Voor een vriend zijn verjaardag, als cadeautje als we voor Nieuwjaar worden uitgenodigd,... Koop ik een dier via oxfam doorgaans. Hij wil toch niets en steunt actief meerdere organisatie dus ik weet dat hij dat liever heeft dan een cadeau.
Daarnaast soms kleine giften genre 5 euro hier en daar maar niets structureel.
Ik ga voor kinderkleding naar verschillende ruilwinkels, daar krijg je dan punten voor wat je binnenbrengt. Ik schenk per jaar ongeveer 100 punten "voor de pot" zodat mensen die echt weinig tot niets hebben toch een groter startbudget hebben dan de 20 punten die ze van het ocmw krijgen. De vrijwilligers weten perfect wie er nood aan heeft en wie niet, daar heb ik alle vertrouwen in. Ook al meermaals gezien op freecircle dat buggy's die al jaren staan te verstoffen, worden weggeschonken. Al een paar keer ene gaan ophalen, stoffering wassen, frame afkuisen, banden oppompen en "direct langs achter zetten" bij 1 van de ruilwinkels. Ze hebben een apart hok waar ze spullen voor ocmw -clienteel stockeren en zo komen die toch bij de juiste mensen terecht. Kost wat tijd maar daar blijft het bij maar je kan er echt iemand mee helpen.