dan de paus? Als je dan nog eens wilt zien wat het verschil is tussen luisteren en horen, kun je eens terugkijken hoe vaak ik hetzelfde probeer te herhalen en hoe je er nog geen enkele keer op in bent gegaan. Dat zelfreflectie zonder nieuw perspectief geen nieuw inzicht gaat opleveren, maar alleen zelfbevestigend gaat zijn. Maar noem me dan nog eens een pastoor in de godsdienstles, dan is dat argument ook weer respectloos weggeveegd met een belediging:

Complimentje om het debat wat luchtiger te maken, op basis van de stem (en als er nu iets is waarin mannen en vrouwen elkaar nog min of meer "neutraal" beoordelen kunnen zal het toch wel de stem zijn) leidt tot een "verbeter"-epistel.

Als jouw luisteren gelijk is aan daar gewoon zitten en verder niets, dan is het inderdaad niet horen.
Hier pas je dan toch beter jouw advies aan mij toe, en "hoor" je mij toch niet. Want dit ging over een voorbeeld van mij.

Mijn "luisteren" is meer dan dat, maar het was wél de cynische vertaling van het resultaat op hoger niveau zoals ik zei.
Een vrouw kan een erg verhaal met mij delen, en ik kan begrip tonen als dat haar oplucht, bevestigen dat het haar schuld niet is (logisch moest ik dat nog moeten toevoegen), het kan mij helpen begrijpen waarom ze bepaald gedrag stelt... ik kan vragen of ik nog met iets kan helpen al zal dat zonder de dader te kennen en maanden/jaren na de feiten niet de dader gaan aangeven, dat is ook niet mijn plaats.

En als zelfs nog 1000 mannen zo naar elk van die verhalen luisteren, verandert er op grote schaal niets... het zal géén nieuwe feiten voorkomen, en dezelfde daders zullen feiten blijven plegen.

Dan zijn zaken zoals die Centrum voor Zorg na Seksueel Geweld waar professionals zich ermee bezig houden, wat mij betreft een beter en belangrijker deel van de oplossing.

Als jouw luisteren echter betekent dat je hoort dat een vrouw het bijvoorbeeld niet fijn vindt dat die héél veel vaker alleen beoordeeld wordt op haar uiterlijk/of ze lief is tov de man die wordt beoordeeld op prestatie, en je ziet het gebeuren op je werkvloer, dan kun je er iets van zeggen en deel uitmaken van de oplossing. Zoals al 11.000 keer gezegd.

Lief zijn kan overigens wél een waardevolle eigenschap zijn, ook bij mannen... naargelang de job.
Mijn neefje heeft een lieve kleuterjuf... als die leerlingen daarnaast ook de leerdoelen halen, is lief zijn een meerwaarde.

Binnen jouw context van dat intranet, multinational... als 'Sophia' komt klagen over die opmerking, heeft ze recht van spreken, en moet daarop gereageerd worden. Maar soms kan het ook gewoon maar zijn waar je op wilt focussen natuurlijk.

Nee, het werd gebruikt om aan te geven dat het niet om een "kleine minderheid aan vrouwenhatende vetzakken" gaat. Als je het zo semantisch wilt maken, is dat wel een groot verschil, hè. Klopt, met die 90% vrouwen die aangeven ermee te maken gehad te hebben, bewijs je niets over het exacte aantal mannen. Het is wel bijzonder aannemelijk dat dat percentage groter gaat zijn dan het aantal vrouwenhatende vetzakken, zeker als je dat combineert met de anekdotes die gegeven worden en die echt niet alleen over zulke gevallen gaan.
Mijn opmerking sloeg niet enkel op jou maar ik had de eerste alinea van je post #363 dan anders geïnterpreteerd, bedankt voor de verduidelijking, waar ik ook helemaal mee akkoord ga.

Ik zal als ik straks wat meer tijd heb mss eens reageren op waar je me eerder gequote hebt.

Maar ik vind dit toch een geweldig.. ik zal zeggen "aanstootgevende" redenering. Dat is gewoon zeggen iedereen is slecht, want je kan nooit weten of je het niet bent.

