HUMO Het ding is: je hebt er nooit écht over gepraat, waardoor er nu foutieve informatie circuleert. Op je Wikipediapagina staat te lezen dat je je als non-binair identificeert.
JANSSENS «Misschien is het wel nuttig om dat recht te zetten, ja. Je moet weten: ik ben nooit publiek uit de kast gekomen. Ik ben er min of meer uit gejaagd. Toen ik in 2022 Pilar speelde in de telenovelle ‘Lisa’ heb ik de productie alleen gevraagd om stilletjes mijn naam aan te passen in de credits. That’s it. Eén krant kwam daar toch op uit, maakte er een ding van en plots was ik ‘Jean Janssens, de non-binaire acteur’. Terwijl ik daar zelf geen enkele verklaring over had afgelegd. Ik identificeer me ook niet als non-binair, maar als man.»
HUMO Je werd op snelheid gepakt en moest er plots een label op kleven, terwijl je zelf nog niet zover was?
JANSSENS (knikt) «De timing was echt kut: ik stond aan het prille begin van mijn transitie. Die naamsverandering was zowat het eerste stapje. En plots had ik het niet meer zelf in handen. Ik had dat wel kunnen corrigeren, maar ik was echt nog niet klaar om naar buiten te komen als trans man. Een jaar later speelde ik ook Billie in ‘Liefdestips aan mezelf’, een personage dat halverwege de reeks uit de kast kwam als non-binair, wat dat beeld natuurlijk alleen maar bestendigd heeft. Maar ik zag het gewoon nog niet zitten om te vertellen hoe het echt in mekaar zat.»
HUMO Op je 13de klikte al één en ander in elkaar toen je de film ‘Tomboy’ zag, over een kind dat als meisje geboren is maar zich in een nieuwe stad als een jongen gaat kleden. Toch werd het je pas rond je 20ste echt duidelijk.
JANSSENS «Ik had er misschien nog geen naam voor, maar het was me vóór mijn 13de ook al duidelijk, hoor. Alleen moet je eerst nog door die persoonlijke ontkenningsfase heen. Ik heb een lange weg afgelegd voor ik helemaal kon accepteren wie ik was én voor mezelf durfde te kiezen.»
HUMO Je haalt veel uit je geloof, zeg je, maar de kerk stelt zich heel rigide op tegenover trans personen. Vorig jaar noemde de paus genderideologie nog ‘het lelijkste gevaar van deze tijd’. Hoe krijg je die twee gerijmd?
JANSSENS «Dat is een heel gevoelig onderwerp. Niet zozeer voor mezelf, maar voor mijn omgeving: ik wil niemand tegen de schenen stampen. Ik kan alleen zeggen dat ik geloof in mijn persoonlijke relatie met God. En dat ik een christen ben, maar niet katholiek. Wat de paus van mijn bestaansrecht vindt, daar ben ik dus echt niet mee bezig.»