Je dwingt het nochtans af door te beweren, dat de MP3 een groot verlies in geluidskwaliteit bracht.
Omdat MP3 gewoonweg, wat audiokwaliteit betreft, het mindere formaat is.
Gaan uw 'Another brick in the wall' opeens onverstaanbaar klinken?
Nee, maar je krijgt wel een audiobestand te horen dat niet hetzelfde is als de oorspronkelijke bron, met minder definitie en dynamiek.
Vergelijkende schema's die dat bevestigen kan je genoeg terugvinden online, maar vraag is maar wat je er aan hebt.
In eerste plaats vertrouw ik nog altijd op mijn gehoor.
Ik heb zelf ook de jaren '90 meegemaakt en MP3's gedownload.
Het was toen effectief een openbaring en het klonk 'alsof' het cd-kwaliteit was.
Toen Spotify gelanceerd werd in België in 2011 heb ik onmiddellijk een betalend abonnement genomen en was ik echt wel gecharmeerd door de audiokwaliteit.
Ik had toen een Logitech Squeezebox aangesloten op mijn Denon versterker en vond het echt oké.
Na een tijd begon die Squeezenox zijn kuren te krijgen en uiteindelijk een BlueSound node gekocht, die eveneens compatibel was/is met MQA.
Uit nieuwsgierigheid eens een proefabonnement afgesloten op Tidal en wat ik toen hoorde was fenomenaal.
Een catalogus in minstens cd-kwaliteit en een groot stuk in high resolution, die mij werkelijk omver blies.
In al die jaren vergeten hoe cd-kwaliteit klonk, maar vooral high resolution was een openbaring.
Het leek wel of ik opeens een volledige nieuwe installatie gekocht had (versterker, speakers), maar dat was uiteraard niet zo.
In die beginfase echt uren zitten genieten van die audiokwaliteit en muziek van vroeger gewoon herontdekt. De bewering 'zoals de muzikant/producer het bedoeld heeft', ging echt wel op hier.
Tegelijkertijd ook wel sceptisch tegenover mij zelf: hoe kan er zo'n groot verschil zijn? Artikels gelezen over het psychologisch effect, waarbij je je brein wijsmaakt dat het 'beter' zou moeten klinken, enkel omdat er een plakkertje 'lossless' of 'master' ophangt...
Om dan uiteindelijk toch te moeten vaststellen dat die betere kwaliteit er werkelijk is.
Ik vergelijk het wel eens met films in standard definition vs. HD vs. 4K.
De grote massa vindt standard definition best oké en dat is goed voor hen.
Tegelijkertijd: als je een 4K film afspeelt op een gewone HD-televisie, dan zal je er ook niks aanhebben, dus de apparatuur is uiteraard ook belangrijk.
Het vreemde is dat na een tijdje het gehoor ook gewent geraakt aan die betere kwaliteit. De 'wow'-momenten komen soms nog wel eens voor, maar veel minder dan in het begin.
Als ik heel sporadisch nog eens mijn Spotify opstart voor een album dat exclusief bij hen beschikbaar is, dan hoor ik wel meteen het verschil en ben ik blij dat ik terug kan naar de betere streamingdiensten.
Spotify heeft hun naambekendheid, beste catalogus, perfecte integratie met andere apparaten en degelijke software, met goede algoritmes naar bijvoorbeeld aanbevelingen toe.
Spreek je echter over audiokwaliteit, dan zijn ze, samen met Deezer, gewoonweg de mindere.