Stakingsthread

- Werk gewoon trager ?
- Draag fluo in plaats van je uniform. Met hoe meer je bent hoe duidelijker.
- Zet een grappige quote op de aankondigingsborden, laat een protestliedje luiden op de trein in plaats van "volgende halte is -tekstje"

Als dat origineel is kan dat sowieso aanslagen, ipv de pendelaar constant te kloten.

In Frankrijk protesteren veel mensen op het platteland door het bord van hun gemeente (wanneer je binnenrijdt) omgekeerd te hangen. Dat valt echt op en zorgt dat het telkens top of mind is. Er zijn echt wel andere manieren om je ongenoegen kenbaar te maken dan gewoon het land plat te leggen.
Ik hoop dat het niet aanslaagt, dat zou dodelijk kunnen zijn ;).

Maar alle 3 de zaken zijn zaken die een reden zijn tot ontslag volgens de huidige wetgeving. Dat kan je dus niet doen. Toegegeven, bij de NMBS is de macht van de vakbonden wel groot genoeg dat een ontslag van zo iemand wel teruggedraaid zou kunnen worden, maar dan mss enkel opnieuw door een échte staking, veel ben je er dus niet mee om dat te doen.

In een gewoon bedrijf of bij de onderaannemers van de NMBS zal je daar weinig kunnen tegen doen.

Ook het omkeren van een bord van je gemeente kan zware gevolgen hebben:

Maak dan maar eens dat er een ongeval gebeurt door te hoge snelheid, zelfs zonder tegenligger. Bij slechte signalisatie is de burgemeester verantwoordelijk, maar als je er zelf voor zorgt dat die er niet meer correct hangt, dan ben je persoonlijk aansprakelijk.

- Werk gewoon trager ?
Stiptheidsacties kunnen werken voor bv. politie/douane op de luchthaven omdat je zo hinder krijgt, maar ik zie niet echt hoe dat in NMBS-context wat gaat opleveren. Minder controles door treinbegeleiders? Na een jaar ofzo zal de NMBS dat misschien wat lastig vinden omdat ze inkomsten mislopen? Trager werken op een manier dat de treinen vertraging oplopen door de begeleiders of machinisten, is dat niet even erg of erger voor de reiziger dan afgeschafte treinen en een minimale dienstverlening, en misschien ook gevaarlijk?
- Draag fluo in plaats van je uniform. Met hoe meer je bent hoe duidelijker.
- Zet een grappige quote op de aankondigingsborden, laat een protestliedje luiden op de trein in plaats van "volgende halte is -tekstje"
Ik heb hierbij toch vooral een "who cares" gevoel hoor. Na twee dagen negeert iedereen dat omdat het went en heeft dat 0 effect. Idem met verkeersborden omdraaien, dat werd hier ook gedaan door de boeren toen die op straat kwamen n.a.v. de stikstofproblematiek. Waardoor werden die gehoord, door borden om te draaien of door kruispunten te blokkeren?

Ja, want op 57 of 58 met pensioen gaan is plots wél normaal natuurlijk.

"Jàren langer moeten werken". In het parcours dat nu op tafel ligt duurt het nog decennia tegen dat er nog maar mogelijks sprake is van het in de buurt komen van de wettelijke pensioenleeftijd. Een paar € 100 pensioen in de maand? Heb je het nu over het gewone werkvolk of over de nieuwe aristocratie van het onderwijs en de NMBS?
Nee dat parcours loopt geen decennia. Vanaf 2027 gaat steeds 1 jaar omhoog. Dus als je niet op 2027 op pensioen kon loop je steeds achter de feiten aan.

Iemand de NMBS medewerker in de Tafel van Gert gezien gisteren? Zijn reden voor zwaar beroep waren wel zeer lachwekkend.

Treinbestuurder:

Weinig vrijheden: verplicht de sporen te volgen
Veel stress: Complexe taak om 400 verlofdagen/jaar in te plannen
Vlakke loopbaan: treinen kunnen slechts beperkte hellingen/afdalingen aan
Gebrek aan variatie: Altijd te laat

Tis een grapken hé

Zoals de rest dus al jaren moet doen?
Niemand gaat werken tot zijn 67 om minder pensioen te krijgen als dat hij op brugpensioen zou gekregen hebben.
Iemand de NMBS medewerker in de Tafel van Gert gezien gisteren? Zijn reden voor zwaar beroep waren wel zeer lachwekkend.
Ja hebben wij ook allemaal gezien en nee die heeft helemaal niet duidelijk gebracht waarom ze zwaar beroep hebben. Maar je moet het ook bekijken dat die persoon geen mediatraining heeft gehad waardoor die wss met veel stress zat en niet goed kon overbrengen want hij stotterde vaak. ( Hij had zich beter moeten voorbereiden of het door iemand anders laten doen) Terwijl Verheyen best ook kon zwijgen met al jaren subsidies trekken voor films waar hij zelfs nog niet aan begonnen is.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me toch vooral omdat je zelf nog niet te maken hebt gehad met een lastige werksituatie.
Ik hoef niet naar een ver verleden te verwijzen om onze vakbondsvorming in het bedrijf te verantwoorden. Ik moet daarvoor kijken naar gisteren. Naar vorige week. Als jij in een bedrijf zit waar dat niet nodig is, ben ik blij voor jou. Maar zelfs in mijn bevoorrechte situatie waar ik niet kan spreken over echt schrijnende situaties, is het vakbondsoverleg wel degelijk noodzakelijk en heel actueel. Laat staan voor veel zwaardere situaties. Die veralgemeningen vanuit jouw situatie laten toch alleen maar zien dat je het te eng bekijkt?