Pak ThomasMore zijn voorbeelden hierboven, dat valt voor mij allemaal in de categorie "dat doe je toch nooit", dat is "vetzakkerij" maar het gaat dus zelfs niet eens over die mensen, het gaat over mensen die nooit zo een zaken zouden doen. Zelfs die zijn slecht.

Eerlijk gezegd, ik snap echt de manier van denken niet. Kan ik dan stellen dat jij een racist bent Loser of een sexist of iemand die transpersonen haat. En er is niks dat jij daar op kan zeggen dat dat zou ontkennen. Is dat dan de maatschappij, waar iedereen sexistisch, iedereen racistisch, iedereen <insert gelijk welk isme van de dag>. Want je kan volgens die redenering niet eens zelf weten of je het niet bent. Dat is gewoon zeggen dat iedereen a priori schuldig is aan elk probleem.
Maar jij noemt het "slecht". Ik noem dat niet slecht? Ik vind niet van mezelf dat ik slecht ben, gewoon omdat ik soms onbewust iets doe wat door iemand anders kan ervaren worden als intimiderend, of niet altijd oog heb voor wat ànderen doen dat mogelijk onbewust kan zorgen voor een onveilig gevoel bij een derde en daar dus niet altijd op ingrijp, etc.

Dus ja, ik denk dat dat voor zowat iedereen geldt, in de twee richtingen. En ik vind dat geen probleem. Het is pas een probleem als je er ook de zwaarte aanhangt van dat het sowieso allemaal vrouwenhatende vetzakken zijn. Want dat is niet iedereen. Maar, zoals de anekdotes, de vrouwen in deze thread, elk debat... aangeeft: dat is niet (alleen) waar het probleem zit.

En ja, ik kan ook zeggen dat ik misschien eens iets gedaan heb wat door iemand als racistisch kan opgevat zijn, en dan vind ik dat heel erg. En ik probeer dat niet te doen, en als iemand mij dat zegt, ben ik blij dat die dat aangeeft zodat ik daar al op kan letten. Dat is voor mij niet veel anders, nee. Dat betekent ook niet dat ik een white supremacist ben. Maar als witte man heb ik vaak geen idee van de leefwereld van een niet-wit persoon in onze maatschappij, net zoals ik vaak geen idee zal hebben van de leefwereld van een vrouw in onze maatschappij.

Maar het stuk in het vet is toch exact waar ik daar op reageer. Hetgene loser zegt is dat je wat je zelf denkt irrelevant is. Dus je kan nog zoveel zelfreflectie doen als je wil, het is gewoon irrelevant. Want als de stelling is dat je per definitie niet kan weten waar je faalt..
Maar dat heb ik toch nergens gezegd? Dat is helemaal niet irrelevant. Ik heb gezegd tegen KOC dat zelfreflectie zonder een ander perspectief (wat je vaak krijgt door te luisteren naar anderen) nutteloos is, omdat je telkens tot de conclusie komt waar je de eerste keer ook al toe gekomen bent, en het dus zelfbevestigend wordt. Dat is toch helemaal niet zo raar of vergezocht?

Wat je zelf denkt, is niet irrelevant, maar zolang je niet luistert naar anderen, ga je inderdaad niet plots weten waar je faalt. Dit hele topic is begonnen met Bart Schols die de ervaring van een vrouw over hoe vrouwen zich onveilig voelen, ging minimaliseren en nuanceren. Vingerwijzen, minimaliseren, argumenten neersabelen, wijzen naar dat mannen het ook niet gemakkelijk hebben, victim blaming, valse aangiftes, de boodschapper is te luid, de boodschapper werkte mee aan Temptation Island, gekrenkte eigen gevoelens over beschuldigd worden... alles komt erbij kijken, behalve luisteren.

En ja, als een man al die bovenstaande dingen doet en dus niet luistert, vind ik zijn mening over dat vrouwen zich onveilig voelen in veel situaties redelijk irrelevant.

