Uiteraard. Ik citeer psychiater X: 'Een depressie is tegenwoordig een snotvalling.'
Ah ja, psychiater X. Dat is inderdaad een gerenommeerd expert, blij dat je het hier even uitklaart.
Vandaag de dag zijn er mensen die omwille vd psychologisering vd maatschappij nogal rap denken dat ze een depressie hebben en ja dan ga je dat op den duur ook ontwikkelen natuurlijk.
Ja hoor, iedereen die een depressie heeft (iets wat trouwens in de DSM staat, dus dat is niet een of ander modeverschijnsel of iets wat door kwakzalvertjes zonder diploma wordt vastgesteld) krijgt die diagnose omdat er meer aandacht is voor psychologische problemen in de maatschappij. En los van dat: zelfs
als dat zo is, dat mensen zichzelf in een depressie denken 'omwille van de psychologisering van de maatschappij' dan maakt dat toch nog niks uit?
Een depressie is een depressie, daarvoor moet je behandeld worden. Een psychiater gaat iemand met een depressie niet wegsturen omdat ze 'die hebben gekregen omwille van de psychologisering van de maatschappij' hoor. Enfin, niet dat dat laatste vast te stellen is, maar goed.
Als dat een strikt endogene depressie is (een sterke minderheid) dan ga je hier met activatie niet moeten afkomen maar voor al de rest....
Een endogene depressie moet je vaak anders behandelen dan een exogene of somatogene depressie (maar elke casus moet je eigenlijk anders behandelen) maar wat een zever. Jij bent volgens mij gewoon ergens gaan lezen over verschillende soorten depressies om dan als een leek tot de conclusie te komen dat enkel endogene depressies 'echt' zijn en dat de rest is ingebeeld omdat er bij exogene depressie 'trauma' staat als oorzaak en jij dan denkt dat je, indien je geen lichamelijke aanleg hebt voor depressie, enkel depressief kan worden als je plots mishandeld wordt of weet ik veel. Lees je eerst maar eens wat beter in vooraleer je met dat soort statements afkomt.
Werken zorgt ervoor dat mensen juist uit een depressie/burnout geraken maar dat mag je blijkbaar niet luidop zeggen want : 'het zijn allemaal sukkelaars, ocharme en blabla.... ' Zo ga je het juist erger maken. Dat is niet helpen, dat is het omgekeerde doen.
Zever. Mensen met een depressie/burnout hebben (heel kort door de bocht) allereerst een verandering in levensstijl nodig. Als het werk/werkgerelateerde feiten een van de drivers zijn voor die depressie dan is iemand naar het werk sturen een van de slechtste dingen die je kan doen.
Enfin, tik gewoon in 'depressie herstel' op Google en je ziet dit op de eerste pagina:
Het is belangrijk om te vermelden dat er niet één juiste behandeling of 'wondertherapie' bestaat. Soms is het voor jou en/of je hulpverlener een zoektocht naar wie of wat het beste bij jou past. Geef de moed daarom niet op wanneer het eerste dat je probeert niet onmiddellijk werkt.
Hoe jij dus kan komen claimen dat jij als totale leek weet hoe je
alle depressie personen moet behandelen, da's mij echt een raadsel. Aan alles wat jij typt blijkt gewoon dat je werkelijk niks weet van depressies en mentale zorg. Dat is helemaal OK, maar doe dan alsjeblieft niet alsof. Mijn vermoeden dat je deze thread gewoon in het leven hebt geroepen om weer maar eens te komen kakken op 'profiteurs' is bij deze trouwens bevestigd. Triestige boel toch maar weer.