Waarom zou je dat over mijn statement kunnen zeggen, maar zou je niet exact hetzelfde kunnen zeggen over wat jij schrijft? Ook dat is immers maar de weergave van één en slechts één iemand (een militant naar eigen zeggen dan nog).

Dat vakbondsacties een slechtere toekomst kunnen opleveren, is geen veralgemening (of is het dat niet meer dan de claim dat ze een betere toekomst kunnen opleveren), dat is gewoon een gegeven (net zoals de claim waar ik op reageer dat is). Als ik daar mijn eigen ervaringen overheen zou gieten, waarin ik letterlijk nog geen één vakbondsactie en dat overheen meerdere bedrijven heb gezien, waar geen slechtere toekomst uit voor kwam, en ik zou dat als algemene waarheid poneren, dan ben je aan het veralgemenen.

En daarnaast is de stelling dat een vakbond, die naar de tijd van Woeste en co blijven verwijzen om hun relevantie vandaag nog steeds te valideren, eigenlijk geen relevantie te bieden heeft en zich enkel kan verstoppen achter algemene statements, geen veralgemening maar een aanstippen van een pijnlijk gegeven voor diezelfde vakbond.

Zoals de rest dus al jaren moet doen?

Sinds wanneer maakt het uit wat de rest doet ?
Het enige dat je nu KAN opleggen is dat je wijzigt wat er in de toekomst mogelijk is.

Maar hetgeen dat je opgebouwd hebt lijkt mij wel iets wat je op zijn minst voor een stuk moet respecteren. Dat je er wat kan afknippen en dat men dar wat over grommelt en aanvaardt dat lijkt mij dan waarschijnlijk ook wel logisch. Maar gewoon zeggen awel jongens, we hebben u beloofd dat je dit ging hebben en eigenlijk hebben we u gefopt en ga je langer moeten werken en minder overhouden dat lijkt mij toch ook wel een beetje meh.
Ik had vb verstaan dat bij de NMBS 12 maand werken gelijkgesteld wordt aan 14 maand werken voor de opbouw van dat vervroegd pensioen. Als je dan 20 jaar dat gedaan hebt en dan nu ineens dat allemaal kwijt bent dat lijkt mij dan ook niet echt koosher.

Begrijp ik het principe. Ja. Maar het is ook niet alsof er geen overgangsmaatregelen waren bij de vorige aanpassing van de pensioensleeftijd.
En toen heeft men evengoed na stakingen tegemoetkomingen gedaan om de pensioenen langzaamaan omhoog te duwen.

Waarom zou het dan nu ineens abberant zijn dat er nu geen overgangsmaatregel is ?

En ja het spreekt voor zich dat je op deze manier de inspanningen op de volgende generatie afschuift. Maar dat zijn we al jaren aan het doen. Niets houdt ons tegen om dat op te vangen met een crisisbelasting op de pensioenen of... om op die manier ook die mensen die al sinds hun 50 of whatever op pensioen zijn toch nog een stuk bij te laten dragen voor het feit dat je die kosten afschuift, zodanig dat die volgende generatie door die bijdragen wat verlicht wordt. Alle beetjes gaan nu eenmaal helpen.

Ook andere spoorbonden voeren actie. Zondag begint de vakbond Metisp-Protect met een staking van een week. En de treinbestuurdersvakbond ASTB heeft een eigen actieplan gelanceerd tot en met de zomer. Dat omvat zes opeenvolgende dagen staking in april, twee weken staking per maand vanaf mei en elke vrijdag en zaterdag staking in juli en augustus.

Toch te gortig aan het worden..... :help:

Maar ik vind ook dat de topic gewoon een klaag thread aan het worden is.
Mijn originele insteek was : Hoe kan de regering al die stakingen wat gaan inperken, of meer aan banden leggen?
En, zijn ze dit uberhaupt van plan? Welke regeringspartijen zouden daar dan aan meewerken (ik denk toch al zeker de MR en N-VA)

Mijn originele insteek was : Hoe kan de regering al die stakingen wat gaan inperken, of meer aan banden leggen?

Door ze gewoon radicaal en compleet te negeren uiteraard. Als ze zich zo kinderachtig gedragen, dan tonen ze actief aan dat ze geen gesprekspartner zijn. Laat ze hun achterban dan maar eens uitleggen waarom ze niet eens een afspraak op een kabinet krijgen, ondanks alle stakingen.

Terug
Bovenaan