Ik zie dat je je post verwijderd hebt @phate_13 maar ik wil dit toch nog even duiden. In een wereld waarbij feiten en cijfers langs alle kanten misbruikt worden vind ik het normaal dat ik duid op al te snel conclusies trekken uit statische onderzoeken. Ik denk dat het in beeld brengen van de samenstelling en frequentie van daders onder de mannenpopulatie ook een belangrijk element is in deze zaak, waar we op deze moment helaas nog te weinig data over hebben. Dat het meer is dan een marginale (in beide betekenissen van het woord) groep vrouwenhaters daar twijfel ik niet over maar veel verdere conclusies dan dat kan je (wederom, helaas) nog niet maken.

Voor de duidelijkheid: het is hier helemaal niet mijn bedoeling af te lijden van de kernzaak o.i.d., integendeel. Ik denk ook dat iedere man hier zijn steentje kan bijdragen en de houding 'ik doe er niet aan mee dus ik moet niets doen' onderschrijf ik ook helemaal niet. Je moet trachten naar een marginalisering (wederom in de dualiteit van het woord) van dergelijk gedrag te gaan. Dronken rijden is ook sociaal meer en meer onacceptabel geworden doordat een steeds grotere groep mensen hier anderen op attent maakten. En daarvoor heb je inderdaad iedereen nodig, net zoals in deze zaak.

Ik zie dat je je post verwijderd hebt @phate_13 maar ik wil dit toch nog even duiden. In een wereld waarbij feiten en cijfers langs alle kanten misbruikt worden vind ik het normaal dat ik duid op al te snel conclusies trekken uit statische onderzoeken. Ik denk dat het in beeld brengen van de samenstelling en frequentie van daders onder de mannenpopulatie ook een belangrijk element is in deze zaak, waar we op deze moment helaas nog te weinig data over hebben. Dat het meer is dan een marginale (in beide betekenissen van het woord) groep vrouwenhaters daar twijfel ik niet over maar veel verdere conclusies dan dat kan je (wederom, helaas) nog niet maken.

Voor de duidelijkheid: het is hier helemaal niet mijn bedoeling af te lijden van de kernzaak o.i.d., integendeel. Ik denk ook dat iedere man hier zijn steentje kan bijdragen en de houding 'ik doe er niet aan mee dus ik moet niets doen' onderschrijf ik ook helemaal niet. Je moet trachten naar een marginalisering (wederom in de dualiteit van het woord) van dergelijk gedrag te gaan. Dronken rijden is ook sociaal meer en meer onacceptabel geworden doordat een steeds grotere groep mensen hier anderen op attent maakten. En daarvoor heb je inderdaad iedereen nodig, net zoals in deze zaak.
Ik heb mijn reactie inderdaad verwijderd, gezien ik inderdaad iets te hard met twee voeten vooruit reageerde en zag aan je reactie er vlak na richting Loser dat je zeker goed bedoelt.

Ik wens echter toch nog te duiden ook voorzichtig te zijn met het overnuanceren dat er soms plaats vindt. Als je meermaals gaat herhalen dat we "niet kunnen zeggen dat het gaat over een grote groep mannen", waarbij "groot" sowieso al een kwestie is van semantiek, dan lijk je de feiten te minimaliseren. (Het is verder ook niet omdat iets mooi gebracht wordt, dat het niet verziekend kan zijn voor een discussie en kan afleiden van de kwestie.)

Ik ga akkoord dat we puur op basis van die data, geen concrete uitspraken kunnen doen over de grootte van de groep. Echter, zoals toch zeer duidelijk is in deze thread, worden dergelijke uitspraken ook niet gedaan op basis van enkel die data. De uitspraak komt er door de overwelmende hoeveelheid verschillende getuigenissen, voorbeelden, ... EN de verschillende types data die uit zoveel verschillende soorten contexten komen, dat je bijna niet anders kan dan concluderen dat "de daders" een zeer divers en uitgebreid publiek zijn.

En we zullen zeker niet moeten wachten tot we het statistisch beter weten, wetende dat er zeker qua daders zeer weinig is/kan vastgelegd worden, om acties te ondernemen.

Terug
Bovenaan