Steam Deck | handheld van Valve

Meen je dat nu echt? Ik kan niet meer zonder 60 fps eerlijk gezegd. Heb mijn PS4 in geen jaren nog aangeraakt gewoon omwille van die reden. Kan me voorstellen dat je geen 60 nodig hebt als je geen ervaring hebt met 60 maar zo te zien ken je beide en dan versta ik het niet. 30 fps is, goh, 5 jaar geleden en storend.

Vind het trouwens redelijk schandalig om nu nog games uit te brengen die niet draaien aan 60fps op current hardware. Stelt me wel teleur in deze Steam handheld.
Das gewoon omdat ge dat in uw eigen kop steekt dat ge dat niet kunt. Net zoals ge er hebt die zeggen dat 60 te weinig is, die lach ik graag vierkant uit.

Ik vind dat eerder genre-afhankelijk. Voor een competitive shooter snap ik dat je topprestaties wilt. Voor een turnbased RPG of strategy game? Dan kunnen mooiere graphics bij een lagere framerate me ook wel verleiden maar dan wél graag stabiel. Framedrops of freezes zijn wél storend.
In dat opzicht wél teleurgesteld in het uitblijven van een "Switch Pro", maar goed.

Hoe meer ik echter hoor van deze Steam Deck, hoe minder interesse ik er in heb ondanks mijn grote Steam backlog, het "goedkoopste" model heeft toch een aantal serieuze nadelen ten opzichte van de duurdere modellen, die dan ook weer een pak duurder zijn. De Apple-tactiek eigenlijk: je plaatst een aantal modellen uit één lijn in de markt, maar maakt de goedkoopste zo oninteressant dat de duurdere ineens wél een goede deal lijken ter vergelijking. Als je toch voor een Steam Deck gaat, dan is de meerprijs van de duurdere modellen wel verantwoord.

Nu bij deze Steam Deck ligt de balans natuurlijk nog iets anders omdat Valve gewoon verlies gaat slikken op elk verkocht model, wat als consument de deal wél interessanter maakt. Maar eigenlijk zou je op een hoger niveau bij dergelijke praktijken ook je bedenkingen moeten hebben. Als zo'n tactieken dienen om concurrenten uit de markt te prijzen, zou dat eigenlijk verboden moeten worden door marktregulatoren.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of een consolemaker als Sega niet nog zou bestaan hebben als Sony niet met geld uit z'n andere electronica-divisies de Playstation gelanceerd zou hebben. Zou de Xbox uberhaupt bestaan hebben? I.t.t. de Nintendo of Sony consoles is er schijnbaar zelfs nooit een Xbox zonder verlies verkocht, ook niet na efficiëntiewinsten en goedkopere productiekosten aan het einde van een generatie.

Dan kunnen mooiere graphics bij een lagere framerate me ook wel verleiden maar dan wél graag stabiel. Framedrops of freezes zijn wél storend.
Dit hier! Geef mij ook maar een stabiele 30FPS boven 60FPS met framedrops. Die vallen veel harder op dan gewoon stabiel veel lager te refreshen.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of een consolemaker als Sega niet nog zou bestaan hebben als Sony niet met geld uit z'n andere electronica-divisies de Playstation gelanceerd zou hebben.
Mogelijk maar Sega was het momentum eigenlijk al kwijt met de rampzalige Saturn en ten tijde launchperiode Dreamcast(pakken beter dan de PS2) was er nauwelijks buzz voor omdat de hele wereld aan het wachten was op de PS2.
De impact van Sony en de PSX was ongekend en volgens mij nog steeds de grootste shift in gamen toegankelijk maken naar de mainstream. Al is er in dat gesprek ook een argument te maken voor de vreselijke Wii, yuk.

@fps 30 is echt nog ok. Er zijn zoveel genres perfect speelbaar en er zijn zoveel factoren die een game genietbaar kunnen maken buiten die magische fps limiet. Ook is games maken nog nooit zo toegankelijk geweest en ben je als indie niet echt altijd in staat om perfect te optimaliseren. Dat je die games allemaal opzij zet is eigenlijk puur gemis voor jezelve. Anderzijds, is een goeie racegame of shooter tegen 60fps wel een enorm verschil.

@steamdeck, ik vrees eigenlijk dat het gewicht en de grote het "handheld" gevoel serieus gaan ondermijnen. Al derest lijkt me meer dan ok.

Ja, het gewicht is inderdaad iets dat denk ik niet te onderschatten valt, als volwassen man lijkt me dat misschien nog te doen maar absoluut kind-onvriendelijk. Nu goed, Valve beweert dat die laatsten ook niet hun publiek zijn, maar ook als volwassene is comfortabel anders qua draagbaarheid tenzij je altijd thuis in de zetel gaat gamen.

Ik herinner me nog dat ik ooit als 10 jarige ofzo met een Sega GameGear heb mogen spelen bij vriendjes thuis. Dat was enerzijds indrukwekkend want ik had "maar" een kleurloze Gameboy, maar holy shit dat ding was oncomfortabel: onhandig groot en ongeveer dubbel zo zwaar. De Steam Deck is dan nog eens 3 keer zo zwaar als een Gameboy, 2 keer zo zwaar als een Switch. Je kan een Switch en PS Vita op elkaar stapelen en een Steam Deck weegt meer dan de twee samen...

Mogelijk maar Sega was het momentum eigenlijk al kwijt met de rampzalige Saturn en ten tijde launchperiode Dreamcast(pakken beter dan de PS2) was er nauwelijks buzz voor omdat de hele wereld aan het wachten was op de PS2.

Ik denk dat de Dreamcast zelfs zonder concurrentie ten dode opgeschreven was.
Ik ken zeker een tiental mensen die er één hadden, maar niemand die meer dan 2 originele games had.
Sega was al wreed wankel op die moment, maar imo is het vooral piraterij dat de Dreamcast heeft genekt.

Ik ken zeker een tiental mensen die er één hadden, maar niemand die meer dan 2 originele games had.
Sega was al wreed wankel op die moment, maar imo is het vooral piraterij dat de Dreamcast heeft genekt.
Bwa, ik ken ook genoeg mensen die een Wii hadden zonder games, enkel de Wii Sports. De Wii is toch succesvol geworden.

Ik heb een Dreamcast gehad met alleen originele games lol

De Saturn heb ik spijtig genoeg nooit gehad , maar ga die wel nog aanschaffen .

Ik vond Sega echt top .

Ik zou Dreamcast enkel kopen voor Shenmue. Maar dat vind ik er dan wat over, dus ik ben blij met die PS4 port :)

Dreamcast: een van mijn beste consoles ooit. Deze staat nog altijd aangesloten op de crt tv, alsook mijn Saturn
Sega is door interne verdeeldheid ten onder gegaan en door hoogmoed.
ze hadden in der tijd Sony serieus onderschat.
voeg daar aan toe dat sony zijn marketing van een andere wereld was, en de rest is geschiedenis.
Als sega fan boy geef ik natuurlijk de PS de schuld van hun ondergang 😀

De Dreamcast was zeker ook één van mijn beste .

House of the dead 2 , Shenmue , Sonic , crazy taxi zoveel topgames .

De Saturn had ik ook liever gehad dan PS1 eerlijk gezegd , wat een mooie console was dat .

Ik hoop stiekem dat Sega nog ooit 1 uitbrengt en dan zal ik zeker niet voor Sony kiezen lol

De Dreamcast was zeker ook één van mijn beste .

House of the dead 2 , Shenmue , Sonic , crazy taxi zoveel topgames .

De Saturn had ik ook liever gehad dan PS1 eerlijk gezegd , wat een mooie console was dat .

Ik hoop stiekem dat Sega nog ooit 1 uitbrengt en dan zal ik zeker niet voor Sony kiezen lol
Ergens hoop ik dat MS hun opkoopt, gezien hun goede relatie in het verleden niet ondenkbaar.
En dat men dan hun retro games op gamepass gooit

Ik begrijp dat , maar liefst van al speel ik de games op de originele hardware .

Heb ook een Neogeo CD en Neogeo arcade stick , maar speel toch liefst de originele fisieke games .

Ben een beetje een freak op dat gebied , alhoewel ik ze ook zeker zal spelen op game pass moest het zover komen hoor .

Ik begrijp dat , maar liefst van al speel ik de games op de originele hardware .

Heb ook een Neogeo CD en Neogeo arcade stick , maar speel toch liefst de originele fisieke games .

Ben een beetje een freak op dat gebied , alhoewel ik ze ook zeker zal spelen op game pass moest het zover komen hoor .
Verdomme. De Neo Geo.
altijd al de AES willen hebben. En onlangs nog de kans gehad ervoor. Maar €600 voor een boxed versie is me wat te veel

Ik heb gisteren even Steam Link geprobeerd op de iPad om eens wat AAA games op een kleiner scherm te spelen en vond dat eigenlijk niet heel prettig. Ik twijfel of de Steam Deck iets voor mij is (niet dat ik er al één gepreordered had hoor)

ik geloof hier toch niet echt in, is meer voor de enthousiast gamers, niet zozeer voor de "little ones". De charme van switch zit hem niet zozeer in de handheld zelf maar eerder de games die ervoor uitkomen. PC gaming on the go is toch niet hetzelfde daarin.

Ben curieus hoe het vervolgd.

ik geloof hier toch niet echt in, is meer voor de enthousiast gamers, niet zozeer voor de "little ones". De charme van switch zit hem niet zozeer in de handheld zelf maar eerder de games die ervoor uitkomen. PC gaming on the go is toch niet hetzelfde daarin.

Ben curieus hoe het vervolgd.
Again, dat is de doelgroep niet

Terug
Bovenaan